Vi Bilägares forum

Här misslyckas MG Marvel R i test av fyrhjulsdrift

Här misslyckas MG Marvel R i test av fyrhjulsdrift

4WD fungerar bara när den körs framåt. Men inte ens då är du garanterad drivning på alla fyra hjul.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-02-12 15:30

Kommentarer

Set är väl lite överdrivet att Subaru "alltid driver med 60/40% fram/bak". Jag har tyvärr egen erfarenhet (som det inns många andra på YouTube som har), att om man hänger på släp och försöker dra upp det i uppförsbaken så driver den bara på ett hjul, det hjul som har sämst fäste.

Uppdaterat: 2022-02-12 22:10
maccaddam

Bilindustrin är som bekant rätt så omskakad av kinesernas framfart, inte minst i Europa. Så nog måste man hitta med alla tänkbara medel, inklusive hjälp av media, så många tillfällen som möjligt att smutskasta de kinesiska bilmärkena :)

För övrigt kanske någon borde förklarat för test-teamet att man inte bör trampa gasen i botten på en elbil när man försöker starta bilen på en isgata. Vare sig man vill framåt eller bakåt.

Uppdaterat: 2022-02-13 02:21

Det hade kanske också varit på sin plats i denna korta video att nämna det faktum att ni hade svårt att ens starta motorn på Subarun, då den inte verkar gilla minusgrader. Något ni själva skrev i vintertest-artikeln.

Att inte ens kunna starta motorn på en sprillans ny bil kan ju tyckas vara ett större problem än en tveksam fyrhjulsdrift.

Uppdaterat: 2022-02-13 02:43

Artikeln handlade om 4wd, inte om kallstartsproblem som rapporterats om i annan artikel.
Du insinuerar att Vibilägare är köpt av europeiska biltillverkare för att smutskasta kinesiska tillverkare... Är du på riktigt?

Uppdaterat: 2022-02-13 07:54

Man kanske ska utgå från att Marvel är bakhjulsdriven med möjlighet att koppla in framhjulsdrift vid svåra förhållanden. Att främre axeln inte driver bakåt beror på den frihjulskonstruktion man valt som helt kopplat bort främre drivenheten då endast bakre motorerna driver. Naturligtvis kan det verka märkligt att man inte valt att sätta dit en elektrisk frihjulsspärr som låser då främre drivaxeln kopplas in, men det är säkert något riskornsräknarna tagit beslut om. Kanske blir det en ändring?
Och så det här med att starta med hjulspinn? Det var något man lärde sig att undvika redan i knatteåldern och på de flesta bilar finns ju "Traction control" som hjälper till att undvika släpp, finns inte det på de här testbilarna, eller är det bortkopplat för att ge bättre effekt på videon?
Sedan kan man kanske tycka att ViB gör lite för stor sak av något som de flesta aldrig kommer att råka ut för.

Uppdaterat: 2022-02-13 09:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Fast som konsumentupplysning inför ev köp tycker i alla fall jag att det är värdefullt att visa att 4wd inte alltid är 4wd. Och man har ju redan tidigare påvisat brister i andra tillverkares 4wd-system vid just start i halt väglag så detta var absolut värt att publicera. Och systemet "försvann" ju dessutom när batterinivån understeg 30 % vilket nog kan vara överraskande - då behövde man tydligen aktivera nån form av vinterläge vilket kanske inte är så naturligt på sommaren om man står med ett tungt släp och skall starta på dåligt underlag. Kanske orsaken till varför man köpte en bil med 4wd - vad vet jag ?

Uppdaterat: 2022-02-13 09:34

Pi, jo det är riktigt, men jag tror att den som köper en Marvel tar nog reda på det här före köp och lär sig säkert hantering av drivningen även om det handlar om inkoppling av vinterläge på sommaren.
För övrigt handlar det ju knappast om att dra ett tungt släp, det får ju inte den här modellen göra även om den kunde.

Uppdaterat: 2022-02-13 09:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag tittade på Marvel som alternativ till min fru, men hennes grundkrav för att byta bil är att inte fastna på infarten och där faller den bort.

Uppdaterat: 2022-02-13 10:09

Personligen tror jag inte att man skall förutsätta att den som leasar en ny elbil är så förfärligt insatt i alla detaljer - t ex vilka brister fyrhjuls-drivningen i just MG Marvel har.

Uppdaterat: 2022-02-13 10:51

Är inte MG en "billig" bil?

Det är väl i så fall självklart att man får det man betalar för - alltså enklare och sämre teknik?

Uppdaterat: 2022-02-13 11:02
Pi skrev:

Personligen tror jag inte att man skall förutsätta att den som leasar en ny elbil är så förfärligt insatt i alla detaljer - t ex vilka brister fyrhjuls-drivningen i just MG Marvel har.

Nej, det är naturligtvis riktigt, men själv kan jag inte förstå hur man kan satsa så mycket på en ny bil utan att kolla vad man får för pengarna.
Och som jag skrev tidigare ska man nog jämföra Marvel med övriga bakhjulsdrivna elbilar, men med en viss hjälp av framhjulsdrift vid behov.
Det är kanske som ViB påpekar att framjulsdriften främst är till för att ge bättre grepp vid acceleration?
Varför nu detta ska vara så viktigt?

