Vi Bilägares forum

Elbilar på marknaden

Elbilar på marknaden

Jag tänkte att vi kunde ha en sansad tråd om de elbilar som finns att köpa och beställa. Mitt förslag är att vi begränsar oss till att inte upprepa mantran eller uttalanden. Har man skrivit något i tråden finns det ingen anledning att upprepa det eftersom man förutsätts läsa hela tråden innan man skriver i den.
Några nytillskott verkar vara på väg med möjlighet att "registrera intresse". Då tänker jag på Honda e som ser ut att få vansinnigt högt pris och VW ID3 som inte heller ser ut att revolutionera marknaden prismässigt.

Uppdaterat: 2019-09-24 08:48

Kommentarer

Optimus skrev:

Mercedesen skulle täcka min dagliga behov med sina 10 mil galant. Den ligger bra till, kan ju hoppas att de kör en kampanj eller två på vårkanten.

Fick ett kampanjmail under em från MB avseende elbilar med sänkt pris = kolla imorgon med din säljare.

Uppdaterat: 2022-02-04 18:10
Gillar kurvor och rondeller

Provat fler bilar

MX-30
Riktigt trevlig på vägen. Rolig men stabil.
Snygg ute och inne.
Ok stereo
Snygga (runda mätare), tydliga och enkla-att-förstå instrument.
Bra körställning men dålig storsvärme.
En elbil som känns som en bra vanlig bil, genomtänkt!
Sett till priset ett KLIPP.
Lite smått imponerad oavsett pris - och jag är kräsen.

Körde Kona och Ioniq5 samtidigt som ref.
Kona känns lika gammal som vanligt.

Ioniq5 var 2WD och mycket trevligare ön 4WD!!
Effekten räcker men är klart bättre på vägen. Lättare och bättre balans.
Den hade även svart inredning = såg inte lika plastig ut som den vita. Riktigt trevligt.
Den vita kanten runt diplayen är lika plastigt ful som vanligt. Och GUI är fruktansvärt.
Bose-stereon är som de bästa andra aseaterna ok, inte mer.
Kollat på några bilar med olika färger och den är riktigt läcker i rätt lack (mörk) då designen mer kommer till sin rätt.
Vit o silver döljer de fina detaljerna.
Ska testa Kia ev6 med bakkraft!! Troligen även den bättre än sin 4WD broder.

Det finns hopp för elbilen!

Uppdaterat: 2022-02-05 17:00
Gillar kurvor och rondeller

Tack, uppskattas att du delar med dig om dina provkörningar.
Skulle gärna vilja provköra många olika elbilar själv, men har inte riktigt tid.

Tror jag har provkört 5 olika elbilar vid det här laget och har min egen för leverans inom mindre än en månad.

Har kört Hyundai Kona, Peugeot e-208, Tesla Model 3, Mini Cooper Electric och Kia eniro.

Utav dessa så var nog Mini Coopern roligast att köra. Mest kraft hade Teslan, men var den roligast att köra? Nja nästan, men Mini Coopern var faktiskt roligare. Det är en väldigt liten bil, men har rätt bra med kraft för sin storlek. Kändes som att köra en gokart med hög prestanda typ.

Edit: har kört BMW i3 också.

Uppdaterat: 2022-02-05 17:47
- Peugeot e-208 GT 2022

Min topplista på elbilar avseende köregenskaper: i3 därefter Mini E och Mazda MX-30.
Är det en slump att alla tre är lätta och därför inte kommer så långt?
Vikt dödar effektivt körglädjen.
Testa en EQC på 2.7 ton så får du se...
Skitbra komfort dock. Troligen den mest komfortabla elbilen jag kört. Duktigt snabb med.

Sämst körglädje har troligen 500E, men kör så många kassa elbilar så svårt att rangorda dom sämsta. Inget man lägger på minnet direkt, fokar på de bästa.

Honda E är rätt kul men slängig i bakvagnen då det går undan. otrevlig.
Många elbilar har detta beteende, troligen pga den stora batterityngden. När det släpper är det som en gammal 911.

Uppdaterat: 2022-02-05 18:24
Gillar kurvor och rondeller
bejje skrev:

Tack, uppskattas att du delar med dig om dina provkörningar.
Skulle gärna vilja provköra många olika elbilar själv, men har inte riktigt tid.
Tror jag har provkört 5 olika elbilar vid det här laget och har min egen för leverans inom mindre än en månad.

Vilken bil valde du?
Är det någon bil du undrar över, fråga. Har testat de flesta.

