Vi Bilägares forum

Bilfrågan: Ska man undvika att tvätta motorn själv?

Bilfrågan: Ska man undvika att tvätta motorn själv?

"Har tvättat bort salt på alla bilar och motorrum med avfettning. Klarar bilarna det?" Vi Bilägare svarar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-04-07 07:00

Kommentarer

Använd aldrig alkaliska tvättmedel på eller i närheten av elektriska komponenter eller ledningar!
Spoltiden som krävs för att försöka få bort dessa rengöringsmedel är mycket längre än vad någon biltvättare inser och orkar tillämpa.
Jämför med spoltiden som krävs vid ögonskador med basiska produkter.

Uppdaterat: 2022-04-07 07:12

Jag har aldrig tvättat motorn, och jag är nog inte ensam om det. Vad är vitsen med motortvätt? Går den bättre eller drar mindre bränsle då? Förmodligen mest en utseendesak...

Uppdaterat: 2022-04-07 07:46

Motortvätt var nog vanligare förr, på den tiden det var vanligt med renoveringar efter 5000 mil, och då använde man ofta fotogen och därefter högtryck om det fanns.
Motorerna läckte ju ofta mycket mer än nu och kunde vara rejält geggiga efter många grusvägsmil.
Nu för tiden är det väl bara ett kosmetiskt koketteri med motortvätt, någon egentlig nytta med det föreligger knappast.
Och det stämmer ju bra med vad som står i artikeln.

Uppdaterat: 2022-04-07 09:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Skinande rent motorutrymme är väl ett av bilhandlarnas prishöjande knep?

Uppdaterat: 2022-04-07 09:37

Det är några gånger jag funderat på motortvätt. Jag kör grusväg dagligen och det blir onekligen väldigt dammigt i motorrummet.
Dock inget jag skulle våga mig på själv.

Uppdaterat: 2022-04-07 09:38

På senaste service av V90:n gjordes en motortvätt (Av Bilia). Det var nödvändigt då hela motorrummet var fyllt av löv, en del smuts från dessa samt damm och salt från havet.

Det är ju inte direkt tätt in till motorn om man säger så (vore ju svårt dessutom)

Minns inte vad detta kostade men det var långt ifrån gratis så klart... En fin liten extra intäkt för Bilia således (förutom serviceavtalet)....

MVH AL

Uppdaterat: 2022-04-07 09:51
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Redan i början av 1990-talet ville bl.a. Toyota ta bort motorhuven, den behövdes inte, konstruktionen kunde förenklas så att verkstadsservice kunde utföras enkelt underifrån.
Givetvis var det efter förslag från risgrynsräknarna, utan öppningsbar motorhuv skulle strukturen bli enklare, starkare och framförallt avsevärt billigare.
Nu blev det inte så.
Marknadskillarna gjorde en stor undersökning över bilägarnas beteende vid inköpet av en nya bilen.
Det visade sig att den nya bilen parkerades på garageuppfarten, grannar tillkallades, motorhuven öppnades och alla stod och beundrade något som de flesta inte begrep, i flera fall bara en plastkåpa, noga kamouflerad för att se ut som ventilkåpor m.m. ofta även i olika diskreta färger.
Men marknadsvärdet med en öppningsbar motorhuv ansågs vara större än produktionsvinsten trots att den var onödig.
Jag undrar hur det är idag då många bilägare aldrig öppnar huven, det är något som får ske vid service och den tekniska kompetensen och det tekniska intresset blir allt mindre.

Uppdaterat: 2022-04-07 10:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nisse: Påminner mig om en gammal sketch från Seinfeld där han gör narr av just det där med att öppna motorhuven på bilen.

-"Om bilen nu stannar på motorvägen, varför öppnar folk då motorhuven? Vad tror det att de skall hitta där? En stor on/off-knapp?"

Och lite så är det ju faktiskt...

MVH AL

Uppdaterat: 2022-04-07 10:44
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

I nyare bilar över motorn finns ofta ett "beauty cover" i plast, döljande motorblock m.m. Vad är funktionen för det, skydda motorn mot klåfingrighet? Eller är det en utseendesak att beundra?

