Vi Bilägares forum

Branden på lastfartyget avtar – många elbilar ombord

Branden på lastfartyget avtar – många elbilar ombord

Snart finns inget kvar som kan brinna på fraktfartyget Felicity Ace som skulle skeppa bilar till USA.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-02-23 13:39

Kommentarer

Varför nämns elbilarna särskilt?

Uppdaterat: 2022-02-23 14:04

😢

Uppdaterat: 2022-02-23 14:12
Togga
40-talisten skrev:

Varför nämns elbilarna särskilt?

Möjligen för att det behövs andra metoder att släcka branden.

Uppdaterat: 2022-02-23 14:27

Batteribilsbränder går inte att släcka med vatten. Brinner genom kemiska reaktioner. Behövs väl någon form av massiv pulversläckning? Troligen har branden slutat för att allt brännbart inklusiver batterier brunnit upp. Batterierna tänder väl dessutom varandra = kedjereaktioner. Batterier åldras. Batterier kan självantända pga av felaktiga enstaka celler. Ju större batterier i bilarna desto fler celler som kan självantända. Tänk tätt packade elbilar på en färja med 1000tals passagerare! Stiger giftiga gaser upp till övre däcken? Blir branden explosiv när elbilarna är så tätt packade? Utrymma en passagerarfärja är en logistisk utmaning! Vilken bilfärja med halvsunkiga elbilar med rostiga och skadade batteriaggregat blir elbilarnas Harrisburg? Olyckan som var så osannolik att den inte kunde hända. Den här olyckan är en liten generalrepetition för framtida fartygsbränder med batteribilar.

Uppdaterat: 2022-02-23 18:26
IngoS

Dålig retorik.

Uppdaterat: 2022-02-23 18:29
Power to the people

Ingo, det kanske var en dieselbilar som antände skiten?

Minns reaktionen när ett garage i Norge brann upp och allt skylldes på elbilar, när det en fossilbil som satte igång allt.
Alla bilar kan brinna men elbilar brinner mer sällan.

Uppdaterat: 2022-02-23 18:39

I branden i Norge var det en dieselbil som antände och inte ett enda batteri brann upp trots stor mängd elbilar.
Batterierna ligger väldigt väl skyddade.

Bilar brinner enormt bra även om inte batterierna brinner, bara att öppna valfri tidning, det brinner bilar varje dag här i landet.

Jag skulle inte spekulera i vad som brann just i detta fallet.

Uppdaterat: 2022-02-23 18:48

Lite överdrivet ifråga om brand i elbilar. Och så som riskerna beskrivs i kommentarerna så borde vi vid det här laget sett ett stort svampmoln över Atlanten.

Uppdaterat: 2022-02-23 20:41

Självklart att kaptenen säger att branden hölls vid liv pga batterierna, och inte pga allt annat brännbart som fanns i båten.

Ingo, enligt dig så är batterierna farligare än en atombomb... Du borde kasta bort allt som har batterier, datorn, telefonen, paddan, väckarklockan, miniräknaren, ficklampan etc...

Uppdaterat: 2022-02-24 07:11

Tja. det kanske är helt obefogade farhågor. Frågan gäller inte vanliga och konventionella bilbränder, utan hur en brand på en färja med många elbilar i olika skick och åldrar tätt packade beter sig. Rimligtvis kan det vara risker av en annan dignitet än det vi sett tidigare i historien. Värmen vid batteribränder kan smälta stålplåt, och kan slå ut från bilarna som svetslågor, så det är inte svårt att tänka sig att grannbilarnas batterier kan påverkas och antändas. Att batterierna inte påverkas av en brand i en grann-dieselbil med helt andra temperaturer har inte med saken att göra. Jag kan mycket väl tänka mig att ha och äga en elbil. Det är inte farligare att ha elbil än risken med corona, och risken med corona är inte farligare än att gå över gatan, som en vis man (Anders Tegnell) har sagt. Vi får se analyserna från branden vad som hänt i verkligheten, dvs om det verkligen inträffat några kedjereaktioner. Man kan nog lita på att försäkringsbolagen i eget intresse tar det här på allvar, höjer avgifterna och ställer krav på säkerheten på båtarna om det behövs. Kanske är det först vid en högre andel elbilar kritiskt farligt. 40%? 70%. Vi har ju Öresundsbron för den harhjärtade.

Uppdaterat: 2022-02-26 17:31
IngoS