Varför vänder Vi Bilägare kappan efter vinden när drevet går istället för att vara sakliga?

266 inlägg 0 nya

pijong, varför tar du fram den smutsigaste Octavian du kunde hitta?

Landsvägskörning
101 g/km
Stadskörning
139 g/km
Blandad körning
116 g/km

Detta är min egen bil.Den vinner lätt över en XC60. Skulle alla skippa en 2 tons SUV skulle vi kunna minska utsläppen med ca 20-50% (under förutsättning att vanliga personbilar utan fyrhjulsdrift köps).

Vill man hellre ha diesel i en vanlig personbil, kör till då kommer antagligen minskningen vara större. Att "ljuga" och säga att SUV inte är ett problem är väldigt dumt. Problemet är när många väljer sådana här smutsiga bilar istället för att tänka på miljön och köra en lite mindre, lättare och snålare bil (för det finns gott om dem). Sedan är det väldigt ineffektivt att tex göra hybrider av en tung SUV för att komma ned till samma nivå på utsläpp som en vanlig personbil i samma storlek, vad är vitsen med detta?

Men andra ska fullkomligt skita i hur jag lever och vilken bil jag har och om jag har sommarstuga och båt och åker utomlands och inte sopsorterar annan än i undantagsfall.

Kör ni med era små fjuttiga Octavior, så kör jag med den bil jag betalat för och bekostar de extra kostnader för det, som jag har och accepterar och med nöje betalar, för att jag ska få köra och göra som jag vill.

Styggavargen wrote:
pijong, varför tar du fram den smutsigaste Octavian du kunde hitta?
Landsvägskörning
101 g/km
Stadskörning
139 g/km
Blandad körning
116 g/km
Detta är min egen bil.Den vinner lätt över en XC60. Skulle alla skippa en 2 tons SUV skulle vi kunna minska utsläppen med ca 20-50% (under förutsättning att vanliga personbilar utan fyrhjulsdrift köps).

Jag tog fram en Skoda Octavia med jämförbar motor, växellåda och framdrivning gentemot en XC60. Du är ju emot SUV och diesel fastän det visar sig vara en bra kombination. Visst kan man skippa en 2 tons-Suv och ta sig fram med mopedbil men det blir ju en konstig jämförelse liksom när du plockar ut din egen bil.

BBQ freedom finally.

Tycker Styggavargen borde rikta sin avighet mera mot hobby och husbilar än mot bilar som antar någon annan form än den hen själv befogar. I varje fall om jag ska anamma argumenten.

Internet är en fluga!

VolvoXC90 wrote:
Men andra ska fullkomligt skita i hur jag lever och vilken bil jag har och om jag har sommarstuga och båt och åker utomlands och inte sopsorterar annan än i undantagsfall.
Kör ni med era små fjuttiga Octavior, så kör jag med den bil jag betalat för och bekostar de extra kostnader för det, som jag har och accepterar och med nöje betalar, för att jag ska få köra och göra som jag vill.

Problemet är att du inte betalar de verkliga kostnaderna. Du skulle definitivt inte ha råd att inte sopsortera då, som exempel. Du lånar och låter dina efterträdare betala.

Xanthopteryx wrote:
Problemet är att du inte betalar de verkliga kostnaderna. Du skulle definitivt inte ha råd att inte sopsortera då, som exempel. Du lånar och låter dina efterträdare betala.

Om du läser det jag skrev en gång till, så förstår du att din respons inte har något att göra med det jag skrev.

Det är precis det det har att göra med. Du säger att du med nöje betalar de extra kostnader det innebär, men problemet är att det gör du inte - om du verkligen skulle betala vad det verkligen kostade skulle du nog knappt ha råd med billigaste oktavian, begagnad.

Styggavargen wrote:
Vill man hellre ha diesel i en vanlig personbil, kör till då kommer antagligen minskningen vara större. Att "ljuga" och säga att SUV inte är ett problem är väldigt dumt. Problemet är när många väljer sådana här smutsiga bilar istället för att tänka på miljön och köra en lite mindre, lättare och snålare bil (för det finns gott om dem). Sedan är det väldigt ineffektivt att tex göra hybrider av en tung SUV för att komma ned till samma nivå på utsläpp som en vanlig personbil i samma storlek, vad är vitsen med detta?

Det här är en sanning med modifikation. Räknar man på transporteffektivitet är en sjusitsig SUV betydligt bättre än en Octavia. Fast som alltid bygger det på att man använder kapaciteten.

Ett typexempel på det är kollektivtrafiken. En stor buss förbrukar givetvis stora mängder energi, både när den körs och produceras. Men samtidigt transporterar den fler människor. Utsläppet per personkilometer blir på så vis lägre.

Men varför berättar jag detta för en person som både blundar och håller för öronen samtidigt och som enbart är här i ett trollsyfte?

Och XC60 går att få i version med 49 gram. Har Vargen (som vanligt) missat det också?

MVH AL

Xanthopteryx wrote:
Det är precis det det har att göra med. Du säger att du med nöje betalar de extra kostnader det innebär, men problemet är att det gör du inte - om du verkligen skulle betala vad det verkligen kostade skulle du nog knappt ha råd med billigaste oktavian, begagnad.

Stopp här nu. Vilka kostnader är det du tänker på?

Marginalkostnaderna täcker en XC90 via bränsleskatterna faktiskt med råge, i alla fall när den inte körs i rusningstrafik gstrafik i storstäderna.

MVH AL

Jag brukar normalt inte gilla det XC90 skriver, men du har en poäng.
Alla bilar som säljs på marknaden idag är tillåtna att använda. Om någon vill ha en Hummer H1 så är det okej.
Myndigheterna har bestämt hur den skall beskattas via olika medel som fordonsskatt och dess bränsleförbrukning gör att det även blir en bra slant vid pumpen också. Det är allas och envars val.

Varför jag föreslog en 1.0 Octavia i Pinjongs jämförelse är ju för att Vargen inte gillar varken AWD eller Automat eller annat som förbrukar onödigt mycket soppa. Men som "allt lika" utom höjd och vikt så var jämförelsen bra!

*Robban

A.L wrote:
Xanthopteryx wrote:Det är precis det det har att göra med. Du säger att du med nöje betalar de extra kostnader det innebär, men problemet är att det gör du inte - om du verkligen skulle betala vad det verkligen kostade skulle du nog knappt ha råd med billigaste oktavian, begagnad.
Stopp här nu. Vilka kostnader är det du tänker på?
Marginalkostnaderna täcker en XC90 via bränsleskatterna faktiskt med råge, i alla fall när den inte körs i rusningstrafik gstrafik i storstäderna.
MVH AL

Alla kostnader som är inbegripet. Fruktansvärt svårt att räkna på, men vi vet att det kostar.
Ta exemplet med alla gifter och monokulturer som används i matproduktion vilket utsätter bland annat bin (och andra organismer) för sjukdomar och död vilket innebär att vi sedan kanske inte ens kan odla dessa växter då det inte finns någon som kan pollinera, och då måste det göras något för att komma runt det hindret vilket kostar massor, men den kostnaden ligger ju inte på oss alla just nu utan i framtiden, men genom att vi saboterar för framtiden så borde vi alla vara med och betala av på detta.

Ett exempel mer detaljerat:
https://inhabitat.com/infographic-the-true-environmental-cost-of-eating-meat/

Verklig kostnad helt enkelt.

EnannanRobban wrote:
Jag brukar normalt inte gilla det XC90 skriver, men du har en poäng.
Alla bilar som säljs på marknaden idag är tillåtna att använda. Om någon vill ha en Hummer H1 så är det okej.
Myndigheterna har bestämt hur den skall beskattas via olika medel som fordonsskatt och dess bränsleförbrukning gör att det även blir en bra slant vid pumpen också. Det är allas och envars val.
Varför jag föreslog en 1.0 Octavia i Pinjongs jämförelse är ju för att Vargen inte gillar varken AWD eller Automat eller annat som förbrukar onödigt mycket soppa. Men som "allt lika" utom höjd och vikt så var jämförelsen bra!

+ några tusen på det. Styggavargens femårsplaner börjar gå mig på nerverna. Jag hävdar att det där han håller på med är ett rent trollande. Såldes vore det BRA om någon moderator tog tag i det hela.

Xant: Om man studerar hur stor del av sina samhällsekonomiska kostnader som XC90 betalar, via bränsle, fordons samt trängselskatter, så överskrider summan av dessa skatter kostnaderna för utsläpp och miljöpåverkan (inkl buller), vägslitage, olyckor samt i någon mån trängsel.. I vissa miljöer till och med rejält. Den stora kostnadsbesparingen ligger i olyckskostnaden, som på en XC90 ligger långt under kalkylvärdet.

Så jag kan inte se att XC90 inte betalar vad hans resa kostar oss andra, även om det förekommer trafiksituationer där han inte gör det.

Att det sedan finns poster som av olika anledningar inte ingår i kalkylerna hänger ihop med att de är svåra att värdera, eller att sambanden helt enkelt inte är tillräckligt säkra än.