Uppdaterat: 2022-04-07 10:57
40-talisten skrev:

I nyare bilar över motorn finns ofta ett "beauty cover" i plast, döljande motorblock m.m. Vad är funktionen för det, skydda motorn mot klåfingrighet? Eller är det en utseendesak att beundra?

Onödiggöra motortvätt?
Det var f.ö. det jag skrev om i mitt förra inlägg där man stod och glodde på något man inte visste något om, det kom redan i slutet av 80-talet från vissa tillverkare.

Uppdaterat: 2022-04-07 11:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Audi A2 hade väl ingen motorhuv som kunde öppnas som övriga bilar utan den fick väl monteras bort om man måste in i motorutrymmet uppifrån. Men den konstruktionen fick uppenbarligen inget genomslag.

Uppdaterat: 2022-04-07 11:03

Åker folk till verkstan för att fylla på spolarvätska? För man måste ju fortfarande öppna huven för denna enklaste av bilservice (efter tankning då). Förr skötte personal på mackarna sånt, men de killarna försvann för över 50 år sen.

Uppdaterat: 2022-04-07 11:11

Kan ju sätta påfyllningsrör till spolarvätska vid bensinröret. Har haft det på någon bil tidigare.

Fylla på olja däremot....

MVH AL

Uppdaterat: 2022-04-07 11:13
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Förut nämnda Audi A2 hade också påfyllningen av spolarvätskan utanpå bilen - om inte minnet sviker. Däremot är det nog inte så smart att sätta bensin och spolarvätske-påfyllningen bredvid varandra om man inte ordnat nån form av skydd så det inte går att förväxla vid påfyllning. Går det att göra fel så finns det alltid sådana som också gör fel.

Uppdaterat: 2022-04-07 11:35

Är nog en utformningsfråga Pi. Adblue sitter bredvid bränsleröret på min bil. Svårt att göra fel där eftersom diametern på röret är mindre än hos bensinpumpen.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-04-07 12:02
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Så är det givetvis A.L men inget av rören får på nåt sätt vara kompatibelt med munstycket till den andra vätskan. Och dessutom bör det vara en industristandard annars är det rätt värdelöst.

Uppdaterat: 2022-04-07 13:38

Inget farligt att motortvätta en bil idag, förutsatt att bilen har fossil motor. Tvätta en elmotor är nog högrisk, och tror att e få delarna som rör sig inte är tacksamma mot fukt och starka kemikalier.

Använd svag blandning bilschampo / diskmedel utblandat med vatten i en blomspruta och spraya på alla plastdelar, gummi och metall och gå över med lämplig pensel för just det ändamålet. Viktigt att täcka är väl generatorn (med en plastpåse) och kanske även säkringsbox. Inte spola med högtryck, och verkligen spola rent. Är så mycket trevligare att se in i motorrummet, och även lättare att se fel och läckage om man tittar lite oftare än när man fyller vätska. Vill man vara extra pendant så kan man ju vaxa metalldelarna.

Ska jag köpa en bil däremot, spelar det mindre roll. Man ser ändå om bilen har ett såkallt "Self-Lubrication-Antirust System" som de säger i USA. Lite lättare om bilen är skitig i motorrummet kanske det är.

Uppdaterat: 2022-04-07 13:48

Jag har många gånger tvättat motorutrymmen på flera olika bilar med alkalisk avfettning och högtryckstvätt, utan att det skapat några som helst problem.

Men tänk på att inte spola för nära med högtryck och att endast vid behov använda kallavfettning och helst då genom att använda det på papper eller trasa för att torka rent.

Att öppna upp motorhuven efter tvätten kan vara bra, så det torkar snabbare.

Uppdaterat: 2022-04-08 21:40
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Ingen har ännu här pekat på en avgörande fördel varför motorn bör tvättas. Lutar åt att det endast är av okulära skäl, dvs motorn ska glänsa lika vackert som övriga bilen.

Uppdaterat: 2022-04-08 22:15

Trevligare att jobba i ett rent motorrum, för oss som servar själva.
När jag hämtar firmabilen från service är både bil och motorrum tvättat.

Uppdaterat: 2022-04-08 22:33

Räcker med att spola av med högtryckstvätten. Behövs inte avfettning. Håll munstycket minst 1 meter ifrån så är det lungt. Finns ingen bil som inte tål detta.

Uppdaterat: 2023-04-14 18:14