Vi Bilägares forum

Prisrusningen fortsätter – krav på lägre bensinskatt

Prisrusningen fortsätter – krav på lägre bensinskatt

Bensinen och dieseln blev ännu dyrare på onsdagmorgonen. Moderaterna kräver en skattesänkning.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-03-09 09:12

Kommentarer

S med Damberg i spetsen kan nu inte enligt lagstiftning göra något? Tydligen gäller det enbart bränsleskatter då de stiftat lagar och ändrat hejvilt lite som man själva vetalt med rejäl kritik från bland annat lagrådet tidigare.
Rent skitsnack som vanligt från syltryggarna i S och visar tydligt på att S inte är intressrade alls av att tjäna folket, utan själva sko sig och ha "makten".

Man kan ju faktiskt lägga sig på EU:s lägstanivå i 3 månader i stöten, fimpa momsen 3 månader i stöten eller tillfälligt frångå reduktionsplikten, även den 3 månader i stöten.

Bönderna får det svårt (nu skall man börja bearbeta markerna för att skörda senare i sommar höst), så även åkeribranschen som sysselsätter många männsikor och bidrar i stort till stadskassan börjar på kort tid gå på knäna med mängder av varsel hängande över huvudet. Utöver det så tankar folk ändå, men gör avkall på precis allt annat.

Uppdaterat: 2022-03-09 09:42

Det var då ett jämrans gnäll på bränslepriserna, köp en elbil så är problemet ur världen.

Åkerierna får införskaffa ellastbilar, att det inte finns några laddplatser för dessa löser sig nog snabbt.
Samma för bönderna, eltraktor är svaret på deras gnäll, att det inte finns att köpa fixar tillverkarna över en natt.

Nä, fortsätt höj bensin och dieselpriset med en krona om dagen så åker alla eldrivet inom en månad, bättre för miljön, billigare för konsumenterna och regeringen nöjda och glada, en riktig win-win-situation.
Det gäller att se möjligheterna och inte fokusera på det negativa.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26

Allt verkar alltid så enkelt när man kanske inte har full kunskap och inte behöver ta konsekvenserna. Med det sagt så tror jag faktiskt att det ändå kommer nån form av reduktion av skatterna på drivmedel men det behövs nog en ordentlig konsekvensanalys innan man agerar. Och vi konsumenter får nog ändå räkna med att drivmedelpriserna blir klart högre än innan Putin började med sitt vansinne. Det är nog en del av det ansvar vi också får ta för att försöka hjälpa det Ukrainska folket.

Uppdaterat: 2022-03-09 09:59

@prestigelös, vet inte om du trollar, men:
- De bönder som inte redan har en eltraktor (finns inga som klarar plogning/harvning av några större arealer) kommer inte hinna köpa och få en levererad innan det är dags för vårbruket och efter vårbruket kommer de inte att ha några pengar kvar att köpa en eltraktor (om de funnits). Så om det ska finnas något svenskt jordbruk kvar inför kommande år, när tillgången på mat kommer att vara mindre, så behövs någon typ av stöd nu. Tyvärr! Men ska det inte bli hungersnöd 2023/24 så behövs stöd nu. Maten kommer att bli skitdyr ändå. Inte minst för de extrema prisökningarna på alla lastbilstransporter.

Uppdaterat: 2022-03-09 10:23

Ha-ha, Prestigelös kom ju med det perfekta förslaget, det är givetvis så vi ska ha det.
Bönderna får väl för sjutton lära sig att använda hästar tills det kommit fram eltraktorer med tillräckligt långa kablar.
Det har aldrig funnits så mycket hästar i vårt land som nu, men de flesta skuttar bara runt någon gång mellan tiden de står och låter sig poleras.
Nej ut med dom på fälten, en 14-15 hästar drar säkert en 30- radsåningsmaskin.
Och skogen, varför ska vi ha dieseldrivna skördare när det går lika bra med ett femtiotal män och kvinnor som sågar och hästar som släpar.
Och åkarna, de får väl göra som de utländska konkurrenterna, åk utomlands och tanka skitolja, den är billigare och det är ju ett utmärkt alternativ tills de fått sina nya eldrivna tradare i nästa månad.

