Vi Bilägares forum

Elbilar på marknaden

Elbilar på marknaden

Jag tänkte att vi kunde ha en sansad tråd om de elbilar som finns att köpa och beställa. Mitt förslag är att vi begränsar oss till att inte upprepa mantran eller uttalanden. Har man skrivit något i tråden finns det ingen anledning att upprepa det eftersom man förutsätts läsa hela tråden innan man skriver i den.
Några nytillskott verkar vara på väg med möjlighet att "registrera intresse". Då tänker jag på Honda e som ser ut att få vansinnigt högt pris och VW ID3 som inte heller ser ut att revolutionera marknaden prismässigt.

Uppdaterat: 2019-09-24 08:48

Kommentarer

Du är m a o aldrig ute och åker vintertid, bejje ? Är man det så brukar man ofta tvingas ha bilen ståendes utomhus några timmar och efter det är det skönt med rattvärme. Men som sagt - var och en bestämmer själv men personligen vill jag ogärna vara utan rattvärmen. Och i en elbil kan ju rattvärme i kombination med stolsvärmen göra att man klarar sig med lite lägre temperatur i kupén och därmed kan spara lite drivmedel om det börjar sina i tanken...

Uppdaterat: 2022-02-25 10:42

Klart jag också är ute på vintern och inte har bilen uppvärmd innan även om de gångerna är väldigt få.

Men har ju precis skaffat elbil och kommer använda funktionen för att förvärma bilen de få gånger jag behöver det under vintrarna.

Uppdaterat: 2022-02-25 12:08
- Peugeot e-208 GT 2022

Börjar komma mer o mer om Ioniq6 nu, tex denna (finns bättre med)
https://www.youtube.com/watch?v=rpAFVx1qdZ4

Spännande utveckling

Uppdaterat: 2022-03-06 14:56
Gillar kurvor och rondeller

Ja spännande värre 😊
Undra om det hinner komma en vettig el kombi innan bidragen försvinner. 🙄

Uppdaterat: 2022-03-06 14:59
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 - om bidragen försvinner så skulle jag misstänka att priserna också sänks - om man får gissa...:)

Uppdaterat: 2022-03-06 16:13

Jag provade EQB idag. Känns som en vettig bil för min fru. Går förstås inte att ha dragkrok på...

Uppdaterat: 2022-03-06 20:00

Mäkinen, provkörde du EQA när du ändå var på Merca? Den verkar kunna ha dragkrok. Tänkte själv provköra den inför kommande bilbyte. Klagas i.o.f på baksätet, men om man bara är två personer sitter man ju oftast fram :-)

Uppdaterat: 2022-03-08 10:38

Jag lånade en EQA när min C300e var på service och jag tyckte att den betedde sig sämre på vägen än EQB.
Den kändes "nickigare".

Uppdaterat: 2022-03-08 18:45

Jag var och torrkörde en EQA idag. Fram är den riktigt bra, men baksätet förstår jag att det har fått kritik, helt uruselt faktiskt. Jag lånar hem en XC40 Recharge i morgon, frun vill inte gärna vara med i bilutställningslokaler och möta försäljare. Inte hennes grej, men samtidigt är hon lite intresserad på en XC40.

Uppdaterat: 2022-03-08 19:27

Tyckte XC40 var lika dålig i baksätet som EQA och EQB.
Jag trodde det var överdrivet men baksätet är otroligt dåligt i alla tre. Och jag är kort!

Uppdaterat: 2022-03-08 20:04
Gillar kurvor och rondeller

Kan hålla med om att baksätet är ganska dåligt även på XC40, tittade på den idag också. Men EQA:s baksäte är det inte många som klår, i hur dåligt det är. Jag som är 1,83 kan i alla fall sitta bak i XC40:an, det gick inte i EQA:n där hade jag knäna under hakan. Sitsen bak i EQA:n är ju mer eller mindre direkt på golvet.
Men i morgon kör vi XC40 under en halv dag, ska bli spännande. Jag har provkört förut men nu kan vi gemensamt ta en lite längre tur och känna på bilen på lite olika typer av vägar hemmavid.

