Vi Bilägares forum

Volkswagen Golf rasar i registreringarna

Volkswagen Golf rasar i registreringarna

Den förr så populära modellen är nästan borta från svenska marknaden.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-04-26 19:30

Kommentarer

Jag har länge noterat att bilen som i årtionden varit en av Sveriges mest sålda bil inte längre är det och inte forskat i orsaken, men trott att det beror på bl a leveransproblem. Det är väl & ena sidan bra att bilfabrikanterna satsar mer på mindre miljöovänliga bilar, men oroväckande att fokus och lönsamhet är mer exlusiva och dyra bilmodeller. Det kommer nog inte i framtiden finnas så många bilar för oss som inte är intresserade av lyx & status eller de som inte har råd.

Uppdaterat: 2022-04-26 21:18

Alla biltillverkare vill nog hellre sälja färre bilar med mer vinst än billigare bilar, mängden bilar man måste ta hand om och fixa garantier blir färre. Men vad händer i en värld där stor efterfrågan på billigare och enklare modeller finns?

Uppdaterat: 2022-04-26 23:57

Alla företag har olika fokus och nu när VW Elbilar i mellansegmentet och premium så lär andra tillverkare ta över budget segmentet och antar att Kinesiska tillverkare som MG (Saic Motors), BYD, Great Wall motors mfl. Kommer sälja bilar i budget segmentet

Uppdaterat: 2022-04-27 06:32
Elbilar

Jag har också tänkt på det.. Norr om Gävle så har ju tidigare gen golf alltrack varit väldigt poppis.
Nu ser man knappt nya gen golf, alltrack och knappt senaste Octavian heller. Dem är dyr.
Men kan tänka mig att id3 tar många golfägare då totalen borde blir rätt ekonomisk.

Uppdaterat: 2022-04-27 07:34

Fast Id.3 är ju ingen användbar ersättare för de Golf-ägare som endera behöver dragkapacitet eller bara har behov av att emellanåt använda takräcke/takbox. Och rätt många Golfar levererades t ex med fabriksmonterad dragkrok så det behovet finns nog i vårt land. Då måste man som VW-köpare upp till Id.4.

Uppdaterat: 2022-04-27 09:47

Golfen är ju för dyr.

Bygger man en tämligen naken Golf, med 1.0 Bensinmotor, manuell, metallic, och något tillval i extra airbags och bättre stol så kostar den 296.000kr, för de pengarna, får man faktiskt ganska mycket annat. Om inte annat en bättre nybegagand elbil eller en helt ny MG ZS efter lite prutning. Valet blir ganska lätt om man tittar på VAG interna konkurrens, där Skoda och Seat erbjuder samma bil rejält billigare.

Eller varför inte en nybegagand bil i större klass, liknande förbrukning med bekvämare och bättre på precis allt. V90, 5-serie eller E-klass.

Uppdaterat: 2022-04-27 10:17

Pi
Eller så är det många bilägare som insett att dragkroken aldrig används…

Uppdaterat: 2022-04-27 11:56

Dragkroken är väl lite som "bra att ha, skit att vara utan" när den väl behövs, om det så är 1 eller 10 ggr i året. Behövs den väldigt ofta är den ju ett krav.

Uppdaterat: 2022-04-27 12:13
lsoderlund skrev:

Golfen är ju för dyr.
Bygger man en tämligen naken Golf, med 1.0 Bensinmotor, manuell, metallic, och något tillval i extra airbags och bättre stol så kostar den 296.000kr, för de pengarna, får man faktiskt ganska mycket annat. Om inte annat en bättre nybegagand elbil eller en helt ny MG ZS efter lite prutning. Valet blir ganska lätt om man tittar på VAG interna konkurrens, där Skoda och Seat erbjuder samma bil rejält billigare.
Eller varför inte en nybegagand bil i större klass, liknande förbrukning med bekvämare och bättre på precis allt. V90, 5-serie eller E-klass.

En småbil jag leasade 2016 kostade bara ca 1995 kr i månaden. Tror den kostade ca 130 000 kr om jag hade köpt den.

Hade inte så bra med pengar då, men ville verkligen ha en ny bil, även om det skulle vara enklaste modell just för att jag var så less på begagnade bilar som brakade ihop stup i kvarten.

För dessa pengar fick jag en Peugeot 208 med 1.2 liters motor inklusive vinterdäck. Måste säga att jag var otroligt nöjd med den relativt med vad jag betalade. Tror det var nästan lägsta trim-nivå, men ändå helt OK bil för de små pengarna.

