Vi Bilägares forum

Provkörning: Volvo XC40 P6 Recharge (2022)

Provkörning: Volvo XC40 P6 Recharge (2022)

Krympt batteri och en elmotor fattigare. Vips så kan Volvo erbjuda en elversion som är mer betydelsefull än vad som syns på ytan.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-05-14 06:20

Kommentarer

"XC40 P6 kan vara bilen som på allvar elektrifierar Sverige." Jaha, 547 900 kr är humant? Du svenne som tänkt byta till elbil, räkna med att den kostar minst en halv miljon. Efter 2035 vill EU förbjuda fossildrivna bilar, är det elbilar i denna prisnivå vi måste acceptera för att ha bil? Känns som om att ha privatbil i framtiden blir som förr i tiden, då den bara var för rikt folk, och arbetarna fick åka buss eller cykla.

Uppdaterat: 2022-05-14 12:52

Sedan får man 70000:- tillbaka.
De som köpte en Polestar 2 för ett år sedan kan sälja den med vinst idag.

Det finns elbilar för strax över 360000:- efter de 70000:- man får tillbaka, från Stellantiskoncernen dvs Peugeot, Citroen och Opel.

Uppdaterat: 2022-05-14 13:47

Billigaste nya bilen blir Dacia Spring men finns även en bil från Geely koncernen.
239000:-
https://zhidou.se/
Försökte se om Seat Mii, Skoda Citigoo och VW E-up fanns med nyaste versionen och säljs för mer en nypris. 229000-239000:-. Vet inte om dom säljs längre men ändå 2021 med få mil på blocket.
Många väljer leasing idag och MG5 Luxery för 2690:-/mån är en kombi bil, ZS Ev är 2850:-/mån Comfort medans Luxery är 3160:-/mån .
Mazda mx-30 2490:-/mån.
Peugeot E-208 2599:-/mån
Peugeot E-2008 2999:-/mån

Uppdaterat: 2022-05-14 16:40
Elbilar

Dessa 70 000 i statligt bidrag kan när som helst dras in. Undrar vad priserna på elbilar blir då? Förmodligen vad kunden kan tänkas vilja betala, det brukar vara så...

Uppdaterat: 2022-05-14 16:53

Priserna kommer väl bli de samma. Bara du vänjer dig vid verkligheten.
Nu är kunderna, bara för att slippa vänta över ett år på en bil, villiga att betala mer för en begagnad elbil än en ny.

Uppdaterat: 2022-05-14 17:04
Mr Snoid skrev:

Priserna kommer väl bli de samma. Bara du vänjer dig vid verkligheten.
Nu är kunderna, bara för att slippa vänta över ett år på en bil, villiga att betala mer för en begagnad elbil än en ny.

Som i DDR då, leveranstiden på nya Trabant var 10 (!) år. De begagnade blev förstås dyrare än nya. Eller som när Volvo efter kriget presenterade sin första PV. Köpekontrakten kunde säljas vidare med rejäl vinst till bilhungriga medborgare. Tillgång och efterfrågan...

Uppdaterat: 2022-05-14 17:27

Rimligen är dessa väldigt höga andrahands-priser en tillfällig yttring som kommer att försvinna när tillverkarna hunnit ikapp efterfrågan. Sen är ju t ex 550.000 kr inte heller slutpriset - lägg till typ 15.000--20.000 kr för riktiga vinterhjul, kanske runt 8.000 kr för annan färg än solid vit och slutligen, för oss med det behovet, 10.000--15.000 kr för dragkroken. Plötsligt har den "billiga" elbilen stigit till närmare 600.000 kr - sen 50.000 kr tillbaka av Staten så småningom så kostar ändå "folkelbilen" i runda slängar 550.000 kr. En bra bit ifrån en C-klassare för bara typ 3 år sedan - närmare bestämt en fördubbling av inköpspriset. Det blir inte billigt med bilar fortsättningsvis - när tillverkarna hunnit ikapp efterfrågan och andrahands-värdet blivit mera normalt.

Uppdaterat: 2022-05-14 18:00

Räkna TCO Pi. Det är väl det enda man bör använda om man skall redovisa kostnaden för bilägandet. Att investeringen är hög är inte per automatik det samma som att användandet av bilen blir dyrt.

Uppdaterat: 2022-05-14 18:05
40-talisten skrev:

Mr Snoid skrev:
Priserna kommer väl bli de samma. Bara du vänjer dig vid verkligheten.
Nu är kunderna, bara för att slippa vänta över ett år på en bil, villiga att betala mer för en begagnad elbil än en ny.