Uppdaterat: 2022-03-08 22:55

XC40:an(framhjulsdriven) är provkörd under en eftermiddag, vi gjorde en räcka "vanliga" saker som körde grejer till återbruket, veckohandlade och en del annat. Körde 10-15 mil på vägar med 100, 80, 70, 50, 30km/tim, det var c.a 4 grader ute. Bilen drog runt 2-2,1 på vår rundresa. Frun gillar egentligen inte SUV:ar, de är för stora och klumpiga. Det var hennes grunduppfattning av XC40 också, men om vi ska kunna utrusta en elbil med dragkrok är det inte så mycket att välja på. Kinesbilar(utöver Volvo/Polestar) går fetbort hos oss, kommer aldrig stå någon på vår uppfart. Likaså Koreanska. Kan väl från eftermiddagen konstatera att förarmiljö är ett starkt kort hos Volvo, bra inställningsmöjligheter, svårt att finna bättre förarmiljö. Stolarna är ju perfekta, baksätet inte lika fullt lika bra men där ska vi inte vara i alla fall. Bilen är pigg, går tyst, utmärkt Google infotaiment. Nackdel, bilen är som sagt lite klumpig, drar lite för mycket(tycker i alla fall jag), dålig sidosikt snett bakåt när man ska backa. Här blir det till att använda backkameran om det blir en XC40.
Tänker ta elbilen på privatleasing, XC40 blir ca 1000kr dyrare än dagens familjebil(fossil), däremot blir totalkostnaden mer eller mindre lika, för att elen blir bra mycket billigare än bensinkostnaden. Tycker det är intressant att nu kunna konstatera att en ny bra elbil kan räknas hem gentemot en fossilkärra.
Har erhållit ett affärsförslag som vi nu funderar över, baksidan av myntet är leveranstiden på 8-9månader. Så vi får helt enkelt sova på saken.

Uppdaterat: 2022-03-09 23:07

Har du funderat på nya Megane E-Tech ? Den tror jag får dra 900 kg och bör vara smidigare än XC40. Sen vill jag minnas att även den har Googles infotainment. Dock finns den väl inte i bilhallen ännu men det bör väl inte dröja så länge.

Uppdaterat: 2022-03-10 10:19

Megane har varit uppe på bordet, men modellen med det större batteriet och fler hk kommer snabbt upp och förbi XC40 i kostnad. Då får man gå på den med mindre batteri och 130hk, inget som lockar just nu. Volvo har lagt XC40:an på ett lockande pris, de har anpassat sig lite vilket gör att flera andra bilmodeller blir klart dyrare.
Vi väntar just nu på ett justerat affärsförslag på en svart XC40 P6 Recharge Core, blir det enligt vad vi har diskuterat så lägger vi beställning i em. Men inget är klart förrän det är klart.

Uppdaterat: 2022-03-10 12:55

Ja, prisskillnaderna mellan mera "vanliga" märken och s k premium-märken tycks ha jämnats ut ordentligt i o m elbilarnas intåg. Dock är väl ofta premium-varianterna sämre utrustade i den billigare paketeringen och där tillval ofta är relativt dyra. Sen beror det ju också på om man avser att köpa sin bil eller hyra den...
Sen vill jag själv ha bl a adaptiv farthållare vilket inte verkar ingå i Core om jag läst rätt. Men klarar man sig utan det så kanske det är ett OK val.

Uppdaterat: 2022-03-10 13:31

Man får bestämma sig för vad som är tillräckligt bra när man ska bestämma sig för bilmodell. Finns ju en uppsjö olika sätt att paketera utrustning från de olika tillverkarna. Rörigt värre nu på den senaste Renault elbilen. Där orkade jag inte reda ut vad som var std och nnehåll i olika paket. Därav föll den bort, plus att Renault inte står så högt i kurs hos mig som bilmärke.

