Vi Bilägares forum

Kontrollbesiktning

Kontrollbesiktning

Senast 30 april ska gamsaaben besiktigas och nu, nästan ett halvår före, så kom då det första tiggarbrevet från en av Bilprovarna.

Nu vet man ju att detta kommer att upprepas många gånger från de övriga inom branschen, vissa kör ut uppmaningen att anlita just dom flera gånger. Ibland tror man att de bara håller på att försörja posten genom höga portoavgifter som naturligtvis kunderna betalar så småningom.

Det som förvånar mig är att de kan erbjuda 200:- i rabatt om jag gör besiktningen nu fem månader innan sista inställelsedag, hur sjutton kan det vara mindre jobb att kolla bilen i december än i april.

Och så här kommer det att fortgå i flera månader nu, med bokade tider som inte passar mig och på anläggningar som inte passar mig.

De här breven åker direkt in i brasan!  

Uppdaterat: 2021-12-03 13:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

De kan rimligen planera in när de ska ha personal på plats om man bokar i tid. Får de många som nappar kan man ha en station öppen lite extra och hålla stängt på den bredvid.

Uppdaterat: 2021-12-03 15:47

Ok, då förstår jag ,men här finns ingen station bredvid!

Uppdaterat: 2021-12-03 16:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

På något företag i den branschen har de anställda fått åka fem-tio mil mellan sina skift.

Uppdaterat: 2021-12-03 21:08

Mäkinen, det är ju faktiskt deras problem, det är ju inte precis drop-in det handlar om, alla tider bokas och det är ju inga överraskningar.
Ok, vissa tider när man räknar med låg belastning kan man ju ha Drop-in, men då är det ju känt hos personalen.
Det som det handlar om är ren marknadsföring, genom att vid förtida besiktning kunna erbjuda ett rabatterat pris kan man sno en kund från en konkurrent.
Att ha differentierade priser beroende på dag och tidpunkt kan jag acceptera även om det är i grunden fel, men det är ändå ett sätt att avlasta personalen till viss del.
Man måste komma ihåg att det är en tvingad åtgärd som ska utföras och att de som utför besiktningen är servicepersonal som utför ett betalt uppdrag.
Ett problem som ibland finns kvar från den statsstyrda tiden är myndighetsutövningen som blivit allt mer sällsynt, som väl är, nu är personalen oftast väldigt serviceinriktad och vänlig.
Bilprovningen är ingen myndighet.

Uppdaterat: 2021-12-03 21:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

De vill kompensera den längre intervallen, och locka in kunderna oftare än var 14:e månad.

Min lokala Opus-station har bra chef, han ger samma pris som konkurrenterna. Han motarbetar sin chef och hävdar att normalpriset är för högt.
Då vi har en ny Carspect i närheten som erbjuder 399, så det är vad jag betalar även på Opus.
Opus är väldigt bra, så jag är alltid där.

Uppdaterat: 2021-12-04 17:28
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Får inga brev vilket resulterade i en obesiktigad hoj...

Uppdaterat: 2021-12-06 20:16
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
Lason1 skrev:

Får inga brev vilket resulterade i en obesiktigad hoj...

Nej, de skickar inte ut för hojar, inte heller för gammelbilar. Man får hålla koll på det själv.

Uppdaterat: 2021-12-07 13:49
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ja så var det då dags för gamSaaben att få sin årliga kontroll.
Nåja, jag var inte bekymrad, den hade nyligen varit inne på service och fått ett par nya bussningar i Opelbakaxeln och parkeringsbromsen fungerade.
För att vara riktigt PK hade jag tagit fram bälten i baksätet och låst dem, tagit fram varningstriangeln ur fodralet och kollat att alla lampor som inte övervakas av glödtrådsvakten fungerade.
En av de kinesiska Xenonlamporna hade förstås flimrat för ett par månader sedan, men det hade jag glömt och nu hade den lugnat sig.
Bilen nytvättad och så iväg 30 km till Carspect.
”Det var en alldeles utmärkt bil, så gott som allt var perfekt,” sa den prydlige uniformsklädda besiktningsmannen.
”Tyvärr blir den underkänd, höger positionsblinker är ur funktion, men det är nog bara lampan, du behöver inte komma tillbaka”.
Den kostade 11:50, tog ca en minut att byta, men nog är det underligt att den håller i sjutton år, men just nu skulle den gå sönder!

Uppdaterat: 2022-04-07 19:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag fick ett e-postmeddelande ifrån Carspect idag. De påminde mig om att min bil behöver besiktas senast sista maj. Jag kände inte igen regnumret direkt så jag kollade bilregistret. Det var en motorcykel som jag sålde sommaren 2020...

