Vi Bilägares forum

Mercedes ökar vinsten trots färre sålda bilar

Mercedes ökar vinsten trots färre sålda bilar

Mercedes tjänar nästan tre gånger mer per bil än konkurrenten Audi, visar nya siffror.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-04-27 19:30

Kommentarer

Citat:

Under första kvartalet kunde Mercedes rapportera en vinstmarignal på 16 procent på personbilssidan. Det innebär att Mercedes tjänar i snitt 91 000 kr per bil vilket är betydligt mer än Audi (34 000 kr per bil), men inte lika mycket som Porsche (172 000 kr per bil).

För Mercedes uppger man procent, men för de andra gör man inte det. Då får man inget vettigt sammanhang.

172 000 kanske låter mycket för Porsche, men är det det i procent om bilarna är dyra?

Tesla har dock högst vinstmarginal av alla med ca 30% vinst per bil just nu.

Uppdaterat: 2022-04-27 21:00
- Peugeot e-208 GT 2022

Känns inte Okej med dessa höga marginaler. Vi måste kunna köpa nya bilar också, fler bilar till rimliga priser.

Uppdaterat: 2022-04-27 21:35

Ja jag kan tycka att Tesla har på tok för hög vinstmarginal, men jag förstår Mr. Musks anledning till det.

Det är inte för att han som redan rikast i världen vill tjäna ännu mer. Det är för att om bilarna hade haft lägre vinstmarginal så hade köerna för köparna som redan är för långa blivit ännu längre, ohållbart långa. Redan nu kan vissa Tesla modeller och köpare få vänta upp till 9 månader på leverans. Det är för länge och hade de halverat sin vinstmarginal så hade det säkerligen varit över ett års väntetid eller mer.

Så så länge Tesla kan sälja mer än alla bilar de kan producera så är det rimligt att de höjer priserna.
Om saker ändras och efterfrågan blir lägre så kan de sänka sina priser, men inget visar på att efterfrågan på Tesla minskar, snarare ökar.

Uppdaterat: 2022-04-27 22:06
- Peugeot e-208 GT 2022

Det finns mycket att säga om detta, men man måste hålla isär saker och ting. En flott och dyr modell - men som säljer i förhållandevis små volymer - kan ha en vinstmarginal på bortåt 50 procent, men sett till företagets totala försäljning (intäkter) bidrar den med kanske bara 15 procent.

Självklart är det så att dyrare modeller har högre vinstmarginal än billigare modeller. Dyrare modeller men som ändå har ett någorlunda "överkomligt" pris - som till exempel de i det mer påkostade SUV-segmentet (som exempelvis Mercedes GLE) - har normalt en vinstmarginal på 25 till 30 procent.

Dessutom är det så att starka varumärken som Mercedes kan ta mer betalt än svaga varumärken, särskilt gäller det tillvalspriserna. I grund och botten är detta en ganska enkel matematik: En Mercedes S-Klass är mycket lönsam redan som den är, och när man plussar på alla möjliga "skräddarsydda" varianter av (exklusiv) utrustning blir marginalerna smått otroligt höga.

Uppdaterat: 2022-04-28 02:11
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

När jag snackar om Teslas marginaler så är det snittet som jag förstått det. Antar att de drar in mycket mer på Model S och Model X.

Uppdaterat: 2022-04-28 08:30
- Peugeot e-208 GT 2022

Fast Tesla säljer ju de mindre varianterna i väldigt mycket större volymer så jag misstänker att X och S inte påverkar resultatet alltför mycket. Det är nog 3 och Y som vi betalar lite för mycket för - om man ser det ur konsumentens perspektiv.

Uppdaterat: 2022-04-28 08:58

Ja så är det helt klart, men inget normalt företag skulle sälja sina produkter, vad det än handlar om, till lägre vinstmarginal om de märker att de säljer allt de hinner producera. Bättre då att tjäna ohyggligt med pengar och återinvestera så mycket som möjligt av pengarna i företaget för framtiden.

Misstänker också att Tesla kommer behöva betala ut aktieutdelning i framtiden om de ska fortsätta att vara börsnoterat. Kommer komma en dag, snarare än folk tror, då de inte vet vad de ska göra av pengarna, så då lär det bli aktieutdelning.