Uppdaterat: 2022-03-09 10:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Är det inte på sin plats att OKQ8, Preem, ST1, Circle K med flera visar på lite hederlighet och minskar sina nu, gigantiska marginaler ? Det kan ju inte kosta mer det bränsle som ligger lagrat i Sverige i distributionsledet idag än förra veckan. Skäms på er ! Alla parter ska dra sitt strå till stacken och kören av entoniga krav på att ta bort skatten får tystna en stund. Det är en rent ut sagt lekstuga i hur politiken och opinionsbildare kortsiktigt försöker vinna billiga poäng, nationell samling tack!

Uppdaterat: 2022-03-09 11:05

Nja, vet inte ... men antingen löser jordbruket sina problem med att skyffla kostnaden för bränsle vidare för oss konsumenter. Är det inte bättre? Att subventionera saker funkar sällan bra...
Jag kan tänka mig betala några kronor mer för maten, om det garanteras att den är Svensk.. det fuskas mycket idag. Helst vill jag köpa produkterna ifrån bönderna direkt, vi har många mellanhänder idag som blir ofantligt rika på att inte tillföra någonting i princip. Jag vill att bönderna får mer betalt! Mellanhänder mindre... och det är OK att jag betalar mer för bra produkter gjorda i Sverige.

Uppdaterat: 2022-03-09 11:47

J.L... klart de höjer direkt.. ännu mer vinst för drivmedel de köpte in då det var billigt. Det finns ingen hederlighet kvar i detta landet, allt skall "roffa" alla på så mycket pengar som möjligt. Girigheten styr idag.. och egoismen är väl utbredd.

Uppdaterat: 2022-03-09 11:50

John Deere har haft elektriska traktorer i många år och finns även smarta traktorer. Lastbilar finns också till 400 Km räckvidd från flera tillverkare. Istället för att sänka skatten med 5.5 miljarder=22 miljarder/år. För att gå tillbaka till priset innan lär inte hända om man sänker priserna. omställningsstöd till lastbilar, traktorer, lastmaskiner, grävare m.m. Sedan bygga ut infrastrukturen. Förnybar energi i södra Sverige och förbättra elnäten.
https://www.deere.co.uk/en/agriculture/future-of-farming/

Uppdaterat: 2022-03-09 12:10
Elbilar

Elbil_Vw, det kommer att dröja väldigt länge innan några batteritraktorer kan ersätta dieseltraktorer i jordbruket och skogsbruket.
Om det nu någonsin kommer att ske!
Det handlar om maskiner som kan gå i 24 timmars drift med treskift och med en förbrukning av 50 liter diesel i timmen!
Hur sjutton ska det kunna göras med batterier?

Uppdaterat: 2022-03-09 19:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Bensinskatt och oljepriser är ju saker man inte kan styra.
Men jag hoppas att man även inom jord- och skogsbruk har en målsättning om att ha så bränslesnåla maskiner som möjligt. Det kan man ju åtminstone styra.

Uppdaterat: 2022-03-09 20:47

Axa, jag kan garantera att de maskiner man använder är så effektekonomiska som är möjligt.
Naturligtvis finns äldre modeller som ännu inte nått gränsen för byte, men här är en svår avvägning, man byter inte en fullt fungerande maskin utan noggranna beräkningar, det handlar om väldigt många pengar!

Uppdaterat: 2022-03-09 21:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Jo, jag vet att nya maskiner kostar väldigt mycket. Jag tänker att företag, som har ekonomisk möjlighet, föredrar att ha maskiner med så låg driftskostnad som möjligt.
Det är förmodligen svårare i dessa branscher att byta maskiner än vad det är för en privatperson att byta till snålare bil.

Uppdaterat: 2022-03-09 21:32
Prestigelös skrev:

Det var då ett jämrans gnäll på bränslepriserna, köp en elbil så är problemet ur världen.

Eller skaffa en gasdriven bil eller lastbil som du tankar med 100 % biogas för fortfarande är kilopriset för denna nästan orört i förhållande till andra drivmedel. Jag tankar i dagsläget tjänstebilen med närproducerad biogas för motsvarande 15 kr/ liter bensin, alltså en skillnad just nu på runt 8 kr.

Har man inte vaknat i sitt "fossil-träsk" med tillhörande fossilberoende, kanske det är en väckarklocka nu med tanke på hur omvärlden och priserna ser ut.

