Galet höga bränslepriser - vad göra?

274 inlägg 0 nya

Reklam ska avspegla det man säljer. Det handlar om att ha justa konkurrensvillkor i en bransch. Speciellt när man vänder sig till konsumentledet och inte till kunniga i branschen är det viktigt med korrekt information.

L. Mäkinen wrote:
RO har meddelat att de fått mitt ärende och att handläggningstiden är tre månader.

Shoguns handläggningstid var lite kortare.

- Vi behööver ju en sån bil för vi kör tunga stenar...

pinjong wrote:
L. Mäkinen wrote:RO har meddelat att de fått mitt ärende och att handläggningstiden är tre månader.
Shoguns handläggningstid var lite kortare.

;-)

MVH AL

L. Mäkinen wrote:
Reklam ska avspegla det man säljer. Det handlar om att ha justa konkurrensvillkor i en bransch. Speciellt när man vänder sig till konsumentledet och inte till kunniga i branschen är det viktigt med korrekt information.

Ja jag kan bara hålla med dig om detta och det är hatten av för att du anmält. Om bara fler gjorde det skulle vi ha en bättre fungerande bilmarknad där köp i större grad genomförs på vederhäftig information istället för vilseledande propaganda.

Sedan tror jag inte att Toyota blir fällda för detta, men det är en annan femma.

MVH AL

Simon - om en Toyota som drar runt 0,5 l/mil i verklig trafik gått 30--50 % av sträckan på el så måste dom bygga väldigt törstiga motorer. Nä du - detta med 30--50 % eldrift är rena lögnen för ägare i gemen.

pinjong wrote:

Shoguns handläggningstid var lite kortare.

Plussar på den!

30-50% av tiden i stan kan stämma bättre, inte sträckan.
En bil med start-stop använder väl 0 runt 10% i stan.

pinjong wrote:
L. Mäkinen wrote:RO har meddelat att de fått mitt ärende och att handläggningstiden är tre månader.
Shoguns handläggningstid var lite kortare.

Ja, det säger ju allt!

junkers - men alla sitter ju inte i köer i stan och för de som kör mycket landsväg så är jag mycket intresserad av att se fakta runt dessa 30--50 % som Simon påstår.
Sen - om HSD-bilen går säg 2 km max på den lilla batterikapacitet den har och dessutom har "självladdande" batterier så skulle jag bra gärna vilja veta varifrån energin för "självladdningen" kommer ifrån sen jag kört dessa 2 km - om inte ifrån bensinmotorn och dess generator. Visst - lite kan komma ifrån bromskraftsåtervinning men om jag inte bromsar på 2 km - hur fungerar då de "självladdande" batterierna ?

På landsväg går en auris hybrid i bästa fall 10-15% på el.
I jämn fart 70 på väg utan backar så går den 0% på el.
Toyotas reklam är starkt vilseledande.

junkers wrote:
På landsväg går en auris hybrid i bästa fall 10-15% på el.
I jämn fart 70 på väg utan backar så går den 0% på el.
Toyotas reklam är starkt vilseledande.

"I jämn fart 70 på väg utan backar så går den 0% på el." Japp, en av Newtons lagar bevisade detta för rätt länge sedan.

Pi wrote:
Simon - om en Toyota som drar runt 0,5 l/mil i verklig trafik gått 30--50 % av sträckan på el så måste dom bygga väldigt törstiga motorer. Nä du - detta med 30--50 % eldrift är rena lögnen för ägare i gemen.

Vad är det som gör att du vill missförstå hela tiden, känner inte igen dig på forumet längre? Jag skrev i mitt inlägg:

"Att du är irriterad Pi på Toyota och att en bil som drivs 30-50 procent av el i stadskörning"

Du vrider det till 30-50% av sträckan och säger att det är en lögn? Ja det är en lögn och den kommer inte från mig för det var du själv som vred om innehållet i texten

Appropå 30-50% el i stadskörning så skriver de så här:

Och vad menar vi egentligen med ”i snitt 50% på el”? Det grundar sig i mätningar av verklig körning på ett stort antal resor med olika förare i stads- och tätortstrafik. Där bilen under 30-50% av körsträckan drevs av enbart el. Vidare visade det sig att förbränningsmotorn var avstängd i 70% av körtiden, allt tack vare att elhybridsystemet automatisk stänger av motorn när den nått en viss arbetstemperatur, och föraren minskar gaspådraget. En reducerad miljöpåverkan. På riktigt. I analysföretaget Jatos senaste sammanställning över utsläpp av koldioxid från nya bilar i Europa är Toyota det bilmärke som har lägst utsläpp av alla.

