Vad är en sportbil?

81 inlägg 0 nya

junkers wrote:
En lite större miata där även fullvuxna får plats och 50-100hk till hade varit trevligt.

+1 på det

Jag tycker Miata är rymlig, men jag är bara 1,86 och väger 1,1 dt. Hästkrafter är väl kul, men att hålla farten uppe trots klen motor har sin charm.

Jag är 187/90 och sitter inte bra i en Miata. Mest för att det känns som jag kommer för högt och sedan att det inte går att justera ratten i längsled tillräckligt mycket för att få en bra attackvinkel på armarna.
Jag skulle välja en Boxter istället, där får jag till sittställningen bra och det är en körglad roadster, dock i lite högre prisklass, men finns ingen vits att köpa en bil som man sedan inte kan sitta i tycker jag.

*Robban

L. Mäkinen wrote:
Jag tycker Miata är rymlig, men jag är bara 1,86 och väger 1,1 dt. Hästkrafter är väl kul, men att hålla farten uppe trots klen motor har sin charm.

Med 1,91 och 0,9 dt så håller jag inte med dig. Skalpen är över vindrutan. I övrigt håller jag med om charmen. Upplevde detta frekvent i min ungdom. Men om det förtar dagens "kul", nä, det tycker jag inte. En dansk kollega fick provköra min bil igår (i Danmark). Han var rätt intresserad och påläst. Provkörningen drog ut till en hel timme. Efteråt sa han att det där var det bästa han upplevt på hjul. Men en dansk är ju en dansk;-)

EnannanRobban wrote:
Jag är 187/90 och sitter inte bra i en Miata. Mest för att det känns som jag kommer för högt och sedan att det inte går att justera ratten i längsled tillräckligt mycket för att få en bra attackvinkel på armarna.
Jag skulle välja en Boxter istället, där får jag till sittställningen bra och det är en körglad roadster, dock i lite högre prisklass, men finns ingen vits att köpa en bil som man sedan inte kan sitta i tycker jag.

Och det var därför jag landade i SLK-träsket;-)

Ja, du vet, det börjar lite oskyldigt med att drömma på blocket, åker och sparkar lite däck på SLK200k, provkör lite försiktigt och sedan är det kört... blir ganska snabbt en 350 för att få lite mer vind i håret... men den låter lite klent, vill ha mer... en 55AMG och abstinensen lugnar sig lite, däcken blir snabbt slut för det går inte att hålla igen...

Audi, välkommen på en träff på AA, Anonyma AMG-ister... ;-)

*Robban

EnannanRobban wrote:
Ja, du vet, det börjar lite oskyldigt med att drömma på blocket, åker och sparkar lite däck på SLK200k, provkör lite försiktigt och sedan är det kört... blir ganska snabbt en 350 för att få lite mer vind i håret... men den låter lite klent, vill ha mer... en 55AMG och abstinensen lugnar sig lite, däcken blir snabbt slut för det går inte att hålla igen...
Audi, välkommen på en träff på AA, Anonyma AMG-ister... ;-)

Ahhhhg;-) Fruktansvärt träffsäkert! Jag Googlar på X-pipes, second cat delete, headers...... Sen finns det kit för att rusta maskinen med kompressor! Jag får nog söka för detta...;-)

Första generationen Boxster kan jag inte sitta i, men senare funkar. Jag föredrar bilar med front eller svansmotor. De brukar vara mindre lynniga på gränsen.
Har funderat på SLK, men jag har inte fyllt 50 än.

LM, nu har jag inte jättemycket erfarenhet av svansmotor på gränsen men en 964 var ingen angenäm upplevelse att köra när det började gå fort, ännu värre åka med ägaren på gränsen...
En Elise känns bra mycket mer konsekvent på gränsen upplevde jag.

*Robban

Min uppfattning är snarare tvärtom. Visst kan man få bakänden att tappa greppet med svansmotor, men man kan jobba med vikten som hjälpmedel. En Elise har jag inte ilskkört med, men de verkar kunna både undvika att svänga och backa av vägen när man tar i.
Så här som Stefan gör går inte att köra med alla sportbilar

Min gamla MG var inte snabb, inte pålitlig, inte praktisk, kusligt dålig i snö men att köra öppet, sitta 2mm och ha dessa vackra mätare prefekt placerade framför sig var snudd på illegalt leende- och beroendeframkallande. Var en typisk "en kurva i taget" bil då man inte visste när den skulle lägga av.
Raphael nämner AX GT. Ingen sportbil per see men en ruskigt rolig bil att köra. Samma med 205 GTI eller VW GTI (1:a generationen). Mina tidigare hundkojor kvalar in i samma grupp men likväl - de är inga sportbilar.

Håller med i det mesta som LAH skriver ovan. Har visserligen inte ägt nån MG men varit ytterst nära en MGB under det tidiga 70-talet och jag har kört en del mil med just MGB - liksom många mil med Hundkojor. Skulle dock inte för allt i världen kalla varken en Hundkoja eller en AX GT för sportbil. Men jag har väl antagligen en alltför traditionell syn på begreppet sportbil.

För mig på den gamla tiden så var min Ascona B med Simons avgassystem en sportbil. Men idag hade jag nog ej påstått att den var en sportbil :)

Jag är ju väldigt förtjust i TVR Chimaera. Öppen, mycket motor, läcker inredning och mulligt ljud. Aldrig fel.
Inga ABS eller antislir/sladd gör livet... spännande.
En sportbil tycker jag.

Men, nu är pundet högt, och snart kanske Brexit ställer till det. (?).

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Efter att jag hade testat en kamrats TVR Griffith 500 var jag helt inne på att skaffa en liknande bil. Det var inte en slump att min katt hette Cerbera...
Jag gillade TVRs sätt att göra inredningar. Inte en massa bjäfs och konstigheter som inte behövs utan bara knappar och vred att fundera över funktionen på. Tyvärr vågade jag inte ta steget och skaffa en.

Lite krokigt är också rakt

Krister: jodå, men kanske "en smula" dyra... läckra bilar dock. :-)
Jag glömmer aldrig upplevelsen första gången jag åkte E-type.
(utan drifting)

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag har aldrig åkt e-type och har aldrig förstått tjusningen med dem. Alldeles för långa för den bredden på bil.
Den skönaste känsla av kontroll jag känt i en bil var i en Westfield Eleven. Dessutom snyggare än en Seven.

Mäkinen, jag förstår dig. Jag har aldrig sett skönheten i E-type, jag tyckte att det var en parodi på D-type, men jag blev lärd att det var den vackraste bil som någonsin designats!
Ok, jag beundrar konstruktionen, till vissa delar, jag har vant mig vid formen , men tycker fortfarande att den ser lite disharmonisk ut.
Men, visst är det en sportbil.
En engelsk!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag är lyckligt lottad på detta jordklot på så sätt att jag har möjlighet att ratta runt i vad jag tycker är en sportbil. Nuvarande tjänst ger mig en praktiskt familjevagn och familjen behöver en andrabil då och då. Varför välja typ Polo när man (jag) vill ratta något roligare, något man känner och har kontroll över genom gasen, ratten och rumpan? Det blev en Toyota GT86. Bakhjulsdriven, ingen turbo, lätt och när man sitter bakom ratten har man full koll helt intuitivt - framåt, speglarna bakåt, varvmätare + digital hastighetsmätare genom ratten, växelspaken några centimeter till höger från ratten (och handbromsen ligger där emellan) och stolen håller dig i ett stadigt grepp. Apropå ratten, den har EN knapp - tutan.
En bil som har skön kompromiss som lutar kraftigt åt känsla, nöje och fartkänsla, ty den är ganska bullrig och stötig. I varje fall för en slumpmässig, säg Audiförare.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.