Tesla betalade nyligen av större delen av kvarstående lån, den lilla del som är kvar kan egentligen betalas bort redan idag om de skulle vilja, men när de väl gör det och inte har några lån, byggt ett antal fabriker till och fortfarande har höga vinstmarginaler, så kommer dom bada i pengar.

Uppdaterat: 2022-04-28 10:24
- Peugeot e-208 GT 2022

Fast jag misstänker att Tesla, liksom alla andra bilföretag redan gjort, i längden måste vidga sitt utbud för att överleva långsiktigt. Och aktiekursen tycks ju ha sjunkit rätt drastiskt efter Elons köp av Twitter. Så mycket kan hända.

Uppdaterat: 2022-04-28 10:38

Pi
En passus.
Elons köp av Twitter har ännu inte gått igenom. Och som jag förstår det finansieras köpet till viss del av finansiering säkrat genom aktieinnehavet i Tesla. Så när kursen sjunker så blir det svårare att få igenom köpet. Det senaste är att köpet inte alls blir av utav flera anledningar utan bara var uppvisning av Elons nyckfullhet.

Uppdaterat: 2022-04-28 13:06

Axa - så kan det säkert bli men jag utgick bara ifrån det jag hittills sett. Men mitt påstående om en utökad modell-palett kvarstår.

Uppdaterat: 2022-04-28 15:51

Pi
Ja, det kan jag hålla med dig om. Det har varit snack om en mindre elbil från Tesla ett tag nu.

Men för att koppla an till ämnet. Det som kanske är MBs fördel, även övriga tyskars, är att de åtminstone gör sina facelifts och modelluppdateringar mer regelbundet än Tesla. För de som är intresserade av Tesla framhåller den ständiga mjukvaruutvecklingen medan vanligt folk vill känna att de sätter sig även i ett nytt skal. Har man varit Teslaägare ett tag kanske man inte vill känna att man sätter sig i närmast likadan bil vid uppgradering av årsmodell.

Är det inte så att norrmännen i högre grad än tidigare väljer annat än Tesla?

Uppdaterat: 2022-04-28 17:38
Axa skrev:

Är det inte så att norrmännen i högre grad än tidigare väljer annat än Tesla?

Nej. Dom har sålt nästa dubbelt så många som tvåan.
Drygt 5000 Tesla, 2800 Audi, 2600 VW, 2300 Hyundai, 2100 BMW
https://ofv.no/registreringsstatistikk

Uppdaterat: 2022-04-28 20:01
Mr Snoid skrev:

Axa skrev:
Är det inte så att norrmännen i högre grad än tidigare väljer annat än Tesla?

Nej. Dom har sålt nästa dubbelt så många som tvåan.
Drygt 5000 Tesla, 2800 Audi, 2600 VW, 2300 Hyundai, 2100 BMW
https://ofv.no/registreringsstatistikk

Har för mig att jag läste någonstans att Audi hade ökat mer än Tesla under en period. Det kanske bara var tillfälligt.

Men det var bra länk. Noterar att på modellnivå att Model 3 tappar en hel del.

Uppdaterat: 2022-04-28 20:11
Axa skrev:

Mr Snoid skrev:
Axa skrev:
Är det inte så att norrmännen i högre grad än tidigare väljer annat än Tesla?
Nej. Dom har sålt nästa dubbelt så många som tvåan.
Drygt 5000 Tesla, 2800 Audi, 2600 VW, 2300 Hyundai, 2100 BMW
https://ofv.no/registreringsstatistikk

Har för mig att jag läste någonstans att Audi hade ökat mer än Tesla under en period. Det kanske bara var tillfälligt.
Men det var bra länk. Noterar att på modellnivå att Model 3 tappar en hel del.

Självklart då Y är den bil man väntat på och tecknat order på för en god stund sedan. Marknaden gillar högbyggda bilar med stor lastvolym. S och X är i stort sett döda.

Uppdaterat: 2022-04-28 20:21

Kanske därför Mercedes-Benz Group AG (de har flyttat lastbilarna till ett separat bolag Daimler AG) delar ut 5€/aktie för 2021. Tack för det!

Uppdaterat: 2022-04-29 00:04