Vi Bilägares forum

Mer rabatt till nya kunder – nu granskas försäkringsbolagen

Mer rabatt till nya kunder – nu granskas försäkringsbolagen

Att ge större rabatter till nya kunder än lojala har fått Finansinspektionen att reagera.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-04-06 14:20

Kommentarer

Och detta gäller ju inte bara i denna bransch utan är väldigt vanligt inom många branscher, tyvärr. "Gamla" kunder kan tydligen behandlas hur som helst och kunden har alltid 100 % skyldighet att själv kolla så att han får de nya priser som kommer - även för helt identiska tjänster.

Uppdaterat: 2022-04-06 16:23

Det bästa man kan göra är att säga upp sitt abonnemang per telefon. Förvånansvärt ofta får man då erbjudande om samma rabatt som nya kunder.

Uppdaterat: 2022-04-06 17:03

Håller med 40-talisten om att man skall kontakta "uppsägningen" och inte Kundtjänst. Då kan man ofta förhandla men varför skall man behöva det som gammal kund - man skall väl med automatik kunna få aktuellt pris på likvärdiga tjänster..

Uppdaterat: 2022-04-06 17:08

Ja det här har jag stört mig på länge. Gäller även mobilabonnemang och andra typer av abonnemang.
Precis som 40-talisten skriver så kan det räcka med att man ringer och vill säga upp abonnemanget eller försäkringen så erbjuds man helt plötsligt ett mycket bättre pris.

Då jag jobbar inom callcenterbranschen så är jag mycket medveten om detta. Det kallas internt för "Savedesk". Alltså om en kund ringer in och vill säga upp något så kan man bli kopplad till "Savedesk". En avdelning som är utbildade på att försöka hålla kvar kunder. Detta gör man med att vara så snäll och vänlig som möjligt, lyssna till kundens kritik och sedan erbjuda en bra rabatt som gör att de vill stanna kvar.

Detta borde inte behövas, istället borde lojala kunder få lägre pris med tiden eftersom de är så lojala.

Uppdaterat: 2022-04-06 19:13
- Peugeot e-208 GT 2022

Håller med dig till 100 % i din slutkläm, bejje !

Uppdaterat: 2022-04-06 19:23
Pi skrev:

Håller med dig till 100 % i din slutkläm, bejje !

Ja inte minst för att det kostar att skaffa nya kunder, men befintliga kunder kostar inget mer än den månatliga kostnaden för att få deras tjänst att fortsätta att fungera.

En ny kund kan visserligen gå in på någon sida och teckna ett avtal och det kostar lite till ingenting för företaget. Säg att det är ett mobilabonnemang så finns det vissa kostnader för att lägga upp kunden i systemen och skicka ut SIM-kort och brev och annat, men det är ganska små kostnader.

Om kunden istället vänder sig till en butik så blir det lönekostnader, hyror och annat, om de ringer till företaget så blir det också lönekostnader för anställda som svarar i telefon.

Men det finns också en sådan sak som support. Jobbade ett tag för ett datorföretag som så klart hade teknisk support. Där räknades det ut att om en kund ringer in till supporten 2 gånger så går man plus minus noll. Ringer någon in mer än så så förlorar man pengar. Fanns vissa som ringde 20 gånger och blev då så klart en stor förlust för företaget. Många ringer så klart aldrig så därav går det att tjäna pengar.

Men för att komma tillbaka till bilar och försäkring så tror jag att mitt försäkringsbolag hatar mig. Jag är ingen bra kund, jag har rapporterat in ca 6 försäkringsärenden på 6 år.

3 av dom är dörruppslag på parkeringar, hatar att det är så vanligt för mig i alla fall.
Ett är mitt eget fel där jag backade för nära en stolpe. En annan är ett byte av vindruta på grund av stenskott och det sista är att jag körde på en betongbit på vägen som förstörde däck och fälg. (som hade orsakats av att någon innan mig hade kört in i en viadukt och spridit betong över vägen)

Uppdaterat: 2022-04-06 19:49
- Peugeot e-208 GT 2022

Fenomenet förekommer även inom bank. Det märker man när man aviserar överflyttning av lånet till en konkurrent.

Uppdaterat: 2022-04-06 20:06
bejje skrev:

Alltså om en kund ringer in och vill säga upp något så kan man bli kopplad till "Savedesk". En avdelning som är utbildade på att försöka hålla kvar kunder.

Jag var anställd några år på ett av Sveriges största försäkringsbolag och visst hade även de en "räddningsavdelning".

Uppdaterat: 2022-04-06 21:00
Mycket vatten har runnit under hjulen...
pinjong skrev:

Jag var anställd några år på ett av Sveriges största försäkringsbolag och visst hade även de en "räddningsavdelning".

Ja se där, jag har inte haft något att göra med försäkringar, men kan tänka mig att liknande finns i flera branscher.

Men när det kommer till just bilar och om man väljer en ny bil så brukar man ju välja den märkesförsäkring som erbjuds då den oftast är mest fördelaktig. Har i mitt fall blivit TryggHansa som då erbjudits.

De hatar mig p.g.a. flera rapporterade ärenden senaste åren. (min egen slutsats)

Uppdaterat: 2022-04-07 03:39
- Peugeot e-208 GT 2022

Håller med föregående talare, det är billigare att behålla stamkunder genom kundvård än att locka till sig nya ofta mindre trogna kunder( som byter till det billigare alternativet nästa gång ) Vi trogna kunder får sällan bonus.

Uppdaterat: 2022-04-07 13:28

Känns ite DDR över detta, ska staten gå in och mixtra med försäkringsbolagens premier? Det är ju marknaden och konkurrensen mellan bolagen som bestämmer försäkringspremiera. Sen är det upp till varje person att själv kolla runt och jämföra sina försäkringar, el avtal mm.

Uppdaterat: 2022-04-08 12:08

Intressant Dana - då ställer du inte heller upp på detta som Fi påpekar - "Min egen och FI:s förväntan är att varje försäkringstagare ska behandlas rättvist. Och med det förutsätter vi att försäkringspremien för en trogen kund inte ska vara högre än för andra kunder i samma riskgrupp, säger Åsa Larson som är chef på Försäkringsområdet."

Uppdaterat: 2022-04-08 12:16
Pi skrev:

Intressant Dana - då ställer du inte heller upp på detta som Fi påpekar - "Min egen och FI:s förväntan är att varje försäkringstagare ska behandlas rättvist. Och med det förutsätter vi att försäkringspremien för en trogen kund inte ska vara högre än för andra kunder i samma riskgrupp, säger Åsa Larson som är chef på Försäkringsområdet."

+100

Uppdaterat: 2022-04-08 16:18

Jag är en riktig hora när det gäller försäkringar. kollar varje år för två bilar och två motorcyklar. Bytte Mercan från Aktsam till Watercircles och Polo,n från ICA till Aktsam. Hojarna har jag på Bilsport/MC i år. Och naturligtvis vill de göra ett erbjudande på det jag har. Bilsport/MC låg ändå tre-fyra tusen över på Mercan.

Uppdaterat: 2022-04-11 00:07
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare