Vi Bilägares forum

Tung kritik mot sänkt bensinpris: ”Beklämmande”

Tung kritik mot sänkt bensinpris: ”Beklämmande”

Om bensin- och dieselpriserna sänks riskerar det att skicka in pengar direkt i den ryska krigskassan, enligt forskare.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-03-21 07:30

Kommentarer

Äntligen någon vettig människa som ser frågan på ett intellektuellt större perspektiv än apkören och dag för dag politikerna.

Uppdaterat: 2022-03-21 07:43

J.L Håller med.

Uppdaterat: 2022-03-21 08:44

Av de 14 miljarder som regeringen la fram borde 4 miljarder gått till miljöbonus, 2 till infrastruktur för laddning och resten som riktade bidrag till berörda branscher som ex. åker, jordbruk.

Uppdaterat: 2022-03-21 09:18

Till er som är emot sänkning av höga bränslepriser, varför ska vi i Sverige tillhöra topp 3 i Europa över dyrast bränslepriser?

Uppdaterat: 2022-03-21 09:24
Stefan Eriksson skrev:

Till er som är emot sänkning av höga bränslepriser, varför ska vi i Sverige tillhöra topp 3 i Europa över dyrast bränslepriser?

En bra fråga, troligen sitter de med endera förmånsbilar eller elbilar (kanske bägge). Problemet är att människors transportbehov kvarstår, oavsett bränslepris. Det är ytterst få som okynneskör för att bensin eller diesel är billigare eller i nivå med, framförallt, våra grannländer. Bränslen är inte billiga. Sveriges idé om reduktionsplikten är vansinnig, sett till totala utsläpp är reduktionsplikten negativ mot fossilt bränsle. EU har satt gränsen vid 14% 2030, av den enkla anledningen att mer ger inte nyttoeffekter.

Folk kommer fortsätta åka bil, i samma utsträckning, men istället för att byta bil, intiera nöjen, eller kanske göra sina hem mer klimatsmarta så kommer den lilla peng som fanns över, gå till bränslen.

Frågan man bör ställa sig är om det skulle vara ett problem att det bränslepriset är i nivå med våra grannländer? Om så, vad är problemet? Att hävda klimat, höjda havsnivåer och annat, då bör man ta sig en rejäl funderare, se till Sveriges poulation på 10milj invånare och jämföra med dels våra grannländer men även andra länder som är mer tätbebyggda, tex Italien som är mindre till ytan men huserar 60milj+ invånare. Vart torde hög reduktionsplikt, kollektivtrafik och spårbunden (utopi) trafik gör störst effekt? Inte är det i Sverige.

Nu är inte Sverige beroende av ryssolja, vi köper uteslutande Brentolja från Nordjön och grannlandet Norge, däremot är vi beroende av rysk gas, tack vare regerinens nedlläggande av 4 kärnkraftverk på 7 år.

Uppdaterat: 2022-03-21 11:17

Stefan Eriksson. Reseavdragen är inte lika förmånligt i de flesta andra länder jämfört med Sverige så skillnaden är inte så stor och för vissa ingen allas.
Nu är bränsle priserna på en väldigt hög nivå och det bränner naturligtvis i plånboken för en del så viss kompensation kan vara motiverad.
I stället för att gödsla allmänheten så tycker jag att pengarna bör användas till företagare som t.ex Transportnäringen och Bönder där bränslekostnaderna är en stor utgift.
Många glömmer den totala milkostnaden för en bil som idag ligger på 25-90 kr milen beroende på bil.

Uppdaterat: 2022-03-21 12:42

Det här är ju en sanning med modifikation. Sant är att efterfrågan kommer att öka, men det till motsvarande nivåer som före kriget (förutsatt at vi når ungefär samma prisnivå)

Man pratar ju inte om annat än att vi skall rädda samhällsekonomin, och det med hjälp av korrigeringar av skattesatser som saknar vetenskaplig grund. Det är vad som är väsentligt här, något Lars torde känna väl till - även om detta är ett område som ligger utanför hans forskningsfält (han är inte transportekonom).

MVH AL

Uppdaterat: 2022-03-21 13:36
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Som någon sa för många år sedan: Experter är sådana som har läst så mycket att de till slut inte begriper någonting.

Och om vi släpper in Iran och Venezuela på oljemarknaden igen, kan världen i det närmaste sluta att köpa olja och gas från Ryssland. Busenkelt! Och vad folk inte tycks fatta är att priserna måste ner, eftersom folk på landsbygd och i glesbygd inte får ekonomin att gå ihop. Det är förskräckligt att se att så många inte tycks klara av att se hela bilden - inte ens de så kallade "experterna". Som lök på laxen har vi världens högsta drivmedelspriser, men inte ens det tycks få folk och "experter" att vare sig reagera eller förstå - eller ens bry sig. Svensken är dömd att oka i skattehysterins förlovade land.

Uppdaterat: 2022-03-21 18:25
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Att handla i affekt och panikartat som regeringen och oppositionen gör med sitt förslag, kan aldrig vara vettigt och man ser ut att vara mer eller mindre blind för den rapport som överlämnades av Klimatpolitiska rådet till regeringen den 16 mars i år.

Kort och gott får regeringen underkänt av Klimatpolitiska rådet som konstaterar att den nuvarande politiken inte räcker för att nå klimatmålen och man rekommenderar därför en acceleration av klimatpolitiken och då passar det väldigt dåligt med politisk populism som sänkta priser på fossila drivmedel.

https://www.klimatpolitiskaradet.se/

Uppdaterat: 2022-03-21 22:41
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

John2008: Du är direktkvalificerad till den gruppen av personer som jag tog upp ovan!

Du tycker alltså inte att det spelar någon som helst roll att vi nu har en fullständigt absurd situation i vår omvärld som kräver extraordinära insatser, insatser som förhoppningsvis är övergående? Matpriserna rusar, drivmedelspriserna rusar, elpriset rusar, inflationen stiger, bolånen kan snart vara dubbelt så höga, våra matproducenter är på väg att gå i konkurs. En del räktrålare går inte ut längre, snart inte heller fiskebåtarna. Och så vidare. Men du bara tuggar ditt strunt. Kom in i matchen!

Och jordbruket och åkerinäringen, då? Vill du ens ha mat på bordet i vinter? Och hur mycket får den kosta? Du begriper inte vad du skriver!

Uppdaterat: 2022-03-22 00:22
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Snooker.

Det kallas ungdomligt oförstånd. Expertis är det ö.h.t inte frågan om;-).

John har inte förstått varför det finns bränsleskatter. Det spelar ingen roll hur många gånger man förklarar det. Han svarar samma framgooglade litanior varje gång.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-03-22 00:19
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
lsoderlund skrev:

Nu är inte Sverige beroende av ryssolja, vi köper uteslutande Brentolja från Nordjön och grannlandet Norge, däremot är vi beroende av rysk gas, tack vare regerinens nedlläggande av 4 kärnkraftverk på 7 år.

Något krav från regeringen att rysk olja måste bojkottas finns inte i dagsläget, men lyckligtvis har t ex Preem slutat köpa den, men det är ändå fritt fram för den som vill.

När det gäller naturgas har du räknat rejält fel för endast 2 % av den totala svenska energitillförseln utgörs av naturgas och runt 1 % kan vara rysk sådan. För övrigt exporterar Sverige mer el än vad som importeras.

Uppdaterat: 2022-03-22 00:09
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

lsoderlund skrev:
Nu är inte Sverige beroende av ryssolja, vi köper uteslutande Brentolja från Nordjön och grannlandet Norge, däremot är vi beroende av rysk gas, tack vare regerinens nedlläggande av 4 kärnkraftverk på 7 år.

Något krav från regeringen att rysk olja måste bojkottas finns inte i dagsläget, men lyckligtvis har t ex Preem slutat köpa den, men det är ändå fritt fram för den som vill.
När det gäller naturgas har du räknat rejält fel för endast 2 % av den totala svenska energitillförseln utgörs av naturgas och runt 1 % kan vara rysk sådan. För övrigt exporterar Sverige mer el än vad som importeras.

Ändå går oljekraftverket i Karlshamn för fullt. Och ändå importerade vi 12 TWh under 2020. Märkligt. Dessutom har vi haft elpriser i södra Sverige på 7,50 kronor per kilowatt den gångna vintern. Det är dags att folk slutar rapa det där uttjatade om svenskt elexport.

Uppdaterat: 2022-03-22 00:19
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro skrev:

Du tycker alltså inte att det spelar någon som helst roll att vi nu har en fullständigt absurd situation i vår omvärld som kräver extraordinära insatser, insatser som förhoppningsvis är övergående? Matpriserna rusar, drivmedelspriserna rusar, elpriset rusar, inflationen stiger, bolånen kan snart vara dubbelt så höga, våra matproducenter är på väg att gå i konkurs. En del räktrålare går inte ut längre, snart inte heller fiskebåtarna. Och så vidare. Men du bara tuggar ditt strunt. Kom in i matchen!
Och jordbruket och åkerinäringen, då? Vill du ens ha mat på bordet i vinter? Och hur mycket får den kosta? Du begriper inte vad du skriver!

Vem eller vilka är det som ska bekosta en sänkning av priset på drivmedel? Är det kanske gamla, sjuka och barn? Är det staten som rycka in och dela ut allmosor till allt och alla för att vi påverkas av det som händer i vår omvärld...?

Vill man kompensera för "höga drivmedelskostnader" finns andra förslag som i så fall är vettigare än att direkt subventionera fossila drivmedel och på samma gång bromsa in klimatarbetet som istället som sagt behöver accelereras.

För övrigt är det reduktionsplikten som gjort drivmedlet dyrare än i andra länder, för det finns 7 andra EU-länder där skatten på drivmedel (bensin) är högre än i Sverige.

Uppdaterat: 2022-03-22 00:30
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Alltså fortfarande inte förstått.....

Läs på John!

Sedan är det hela extra tragiskt eftersom jag har varnat för dessa effekter i mer än ett årtionde. Det jag fått till svar har varit hån, spott och spe - samt mängder med googlad irrelevant smörja som ö.h.t inte lästs och ännu mindre begripits

Och allt på grund av fanatism, där förmåga att förstå enkla vetenskapliga resonemang per automatik är underordnad den sanna religiösa övertygelsen.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-03-22 00:45
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Så i sedvanlig ordning landar vi i följande länkar (Som John vägrar att ta i med tång)

https://kvartal.se/artiklar/undergangen-ar-inte-nara/

https://www.psykologiguiden.se/psykologilexikon/?Lookup=fanatism

MVH AL

Uppdaterat: 2022-03-22 00:46
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

John: Den absurda skatten och momsen på drivmedel gör att en sänkning av drivmedelspriserna i praktiken bekostar sig själv. Och reduktionsplikten står för ungefär tre kronor per liter. Låt bränslebolagen pausa inblandningen av "förnybara bränslen" ett tag!

Och hur var det nu då med att matpriserna rusar, att drivmedelspriserna rusar, att elpriset rusar, att inflationen stiger, att bolånen kan snart vara dubbelt så höga, att våra matproducenter är på väg att gå i konkurs? Att en del räktrålare inte går ut längre, snart inte heller fiskebåtarna? Och så vidare. Och hur var det nu då med jordbruket och åkerinäringen? Vill du ens ha mat på bordet i vinter? Och hur mycket får den kosta? Vem ska transportera den? Och sjukresorna och färdtjänsten? Snacka om att bland andra gamla och sjuka drabbas av galopperande prishöjningar när inte samhället orkar/vill stå för kostnadsökningarna!!!

Ja, nog blir det gamla, sjuka och barn som drabbas - plus många andra som har det knapert. För John2008 verkar inte förstå sambanden.

Uppdaterat: 2022-03-22 01:01
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

En sänkning av skatterna och reduntionsplikt till EU minsta nivå kommer att minska konjunkturfallet som vi nu står inför.. Ett fall som dessutom kan dra igång en finanskris av historiska proportioner.

Något som verkligen påverkar statens finanser negativt.

Det är dags att låta verkligheten tala. Domedagsprofeterna får använda tiden till andra mer produktiva saker.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-03-22 00:51
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
SnookerPro skrev:

Ändå går oljekraftverket i Karlshamn för fullt. Och ändå importerade vi 12 TWh under 2020. Märkligt. Dessutom har vi haft elpriser i södra Sverige på 7,50 kronor per kilowatt den gångna vintern. Det är dags att folk slutar rapa det där uttjatade om svenskt elexport.

Vad jag vet går inte Karlshamnsverket för fullt just nu, men mest troligt inte alls.

Som reservkraftverk för Svenska kraftnät under vintertid behövdes det under år 2021 det enbart 3 gånger och några timmar per gång.

Med då EU-lagstiftningen säger att tillgänglig produktion ställas måste ställas till elmarknadens förfogande om det råder effektbrist i Sverige eller andra länder, så är det klart vanligare att verket körs igång p g a det och då när det är höga elpriser och lönsamt att köra det.

Det verkar som att Karlshamnsverket kommer försvinna ur det svenska elsystemet efter år 2025.

Importerade Sverige 12 TWh under år 2020? För att vara exakt var importen av el 11,8 TWh, och export av el 36,8 TWh, så därför hade vi ett ELÖVERSKOTT för året 2020 och där nettoexporten uppgick till 25 TWh. Med andra ord exporterades det 25 TWh. För året 2021 var siffrorna 25,6 TWh.

Uppdaterat: 2022-03-22 01:18
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

SnookerPro skrev:
Ändå går oljekraftverket i Karlshamn för fullt. Och ändå importerade vi 12 TWh under 2020. Märkligt. Dessutom har vi haft elpriser i södra Sverige på 7,50 kronor per kilowatt den gångna vintern. Det är dags att folk slutar rapa det där uttjatade om svenskt elexport.

Vad jag vet går inte Karlshamnsverket för fullt just nu, men mest troligt inte alls.
Som reservkraftverk för Svenska kraftnät under vintertid behövdes det under år 2021 det enbart 3 gånger och några timmar per gång.
Med då EU-lagstiftningen säger att tillgänglig produktion ställas måste ställas till elmarknadens förfogande om det råder effektbrist i Sverige eller andra länder, så är det klart vanligare att verket körs igång p g a det och då när det är höga elpriser och lönsamt att köra det.
Det verkar som att Karlshamnsverket kommer försvinna ur det svenska elsystemet efter år 2025.
Importerade Sverige 12 TWh under år 2020? För att vara exakt var importen av el 11,8 TWh, och export av el 36,8 TWh, så därför hade vi ett ELÖVERSKOTT för året 2020 och där nettoexporten uppgick till 25 TWh. Med andra ord exporterades det 25 TWh. För året 2021 var siffrorna 25,6 TWh.

Jag vet allt det där, men till syvende och sist hade vi elpriser i södra Sverige på 7,50 per kilowatt under topparna 2021/2022. Och oljekraftverket i Karlshamn har haft att göra. Till och med den så kallade energiministern har problem med hur omfattande driften är.

Men bara sluta med det där invanda tjatet om den där elexporten, för den är skit värd för folk under de månaderna som vi måste importera el.

Uppdaterat: 2022-03-22 01:28
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro skrev:

Jag vet allt det där, men till syvende och sist hade vi elpriser i södra Sverige på 7,50 per kilowatt under topparna 2021/2022. Och oljekraftverket i Karlshamn har haft att göra. Till och med den så kallade energiministern har problem med hur omfattande driften är.

Men bara sluta med det där invanda tjatet om den där elexporten, för den är skit värd för folk under de månaderna som vi måste importera el.

Nu är ju inte allt direkt påverkbart för svensk del, utan elpriserna beror också på vad som händer i Europa och andra ställen. Mer kärnkraft i landet behöver inte vara en garant för total självförsörjning och kraftigt sänkta elpriser.

Uppdaterat: 2022-03-22 02:06
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

SnookerPro skrev:
Jag vet allt det där, men till syvende och sist hade vi elpriser i södra Sverige på 7,50 per kilowatt under topparna 2021/2022. Och oljekraftverket i Karlshamn har haft att göra. Till och med den så kallade energiministern har problem med hur omfattande driften är.
Men bara sluta med det där invanda tjatet om den där elexporten, för den är skit värd för folk under de månaderna som vi måste importera el.

Nu är ju inte allt direkt påverkbart för svensk del, utan elpriserna beror också på vad som händer i Europa och andra ställen. Mer kärnkraft i landet behöver inte vara en garant för total självförsörjning och kraftigt sänkta elpriser.

Jag efterfrågar fortfarande svar på:

Hur ser du på att matpriserna rusar, att drivmedelspriserna rusar, att elpriset rusar, att inflationen stiger, att bolånen kan snart vara dubbelt så höga, att våra matproducenter är på väg att gå i konkurs? Att en del räktrålare inte går ut längre, snart inte heller fiskebåtarna? Och så vidare. Och hur var det nu då med jordbruket och åkerinäringen? Vill du ens ha mat på bordet i vinter? Och hur mycket får den kosta? Vem ska transportera den? Och sjukresorna och färdtjänsten? Snacka om att bland andra gamla och sjuka drabbas av galopperande prishöjningar när inte samhället orkar/vill stå för kostnadsökningarna.

Vi måste mildra effekterna för folk innan samhället kollapsar!

Uppdaterat: 2022-03-22 02:24
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro skrev:

Hur ser du på att matpriserna rusar, att drivmedelspriserna rusar, att elpriset rusar, att inflationen stiger, att bolånen kan snart vara dubbelt så höga, att våra matproducenter är på väg att gå i konkurs? Att en del räktrålare inte går ut längre, snart inte heller fiskebåtarna? Och så vidare. Och hur var det nu då med jordbruket och åkerinäringen? Vill du ens ha mat på bordet i vinter? Och hur mycket får den kosta? Vem ska transportera den? Och sjukresorna och färdtjänsten? Snacka om att bland andra gamla och sjuka drabbas av galopperande prishöjningar när inte samhället orkar/vill stå för kostnadsökningarna.

Men nu är det ju inte enbart drivmedelspriserna (som verkar få somliga att ligga sömnlösa på nätterna) som är det viktiga för samhället, utan givetvis den ekonomiska situationen över lag. Att utmåla vad det kostar att tanka fossilt drivmedel och att det ska subventioneras med miljarder (mitt i en klimatkris) som det absolut viktigaste för hela samhällets välmående är vad jag skulle vilja kalla för fanatism och vetenskapsförnekelse, men i bästa fall populism.

Får världen betydligt mer av klimatförändringar som löper amok kommer vi se betydligt fler och värre exempel och liknande frågeställningar på det du skrivit ovan.

Uppdaterat: 2022-03-22 02:32
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

John, återigen: En temporär sänkning av drivmedelspriserna betalar sig själv av den absurda skatten och momsen! Och att drivmedelsbolagen tillfälligt slipper att blanda i "förnybara bränslen" á tre kronor litern, gör ju ingenting.

(Och själv är du visst vaken ...)

Uppdaterat: 2022-03-22 02:37
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

John 2008: Vet du vem du påminner mig om? Du påminner mig om en kypare på Titanic som står på promenaddäck och skriker till en dam som precis har satt sig i en livbåt att "Men Madame, notan, då? Du har inte betalat notan på 7 pund och 63 pence. Madame? Madame? Notan!"

Där står du, John. När katastrofen är ett faktum i din omvärld, står du likt den där kyparen och skriker - men i ditt fall skriker du om klimatmålen när världen står inför ett konjunktursammanbrott efter en två år lång pandemi samt efter Putins vidriga krig mot Ukraina. Sensmoral, John?

Uppdaterat: 2022-03-22 03:06
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro skrev:

Där står du, John. När katastrofen är ett faktum i din omvärld, står du likt den där kyparen och skriker - men i ditt fall skriker du om klimatmålen när världen står inför ett sammanbrott. Sensmoral, John?

Jaha, och då ska vi släcka en liten eld i huset (sänka drivmedelspriset) och låta resten brinna ned, eller hur tänkte du? Att du har ett extremt ensidigt fokus på en enda och samma sak som AL (alltså svenska drivmedelspriset), förstår jag nu. Men rätta mig gärna om jag har fel (om just dig).

Allt hänger ihop och så även med världens klimat, men ibland kan man tvingas prioritera och göra nödvändiga omställningar som t ex från fossila energikällor till förnybara. Sverige har dessutom goda förutsättningar att lyckas med detta och ett minskat beroende av omvärlden (som t ex Putin), kan vara värt mycket bara det.

Har Snooker läst om IPCC:s senaste rapport (från 28 februari 2022) där det bl a står att "Ungefär 3,3 till 3,6 miljarder människor är mycket sårbara för klimatförändringen (mycket troligt)"?

https://www.smhi.se/nyhetsarkiv/huvudslutsatser-ipcc-s-rapport-klimat-i-forandring-2022-effekter-anpassning-och-sarbarhet-1.180776

Uppdaterat: 2022-03-22 03:09
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
SnookerPro skrev:

John, återigen: En temporär sänkning av drivmedelspriserna betalar sig själv av den absurda skatten och momsen! Och att drivmedelsbolagen tillfälligt slipper att blanda i "förnybara bränslen" á tre kronor litern, gör ju ingenting.

En kompromiss skulle kunna vara att man slopar skatten (för energi och koldioxid) på den förnybara delen i fossil diesel (men att reduktionsplikten fortsätter som tänkt).

Uppdaterat: 2022-03-22 03:12
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

SnookerPro skrev:
Där står du, John. När katastrofen är ett faktum i din omvärld, står du likt den där kyparen och skriker - men i ditt fall skriker du om klimatmålen när världen står inför ett sammanbrott. Sensmoral, John?

Jaha, och då ska vi släcka en liten eld i huset (sänka drivmedelspriset) och låta resten brinna ned, eller hur tänkte du? Att du har ett extremt ensidigt fokus på en enda och samma sak som AL (alltså svenska drivmedelspriset), förstår jag nu. Men rätta mig gärna om jag har fel (om just dig).
Allt hänger ihop och så även med världens klimat, men ibland kan man tvingas prioritera och göra nödvändiga omställningar som t ex från fossila energikällor till förnybara. Sverige har dessutom goda förutsättningar att lyckas med detta och ett minskat beroende av omvärlden, kan vara värt mycket bara det.
Har Snooker läst om IPCC:s senaste rapport (från 28 februari 2022) där det bl a står att "Ungefär 3,3 till 3,6 miljarder människor är mycket sårbara för klimatförändringen (mycket troligt)"?
https://www.smhi.se/nyhetsarkiv/huvudslutsatser-ipcc-s-rapport-klimat-i-forandring-2022-effekter-anpassning-och-sarbarhet-1.180776