Uppdaterat: 2022-03-11 13:02

Nya Megane skulle kunnat passa mig riktigt bra men jag tycker att prisnivån för denna Renault är alltför hög när man gjort de tillval man vill ha. Sen kanske märket i sig inte är det mest frestande...

Uppdaterat: 2022-03-11 17:26

Pi. provkör en XC40 istället, Ett tips från coachen ;-)
Faktiskt lite billigare också.

Uppdaterat: 2022-03-11 22:34

Nä, ingen Volvo som dessutom drar rätt rejält med "ström". Ogillar resurs-slösande bilar och sen lär den inte heller bli så billig med det jag vill ha. Och vänta 8 månader - tyvärr inget som passar mig. Skulle kunna tänkt mig en Cupra Born om den fått dra säg 800 kg. Får nog avvakta och det är ingen brådis - nuvarande bil har inte ännu passerat 5000 mil och har det mesta jag behöver frånsett att den saknar eldrift... 😊

Uppdaterat: 2022-03-11 22:59

Minns inte om jag nämnt det i nån annan tråd här, men nu har jag i alla fall hämtat ut min Peugeot e-208 GT i torsdags. Mycket nöjd så långt, har hunnit köra 24 mil eller nåt sånt.

Men det finns en sak med bilen som irriterar mig mycket. Förra bilen hade ju keyless entry och start, men det fungerade på ett annat sätt än på denna bil.

Förra bilen innebar att man hade nyckeln i fickan och var man nära nog bilen så kunde man bara ta i handtaget så låste den upp sig.

Nya därmot låser upp sig bara man är inom ca en meter från bilen. Lämnar man sen bilen med över en meter så låser den sig. Låter smidigt och andra har säkert det på någon bil, men det är sjukt irriterande om man befinner sig nära bilen nånstans i gränszonen, då kan den låsa sig, sedan låsa upp sig igen, låsa sig igen osv.

Störde mig som fan på det när jag skulle testa att snabbladda, kom då strax utanför det området när jag stod vid laddaren, då låste sig bilen, sedan när jag startat laddningen så skulle jag gå in i bilen och kolla hur det såg ut i instrumentpanelen när man laddade och då låste den ju upp sig. Gick sedan ut igen för att kolla vilken information som fanns på skärmen på laddaren, då låste den sig igen osv.

Lär ju slita ut det där stackars låset om jag ska hålla på så där i några år.

Uppdaterat: 2022-04-09 20:09
- Peugeot e-208 GT 2022

Skaffa en liten plåtburk till nyckeln, sedan kan du ju öppna locket när du vill att låset ska aktiveras.

Uppdaterat: 2022-04-09 21:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Sant, ett bra tips, får nog göra det. Måste bara hitta en liten burk som är så liten som möjligt men ändå rymmer nyckeln. Helst ska det vara så exakt som möjligt så att jag kan ha den lilla burken i fickan.

Uppdaterat: 2022-04-09 22:17
- Peugeot e-208 GT 2022

Ibland tänker jag åter på devisen "tekniskt intressanta lösningar" när jag läser sånt här. M a o - hur svårt är det att trycka på knappen på fjärren - det kan man ju göra fast fjärren ligger kvar fickan och då har man full kontroll. Ibland blir nya lösningar inte så bra helt enkelt.

Uppdaterat: 2022-04-09 22:44
Pi skrev:

Ibland tänker jag åter på devisen "tekniskt intressanta lösningar" när jag läser sånt här. M a o - hur svårt är det att trycka på knappen på fjärren - det kan man ju göra fast fjärren ligger kvar fickan och då har man full kontroll. Ibland blir nya lösningar inte så bra helt enkelt.