Som i DDR då, leveranstiden på nya Trabant var 10 (!) år. De begagnade blev förstås dyrare än nya. Eller som när Volvo efter kriget presenterade sin första PV. Köpekontrakten kunde säljas vidare med rejäl vinst till bilhungriga medborgare. Tillgång och efterfrågan...

Det är vi som börjar bli gamla och mossiga och print skall äga bilen.
I dag är det privatleasing eller abonnemang på en bil som är formen. Färre och färre som köper sig en bil.
Inköpspriset blir därmed helt oväsentligt. Du hyr dig en bil som du anser dig ha råd med.

Uppdaterat: 2022-05-14 18:10
Mr Snoid skrev:

Räkna TCO Pi. Det är väl det enda man bör använda om man skall redovisa kostnaden för bilägandet. Att investeringen är hög är inte per automatik det samma som att användandet av bilen blir dyrt.

Detta ständiga TCO... Finns det någon TCO-formel för bilägande där man kan fylla i sina egna ekonomiska variabler?

Uppdaterat: 2022-05-14 18:31
40-talisten skrev:

Mr Snoid skrev:
Räkna TCO Pi. Det är väl det enda man bör använda om man skall redovisa kostnaden för bilägandet. Att investeringen är hög är inte per automatik det samma som att användandet av bilen blir dyrt.

Detta ständiga TCO... Finns det någon TCO-formel för bilägande där man kan fylla i sina egna ekonomiska variabler?

Det borde du klara av att räkna ut själv. Mest osäkra variabeln är så klart andrahandsvärdet
Övriga kostnader som
Kapitalkostnad
Service
Drivmedel
Slitdelar Mm kan du så klart lägga in
Förväntade Reparationer bör också vara med om man håller sig med gammal bil.
Vanligen visar sådana kalkyler att reparationskostnaderna äter upp det man spar på kapitalkostnaden för en nyare bil.

Uppdaterat: 2022-05-14 19:01

Tyvärr är jag lika tråkig som tidigare när vi talat om TCO - för den som köper sin bil är det närmast omöjligt eftersom vi svårligen kan veta värdet på den största variabeln nämligen värdeminskningen. Och den extremt låga värdeminskningen de allra senaste åren tror jag inte kommer att fortsätta om jag köper en bil som jag avser använda 4--5 år. Sen är det en helt annan sak med leasing - där är det tämligen enkelt.
Slutligen är det nog inte alltför många privatköpare som vill hiva upp 500.000--600.000 kr på bordet för nåt så förgängligt som en bil. Oavsett om dom har "råd" eller inte för det är väldigt mycket pengar på en anda sak.

Uppdaterat: 2022-05-14 19:05

Men Pi
Bevisligen är det många som ”hivar upp” 600kkr. I många fall är det så klart en bank som hivar upp merparten av pengarna.

Uppdaterat: 2022-05-14 19:11
40-talisten skrev:

Mr Snoid skrev:
Räkna TCO Pi. Det är väl det enda man bör använda om man skall redovisa kostnaden för bilägandet. Att investeringen är hög är inte per automatik det samma som att användandet av bilen blir dyrt.

Detta ständiga TCO... Finns det någon TCO-formel för bilägande där man kan fylla i sina egna ekonomiska variabler?

Det finns det på hemsidan guiden om Elbil och med aktuella kostnader. Just nu 70 000:- Miljöpremie så tänk att dra bort detta och fick att Elbilen var 111.400:- billigare på 3 års tid vs XC40 B4 med 1500 mil/år.
https://guidenomelbil.se/resurser/elbilskalkylatorn/

Uppdaterat: 2022-05-14 19:17
Elbilar
Pi skrev:

Tyvärr är jag lika tråkig som tidigare när vi talat om TCO - för den som köper sin bil är det närmast omöjligt eftersom vi svårligen kan veta värdet på den största variabeln nämligen värdeminskningen. Och den extremt låga värdeminskningen de allra senaste åren tror jag inte kommer att fortsätta om jag köper en bil som jag avser använda 4--5 år. Sen är det en helt annan sak med leasing - där är det tämligen enkelt.
Slutligen är det nog inte alltför många privatköpare som vill hiva upp 500.000--600.000 kr på bordet för nåt så förgängligt som en bil. Oavsett om dom har "råd" eller inte för det är väldigt mycket pengar på en anda sak.

