Vi Bilägares forum

Skoda struntar i laddhybrider – tre elbilar på gång

Skoda struntar i laddhybrider – tre elbilar på gång

Skoda storsatsar på elbilar men undviker både laddhybrider, vätgasbilar och syntetiska bränslen. ”Det finns inget rimligare än batterier”, säger Skodachefen.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-04-06 10:03

Kommentarer

Bra Skoda! Mycket klokt beslut.

Uppdaterat: 2022-04-06 10:54

Han säger givietvis det han är tillsagd att säga av VAG högsta ledning. Givetvis vill de sälja fler elbilar, det är ju där de tjänar grova pengar. Samma plattfrom på alla, och så lägger man på 40% på priset för att bilen är eldriven. Ingen vettig människa köper väl att tillverknignskostanderna på en Enyaq är 590kkr, snarare ligger de på kanske 200kkr MAX.

Uppdaterat: 2022-04-06 13:49

Lsoderlund
Fast tillverkningskostnaden är väl ointressant för konsumenten?

Uppdaterat: 2022-04-06 12:01

Marginalerna är sämre på elbilar. Det är möjligt att skillnaderna börjar jämna ut sig men hittills så tjänar man mindre pengar på elbilar jämfört med fossilbilar.

Uppdaterat: 2022-04-06 13:33

Även biltilverkarna måste räkna på totalkostnaden som arbetskraft, lokaler, el, råvarorna i batterierna, Mjukvaru utveckling, kretsar m.m.

Sedan vill företaget gå med vinst för att ha råd med utveckling av nya produkter

Uppdaterat: 2022-04-06 13:36
Elbilar
Axa skrev:

Lsoderlund
Fast tillverkningskostnaden är väl ointressant för konsumenten?

Nja, till viss del kanske. Men jag tror att de som är lite mer intresserade än gemene svensk (tänk dem som inte ens läser bildtidningar) så bryr de sig säkert inte. Men som intresserad så är man ju intresserad av hur mycket man får betala kontra byggkostand, och även hur välbyggd bilarna är. Utvecklingskostnad, beror helt och hållet på vilken bil, men många delar plattform varpå utvecklingskostnaden blir mindre. Så när samma komponenter används så är ju allt samma, enda som skiljer är skalet och givetvis prislappen.

Uppdaterat: 2022-04-06 13:49

Åhh, kan vi få en sedan och hatchback också? Jag behöver ingen kombi längre, vill hellre ha en hatchback.. eller möjligtvis en snygg sedan i mellan segmentet.

Uppdaterat: 2022-04-06 16:16

Önskar: elbil som rymlig halvkombi i B-segmentet, dvs inte mycket över 4 m i längd.

Uppdaterat: 2022-04-06 17:07

I B-segmentet finns ju t ex Peugeot e-208, Opel Corsa-e och Hyundai Kona. Och några ytterligare.

Uppdaterat: 2022-04-06 17:10

Lsoderlund
Jo, visst kan även jag vara intresserad av tillverkningskostnad i vissa fall.
Sedan är frågan vad Skoda grundar sitt beslut om att skippa laddhybrider egentligen. Om det handlar om vinstmaximering enbart?

Ur ett konsumentperspektiv så tänker jag att det i Skodas fall blivit så att deras laddhybrider blivit så dyra att steget till elbil inte alls är så långt. I praktiken är alternativet en elbil eller ren fossilbil.

Uppdaterat: 2022-04-06 17:17

” laddhybrider blivit så dyra att steget till elbil inte alls är så långt.”

Så kan det absolut vara. Skulle en drivlina med mindre förbränningsmotor (dvs range extender) vara noterbart billigare och därmed ge ett mer realistiskt alternativ till ren el? Det är en intressant fråga, och det är ett marknadssegment som nästan ingen tillverkare bryr sig om.
Men det är kanske egentligen en vettig väg att gå i nuläget, för att få ned behovet att fossilt bränsle så snabbt som möjligt?

Uppdaterat: 2022-04-06 17:50

ToRy _ antagligen är det segmentet ointressant så länge statliga subventioner och andra avgifter för en "elbil" med tillhörande förbränningsmotor innebär lägre subventioner och t ex högre årlig skatt.

Uppdaterat: 2022-04-06 17:52
Pi skrev:

I B-segmentet finns ju t ex Peugeot e-208, Opel Corsa-e och Hyundai Kona. Och några ytterligare.

Men det är ju fossilbilar från början som konverterats till elbilar, med de begränsningar det innebär. Jag väntar på renodlade elbilar i detta segment.