Hjälper inte mitt problem. Om jag löser upp bilen med knappen så kommer den likväl låsa sig om jag går 1 meter bort från bilen och kommer jag 90 cm från bilen så låser en upp sig själv igen. Detta oavsett vad jag gjort innan med knapparna på nyckeln.

Uppdaterat: 2022-04-09 23:29
- Peugeot e-208 GT 2022

Testade på min bil att ha denna funktion, dvs att bilen låser dörrarna när jag kliver ur. När man är ensam kan det eventuellt vara nån mening men var frugan med uppstod irriterande situationer t.ex. när vi var och handlade. Mera irriterande än praktiskt så jag valde bort funktionen ganska snabbt.

Uppdaterat: 2022-04-10 08:29
L West skrev:

Mera irriterande än praktiskt så jag valde bort funktionen ganska snabbt.

samma här

Uppdaterat: 2022-04-10 09:31
Gillar kurvor och rondeller

bejje - jag avsåg givetvis en lösning utan någon form av automatisk låsning/upplåsning av dörrarna. D v s som bilar med "centrallåsning" via fjärrkontroll fungerat sen den funktionen dök upp.

Uppdaterat: 2022-04-10 09:37

bejje, du kan ju prova med en sådan här:
https://www.smartasaker.se/sv/artiklar/rfid-fodral-till-bilnyckeln.html

Uppdaterat: 2022-04-10 10:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, vill man göra det besvärligt för sig så kan man ju göra på det sättet, saabnisse. Istället för alternativet att ha en helt vanlig fjärrkontroll utan låsningsautomatik. Som sagt - allt nytt är inte jämt en förbättring för användaren. Nu sitter ju bejje i smeten så det kan givetvis vara en lösning för honom när biltillverkaren tvingat på honom deras skit-lösning.

Uppdaterat: 2022-04-10 11:33

Läste att Elon bekräftar att Cybertruck börjar säljas 2023. Kommer ej till Europa som det verkar.

Uppdaterat: 2022-04-10 15:20
saabnisse skrev:

bejje, du kan ju prova med en sådan här:
https://www.smartasaker.se/sv/artiklar/rfid-fodral-till-bilnyckeln.html

Tack, men jag kom på att då skapas andra problem, som att bilen inte låser upp sig förrän man tagit upp den där ur fickan och plockat ur den ur fodralet.

Var så mycket bättre på förra bilen, alltså att nyckeln ligger i fickan och man tar i handtaget för att öppna dörren och då låses den upp. Den nya bilen har samma funktion ser jag, men den har ingen nytta eftersom bilen ändå låser upp sig innan man hinner ta i handtaget.

Man kan alltid hoppas att det kommer någon mjukvaruuppdatering som lägger till en funktion för att inaktivera detta. Kanske går det ändå att inaktivera, men återförsäljaren kände i alla fall inte till det.

Uppdaterat: 2022-04-10 15:45
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

saabnisse skrev:
bejje, du kan ju prova med en sådan här:
https://www.smartasaker.se/sv/artiklar/rfid-fodral-till-bilnyckeln.html

Tack, men jag kom på att då skapas andra problem, som att bilen inte låser upp sig förrän man tagit upp den där ur fickan och plockat ur den ur fodralet.
Var så mycket bättre på förra bilen, alltså att nyckeln ligger i fickan och man tar i handtaget för att öppna dörren och då låses den upp. Den nya bilen har samma funktion ser jag, men den har ingen nytta eftersom bilen ändå låser upp sig innan man hinner ta i handtaget.
Man kan alltid hoppas att det kommer någon mjukvaruuppdatering som lägger till en funktion för att inaktivera detta. Kanske går det ändå att inaktivera, men återförsäljaren kände i alla fall inte till det.