Ja det är ett vågspel
Jag har hållit mig med nya bilar i många år.
Har legat på TCO ca 40-44 kr/mil de senaste tio åren.
Nu när jag bytte till elbil så blev det en bra timing, elbilen var 60.000kr billigare mot nu ett år senare. Mercan jag bytte in fick jag, efter 7000 mil, drygt 100kkr mindre för än när jag köpte den ny. Bytte inte ens torkarblad på den. Helt plötsligt blev TCO ca 10kr/mil lägre.

Uppdaterat: 2022-05-14 19:21
Mr Snoid skrev:

Men Pi
Bevisligen är det många som ”hivar upp” 600kkr. I många fall är det så klart en bank som hivar upp merparten av pengarna.

Vanligaste idag är att man lånar med 50% restvärde och lån tiden på 60 mån beroende på månadskostnaden.

Sedan 20% kontantinsats men har man en bättre bil sedan tidigare så blir det skillnad.

600 000 kr blir 120 000 i kontantinsats.

Då blir det 180 000 i lån plus ränta att betala av.

Och efter 6 månader får man 70 000 tillbaka som kan betalas in på lånet så det blir mindre ränta och betala av lånet på kortare tid

Uppdaterat: 2022-05-14 19:25
Elbilar

60 månader och 50% restvärde låter som ett vågspel som gör att du sitter med ett underskott på bilen efter fem år. Senares tre år och 50% restvärde.
Och om du köper en bil för 600kkr och betalar 20% kontant, som är minimum på ett billån, så blir det 480kkr i skuld och 300kkr i restskuld efter 60 månader.
Du behöver göra din matematik lite bättre 😜
Räntekostnad för detta kalaset blir, baserat på 5% då räntan absolut kommer höjas, är 19500kr/år före skattereduktion eller knappt 1200kr/månad + amortering 3000kr/månad Ä

Uppdaterat: 2022-05-14 19:36

Personligen är det alltid egna pengar jag hivar upp när jag köper mina bilar men jag är högst tveksam till att göra detta för att köpa en elbil för totalt +500.000 kr. Men det är jag det... I o f s så skulle jag säkert få bra betalt för min inbytesbil idag men då är problemet just nu de oerhörda leveranstiderna för tänkbara modeller - så det blir nog att åka lite till i sin snart 3-åriga farkost...:)

Uppdaterat: 2022-05-14 19:44
Pi skrev:

Personligen är det alltid egna pengar jag hivar upp när jag köper mina bilar men jag är högst tveksam till att göra detta för att köpa en elbil för totalt +500.000 kr. Men det är jag det... I o f s så skulle jag säkert få bra betalt för min inbytesbil idag men då är problemet just nu de oerhörda leveranstiderna för tänkbara modeller - så det blir nog att åka lite till i sin snart 3-åriga farkost...:)

Kom bara ihåg att du blir äldre för varje dag och tiden att köra den nya farkosten minskar i samma fart som du tvekar.
Farsan som blir 91 år i år är ånger att han inte bytte bil innan han blev för gammal.
Därför beställde jag elbil för ett drygt år sedan, varför vänta? Priserna lär aldrig gå ner och utvecklingen av batteriet Mm går inte så fort som somliga vill tro

Uppdaterat: 2022-05-14 19:52

Jodå, den tanken finns absolut "Guran" men nu börjar båtsäsongen och man ju roa sig även inom det området...:) Sen lider jag på intet sätt när jag kör min snart 3-åriga bil utan den fyller mina behov rätt bra - inkl bl a dragmöjligheten.

Uppdaterat: 2022-05-14 20:01
Pi skrev:

Jodå, den tanken finns absolut "Guran" men nu börjar båtsäsongen och man ju roa sig även inom det området...:)

Då behöver du en ny elbåt :)
Och minns att Guran flyttat tillbaka till Fantomens grotta :)

Uppdaterat: 2022-05-14 20:03
Mr Snoid skrev:

Kom bara ihåg att du blir äldre för varje dag och tiden att köra den nya farkosten minskar i samma fart som du tvekar.
Farsan som blir 91 år i år är ånger att han inte bytte bil innan han blev för gammal.
Därför beställde jag elbil för ett drygt år sedan, varför vänta? Priserna lär aldrig gå ner och utvecklingen av batteriet Mm går inte så fort som somliga vill tro

Frugan vill inte ha någon annan bil än vår 11-åriga, och jag vill inte utsätta henne för stressen att lära känna och köra en helt ny bil. Så länge doktorn låter henne behålla körkortet, så blir det inget bilbyte i familjen. Själv är jag helt klart sugen på något nytt i bilväg, men ibland får man anpassa sig till andra...