MVH AL

Det spelar ingen roll eftersom ALL vår konsumtion kostar, någonstans.
Det kan du inte försöka kollra bort med ditt statistiksnack - det är vedertaget och synnerligen verkligt.
Exakt hur mycket vet vi inte, men att det är dyrt, det vet vi... Och ju mer vi konsumerar, desto dyrare.
Om nu bränslet skulle kosta säg 100 kronor per liter, skulle folk fortfarande köpa törstiga bilar? Och om bilarna kostade som i Danmark - skulle du ha råd med den bil du kör nu? Och så vidare.

Men X, nog betalar vi bilister mer än vad vi belastar och får tillbaka? Skattekon nummer ett!

*Robban

Xanthopteryx wrote:
Det spelar ingen roll eftersom ALL vår konsumtion kostar, någonstans.
Det kan du inte försöka kollra bort med ditt statistiksnack - det är vedertaget och synnerligen verkligt.
Exakt hur mycket vet vi inte, men att det är dyrt, det vet vi... Och ju mer vi konsumerar, desto dyrare.
Om nu bränslet skulle kosta säg 100 kronor per liter, skulle folk fortfarande köpa törstiga bilar? Och om bilarna kostade som i Danmark - skulle du ha råd med den bil du kör nu? Och så vidare.

"Det spelar ingen roll eftersom ALL vår konsumtion kostar, någonstans."

Jaha? Som du tidigare skrev, så är det fruktansvärt svårt att räkna på. Därför ska vi göra vadå? Avstå? Eller göra som vi gör - beskatta det efter bedömningsförmåga? Avstå blir ju lite besvärligt för hela systemet - vi får ju bl.a. stänga ner detta forum och hela Internet;-)

Ok Xanthopteryx. Jag har inte sagt ett endaste litet ord angående verkliga kostnader för allt i mitt liv sedan jag föddes. Tänker du på det sättet i alla lägen, så kan du lika gärna lägga dig ner och dö på en gång. Finns inte en enda levande varelse, som bor i ett I-land, som bär sina verkliga kostnader för allt de gör. Varför överhuvudtaget du börjar dra upp saker som jag inte har sagt och börjar respondera, med din ihopkokade verklighet om vad jag inte ens skrev, är fullkomligt omöjligt att begripa. Vänd dig till någon annan som har intresse av att diskutera dina domedagsprofetsior. Antingen så diskuterar du det jag skriver och upprepar en gång till att jag inte skriver om det du hittar på, eller också kan du få vara så god att respondera till någon som har samma problem som du, med att diskutera sakfrågan och inte hittepåfrågan.

Xanthopteryx. Det är efterfrågan som styr. När efterfrågan är konstaterad försöker producenterna möta den och de måste (för att inte gå i k.k) få täckning för sina kostnader (plus ränta). När efterfrågan och tillgången möts uppstår jämviktskvantiteten. Det gäller allt från bilköparna till läskedrycker.

Nu har vi i fallet bilresor konstaterat att jämvikten inte är den korrekta, eftersom det också finns dolda kostnader som inte belastar producenterna (utan uppstår utanför deras produktion). För att korrigera marknaden mot sin jämviktsvoym har man skatter - motsvarande de dolda kostnaderna (kallas också för externaliteter).

Typexempel på externaliteter är olyckor, vägslitage, trängsel, buller, utsläpp av koldioxid och andra komponenter samt intrång - när och kulturmiljöer.

När man räknar ihop vad dessa kostnader ligger på och jämför mot bränsleskatterna, så betalar faktiskt XC90 sina samhällsekonomiska kostnader. Han har alltså gjort "rätt för sig" - även med hänsyn till det du beskriver - och detta med råge.

MVH AL

VolvoXC90 wrote:
Ok Xanthopteryx. Jag har inte sagt ett endaste litet ord angående verkliga kostnader för allt i mitt liv sedan jag föddes. Tänker du på det sättet i alla lägen, så kan du lika gärna lägga dig ner och dö på en gång. Finns inte en enda levande varelse, som bor i ett I-land, som bär sina verkliga kostnader för allt de gör. Varför överhuvudtaget du börjar dra upp saker som jag inte har sagt och börjar respondera, med din ihopkokade verklighet om vad jag inte ens skrev, är fullkomligt omöjligt att begripa. Vänd dig till någon annan som har intresse av att diskutera dina domedagsprofetsior. Antingen så diskuterar du det jag skriver och upprepar en gång till att jag inte skriver om det du hittar på, eller också kan du få vara så god att respondera till någon som har samma problem som du, med att diskutera sakfrågan och inte hittepåfrågan.

Där får jag faktiskt hålla med XC90. Fotriktigheten hos Xant-- börjar närma sig Styggavargens 5-årsplaner.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.