Det känns kanske inte heller orimligt att anta att även det ökande utbudet av nya elbilsmodeller (och i någon mån fallande priser på dessa) kan påverka även priserna på begagnat...
Ja, även jag tror att Stef är närmare sanningen.
Risken med snabb teknikutveckling och omsättning av nya modeller är att begagnade modeller blir snabbare utdaterade och ointressanta. Lite som med annan hemelektronik.
Sjunkande priser verkar inte betyda proppen ur på begagnatmarknaden. Det verkar fortsatt finnas ett stort intresse för för något äldre elbilar som pendlarbilar.
Visst kan det säkert finnas intresse för en gammal elbil - ska man ha den att pendla några mil t.o.r med räcker det ju om den går 10 mil. Men det hindrar inte att t.ex. en Mitsubishi iMiev (har jag för mig att den hette) kostade en bra bit norr om 400.000 när den var ny och förmodligen höll värdet rätt bra under några år. Men när det nu börjar komma bilar som går 20-25 mil och börjar närma sig 200.000 efter premie (alt under 2500 i månaden i leasing) inser man att en 8-10 år gammal bil som går 10 mil förmodligen inte är värd mer än max 100.
Och för 400 får man väl en Id3 eller eNiro som går 30+ mil utan vidare och fungerar som enda bil.
Det som kan ställa till det är bilbrist och långa leveranstider.
Kommentarer
Det känns kanske inte heller orimligt att anta att även det ökande utbudet av nya elbilsmodeller (och i någon mån fallande priser på dessa) kan påverka även priserna på begagnat...
Tror mera på din spekulation StefL än på den som framföres i artikeln.
Ja, även jag tror att Stef är närmare sanningen.
Risken med snabb teknikutveckling och omsättning av nya modeller är att begagnade modeller blir snabbare utdaterade och ointressanta. Lite som med annan hemelektronik.
Sjunkande priser verkar inte betyda proppen ur på begagnatmarknaden. Det verkar fortsatt finnas ett stort intresse för för något äldre elbilar som pendlarbilar.
Visst kan det säkert finnas intresse för en gammal elbil - ska man ha den att pendla några mil t.o.r med räcker det ju om den går 10 mil. Men det hindrar inte att t.ex. en Mitsubishi iMiev (har jag för mig att den hette) kostade en bra bit norr om 400.000 när den var ny och förmodligen höll värdet rätt bra under några år. Men när det nu börjar komma bilar som går 20-25 mil och börjar närma sig 200.000 efter premie (alt under 2500 i månaden i leasing) inser man att en 8-10 år gammal bil som går 10 mil förmodligen inte är värd mer än max 100.
Och för 400 får man väl en Id3 eller eNiro som går 30+ mil utan vidare och fungerar som enda bil.
Det som kan ställa till det är bilbrist och långa leveranstider.
Håller med er alla ovan
Jag blev lite förvånad när jag tittade vad en begagnad BMW i3 går att få för. Lite till så är de prisvärda.
Ja, de sjunker pga räckvidden och de nya billiga bilarna. Mazda MX-30 för 2500kr/mån
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.