Uppdaterat: 2022-04-06 18:33
McTar skrev:

Marginalerna är sämre på elbilar. Det är möjligt att skillnaderna börjar jämna ut sig men hittills så tjänar man mindre pengar på elbilar jämfört med fossilbilar.

Visst, men det är dumt att satsa på det som folk inte vill köpa.
Trycket på elbilar är mycket högt nu. Varför utveckla nya modeller som ska komma om några år när nästan ingen kommer vilja ha en hybrid då i jämförelse med hur många som vill ha en elbil?

Skatterna kommer knappast bli lägre på bensinbilar och hybrider utan högre samt dyra driftkostnader. Om 2-3 år kommer nog väldigt få vilja köpa dom.

Och vill man ha leveranstider på 1 år på elbilar bara för att man satsat fel? Hör man att leveranstiden är så lång så kommer man kolla på ett annat märke.

Uppdaterat: 2022-04-06 19:05
- Peugeot e-208 GT 2022

40-talisten - inte för att jag skulle välja den men Renault Zoe är ju ett exempel på det du efterlyser. Så nog finns det elbilar i segmentet och även om samma kaross även finns med annan drivlina så kan ju elkonverteringen vara vettigt gjord - se t ex Kona. Sen är ju även den nya generationen av Niro EV byggd på en "kombo-plattform" men den verkar trots detta väldigt vettig. Dock lite större än det du efterlyser.

Uppdaterat: 2022-04-06 19:22

Zoe har väl längst räckvidd just nu av alla "småbilar"? Kanske inte den roligaste bilen att äga, men tror ingen har längre räckvidd i samma bilkategori. Det har dom gjort bra i alla fall.

Uppdaterat: 2022-04-06 19:34
- Peugeot e-208 GT 2022

Om jag hade klarat mig med kort(are) räckvidd och inte haft nåt dragkroks-krav så hade en Mazda MX-30 legat bra till. Mycket trevlig och till synes välgjord liten bil. Andas högre kvalitet inombords än de flesta konkurrenter.

Uppdaterat: 2022-04-06 19:44
Pi skrev:

Om jag hade klarat mig med kort(are) räckvidd och inte haft nåt dragkroks-krav så hade en Mazda MX-30 legat bra till. Mycket trevlig och till synes välgjord liten bil. Andas högre kvalitet inombords än de flesta konkurrenter.

Jag har testat många elbilar, men har ingen koll alls på Mazda. Har du kört Peugeot e-208? Hur skulle du jämföra dom? Ska hämta upp min e-208 GT imorn så nu finns ingen chans att ändra sig, men känner ändå att jag har gjort ett bra val för de pengar jag lägger på det.

Uppdaterat: 2022-04-06 19:53
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

McTar skrev:
Marginalerna är sämre på elbilar. Det är möjligt att skillnaderna börjar jämna ut sig men hittills så tjänar man mindre pengar på elbilar jämfört med fossilbilar.

Visst, men det är dumt att satsa på det som folk inte vill köpa.
Trycket på elbilar är mycket högt nu. Varför utveckla nya modeller som ska komma om några år när nästan ingen kommer vilja ha en hybrid då i jämförelse med hur många som vill ha en elbil?
Skatterna kommer knappast bli lägre på bensinbilar och hybrider utan högre samt dyra driftkostnader. Om 2-3 år kommer nog väldigt få vilja köpa dom.
Och vill man ha leveranstider på 1 år på elbilar bara för att man satsat fel? Hör man att leveranstiden är så lång så kommer man kolla på ett annat märke.

Det kanske var otydligt, men jag svarade Isoderlund som påstod att tillverkarna tjänar grova pengar på elbilarna, när de i själva verket tjänar mindre på de än fossilbilarna.

Uppdaterat: 2022-04-06 22:11
McTar skrev:

Det kanske var otydligt, men jag svarade Isoderlund som påstod att tillverkarna tjänar grova pengar på elbilarna, när de i själva verket tjänar mindre på de än fossilbilarna.

Nej det var tydligt, men jag menar att de inte har något val snart. Folk kommer (nästan) bara vilja ha elbilar kommande åren så det är vad man borde satsa på oavsett hur mycket man tjänar på en elbil vs en bensinbil.

Varför stå med massa nyproducerade bensinbilar och få elbilar om efterfrågan på elbilar är jättehög? Vill de ha köer på 1 år eller mer på sina elbilar? Troligen inte, då vänder sig kunderna till annat märke.

Uppdaterat: 2022-04-07 03:43
- Peugeot e-208 GT 2022