Det är ny bil utveckling som är mer extra helautomatisk än den äldre med samma keyless men vet jag inte mer detaljer om sådan har inaktivera och aktivera ev framöver gör om nytt uppgradera programvaran.
Kanske du läser allt om instruktionsbok?
Nyckelfritt lås- och startsystem. De automatiska funktionerna konfigureras via pekskärmens meny Driving/Fordon.
Pekskärmen.
Driving eller Fordon (beroende på utrustning) Aktivering, inaktivering och inställning av vissa funktioner

Uppdaterat: 2022-04-10 17:47
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF, jag har så klart kollat därunder och där fanns den möjligheten på min förra Peugeot, med ett annat keyless system, men inte på denna.

Uppdaterat: 2022-04-10 18:46
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

GF, jag har så klart kollat därunder och där fanns den möjligheten på min förra Peugeot, med ett annat keyless system, men inte på denna.

Om du har pratat med återförsäljare om inte hjälper då vända till Generalagent K.W Bruun Automotive AB. info@peugeot.se
Hoppas löser. Generation 1 Keyless halvautomatisk och nya generation 2 Keyless som inte visste om denna system är ännu mer extra helautomatisk efter har inte berättat om proschyrer.

Uppdaterat: 2022-04-10 19:06
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
GF skrev:

Om du har pratat med återförsäljare om inte hjälper då vända till Generalagent K.W Bruun Automotive AB. info@peugeot.se
Hoppas löser. Generation 1 Keyless halvautomatisk och nya generation 2 Keyless som inte visste om denna system är ännu mer extra helautomatisk efter har inte berättat om proschyrer.

Ja jag tog upp det med säljaren hos ÅF redan dagen efter jag hämtat den, men han hittade ingen info om det så han menade "att då går det nog inte helt enkelt." Verkade inte så insatt om saken faktiskt.

Men bra tips. Jag ska maila KW Bruun och se om de vet något mer om saken.

Uppdaterat: 2022-04-10 20:46
- Peugeot e-208 GT 2022

Undra om Volvo har tagit till sig marknadens kritik om året-runt-däck, som sitter på alla Recharge modeller. Ser nu att Care by Volvo har höjt priset i.o.m att leveranserna nu ramlar över årsslutet(sänkt bonus) men samtidigt lagt in ett fritt val om att kunna välja till vinterdäck i priset.

Uppdaterat: 2022-04-11 18:10
Pi skrev:

Nä, ingen Volvo som dessutom drar rätt rejält med "ström". Ogillar resurs-slösande bilar och sen lär den inte heller bli så billig med det jag vill ha. Och vänta 8 månader - tyvärr inget som passar mig.

Om du sätter säkerheten före allt annat som en del verkar göra, är det så klart en Volvo du ska ha (enligt de samma).

Uppdaterat: 2022-04-12 01:32
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

John - fast enligt vår specialist här i spalterna så är ju inte XC40 ens en "riktig" Volvo utan baserad på en Kina-konstruktion - om jag fattat detta rätt. Hade det varit en eldriven S60 så hade det varit en annan sak för mig personligen.

Uppdaterat: 2022-04-12 09:31

Frågan är hur länge Volvo kan överleva med fokus på nästan enbart säkerhet?
Nuvarande elbilsmodeller anser jag inte har ett konkurrenskraftigt pris och faller på flera elbilsegenskaper. Och vad är skillnaden i risk för skada vid olycka för den enskilde mellan en Volvo och de bättre konkurrenterna? Några enstaka procent? Är det då värt att åka en XC40 med hög förbrukning och bullrig ljudnivå?

Kan dock hålla med Pi om en eldriven S60 men jag antar att Polestar har första tjing på de mer linjesköna modellerna.

Uppdaterat: 2022-04-12 18:16

Axa, nu kan jag väl vara lite partisk i.o.m att jag beställt en XC40 Recharge men jag hänger inte med i ditt resonemang om att XC40 inte har ett konkurrenskraftigt pris. Nu vet jag inte riktigt vad du jämför med men före mitt val tittade jag runt riktigt rejält på flera olika elbilar och kunde lätt konstatera att priset 3995kr/m på privatleasing för en XC40 Recharge är klart konkurrenskraftigt. Jag valde till dragkrok, 2000mil/år och hamnar på 5000kr/m inkl service, försäkring. Jag tittade på en Polestar2 med likartad konfig kom lätt upp till 6000kr/m, utan värmepump. Så jag håller inte med dig.