Får man ens en ny bil för 130 000 kr idag? Tveksamt...

https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/JHK978

Uppdaterat: 2022-04-27 20:49
- Peugeot e-208 GT 2022

Inte konstigt då tidigare stått att läsa att VAG satsar på att bygga ICE bilar med högre vinstmarginal under rådande brist på komponenter Dvs starka motorer eller SUV som folk är beredda att betala mera för.

Uppdaterat: 2022-04-27 21:26

SUV i Sverige som ICE bilar med nya bonus malus 3.0, det är knappast för de som är rädda för skatter i alla fall. Sjuhelvete vad dyr skatten blir. Inte bara det, svindyr soppa.

Är glad att jag nu skaffade elbil som jag för övrigt bara hunnit ha i 2-3 veckor ungefär.

Uppdaterat: 2022-04-27 22:00
- Peugeot e-208 GT 2022

Tråkigt att en klassisk modellnamn sakta går sotdöden till mötes. Inget varar för evigt och bilen har prisat ut sig på marknaden.

Uppdaterat: 2022-04-28 08:18

JL
Nåja, en elektrifiering av Golf-konceptet med bibehållna drag av historien hade kunnat genomföras. (Gjordes ju även) Och de hade då kunnat behålla modellnamnet.
Jag misstänker dock att VW inte släpper varumärket Golf så lätt.

Uppdaterat: 2022-04-28 09:43
Axa skrev:

JL
Nåja, en elektrifiering av Golf-konceptet med bibehållna drag av historien hade kunnat genomföras. (Gjordes ju även) Och de hade då kunnat behålla modellnamnet.
Jag misstänker dock att VW inte släpper varumärket Golf så lätt.

Är ju exakt det de gjort med ID-modellerna.
Kommer det en ny eGolf? Inte vad jag sett = dött varumärke.
Korkat.

Uppdaterat: 2022-04-30 13:14
Gillar kurvor och rondeller

MC
Jag vet inte ifall det kommer en eldriven Golf men ska de ha kvar modellnamnet i utbudet borde VW göra så. Eller så skulle de döpt ID3 till Golf ID.

Uppdaterat: 2022-04-30 13:41

Vem vill köpa en Golf när den kostar lika mycket som en elbil?

Uppdaterat: 2022-05-01 09:34

en som letar han finner .... Hittade faktiskt nya Golf 1,0 TSI för ca: 250.000 kr för den som är intresserad. Tror att det blir svårt att hitta en ny elbil för motsvarande pengar... Men tydligen går det inte att köpa Golf i detta utförande så länge till.

Uppdaterat: 2022-05-01 09:52
Axa skrev:

MC
Jag vet inte ifall det kommer en eldriven Golf men ska de ha kvar modellnamnet i utbudet borde VW göra så. Eller så skulle de döpt ID3 till Golf ID.

Exakt.
@Pi, jag skulle isåfall köpt en MB A-klass med lite motor och utrustning för 300k. Riktigt fin rakt igenom

Uppdaterat: 2022-05-01 11:22
Gillar kurvor och rondeller

Mc - du kan säkert ha rätt i ditt bilval - det jag opponerade mig emot en aning var att en ny Golf idag kostar lika mycket som en elbil. Sen finns Golf i detta utförande som lagerbil på en del ställen -inte helt oväsentligt idag.

Uppdaterat: 2022-05-01 11:38

Vilken elbil finns för 250k?

Uppdaterat: 2022-05-01 13:18
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Vilken elbil finns för 250k?

Det var mest ett "skämt" som alluderar på att VW skulle sälja en elbil som kostar som en Golf.

Jag gav förstås bara 279 kkr för min VW elbil för 8 år sen. Sen fick jag tillbaka en hög pengar från staten.

Uppdaterat: 2022-05-01 15:02

Om du jämför den mot en modern elbil, intryck?

Uppdaterat: 2022-05-01 16:15
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Om du jämför den mot en modern elbil, intryck?

Svårt att göra. Har inte kört e-up på över 5 år. Det jag saknade på den var ungefär 5 mil räckvidd vintertid och det rättade de till på senare årgångar.

Uppdaterat: 2022-05-01 19:38

Vi har en bensin-Up sedan ny 2012. Skitbra bil. Kul att ratta och snygg i svart metall och sänkt.
En eUp hade varit sweet, testade första utgåvan. Som du sa...kort räckvidd. De senare kommer klart längre.

Uppdaterat: 2022-05-01 20:08
Gillar kurvor och rondeller