Vi Bilägares forum

Vintertest: Dacia Sandero, Hyundai Ioniq 5, MG Marvel R, Nissan Qashqai och Subaru Outback (2022)

Vintertest: Dacia Sandero, Hyundai Ioniq 5, MG Marvel R, Nissan Qashqai och Subaru Outback (2022)

Snöstorm, temperaturväxlingar, blixthalka och kallstarter. Årets vintertest bjöd på tuffa utmaningar. Några stod oberörda inför vädrets makter, andra hade det kämpigare.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-02-09 15:10

Kommentarer

Va??? Vad är det ni säger, har en A3 högre markfrigång än en MG SUV? Jag har lite svårt att tro på detta faktiskt.. men om det verkligen stämmer, då fattar jag ingenting? Det har i så fall gått väldigt mycket inflation i ordet SUV och vad det en gång i tiden innebar.

Uppdaterat: 2022-02-09 16:51

MG verkar inte vara en hit som vinterbil.

Uppdaterat: 2022-02-09 17:10

...och inte heller Subarun - om man kör den på det bränsle som köparen får en massa subventionspengar av staten för att använda.

Uppdaterat: 2022-02-09 17:12

Hur kan Subarun vinna detta vintertest? Den har ju startproblem redan vid några minusgrader, det är ofta 2siffriga minusgrader i testmiljön-Funäsdalen. Visst det går att köra på bensin, men då begår man skattebrott eftersom man har fått skatterabatt för bilen som etanolbil. Nä bilen borde diskas i detta moment, en bil som inte startar i sträng kyla är ingen vinterbil.

Uppdaterat: 2022-02-09 18:12

Ja, oavsett hur bra den var f ö var också jag lite konfunderad över detta slutresultat. Trodde nog snarare att Qashqai skulle vinna eftersom elbilarna inte presterade på topp.

Uppdaterat: 2022-02-09 20:11

Subarun otroligt trevlig bil. Framförallt på vintern. Har den till och från på jobbet...MEN i detta sammanhang borde den aldrig ens få vara med trots miljöfördel etanol. Förbrukning horribel. Själv aldrig kört motorn under 0.9 trots lugn körning. Ev skulle en konverterad etanolkuga m en modernare och snålare motor varit ett vettigare testobjekt. Nä Subarun helt körd från början. Behöver en annan motor så i gen idé att lägga testpengar på modellen.

Uppdaterat: 2022-02-10 10:52

Priserna för Ioniq 5 är före bonus, inte efter bonus som tabellen säger. I övrigt håller jag med om det mesta som sägs om Ioniq 5, som jag själv äger, men förstår inte riktigt hur några kan kalla den lynnig på vintervägar och säga att den "glider omkring" medan någon annan säger "Egentligen är Ioniq den lugnaste bakhjulsdrivna bilen jag kört på snö med rätt körläge”. Har förarna använt olika körlägen alltså? För övrigt hade det väl varit intressantare att testa den fyrhjulsdrivna versionen i detta sammanhang. Själv bor jag i Skåne, så jag vet knappt hur den beter sig på vintervägar, men kan hålla med om att bristen på rengöring av strålkastare och främre kamera är en svaghet.

Uppdaterat: 2022-02-14 11:25
Stephan B

Dom fick inte tag i 4wd-varianten för långtids-testerna - det har framgått av artiklarna tidigare.

Uppdaterat: 2022-02-14 11:59