Uppdaterat: 2022-03-09 22:51
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Ja om man sätter sig in i syftet med bränsleskatter så inser man med en gång att oljemarknden själv uppfyller dem i nuläget.

Men det bygger på att man förstår grundläggande matematik;-)

Skatterna bör plockas bort helt, vilket även regeringen är inne på.

Det är tur att tokstollarna inte har något inflytande längre även om de gör sitt bästa för att skaffa sig det;-)

https://www.expressen.se/nyheter/schyman-inget-tyder-pa-att-ryssland-skulle-angripa-sverige/

MVH AL

Uppdaterat: 2022-03-09 23:13
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Skatterna bör plockas bort helt, vilket även regeringen är inne på.

Och hur är det då tänkt att man ska klara klimatmålen om man subventionerar fossila drivmedel?

För övrigt finns i Sverige redan nedsättningar av energi- och koldioxidskatter för användning av fossilt bränsle inom industri, kraftvärmeverk, gruvindustri, sjöfart samt jord-, skogs- och vattenbruk och detta lär vara något som också behöver ses över om landet ska vara klimatneutralt till år 2045.

Uppdaterat: 2022-03-09 23:27
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

A.L skrev:
Skatterna bör plockas bort helt, vilket även regeringen är inne på.

Och hur är det då tänkt att man ska klara klimatmålen om man subventionerar fossila drivmedel?
För övrigt finns i Sverige redan nedsättningar av energi- och koldioxidskatter för användning av fossilt .

Så var det där med grundläggande matematik John;-). Det där som gör att det som möjligtvis gällde igår inte existerar idag;-)

Som ett litet tips så hänvisar du till samma mekanismer i tråden här intill, även om det åter står klart att du inte har öppnat eller läst det underlaget.

Alltså den klassiska google-sjukan....

MVH AL

Uppdaterat: 2022-03-10 06:22
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
J.L skrev:

Är det inte på sin plats att OKQ8, Preem, ST1, Circle K med flera visar på lite hederlighet och minskar sina nu, gigantiska marginaler ? Det kan ju inte kosta mer det bränsle som ligger lagrat i Sverige i distributionsledet idag än förra veckan. Skäms på er ! Alla parter ska dra sitt strå till stacken och kören av entoniga krav på att ta bort skatten får tystna en stund. Det är en rent ut sagt lekstuga i hur politiken och opinionsbildare kortsiktigt försöker vinna billiga poäng, nationell samling tack!

Har de stora marginaler ?? En mackägare jag pratade med för några år sen, höll upp en tändare för 10 kronor och sa: Jag tjänar mer på den här än en full tank bensin. Utan korv och biltvätt är det bara att stänga butiken.

Uppdaterat: 2022-03-10 07:48

Rikard, det var nog inte mackägarna som J.L menade utan oljebolagen.

Uppdaterat: 2022-03-10 09:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Rikard, jag är mycket medveten om att en mackägare har låg marginal. Det är leverantören till mackägaren som är oetisk i sitt agerande med ideliga prisjusteringar på något som har köps till ett visst pris.

Uppdaterat: 2022-03-11 07:40
A.L skrev:

Så var det där med grundläggande matematik John;-). Det där som gör att det som möjligtvis gällde igår inte existerar idag;-)
Som ett litet tips så hänvisar du till samma mekanismer i tråden här intill, även om det åter står klart att du inte har öppnat eller läst det underlaget.

Lever man med dogmen att det kvittar helt vad vi gör när det gäller att minska användningen av fossila bränslen för andra påstås ändå elda upp det som kan bli tillgängligt, kan ju hela världen redan med en gång lägga ned allt vad klimatarbete heter och fortsätta rakt in i kaklet. Medvetenheten om att det finns en klimatkris och det p g a flera orsaker behöver ställas om från fossilt till andra energikällor lyser med sin frånvaro i vanlig ordning.

A.L skrev:

Alltså den klassiska google-sjukan....

90-talet ringde och ville ha tillbaka sitt argument! = )

Uppdaterat: 2022-03-11 23:46
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
J.L skrev:

Rikard, jag är mycket medveten om att en mackägare har låg marginal. Det är leverantören till mackägaren som är oetisk i sitt agerande med ideliga prisjusteringar på något som har köps till ett visst pris.

Hur ska de göra istället tycker du?

Uppdaterat: 2022-03-12 08:44
Gillar kurvor och rondeller