Ja, du har helt fel i att jag skulle ha "ett extremt ensidigt fokus på en enda och samma sak som AL, alltså svenska drivmedelspriset". Jag har tagit upp följande flera gånger och frågat efter svar, men inte fått svar. Igen, då:

Hur ser du på att matpriserna rusar, att drivmedelspriserna rusar, att elpriset rusar, att inflationen stiger, att bolånen snart kan vara dubbelt så höga, att våra matproducenter är på väg att gå i konkurs? Att en del räktrålare inte går ut längre, snart inte heller fiskebåtarna? Och så vidare. Och hur var det nu då med jordbruket och åkerinäringen? Vill du ens ha mat på bordet i vinter? Och hur mycket får den kosta? Vem ska transportera den och till vilken kostnad?

(För övrigt är det DU som har en mycket ensidig syn på diskussionen, som hela tiden återfaller i just priserna på drivmedel och energi.)

Uppdaterat: 2022-03-22 03:23
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Igen:

John 2008: Vet du vem du påminner mig om? Du påminner mig om en kypare på Titanic som står på promenaddäck och skriker till en dam som precis har satt sig i en livbåt att "Men Madame, notan, då? Du har inte betalat notan på 7 pund och 63 pence. Madame? Madame? Notan!"

Där står du, John. När katastrofen är ett faktum i din omvärld, står du likt den där kyparen och skriker - men i ditt fall skriker du om klimatmålen när världen står inför ett konjunktursammanbrott efter en två år lång pandemi samt under Putins vidriga krig mot Ukraina. Sensmoral, John?

Uppdaterat: 2022-03-22 03:33
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro skrev:

Ja, du har helt fel i att jag skulle ha "ett extremt ensidigt fokus på en enda och samma sak som AL, alltså svenska drivmedelspriset". Jag har tagit upp följande flera gånger och frågat efter svar, men inte fått svar. Igen, då:

Hur ser du på att matpriserna rusar, att drivmedelspriserna rusar, att elpriset rusar, att inflationen stiger, att bolånen kan snart vara dubbelt så höga, att våra matproducenter är på väg att gå i konkurs? Att en del räktrålare inte går ut längre, snart inte heller fiskebåtarna? Och så vidare. Och hur var det nu då med jordbruket och åkerinäringen? Vill du ens ha mat på bordet i vinter? Och hur mycket får den kosta? Vem ska transportera den? Och sjukresorna och färdtjänsten? Snacka om att bland andra gamla och sjuka drabbas av galopperande prishöjningar när inte samhället orkar/vill stå för kostnadsökningarna.

Bra, då vet jag var du står.

Nu är det ju inte första gången detta har hänt i historien, men visst är det ett problem! Jag tror grundproblemet finns i det ekonomiska systemet som bygger för mycket på kortsiktigt tänkande och vinster och på extremt hög belåning som inte motsvaras av egentliga värden (t ex övervärderade bostäder). Att det blir fler väldigt rika i världen som utövar sitt inflytande, är också ett problem.

Hur som helst behöver det i världens ekonomier tas betydligt större hänsyn till sådant som miljö och klimat för att skapa en långsiktigt hållbar utveckling. Som det är nu lever den genomsnittliga människan på jorden som om vi hade 1,7 planeter för att ta fram alla resurser och absorbera utsläppen. Motsvarande för Sverige är 4 jordklot.

Uppdaterat: 2022-03-22 03:40
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

John2008, det låter uppenbarligen som att du är så trött på sanningen att du behöver en ny.

Är vi inte lite väl långt från ämnet nu?

Uppdaterat: 2022-03-22 11:55

lsoderlund
Mitt förslag till VIB skulle vara att inte har möjlighet till kommentarer när det gäller den här typen av artiklar. Blir för mycket politik/annat och för lite diskussion kring bilar.

Uppdaterat: 2022-03-22 18:14

Axa,
Jag har tagit upp det här i en annan tråd.
Under "Nya inlägg på forumet".

Uppdaterat: 2022-03-23 08:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre