Ett kylsystem som inte klarar en dragvikt på 300kg är ju verkligen underdimensionerat.
I vårt land blir det nog ändå inga problem, det är nog väldigt sällan det är så varmt att det har någon betydelse och för övrigt bör man ju som bilägare ha lärt sig att hålla koll på motortemperaturen.
Uppdaterat: 2022-02-22 12:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Vill minnas att Toyota pratade om att eftersom det inte fanns en mekanisk back utan bara via elmotor så var den för klen att hantera extra lass via draget, men jag kan minnas fel
Jo, tydligen kylningen av eldrivningen för förbränningsmotorn kan ju inte stötta.
Knappast, effektförlusterna i den lilla elmotorn är ju en flugfjärt jämfört med vad som måste kylas bort från förbränningsmotorn som ju dessutom inte utför något arbete vid backning.
Det vore intressant om någon Toyotatekniskt intresserad kunde komma in med en förklaring, men det verkar som de blev bortskrämda samtidigt som trollen.
Uppdaterat: 2022-02-23 09:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse - det är just "den lilla elmotorn" som kan vara problemet - tänk backning uppför med ett 1300 kg släp (typisk max släpvikt i den bilklassen). Och inte bara motorn utan inte minst styrelektroniken för den lilla motorn. Så nog skulle jag kunna tro att det kan bli en överhettning.
Pi, nu var det 350 kg som det gällde och enbart om bilen byggdes för detta från början.
Men jag påstår inte att du har fel, det kan mycket väl vara så, men jag saknar den tekniska expertis som en gång fanns här från Toyotanördar, alla var ju inte troll.
Uppdaterat: 2022-02-23 09:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Fast det är ju som du skriver Pi, att det inte hade fungerat så bra med 1300 på kroken utifrån konstruktionen och därav blev det en krok för skottkärra…
Eller cykelhållare.
Men egentligen spelar det väl ingen roll, om man vill ha en bil med dragförmåga köper man väl inte en sådan här. finns det verkligen folk som först köper en liten bil och sedan kommer på att de ska ha husvagn?
Uppdaterat: 2022-02-23 10:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Nåja, så liten är t ex en Auris kombi inte. Konkurrenterna i klassen brukar som jag nämnde få dra runt 1300 kg vilket skulle räcka för mig själv utan vidare. Det får dessutom Kia Niro hybrid dra om jag inte kommer ihåg fel. Ett problem med Auris var ju att man måste beställa dragkrok som fabrikstillval (kylningsproblemen) - annars fick man inte dra ett enda kg. Vilket säkert en och annan missat.
Nåja, så liten är t ex en Auris kombi inte. Konkurrenterna i klassen brukar som jag nämnde få dra runt 1300 kg vilket skulle räcka för mig själv utan vidare. Det får dessutom Kia Niro hybrid dra om jag inte kommer ihåg fel. Ett problem med Auris var ju att man måste beställa dragkrok som fabrikstillval (kylningsproblemen) - annars fick man inte dra ett enda kg. Vilket säkert en och annan missat.
Är det inte ganska korkat om man missar sådant innan köpet?
Uppdaterat: 2022-02-23 11:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Kommentarer
Ett kylsystem som inte klarar en dragvikt på 300kg är ju verkligen underdimensionerat.
I vårt land blir det nog ändå inga problem, det är nog väldigt sällan det är så varmt att det har någon betydelse och för övrigt bör man ju som bilägare ha lärt sig att hålla koll på motortemperaturen.
Vill minnas att Toyota pratade om att eftersom det inte fanns en mekanisk back utan bara via elmotor så var den för klen att hantera extra lass via draget, men jag kan minnas fel
Robban - du kommer nog ihåg rätt - det var det svar jag också fick.
Japp, det har jag också hört och det är ju riktigt planetlådan saknar backväxel.
Men det borde ju knappast påverka kylsystemet som påstods.
Jo, tydligen kylningen av eldrivningen för förbränningsmotorn kan ju inte stötta.
Knappast, effektförlusterna i den lilla elmotorn är ju en flugfjärt jämfört med vad som måste kylas bort från förbränningsmotorn som ju dessutom inte utför något arbete vid backning.
Det vore intressant om någon Toyotatekniskt intresserad kunde komma in med en förklaring, men det verkar som de blev bortskrämda samtidigt som trollen.
saabnisse - det är just "den lilla elmotorn" som kan vara problemet - tänk backning uppför med ett 1300 kg släp (typisk max släpvikt i den bilklassen). Och inte bara motorn utan inte minst styrelektroniken för den lilla motorn. Så nog skulle jag kunna tro att det kan bli en överhettning.
Pi, nu var det 350 kg som det gällde och enbart om bilen byggdes för detta från början.
Men jag påstår inte att du har fel, det kan mycket väl vara så, men jag saknar den tekniska expertis som en gång fanns här från Toyotanördar, alla var ju inte troll.
Jo, visst var det 350 kg så jag gick nog lite fel i tankarna...:)
Fast det är ju som du skriver Pi, att det inte hade fungerat så bra med 1300 på kroken utifrån konstruktionen och därav blev det en krok för skottkärra…
Eller cykelhållare.
Men egentligen spelar det väl ingen roll, om man vill ha en bil med dragförmåga köper man väl inte en sådan här. finns det verkligen folk som först köper en liten bil och sedan kommer på att de ska ha husvagn?
Nåja, så liten är t ex en Auris kombi inte. Konkurrenterna i klassen brukar som jag nämnde få dra runt 1300 kg vilket skulle räcka för mig själv utan vidare. Det får dessutom Kia Niro hybrid dra om jag inte kommer ihåg fel. Ett problem med Auris var ju att man måste beställa dragkrok som fabrikstillval (kylningsproblemen) - annars fick man inte dra ett enda kg. Vilket säkert en och annan missat.
Är det inte ganska korkat om man missar sådant innan köpet?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.