Uppdaterat: 2022-02-05 18:26
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

bejje skrev:
Tack, uppskattas att du delar med dig om dina provkörningar.
Skulle gärna vilja provköra många olika elbilar själv, men har inte riktigt tid.
Tror jag har provkört 5 olika elbilar vid det här laget och har min egen för leverans inom mindre än en månad.

Vilken bil valde du?
Är det någon bil du undrar över, fråga. Har testat de flesta.

Det blev en Peugeot e-208 GT. Inte för att det var den roligaste bilen att köra utan för att den hade rimligt pris i förhållande till andra saker som hyffsat snabb laddning och utrymme och räckvidd.
Visst, det är en liten bil, men mini Coopern är ännu mindre och har bara runt 20 mils räckvidd.

Då jag ofta kör kortare sträckor så hade det räckt för mig, men det tog emot att beställa en elbil med så kort räckvidd. Inte bara det utan har för mig att den bara snabbladdade med 50 kW jämfört med Peugeots 100 kW.

Kör som sagt ofta inte så långt, men när jag väl gör det så vore det jobbigt med mer än 30% kortare räckvidd än Peugeot och dessutom halva hastigheten som max i laddning. Dålig kombo...

Har funderat på en del andra elbilar, bland annat ID3, men priset på att maxa utrustningen blev för dyrt tyckte jag. Att Maxa e-208 var inte så dyrt. en del andra rimligt prissatta bilar hade antingen ungefär samma pris, men sämre standard eller aningen bättre men då för dyra.

Uppdaterat: 2022-02-05 18:53
- Peugeot e-208 GT 2022

Ja, tänker samma sak.
Men nu kommer elbilen vara 3’e bil hos oss men trots det tar det emot med kort körsträcka

Uppdaterat: 2022-02-05 19:19
Gillar kurvor och rondeller

En säjare i somras sa något vettigt till mig som jag fortfarande kommer ihåg.
Han ville sälja Mini Cooper.

När jag stod frågande till räckvidden så undrade han, hur långt kör du de flesta dagar? Mitt svar var ungefär att jag inte kör så långt.

Han undrade sen, hur ofta kör du länge än 20 mil. Svaret blev ganska sällan.
Där har du svaret sa han. Varför ska du köpa en bil som är dyrare och som har säg 40 mils räckvidd om du i 95% av fallen kör mindre än batteriet räcker till?

Det fick mig att tänka till. Jag har varit lite motståndare till el föregående år just för räckvidden, men har helt ändrat åsikt. Han har helt rätt. Om jag oftast kör bara några mil som mest, varför ska jag då betala för en bil som går 50 mil och sen sällan använda det?

20 mil som Minin har var dock lite för kort för mig även om det hade varit nog för de flesta resor, därför valde jag en bil som går lite längre än så för att minska krångligheten när jag väl kör långt.

Uppdaterat: 2022-02-05 19:37
- Peugeot e-208 GT 2022

Resonemanget med att varför ska man betala mycket för en bil med onödigt många mils räckvidd.

Nja med dagens extrema leasingkampanjer får man mycket mil och bil jämfört för mindre än ett år sedan.

Eftersom jag bor lite norröver så har jag märkt under mina provkörningar i kylan av olika bilar och även vad folk sagt är att bara värmen i elbilen tar en hel del ström/räckvidd när det blir minusgrader.
Och det märks ju mer på en bil med kort räckvidd 🤔
.
Och jag fick känslan av att 50-60% mindre räckvidd är ingen omöjlighet på en bil med lågt wltp vid ogynnsam körning och men kör väl ogärna under 10%

Och tex peugot/Corsa mfl småbilar har inte möjlighet att bara värma föraren sida när man är ensam i bilen är ju en brist.

När jag provade Niro i minus 8 -10 grader så låg förbrukningen av värme på ca 2,8-3,0kw och minskade till ca 1,8-2kw när enbart förararvärme användes i jämn fart på e4.

Lite intressant tycker jag och värt att beakta.

Uppdaterat: 2022-02-05 22:58
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Testat ID.4 2WD, GTX 4WD samt systerbilen Audi Q4 e-tron 50 4WD

ID.4
Mognare än ID.3 men slängig i baken. Känns osäker på vägen.
Antisladd/antispinn som ofint stryper effekten i blötan.
Samma märkliga fördröjning på gas som ID.3
Snyggare inne. Bättre stereo.
Men platta säten.
Lika värdelös GUI på skärmen men lite mindre knepiga rattknappar.

ID.4 GTX
Bättre säten (tillbehör sportstolar) lite mer däcksbuller pga större däck.
Stabilare på vägen.
Snyggare ute/inne.
Lätt värt 700kr mer per månad!!

Audi Q4 e-tron 50 4WD
En HELT annan bil än ID.4, och skitdyr.
Mognare o bättre på vägen.
Bättre ergonomi (rattknappar, skärm, reglage) föruom den HEMSKA fyrkantiga ratten.
Tyvärr de vanliga hårda o platta sätena som i alla VAG-bilar, trots sportstolar
Märkligt nog känns den plastigare än ID.4 på paneler. Men snyggare design inne.
Men systern Enyaq känns bäst inne i bilen!!

Dagens tester påminner mig om att
1. VW är världsbäst på småbilar men är efter på större.
2. Audi lämnar mig iskall

Uppdaterat: 2022-02-06 19:03
Gillar kurvor och rondeller

MC
Du har inte provkört Enyaq? Själv tycker den var bäst av kusinerna, sett till komfort och inredning.

Uppdaterat: 2022-02-06 20:59

Enyaq är den elbil som känns mest vanlig vettig bil enligt mig.
Tyst stor och skön att köra och mycket att lasta i.
Sedan verkar den ha mer eller mindre samma problem med appstyrning som övriga vag men det skall väl bli bättre.

Uppdaterat: 2022-02-06 21:10
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Axa skrev:

MC
Du har inte provkört Enyaq? Själv tycker den var bäst av kusinerna, sett till komfort och inredning.

Stämmer, hann inte innan stängning.
Men har torrkört några ggr.
Inredningen, ja medhåll. Klart trevligast av syskonen.

Uppdaterat: 2022-02-06 23:43
Gillar kurvor och rondeller
Axa skrev:

MC
Du har inte provkört Enyaq? Själv tycker den var bäst av kusinerna, sett till komfort och inredning.

Provat en Skoda Enyaq.
Riktigt trevlig bil, klart mysigast av syskonen ID.4 och Audin Q4
Bäst infotainmentsystem och nästan normala instrument/reglage. Tack.
Stabil på vägen, men undra om inte ID.4 är tystastare?

Men den mindre Cupra (ID.3-klass) är ju skitsnyggast. :-)

Uppdaterat: 2022-02-17 19:24
Gillar kurvor och rondeller

MC
Jag själv har bara testa Enyaq och ID4 gick bort direkt pga inredning och reglage. Det är möjligt att ID 4 är tystare. Det är 50/50 i olika tester.

Uppdaterat: 2022-02-17 20:48
Axa skrev:

MC
Jag själv har bara testa Enyaq och ID4 gick bort direkt pga inredning och reglage. Det är möjligt att ID 4 är tystare. Det är 50/50 i olika tester.

Så lite skillnad så allt annat uppväger med råge till Skoda fördel

Uppdaterat: 2022-02-17 21:24
Gillar kurvor och rondeller

Idag såg jag en mörkblå Kia EV6 och den vann definitivt på att vara i en mörkare färg jämfört med den vita i bilhallen. Såg helt enkelt betydligt bättre ut i den färgen.

Uppdaterat: 2022-02-17 22:36

Norsk provkörning av Nissan Ariya och de verkar vara positivt överraskade.
https://www.motor.no/bil/provekjort-nissan-ariya-er-et-av-arets-beste-bilkjop/218267

Uppdaterat: 2022-02-18 10:30

En video från produktionen av Nissan Ariya i Japan. Man ser knappt någon människa vid monteringslinan, nästan allt verkar göras av robotar. https://www.youtube.com/watch?v=8YoNLhbT-WU

Uppdaterat: 2022-02-18 10:39

Kört EQB och som referens EQA igen.
Sen frågade säljaren, ”du som kör E-klass, prova EQS.

EQB 350 var fin men pga den fyrkantiga formen en hel del vindbrus, tystare än EQA 250 i lägre fart men brusig i 100+.
EQA upplevs som smidigare och roligare att köra men den mognare känslan i EQB är trevlig. EQA framkrafs är helt enkelt mindre sofistikerat, och EQB har trevlig effekt. EQA är snabb nog, men EQB 350 är sådär avslappnat "snabb så det räcker i alla lägen o farter".
Båda är bra bilar, på en HELT annan nivå än alla andra elbilar jag kört med logisk förarmiljö, god ergonomi, bra stolar, utmärkta värmesäten som värmer på hela ytan.
Men i baksätena märks att de är omgjorda fossilbilar då knäna är under hakan. Helt oanvändbart baksäte.
Båda har en stabilitet på väg och i snabba undanmanöver som endast en tillverkare med över 100års erfarenhet och som gör genomarbetade bilar kan. Beteende i kurvor/rondeller som är förutsägbart och njutbart, där mindre utvecklade bilar skapar osäkerhet.
Toppklass.
Bra stereos såklart, trots basstereo.

Inte toppmoderna som el-bilar - men som BILAR, helt överlägsna de elbilar som jag testat från asien, frankrike, usa och VW-konsernen.
Är BMW i3, Mini E och MB's elbilar/hybrider som är BRA som bilar. Och råkar drivas av el.

Ska testa i4 under helgen. Höga förväntningar.

Så till EQS 560, kärlek rakt igenom. Tystaste bilen jag kört, och en bil som får en att vilja ringa hustrun och säga "kommer hem om 30min o plockar upp dig, vi ska ner till Rom".
Första generationen så inte lika gedigen som min E-klass och långt kvar till färfiningen i en S-klass.
Men ge MB några år att lära sig skruva ihop en elbil så jäklar i mig.
Gillar inte knapparna på ratten, de har en touchslider för volymen. Värdelöst.
Ok, snabbaste bilen jag kört med. Dryga 4s till 100 men det känns som ett jetplan. Inga ryck, det drar igång och efterhand ökar acccet. Inte som en sportbil där det rycker igång från start. Sofistikerat.

En EQE för halva pengarna och de kommer bli väldigt svåra att motstå.

Uppdaterat: 2022-02-18 21:41
Gillar kurvor och rondeller

Jag tyckte EQA var obehaglig att köra. Min C300e är mycket bekvämare i fjädringen och inte lika struttig.

Uppdaterat: 2022-02-18 21:52

Ja en C-klass är överlägsen en "A", även prismässigt
Nya C-hybrid är väldigt trevlig

Uppdaterat: 2022-02-18 23:37
Gillar kurvor och rondeller

En EQA skall provköras, absolut. EQB lite för stor för min del, behöver inte den storleken. Ska försöka få till det till veckan som kommer. Skrivs och talas så mycket om baksätets dåliga komfort i EQA. Mig gör det inget för det är bara jag o min fru som skall framföra bilen. Men först en provkörning innan något uttalande.

Uppdaterat: 2022-02-18 23:52

Ja helt oanvändbart baksäte.
Trodde det var överdrifter på nätet. Icke

Inte heller EQS har lika skönt baksäte som S-klass. För kort dyna och upprätt ryggstöd

Uppdaterat: 2022-02-19 08:40
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Ja helt oanvändbart baksäte.
Trodde det var överdrifter på nätet. ... För kort dyna och upprätt ryggstöd

Låter precis som Volvo XC40, kort dyna och brant vinkel på ryggstödet.

Uppdaterat: 2022-02-19 16:21
Power to the people

Jävla skit!

Har ju väntat på min Peugeot e-208 GT. Fick så höra att i söndags så kom min bil fram till ÅF. Tänkte att nu är det nära, men fick direkt höra att bilen återkallas direkt och får inte lämnas ut av återförsäljaren. Varför?

Jo bland det löjligaste jag hört. Det finns ett fabrikationsfel på fönsterhissknapparna säger ÅF som är så allvarligt att den inte kan lämnas ut. Om de skulle göra det och man använder knapparna så finns tydligen risk att annat i bilen påverkas negativt. Vad tusen betyder det? Nån kortslutning?

Vad som är värre är att Åf kan inte bara invänta lite delar och byta dessa utan måste montera bort saker och skicka till fabrik för åtgärd och sedan skicka tillbaka dessa för ÅF att montera.

Kunde räkna med en fördröjning till en bit in i April innan bilen kan lämnas ut... man blir bara så less...

Uppdaterat: 2022-02-23 18:57
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Jävla skit!
Har ju väntat på min Peugeot e-208 GT. Fick så höra att i söndags så kom min bil fram till ÅF. Tänkte att nu är det nära, men fick direkt höra att bilen återkallas direkt och får inte lämnas ut av återförsäljaren. Varför?
Jo bland det löjligaste jag hört. Det finns ett fabrikationsfel på fönsterhissknapparna säger ÅF som är så allvarligt att den inte kan lämnas ut. Om de skulle göra det och man använder knapparna så finns tydligen risk att annat i bilen påverkas negativt. Vad tusen betyder det? Nån kortslutning?
Vad som är värre är att Åf kan inte bara invänta lite delar och byta dessa utan måste montera bort saker och skicka till fabrik för åtgärd och sedan skicka tillbaka dessa för ÅF att montera.
Kunde räkna med en fördröjning till en bit in i April innan bilen kan lämnas ut... man blir bara så less...

Nä, trist och usch vad löjligt! :-(
Kan man inte skriva under en ansvarsförbindelse istället om att inte använda elfönsterhissarna? ;-)

Uppdaterat: 2022-02-23 19:05
Power to the people

Jag försökte och sa att jag inte bryr mig bara jag får hämta bilen, men ÅF var väldigt tydlig med att de har förbud från att lämna ut alla bilar av samma modell som de fått i samma leverans.

Uppdaterat: 2022-02-23 19:13
- Peugeot e-208 GT 2022

Hade samma problem med nuvarande bil från Peugeot. Den blev också återkallad direkt innan leverans för byte av defekt bensintank vilket skapade över en månads försening.

Uppdaterat: 2022-02-23 19:14
- Peugeot e-208 GT 2022

Bejje,
Du kanske ska prova en bil som inte kommer från Automotive Losergroup Stellantis nästa gång.

Uppdaterat: 2022-02-23 19:19
Grosser skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Ja helt oanvändbart baksäte.
Trodde det var överdrifter på nätet. ... För kort dyna och upprätt ryggstöd

Låter precis som Volvo XC40, kort dyna och brant vinkel på ryggstödet.

Ja, många har detta.
Även EQS har detta (delvis).
Inte alls så skönt baksäte som en S-klass.
Troligen ett offer för att kunna ha nedåtgående taklinje för att nå det aerodynamiska målet.

Uppdaterat: 2022-02-23 19:28
Gillar kurvor och rondeller
L. Mäkinen skrev:

Bejje,
Du kanske ska prova en bil som inte kommer från Automotive Losergroup Stellantis nästa gång.

Bra plan.
Mina 5år i Frankrike bara stärkte mina tidigare erfarenheter av franska bilar.
Jobbat mycket i USA och även om deras bilar saknar förfining helt, håller de ihop. Och har ofta ganska bra stereo

Uppdaterat: 2022-02-23 19:32
Gillar kurvor och rondeller
bejje skrev:

Jag försökte och sa att jag inte bryr mig bara jag får hämta bilen, men ÅF var väldigt tydlig med att de har förbud från att lämna ut alla bilar av samma modell som de fått i samma leverans.

Tråkigt. Bra kreativt förslag annars!

Uppdaterat: 2022-02-23 19:33
Gillar kurvor och rondeller
L. Mäkinen skrev:

Bejje,
Du kanske ska prova en bil som inte kommer från Automotive Losergroup Stellantis nästa gång.

Gillar Peugot i de högre trimnivåerna eftersom man som får en välutrustad bil till en rätt låg peng i förhållandevis hög kvalitet kontra peng.

Jämfört med Peugeot e-208 GT så kollade jag också på Volkswagen ID3, Mini Cooper Electric, Hyundai Kona Electric, BMW i3, men de hade alla sina saker som gjorde att jag inte valde dom.

T.ex. ID3 blev för dyr i jämförelse så fort man lämnade lägsta trimnivå. Mini Cooper var för liten och hade för kort räckvidd och för långsam laddning, Hyundai Kona kändes gammal och tråkig, BMW i3 kändes kul att köra, men man märkte också att den hade många år på nacken tekniskt sätt osv.

Bästa kompromiss blev den jag valde. Inte snabbast, men mest av den teknik jag ville ha och bäst känsla kontra pris.

Uppdaterat: 2022-02-23 19:34
- Peugeot e-208 GT 2022

Beje. Knalla över till Opel och ta en e-Corsa lagerbil.
Då får du dessutom rattvärme för samma pris . 😊

Uppdaterat: 2022-02-23 19:40
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Rattvärme behöver jag inte, har alltid bilen i garage hemma och är jag borta så kan jag ställa in pre-heating så...

Hittade mer info om recall problemet i annat forum, en person skriver:

"From what I've heard it's to do with the window switches on the driver's door not shutting down properly and causing the 12V to drain. They haven't sorted a fix yet I don't think but it'll be in the next day or so I'd imagine as it's caused a blockage in sales of affected vehicles"

Detta skrevs för 28 dagar sedan.