Uppdaterat: 2022-04-07 19:54

Fick första "erbjudandet" i början av februari på bilen som skall besiktas senast 30/6 för första gången. Inte riktigt aktuellt ännu...

Uppdaterat: 2022-04-07 19:57

Jag får inbjudan korrekt vartannat år till min obromsade släpvagn. Har åkt till Carspect förut, men nu valde jag Bilbesiktningen(originalet). Ska dit om ett par veckor. Ska väl aldrig säga aldrig men det är inte mycket som kan gå fel på en obromsad släpvagn. Får hålla koll på att alla lampor funkar och kulkopplingen inte fallerar så brukar den gå igenom.

Uppdaterat: 2022-04-07 22:38

Har ni glömt hur det var på när bilprovningen hade statligt monopol? Besiktningstid kanske månadsvis framåt, ingen valfrihet, fick ta ledighet från jobbet etc. Sen fick man sitta i bilen utanför tillsammans med flera andra och vänta på sin tur, och det kunde bli lång väntan. Allt var inte bättre förr...

Uppdaterat: 2022-04-08 08:57

40-talisten
Helt rätt, det var en obehaglig tid, på vissa stationer fanns även ett myndighetsbeteende som förde tankarna till DDR och ett besök kunde bli väldigt obehagligt för de som inte var PK och stod och bockade med mössan i hand.
En station i min närhet hade så dåligt rykte att många bilägare åkte tio mil till en station med trevligare personal.

Den fria konkurrensen har ju medfört att Stasipersonalen tvingats bort och nu är det ju oftast ett artigt välkomnande man får vid besöket och eventuella påpekanden brukar åtföljas av ett vänligt framfört förslag till åtgärder.
Jag har alltid välkomnat en fri marknad, fri från kommunistiskt tvångsstyre, även om det skulle medföra en högre kostnad för mig och jag tycker det är utmärkt att själv få välja vilken aktör som ska kontrollbesiktiga mina fordon.

Uppdaterat: 2022-04-08 10:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Minns när farsan besiktigade sin VW 1500, och möttes av en grinig bilprovare, som slutligen dumdrygt meddelade, "nästa år tar jag den här ur trafik." Farsan blev rädd, och trodde att han bemöttes så beroende på sin egen ålder, inte bilens. Han vågade aldrig besikta sin bil mer, det fick jag göra.

Uppdaterat: 2022-04-08 11:18

Jag hade en jobbarkompis med alltid mycket risiga bilar.
En gång skulle han in för kontroll av en undertill fullständigt genomrutten Ford Consul från början av 1950-talet.
Han påstod att det alltid gick att få bilarna godkända, det gäller bara att lägga lite omvårdnad och skötsel på underredet!
I hans fall bestod det i att laga alla rosthål med kaffeburksplåt som popnitades över hålen och täcktes med en tjock gegga av spillolja, tjära och bensin som kokades ihop på ett fotogenkök!
Bilen godkändes helt utan anmärkning!
Det märkliga var att han oftast lyckades få vraken godkända och jag minns speciellt ett objekt som han köpte som avställd och skrotad. Han hade en likadan bil, regad men i ännu sämre skick. Han skiftade alla skyltar inkl. chassienummer, lagade det som behövdes med sin homeopatiska teknik och fick den godkänd i flera år!
Det var först på 80-talet som han började få anständig bilar.

Uppdaterat: 2022-04-08 12:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har varit ganska djupt involverad i avreglering av denna marknad, och kan konstatera att Bilprovningen för mig står för kvalitet ut i fingerspetsarna. Det som hände Dekra skulle aldrig kunna hända Bilprovningen det är en sak som är säker. Sen finns det säkert rövarhistorier eller myter som kan berättas från dåtidens sätt att hantera bilsäkerhet.

Uppdaterat: 2022-04-08 22:06

Optimus
Det var säkert inte noggrannheten eller kvalitet hos Bilprovningen som föranledde kritik utan systemet som sådant som medförde ett myndighetsutövande hos viss personal.
Detta tillsammans med avsaknaden av konkurrens och ett stelbent, uråldrigt bokningssystem gör att många idag välkomnar dagens stationer där man ju också ofta kan påverka priset genom att välja rätt tid.

Uppdaterat: 2022-04-09 12:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse, kan hålla med om att monopol inte är bra för förnyelsen, kan lätt bli stelbent i längden.

Uppdaterat: 2022-04-09 19:02

Konkurrens medför också ett artigt och välkomnande beteende, något som ofta var sällsynt tidigare!

Uppdaterat: 2022-04-09 19:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre