Vad är en sportbil?

87 inlägg 0 nya

Som sagt: det är väldigt beroende på smak och tycke.
Även en sedan kan upplevas som sportbil, jag älskade min gamla MI16. Även om det var en praktisk 4-dörrars sedan, så hade den en otroligt kul motor, och en väghållning utför det vanliga.
Att den sedan funkade utmärkt som övningskörningsbil var inget stort minus...

Andra föredrar en Porsche cab, eller en MG Midget, eller en Morgan, eller en ny Corvette... smaken är som baken.
Huvudsaken är ju att man trivs och har kul! :-)
Inte vad de andra anser...

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

EnannanRobban wrote:

Jag har en "sportbil" då den används för att frakta mig och min utrustning till diverse sporter så som cykling, paddling eller skidåkning... eller var det en sportkombi?

+1 på den.

Visst är en stor sportcombi sportig. Man kan ju ägna sig åt alla möjliga sportiga aktiviteter med en sådan - tvärtemot "sportbilen"....

MVH AL

Rikard, jo min AX GT var en sportbil. Ingen servo (som vi lärt oss är ett önskemål för sportbilar), lätt (under 700 kg), skålade sportstolar, aluminiumfälgar och spoiler fram, takspoiler bak och sidokjolar för rätt ”downforce”, tre-ekrad sportratt, varvräknare. Fanns även som GTi med starkare motor men i övrigt samma stil och så den ultimata versionen AX Sport.

saabnisse wrote:
Mäkinen, MG B är en GT och inte sjutton var den speciellt driftsäker, inte mer är andra standardbritter på den tiden!

Att MGB GT är en GT kan jag acceptera, men inte skulle jag sträckköra till Rivieran med en "vanlig" MGB.

Funderar över om inte en sportbil måste vara bakhjulsdriven också...*kastar in en brandfackla*

Mäkinen, där har du säkert rätt, men inte ens MG GT var särskilt bekväm.
Naturligtvis anser de rättrogna att den måste vara bakhjulsdriven.
Och det är också dessa som satt gränserna för vad som ska kallas sportbil.
Jag tror inte att de använder den benämningen på någon bil som tillverkats utanför England efter 1940!
Det är också dessa reaktionära som aldrig skulle använda beteckningen "sportbil" på en Porsche.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Sportbil är naturligtvis en personlig tolkning liksom de många exempel på sportiga bilar som nämnts - men sportbil och sportig bil är i mina ögon helt olika kategorier.
Jag är nog väldigt traditionell i min tolkning för en sportbil för mig är en 2-sitsig, mindre, bakhjulsdriven och öppen bil - alltså allt i den kategorin ifrån t ex MG TC till Miata. Visst är t ex en 911 en väldigt sportig bil men det tar ändå emot att kalla den sportbil även om den på många sätt är mera "sportig" än många andra. För att använda saabnisses terminologi så skulle jag personligen nog snarare klassa in den som GT-bil. Men det är jag det...

Ja, bakhjulsdrivet är ju trevligt. Men även där är det en fråga om smak o tycke.

Jag har kört mycket bakhjulsdrivet, alla bilar från det jag började köra bil var bakhjulsdrivna. Så det sitter liksom i ryggmärgen att ha tryggheten med att styra med högerfoten. :-)
Faktiskt enda gången jag varit (halvvägs) i diket var med en Saab 99.

Medan andra tycker framhjulsdrivet är rätt. Jag är fortfarande inte övertygad om det trots att jag idag har flera bilar med framhjulsdrift..

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det går att ha väldigt kul i en framhjulsdriven bil. Men i en "sportbil" är väl bakhjulsdrift mer lämpligt, då det är mer kompromisslöst.

Sen är väl M3 osv i gränslandet. Ta gamla C coupé AMG Black Series tex. Inte ens ett baksäte. En tämjd banbil - men inte sportbil? Standardvagn? xD Lurigt är det.

saabnisse wrote:
För mig är definitionen enkel, t.ex. MG TC, MG A är sportbilar, men MG B är det inte!
Morgans samtliga modeller med undantag för Aero GT, det är just vad som står i modellbeteckningen, en GT!
Och det är här många lurar sig, de flesta bilar som många tror är sportbilar är egentligen GT, för vilken biltillverkare vill idag ta fram en öppen, bullrande, mediokert fjädrad bil med ofta begränsad prestanda, som en sportbil ju utmärker sig för?

Hmm, men då uppstår ju frågan: vad är en GT? En Grand Turismo för mig är t.ex en Aston Martin. Dvs en större motorstark och bekväm kupémodell, som klarar en snabb resa till Rivieran. MG B GT tycker jag inte platsar här. Den är för mig en sportbil. Finns många bilar som har fått GT emblem klistrade från fabrik, men inte är dom en GT för det. Är t.ex Ford Cortina GT en GT? Nej säger jag och det tror jag nog även du saabnisse håller med om. Det är en sportigare sedan. Är Opel GT en GT? Sportbil säger jag och även Wikipedia.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Opel_GT

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/MGB

Nästa fråga är, måste en sportbil vara en roadster? Nej tycker jag. En sportbil kan även ha tak, som t ex Opel GT eller den modernare Toyota GT86/Subaru BRZ. Däremot vill nog jag att en sportbil ska vara liten, bakhjulsdriven och körglad.

Jag körde upp i en Volvo 360, den var bakhjulsdriven. Jag körde halkbana med den och ja jag lyckades köra med kontrollerad sladd. Sportigt? Om en sportig bil är en bil som rymmer alla ens tillbehör och utrustning för sportaktiviteter så är en Citroën Picasso en sportig bil, en familjesportbil. Om vi talar om sportighet i betydelsen av bilar som är roliga att köra så finns det många även vardagsbilar... Jag känner en nära där jag bor som har en enkel definition på en sportbil - en bil som är lika rolig och opraktisk som en motorcykel. En bil som är som en motorcykel fast på tre-fyra hjul. Och då är det bara roadster-typer av bilar som gäller. Tvåsitsiga alternativt 2+2. Öppna. Tygtak. Att sitta lågt. Nära vägbanan. Lätt, behövs inte mycket motor, men farten ska kännas i kurvorna i 80 km/h på landsvägarna och man ska höra fågelsången.

Raphael wrote:
farten ska kännas i kurvorna i 80 km/h på landsvägarna och man ska höra fågelsången.

Just så åkte jag igår. Nedcabbat, lugnt och skönt, känner dofterna, solens varma strålar, max 80 km/h. Gott.
Men, det är inte sportbilsåkning, det är cruising, typ.

Nyss såg jag en Lamborghini cab på sta'n.
Nära till vägen? Ja.
Lagom cruiser med 5-600 hk? Nej.
Sportbil? Mer än 1700 kg - nej.
Skrytbil? Utan tvekan.

Som sagt: det finns inget svar, smak o tycke är olika.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

L. Mäkinen wrote:

Jag tror de flesta skulle se det som att tänja begreppen väl mycket att kalla Manta GSi för sportbil även om de var nästan lika välbalanserade som Ford Capri.

Tja om man läser vad Teknikens Värld och Automobil skrev på 80-talet så var de inte motståndare till att kalla Manta för sportbil i avseende köregenskaper och enkelhet.

Manta gen1 var en riktigt snygg bil, men sportbil.. nej, mer en snygg coupé.
Låt vara att den och Ascona var bra att köra.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ascornan var t o m bättre p g a styvare kaross.

I min värd så måste en sportbil vara från som en sportbil och gå att köra som en vansinnig sportbil.

Det räcker inte med en vinge där bak och sportstolar .

En M BMW av rätt stuk och modell är ok som sportbil men då kan jag säga att 2200kg suv med M på bakluckan är så patetiskt fel så klockorna stannar.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Naturligtvis är det upp till var och en att bedöma vad som är en sportbil.
Men enligt de rättrogna reaktionära troende har det inte tillverkats många sportbilar efter 1950!
Lotus Seven och dess efterföljare som byggsatsbilar är ett modernare exempel förutom tidigare nämnda Morgan.
Jag fick det noga förklarat för mig av ett antal entusiaster och sammanfattningen blev ungefär som jag skrev tidigare.
En öppen bakhjulsdriven bil med så dålig fjädring som möjligt, fartegenskaper inte så viktiga eftersom det inte går att köra så fort utan att blåsa bort, sufflett ska finnas bara den inte är så tät att den inte släpper in vatten då det regnar. Den kan gärna vara dyr, men det viktigaste är att den är så fri från elektronik som möjligt. och den ska ha lättförståelig mekanik som går att reparera!
Japp - och de flesta åkte Morgan, en relik från förra seklet!
Och där stämde ju beskrivningen bra, men jag har kollat och även de har idag en mängd elektronik, de skulle aldrig klara en typbesiktning utan!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Sportbil för mig är en liten skarp bil gjord för två, ett baksäte är tillåtet men enbart till nöds.
Antalet hästkrafter är bra men det är känslan med bilen som räknas och givetvis utseendet och jag har ett i mitt tycke gott exempel:

Ford StreetKa :)

En rymlig premium bil med en större ambition på prestandan är för mig GT.
En rymlig premiumbil i ett totalt sportutförande är för mig en banracer men likväl att jag inte kan se den gamla hundkojan i Cooper utförandet som sportbil nej det är en banracer
Porsche 911 osv där börjar supersportbil sedan har vi fortsatt stora nu superpotenta premiumbilar och dem är GT, GT står i mina ögon för premium x komfort x prestanda.
Sportbilar tillverkas bara i Europa och i Japan.

Jag kan inte se en StreetKa utan att tänka på SportKa.

Ska man ha en nyproducerad sportbil är det svårt att komma runt en Miata och dess derivat. Nu vill jag ju ha det där med nöjet på kurviga vägar, men med "lite" mer krut under huven. Ett riktigt och fällbart tak hör även det till. Mitt val - och åsikt - är en SLK. Inte ens nära en Miata när det kroknar, men väl mycket bättre än de flesta andra. F.ö. snabbast på banan när det gäller;-)

För något som inte produceras längre - en Honda S2000 skulle kunna funka!

En lite större miata där även fullvuxna får plats och 50-100hk till hade varit trevligt.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.