"Uppstartsföretag" - ja, det var ju ovanligt att man lovar saker med teknik som inte finns på riktigt...eller ?
Det har länge funnits t ex LiIon-celler med avsevärt högre kapacitet (i samma format) än de som t ex Tesla tidigare använt men det mesta har både en uppsida och en nedsida. I detta fall var belastnings-barheten, att kunna leverera ström även vid hög belastning, inte lika bra för varianterna med högre energidensitet. Men visst utvecklas batterierna och förbättras - dock tror jag inte vi skall vänta oss några sensationer alltför tidigt av ett "uppstartsföretag". Det tar sin tid ifrån idé till praktisk tillämpning i nåt så krävande som drivbatterier i elbilar. Där vågar inte tillverkarna chansa speciellt mycket - lyckligtvis.
40-talisten,
Vill ha och behöva är två helt skilda saker. Jag skulle tro att 90% skulle klara sig bra med 300 km räckvidd, som jag skrev tidigare.
Det är främst ett arv från fossilbilar som ju kan klara 800 km före tankning även om det inte är nödvändigt.
Med lägre motoreffekt och kortare räckvidd kan batteripacket göras betydligt mindre och lättare och hela bilen avsevärt billigare,
Uppdaterat: 2022-06-15 08:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:
Om man nu är så duktig på batterier, varför inte göra dem mindre, lättare och till lägre pris?
Varför sukta efter räckvidder ytterst få har behov av?
Därför att lång räckvidd är vad elbilsköpare vill ha, och det säljer. Räckviddsångesten regerar fortfarande...
40-talisten, räckviddsångesten regerar hos ICE-bils förare.
Bland de som "bytt sida" är det en ickefråga.
Kommentarer
"Uppstartsföretag" - ja, det var ju ovanligt att man lovar saker med teknik som inte finns på riktigt...eller ?
Det har länge funnits t ex LiIon-celler med avsevärt högre kapacitet (i samma format) än de som t ex Tesla tidigare använt men det mesta har både en uppsida och en nedsida. I detta fall var belastnings-barheten, att kunna leverera ström även vid hög belastning, inte lika bra för varianterna med högre energidensitet. Men visst utvecklas batterierna och förbättras - dock tror jag inte vi skall vänta oss några sensationer alltför tidigt av ett "uppstartsföretag". Det tar sin tid ifrån idé till praktisk tillämpning i nåt så krävande som drivbatterier i elbilar. Där vågar inte tillverkarna chansa speciellt mycket - lyckligtvis.
Mm, ett uppstartföretag med en teoretisk siffra…
Om man nu är så duktig på batterier, varför inte göra dem mindre, lättare och till lägre pris?
Varför sukta efter räckvidder ytterst få har behov av?
Därför att lång räckvidd är vad elbilsköpare vill ha, och det säljer. Räckviddsångesten regerar fortfarande...
Längre räckvidd kan man nå även med lägre förbrukning så där tror jag tillverkarna kan bli ännu bättre.
40-talisten,
Vill ha och behöva är två helt skilda saker. Jag skulle tro att 90% skulle klara sig bra med 300 km räckvidd, som jag skrev tidigare.
Det är främst ett arv från fossilbilar som ju kan klara 800 km före tankning även om det inte är nödvändigt.
Med lägre motoreffekt och kortare räckvidd kan batteripacket göras betydligt mindre och lättare och hela bilen avsevärt billigare,
40-talisten, räckviddsångesten regerar hos ICE-bils förare.
Bland de som "bytt sida" är det en ickefråga.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.