Uppdaterat: 2022-04-13 14:10

Optimus
Jag utgick från listpriser. Huruvida du gjort en bra deal är en annan sak. Går jag in på Volvo så ser jag att leasingpriset är från ca 5600 i månaden.

Uppdaterat: 2022-04-13 15:02

AXA, du jämför äpplen och päron. Volvo har precis höjt sitt pris för leveranser hamnar efter årsskiftet, lägre bonus. Andra har inte gjort det än. Jag beställde min på listpris, precis före höjningen. Så jag har inget specialpris. Så återigen äpplen och päron går inte att jämföra.
Ska bli intressant att se när de andra höjer sina priser, när deras leveranser hamnar på andra sidan årsskiftet.

Uppdaterat: 2022-04-13 15:53

Nåja, vet inte om det är äpplen och päron. Jag tittar på priserna idag. Hur det ser ut om ett år vet ingen.

Uppdaterat: 2022-04-13 16:55

AXA, vore intressant att höra vilka bilar du jämför med en XC40. Kan du ge något exempel på någon elbil som du jämför, då ska priset innehålla bil, service, försäkring o h vinterdäck som det gör på en XC40. Även med det nuvarande priset så är den konkurrenskraftig. Jag tror inte du har riktigt koll faktiskt.

Uppdaterat: 2022-04-13 18:02

Optimus
Utgår man från dagens listpriser så ligger XC40 i samma härad som Enyaq, ID4 och Q4e. Även Tesla Y ligger ju där.

Observera att jag utgår från dagens listpriser och leasingpriser som anges på respektive tillverkares sida.

Naturligtvis kan man ju göra klipp beroende på erbjudanden.

Uppdaterat: 2022-04-13 20:57

Gällande mitt låsproblem. Mailade Peugeot och fick hjälp. Slipper nu den där autolås/låsupp funktionen tack och lov.

Uppdaterat: 2022-04-14 17:58
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Gällande mitt låsproblem. Mailade Peugeot och fick hjälp. Slipper nu den där autolås/låsupp funktionen tack och lov.

Skönt att det löser bra.

Uppdaterat: 2022-04-14 19:34
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Jag anmälde mig för ett bra tag sedan till att få information kring Fiskers Ocean elbil. Får med jämna mellanrum information kring deras lansering i Europa, om någon vecka så finns bilen att titta på i Köpenhamn. Har varit i bl.a Berlin och Barcelona. Om inte frun varit så anti gentemot SUV, så stod en Fiskers Ocean Sport ganska högt upp på min lista. Den har en storlek av Enyaq och ID.4, vilket är lite för stor för vår del(därav XC40 elbil istället).
Men jag tror på Fiskers denna gång, om han kan hålla sitt pris på en Ocean Sport på mellan 450.000-500.000kr tror jag det blir en bra bil.

Uppdaterat: 2022-04-23 19:18

Är fortfarande så nöjd med elbilen. För er som haft en sedan länge så känner ni nog inte som jag gör, men är fortfarande lite i förälskningsstadiet, ni vet när man nyligen träffat en ny tjej/kvinna och bara hunnit träffa henne ett par veckor, men känner att det är rätt kvinna för dig och du har fått uppfattningen att hon känner detsamma.

OK, för vissa kanske det handlar om ett par månader, men whatever.

Jag har haft min "tjej" i ett par veckor bara och jag är fortfarande i det stadiet.

Uppdaterat: 2022-04-26 23:02
- Peugeot e-208 GT 2022

Nu verkar det som att Audi är på gång med en elvariant av A6 Avant.
Artikel i norska Motor.
Riktigt snygg.

Uppdaterat: 2022-05-10 22:21