Dragkroken på Mercedes GLS kan plötsligt fällas ut eller in under körning. Ett potentiellt farligt fel som blir dyrt att åtgärda. ”Vi vill varna andra för att sådant här kan hända”, säger bilägaren.
Dragkroken på Mercedes GLS kan plötsligt fällas ut eller in under körning. Ett potentiellt farligt fel som blir dyrt att åtgärda. ”Vi vill varna andra för att sådant här kan hända”, säger bilägaren.
Kommentarer
Åh... ju mer sådant här jag läser, ju mer vill jag behålla min gamla "low-tech" bil. Samtidigt, varför skall vi ha en massa onödiga "finesser" .. är vi för lata? Jag använder min avtagbara dragkrok 4-5 gånger/år, och javisst är det lite "krångligt" att få dit den men inte värre än att det tar ca 3-4 minuter och det kan jag leva med.
Det är säkert "snyggare" med en ut- och infällbar dragkrok, men själv vill jag ha en fast dragkrok alla dagar i veckan. Den är säker samt utgör ett utmärkt "krockskydd"!
Har haft alla typer och föredrar klart den utfällbara. Dock inget behov av elektriskt utfällbar utan det är fullt OK att fälla ut den mekaniskt via nån form av handtag. Så var det t ex på Golf 7 och det fungerade utmärkt.
Krockskydd kan diskuteras, blir du påkörd bakifrån så utnyttjas inte deformationszonen i din bil utan krockvåldet går oförminskat via kroken rakt in i passagerarburen och du får en kraftigare stöt i din stol bakifrån.
Dessutom bevittnade jag för ett par år sedan en bil som skulle ta sig ut ur en trång parkering. Han backade mycket sakta bakåt och räknade lite fel på sin bils längd så kroken stötte i en Audi bakom. Problemet var bara att kroken tog inte i Audins stötfångare utan gick rakt in i kylaren som mosades.....
Att ha dragkrok monterad konstant gör att man ökar chansen att få byta bil vid en enkel kökrock. Kraften går rakt in i den bärande strukturen och knäcker saker som annars hade klarat sig.
Jag har alltid kroken monterad på Octavian.
En önskedröm att få byta Octavian med andra ord... :-)
Suck, jag skrev "krockskydd" inom parentes av en anledning. Det måste väl vara självklart att jag inte menar att en fast dragkrok skulle ersätta de vanliga deformationszonerna?! Däremot är en fast dragkrok många gånger ett bra skydd vid parkeringsincidenter - trots din historia om den där Audin. Senast som jag såg en sådan parkeringsincident, vann bilen med den fasta dragkroken - den påbackande bilen fick en trasig stötfångarinklädnad. Och det är ju flerfalt bättre än att två stötfångarinklädnader förstörs, samtidigt som den som blir påbackad slipper förtretet med en smitande bilist som orsakade skadan.
Håller helt med SnookerPro har själv blivit vittne till en smitande bilist som backade in i en annans bils dragkrok i detta fallet var det den smitande bilisten som var den store förloraren , rätt åt honom.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.