Finns mer matnyttig information om hybridsystemet här

https://www.toyota.se/elhybrid/index.json

Valet är gjort, nu blir det C-HR hybrid ett tag framöver :)

junkers wrote:
På landsväg går en auris hybrid i bästa fall 10-15% på el.
I jämn fart 70 på väg utan backar så går den 0% på el.
Toyotas reklam är starkt vilseledande.

Jasså, vad säger reklamen som är starkt vilseledande?

Valet är gjort, nu blir det C-HR hybrid ett tag framöver :)

Tankar ändå bara för en hundring.

Saab 9-3 1.8t BioPower

Simon - nu är det väl ändå sträckan som är intressant vid förbrukningsmätning och inte hur länge man sitter i bilen. Såvitt jag förstått så brukar förbrukning alltid mätas relativt sträckan och inte relativt tiden man suttit i en bil så om Toyota avser det sistnämnda är man ju ändå ute på väldigt djupt vatten marknadsföringsmässigt.

Pi wrote:
Simon - nu är det väl ändå sträckan som är intressant vid förbrukningsmätning och inte hur länge man sitter i bilen. Såvitt jag förstått så brukar förbrukning alltid mätas relativt sträckan och inte relativt tiden man suttit i en bil så om Toyota avser det sistnämnda är man ju ändå ute på väldigt djupt vatten marknadsföringsmässigt.

Fast nu vet ju både du och jag att man vill ha ner utsläppen där människor bor och lever, om förbränningsmotorn är avstäng i upp mot 70% av tiden man kör i stan så är det väl bra? Om den går på ren eldrift 30-50% så är det väl också bra? Vad blir resultatet om man väljer att köpa elhybrid? Jo mindre utsläpp som resulterar i renare luft och det är ju just det reklamen säger, inget annat

Å stör man sig på uttrycket självladdande batteri så det ju var det är, du behöver varken sladd eller laddare, bilen sköter det själv utan hjälp utifrån, även en vanlig bils batteri är ju samma princip, du behöver inte ladda det så länge det är friskt

Valet är gjort, nu blir det C-HR hybrid ett tag framöver :)

Det lär snart komma "elhybrider" vars ICE-del inte drivs med bensin utan diesel. Rimligen bör även en sådan hybrid kallas elhybrid då eftersom bränslet inte behöver nämnas. Hybrid som hybrid liksom.

- Vi behööver ju en sån bil för vi kör tunga stenar...

pinjong wrote:
Det lär snart komma "elhybrider" vars ICE-del inte drivs med bensin utan diesel. Rimligen bör även en sådan hybrid kallas elhybrid då eftersom bränslet inte behöver nämnas. Hybrid som hybrid liksom.

Dieselhybrider kommer nog inte att slå, har ju funnits på marknaden men försvunnit, en dieselmotor har ju redan idag problem att hålla temperaturen uppe så att man får köra värmare, och att då stänga av den under stor del av körningen kräver nog rätt mycket tekniska lösningar för att funka, jag är mycket tveksam

Valet är gjort, nu blir det C-HR hybrid ett tag framöver :)

Simon no1 wrote:
Dieselhybrider kommer nog inte att slå, har ju funnits på marknaden men försvunnit, en dieselmotor har ju redan idag problem att hålla temperaturen uppe så att man får köra värmare, och att då stänga av den under stor del av körningen kräver nog rätt mycket tekniska lösningar för att funka, jag är mycket tveksam

Alltså inte "dieselhybrider" utan elhybrider som använder en dieselmotor, i fortsättningen kallad elhybrid. Om förnybara bränslen betyder något så finns det förutsättningar för dessa elhybrider att slå. Avstängning fungerar ju redan nu väldigt smidigt på min nuvarande diesel med start-stopp.

- Vi behööver ju en sån bil för vi kör tunga stenar...

Det är på väg flera elhybrider med dieselmotor om vi ska envisas med Toyotaspråk.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.