Uppdaterat: 2022-02-23 19:47
- Peugeot e-208 GT 2022

Bejje, trist, men om det stämmer det som står om vad felet orsakar så skulle jag inte vilja ha den bilen innan det var åtgärdat.

Uppdaterat: 2022-02-24 08:44
*Robban

Ja, varför inte försöka krypa ur avtalet p g a det som hänt och göra som mso 1000 tipsar om - om du bums vill ha en Stellantis-produkt. Och rattvärme är inte att förakta - trots varm bil för det mesta så brukar jag använda den rätt ofta vintertid.

Uppdaterat: 2022-02-24 09:09
Pi skrev:

Ja, varför inte försöka krypa ur avtalet p g a det som hänt och göra som mso 1000 tipsar om - om du bums vill ha en Stellantis-produkt. Och rattvärme är inte att förakta - trots varm bil för det mesta så brukar jag använda den rätt ofta vintertid.

Har aldrig haft rattvärme så kan inte sakna det. Har dock haft stolsvärme mest hela tiden, men använder det inte av samma anledning eftersom bilen alltid är varm.

Uppdaterat: 2022-02-24 11:40
- Peugeot e-208 GT 2022

Om du inte haft det så förstår jag att du tycker att du inte behövt det... Vi är nog många som haft samma tankar innan vi upplevt det - och det gäller nog många innovationer.

Uppdaterat: 2022-02-24 12:18

Pi, jag har haft det och har det igen… används inte många minuter per år av mig, men vi är alla olika.
Däremot stolsvärme går ofta på 1:an

Uppdaterat: 2022-02-24 12:53
*Robban

Både stolsvärme liksom rattvärme går ofta på "1:an" hos mig vintertid. Sen beror det nog mycket på hur rattvärmen implementerats - det gäller att den är jämn runt hela ratten och reglerbar till en individuellt passande temperatur. När jag t ex provkörde Cupra Born så tyckte jag att 1:ans läge var lite för varmt så sådant kan ju påverka viljan att använda rattvärmen.

Uppdaterat: 2022-02-24 13:03

Rattvärme (i hela rattkransen) är ju Guds gåva till mänskligheten! Går inte att vara utan. 😅

Uppdaterat: 2022-02-24 16:01
Power to the people
Grosser skrev:

Rattvärme (i hela rattkransen) är ju Guds gåva till mänskligheten! Går inte att vara utan. 😅

Rattvärme behövs inte. Det hörs på namnet vad man ska ha med sig i handsfacket... :)

Uppdaterat: 2022-02-24 16:38

Mycket som inte behövs i en bil men när man väl testat så vill man inte vara utan.... Ni som är gamla nog minns nog t ex när centrallåsen introducerades - det var nog många som inte behövde dessa heller eftersom dessa mest använde vänsterdörren och den var lätt att låsa upp...:)

Uppdaterat: 2022-02-24 16:50

Ungefär som elbaklucka, det är också en riktig vattendelare. har haft elbaklucka och fattar egentligen inte varför det är så fruktansvärt bra. Jag kan faktiskt öppna bakluckan själv. Kommer aldrig lägga till pengar för att få elbaklucka, om det är en separat grej i prislistan.

Uppdaterat: 2022-02-24 18:13

Jag har inte rattvärme i min tyska snikbil och saknar det varje dag. Jag gillar inte att köra med handskar då det tar bort återkoppling från hjulen. Skodan har rattvärme, men saknar återkoppling och det är förstås ännu värre.

Uppdaterat: 2022-02-24 21:26

Har man provat rattvärme så inser man att det är riktigt bra.
Alla har väl varit ute på stan eller skogen med kalla fingrar 😊

Som sagt efter att direkt klivit över från 15 mil med e-Corsa med rattvärme och varm stol till några mil med e-peggan utan rattvärme och skållhet stol så skulle jag aldrig kunna välja den franska versionen på grund av ratt och stolsvärmen.

En annan grej på båda bilarna är ju att man inte kan prioritera värme på föraren när man kör ensam för att spara el.
Något som många andra haft som jag provkört.
Känns som en bra funktion när man är orolig för batteritorsk på resan.

Uppdaterat: 2022-02-25 07:58
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Medhåll rattvärme är underbart!

Uppdaterat: 2022-02-25 07:50
Gillar kurvor och rondeller

Är säkert bra för er som låter bilen stå utomhus på natten. För mig som alltid har den inomhus är det onödigt.

Uppdaterat: 2022-02-25 08:12
- Peugeot e-208 GT 2022