Uppdaterat: 2022-05-14 20:04
40-talisten skrev:

Mr Snoid skrev:
Kom bara ihåg att du blir äldre för varje dag och tiden att köra den nya farkosten minskar i samma fart som du tvekar.
Farsan som blir 91 år i år är ånger att han inte bytte bil innan han blev för gammal.
Därför beställde jag elbil för ett drygt år sedan, varför vänta? Priserna lär aldrig gå ner och utvecklingen av batteriet Mm går inte så fort som somliga vill tro

Frugan vill inte ha någon annan bil än vår 11-åriga, och jag vill inte utsätta henne för stressen att lära känna och köra en helt ny bil. Så länge doktorn låter henne behålla körkortet, så blir det inget bilbyte i familjen. Själv är jag helt klart sugen på något nytt i bilväg, men ibland får man anpassa sig till andra...

Köp dig en egen bil då så kan frugan köra med 11-åringen
Lär vara billig i drift och något måste man unna sig, speciellt om man ”hänger” på ett bilforum
Och det kan vara mindre stressande att köra en modern bil med alla upptänkliga hjälpmedel.
Min 90 åriga far fick provköra min toppmoderna elbil. Kommentaren var att en sådan skulle han faktiskt kunna ha.
Lätt som en plätt att köra, han som trodde att kan aldrig skulle klara köra nån annan bil än sin gamla BMW X1. Ack vad man kan bedra sig .

Uppdaterat: 2022-05-14 20:13

Alrik o Peder var ju inte så imponerade av XC40 med minsta elmotorn mot MG5. Men i Sverige spelar det ingen roll hur dålig Volvo är så köper man ändå.

Uppdaterat: 2022-05-14 21:22
J.L skrev:

Alrik o Peder var ju inte så imponerade av XC40 med minsta elmotorn mot MG5. Men i Sverige spelar det ingen roll hur dålig Volvo är så köper man ändå.

Nej då, jag har under 42 års bilägande aldrig ägt en Volvo. Kommer troligen aldrig köpa någon och har aldrig övervägt att köpa en.

Uppdaterat: 2022-05-14 21:57

Jag har ju ägt min nuvarande bil i hiskeliga tio år och är inte alls missnöjd med prestanda i vid mening. Därmed är det ur bilekonomisk mening inte svårt att hala upp 600 eller 700 pistoler för en bil som verkligen lever upp till mina krav. Det gör tyvärr inte dagens elbilar. Ännu. Som tur är har jag inte bråttom utan läser fortsatt intresserat allt som pågår när det gäller batteri- och fordonsutveckling.

Uppdaterat: 2022-05-14 22:27
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Själv tycker jag att betala 550 000 kr och mer vid tillval för en XC40 är självplågeri. TCO är förmodligen sämre än andra elbilar förutom då i Sverige där hemmamarknadsfanatismen driver upp andrahandsvärdet.

Uppdaterat: 2022-05-14 22:48
40-talisten skrev:

Mr Snoid skrev:
Kom bara ihåg att du blir äldre för varje dag och tiden att köra den nya farkosten minskar i samma fart som du tvekar.
Farsan som blir 91 år i år är ånger att han inte bytte bil innan han blev för gammal.
Därför beställde jag elbil för ett drygt år sedan, varför vänta? Priserna lär aldrig gå ner och utvecklingen av batteriet Mm går inte så fort som somliga vill tro

Frugan vill inte ha någon annan bil än vår 11-åriga, och jag vill inte utsätta henne för stressen att lära känna och köra en helt ny bil. Så länge doktorn låter henne behålla körkortet, så blir det inget bilbyte i familjen. Själv är jag helt klart sugen på något nytt i bilväg, men ibland får man anpassa sig till andra...

Köp dig en begagnad Hyundai ioniq 28 Kwh från 2017 och framåt då. CCS kontakt och väldigt energi effektiv och även bra vintern enligt tester. Även sett att Nissan Leaf 40Kwh från 2018 blivit populärt men då är det chademo och kör man långt så blir batteriet för varmt så laddar ej optimalt och beror på ingen kylning av batteriet=passivt. Men större batteri men restiden blir ändå längre pga ovanstående fakta när man kör långt.

Uppdaterat: 2022-05-15 11:40
Elbilar