Den enda nackdelen med den här tekniken är det fortfarande behövs olja för smörjsystemet, men bortsett från det är den här tekniken utmärkt. Jag har många gånger talat mig varm för den. Varför ska vi kasta bort en teknik (kolvmotorn) som har utvecklats sedan 1880-talet och som är både enkel och billig? Kolvmotorn har utvecklats enormt, men ändå finns mycket kvar att göra. Så, varför kasta bort den? Dessutom är kolvmotorn både enkel och billig att återvinna.
Uppdaterat: 2022-03-28 20:20
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Den enda nackdelen med den här tekniken är det fortfarande behövs olja för smörjsystemet, men bortsett från det är den här tekniken utmärkt. Jag har många gånger talat mig varm för den. Varför ska vi kasta bort en teknik (kolvmotorn) som har utvecklats sedan 1880-talet och som är både enkel och billig? Kolvmotorn har utvecklats enormt, men ändå finns mycket kvar att göra. Så, varför kasta bort den? Dessutom är kolvmotorn både enkel och billig att återvinna.
Nej, förbränningsmotorn är stendöd.
Massa rörliga delar vs få rörliga delar. Låg verkningsgrad vs hög. Högt behov av service vs låg. Lätt att få ut hög effekt vs svårt.
mm
SnookerPro skrev:
Den enda nackdelen med den här tekniken är det fortfarande behövs olja för smörjsystemet, men bortsett från det är den här tekniken utmärkt. Jag har många gånger talat mig varm för den. Varför ska vi kasta bort en teknik (kolvmotorn) som har utvecklats sedan 1880-talet och som är både enkel och billig? Kolvmotorn har utvecklats enormt, men ändå finns mycket kvar att göra. Så, varför kasta bort den? Dessutom är kolvmotorn både enkel och billig att återvinna.
Nej, förbränningsmotorn är stendöd.
Massa rörliga delar vs få rörliga delar. Låg verkningsgrad vs hög. Högt behov av service vs låg. Lätt att få ut hög effekt vs svårt.
mm
Batterifordonet är också stendött, fast på ett annat sätt. Det står helt stilla långa tider och laddas alternativt kryssar det omkring i våra städer i jakt på en ledig stolpe som det kan stå stilla bredvid.
Jag kan tänka mig många andra billigare stationära prydnader man kan köpa.
Batterifordonet är också stendött, fast på ett annat sätt. Det står helt stilla långa tider och laddas alternativt kryssar det omkring i våra städer i jakt på en ledig stolpe som det kan stå stilla bredvid.
Jag kan tänka mig många andra billigare stationära prydnader man kan köpa.
Ser du inte den pågående teknikutvecklingen inom elbil/batteri/infrastruktur?
Dina farhågor kommer inte finnas i framtiden.
Naturligtvis kan det ses som korkat att utnyttja en förbränningsmotor för att omvandla vätgas till mekanisk energi istället för att använda en statisk energiomvandlare och en elmotor, men förmodligen har man gjort en teknisk/ekonomisk analys och hittat vissa fördelar.
Man tror att man kan komma tillrätta med kväveoxiderna, men det är nog där det kan bli problem.
Den enda möjligheten att få en helt ren förbränning är ju att tillsätta rent syre till vätgasen och då blir det dyrt.
Nåja, det är ändå intressant med fler vinklingar på energiomvandlingen.
Uppdaterat: 2022-03-29 11:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Jag noterar: för ett halvår sedan möttes liknande artikel av: vätgas "finns inte" /är dyrt/ inga mackar etc.
Nu har det uppenbarligen trängt fram: vätgas kan användas i många applikationer, är - numera - billig att producera med el från sol och vind.
I nuläget - med total kollaps av el/energi försörjningen, blir införandet av vätgas applikationer - ytterligare - fördröjd.
Det gäller - tyvärr - också införandet av bränslecellsbilar - se Hyundai - medan BMW fortsätter med sin lågvolymsatsning av bränsleceller för del av X5 produktionen. Bränslecellen ursprungligen utvecklad av Volvo Lastvagnar/Powercell - numera i regi av Bosch.
Kommentarer
Den enda nackdelen med den här tekniken är det fortfarande behövs olja för smörjsystemet, men bortsett från det är den här tekniken utmärkt. Jag har många gånger talat mig varm för den. Varför ska vi kasta bort en teknik (kolvmotorn) som har utvecklats sedan 1880-talet och som är både enkel och billig? Kolvmotorn har utvecklats enormt, men ändå finns mycket kvar att göra. Så, varför kasta bort den? Dessutom är kolvmotorn både enkel och billig att återvinna.
Ett stort problem är NOx som blir större ju högre verkningsgrad man suktar efter.
Nej, förbränningsmotorn är stendöd.
Massa rörliga delar vs få rörliga delar. Låg verkningsgrad vs hög. Högt behov av service vs låg. Lätt att få ut hög effekt vs svårt.
mm
Nog måste man väl ändå säga att en elmotor är väsentligt enklare än en förbränningsmotor...
Batterifordonet är också stendött, fast på ett annat sätt. Det står helt stilla långa tider och laddas alternativt kryssar det omkring i våra städer i jakt på en ledig stolpe som det kan stå stilla bredvid.
Jag kan tänka mig många andra billigare stationära prydnader man kan köpa.
Ser du inte den pågående teknikutvecklingen inom elbil/batteri/infrastruktur?
Dina farhågor kommer inte finnas i framtiden.
Hm, elmotorn har väl funnits väldigt länge den med och förfinats och förbättrats genom åren.
Naturligtvis kan det ses som korkat att utnyttja en förbränningsmotor för att omvandla vätgas till mekanisk energi istället för att använda en statisk energiomvandlare och en elmotor, men förmodligen har man gjort en teknisk/ekonomisk analys och hittat vissa fördelar.
Man tror att man kan komma tillrätta med kväveoxiderna, men det är nog där det kan bli problem.
Den enda möjligheten att få en helt ren förbränning är ju att tillsätta rent syre till vätgasen och då blir det dyrt.
Nåja, det är ändå intressant med fler vinklingar på energiomvandlingen.
Jag noterar: för ett halvår sedan möttes liknande artikel av: vätgas "finns inte" /är dyrt/ inga mackar etc.
Nu har det uppenbarligen trängt fram: vätgas kan användas i många applikationer, är - numera - billig att producera med el från sol och vind.
I nuläget - med total kollaps av el/energi försörjningen, blir införandet av vätgas applikationer - ytterligare - fördröjd.
Det gäller - tyvärr - också införandet av bränslecellsbilar - se Hyundai - medan BMW fortsätter med sin lågvolymsatsning av bränsleceller för del av X5 produktionen. Bränslecellen ursprungligen utvecklad av Volvo Lastvagnar/Powercell - numera i regi av Bosch.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.