Uppdaterat: 2022-02-13 11:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja det här är ju helt klart avgörande information för en bilköpare. Det är ju inte så att det inte finns elbilar som har en riktig fyrhjulsdrift att tillgå och då är det ju motiverat att berätta för köparna att det där budgetalternativet faktiskt saknar den funktionen - och tydligen ganska ofta:-)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-13 14:49
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Man får vad man betalar för helt enkelt.

Uppdaterat: 2022-02-13 17:05

Fast betalar man runt 550.000 kr för en som man tror fyrhjulsdriven bil (exkl statliga bidrag) så borde man ju faktiskt kunna kräva att den också är 4wd. Det är annat att betala typ 130.000 kr för en Picanto eller liknande småbil

Uppdaterat: 2022-02-13 17:16
McTar skrev:

Artikeln handlade om 4wd, inte om kallstartsproblem som rapporterats om i annan artikel.
Du insinuerar att Vibilägare är köpt av europeiska biltillverkare för att smutskasta kinesiska tillverkare... Är du på riktigt?

Ja men då ser jag fram emot den kommande artikeln om Subarun med rubriken "Subaru har problem att starta i minusgrader" :)

Angående din fråga, med tanke på den "storm" ViB försöker skapa kring Marvels AWD vid backning så ja, man kan ju undra vad som egentligen driver det faktum att man skapar 3 artiklar och en video om det. Att ställa Marveln i ett annat test mot 2 premiumbilar som kostar 200-300 tusen kronor mer och på så sätt få den att framstå som en skitbil är ju också rätt beundransvärt.
Jag är inte i bilbranschen, så jag bryr mig egentligen inte alls. Men det är så löjligt genomskinligt bara.

Uppdaterat: 2022-02-13 19:42

MrMartin
Fast uppståndelsen är väl att MG inte varit ärliga om hur hjulen driver.
Hade MG varit det så hade förmodligen det inte varit så mycket att rapportera kring.

Uppdaterat: 2022-02-13 19:59

Kanske kände inte svenska importören till det här, eller missat det i den kinesiska beskrivningen?
Man har ju kommit ut med ett tillrättaläggande nu i efterhand och förmodligen är det väl inte så många hittills som drabbats.
Men jag är mest förvånad över att problemet existerar, det är ju inga större svårigheter och inga större kostnader att ändra det här utförandet så det blir som det ska vara.
Ok, i efterhand kan det bli svårt på redan levererade, men nog borde det åtgärdas på kommande exemplar.
Traction control som motverkar hjulspinn finns väl redan och en spärr som tillåter backning med drivande framaxel kan inte vara någon stor sak att införa.

Uppdaterat: 2022-02-13 20:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Just det saabnisse!
Nu när allt styrs av elektronik borde det kunna fixas enkelt direkt från fabrik.
Men under alla år har endast några få märken haft bra 4WD.
Audi, BMW och MB brukar ha väl fungerande system. Ofta med Audi i topp.
Sök på youtube.
Nu var det 10 år sedan jag kollade på dessa videos då jag då hade nytta av en 4WD (sommarställe som då hade kass väg innan de byggde riktig väg) men jag köpte aldrig en 4WD. För dyrt

Uppdaterat: 2022-02-13 23:33
Gillar kurvor och rondeller

Jag vet inte varför jag tänker sähär.. men för mig verkar Subaru, och tex Audi och andra märken med riktig fyrhjulsdrift vara så mycket mer än dessa "elektroniska pling-plong lösningar". Att ha kardanaxlar, riktiga diffar mm.. som visserliggen väger mer .. men som aldrig sviker när det kommer till fyrhjulsdriften. Återigen, kanske jag är vit eller svart.. men skulle jag själv ha en fyrhjulsdriven bil skulle det nog vara med "dessa riktiga" sakerna, annars kan det nog kvitta, då går det precis lika bra med 2WD.

Uppdaterat: 2022-02-14 09:47

hx30, här är en Subaru med riktig fyrhjulsdrift?:
https://www.youtube.com/watch?v=W5g4ySOh0WE

Uppdaterat: 2022-02-14 09:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kan det var möjligt att hx30 mjuknat i sina anti-4wd åsikter? ;)

Uppdaterat: 2022-02-14 10:27

Ja något annat än 4wd är inte att tänka på för mig.

Kör gärna om er alla med ett hånflin i snöröken:-)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-14 10:31
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

L West, alltid hävdat att det är bra med 4WD när du behöver detta. Men det har NOLL att göra med säkerhet, och HUNDRA med att göra med framkomlighet!. Det är ganska uppenbart att dessa stora tunga SUV modeller måste ha 4WD.. och det var också så SUV en gång i tiden var till för. Sedan har vi "slagit" på den där "SUV påsen".. så att det inte längre ser ut som en påse. Allt som en gång i tiden var synonymt med SUV är som bortblåst.

A.L jag kommer att stå att skratta åt dig längre fram när jag kör förbi dig när du ligger i diket... jag kan inte hjälpa dig, har ingen 4WD.. men jag når min fjällstuga lugnt och säkert ändå. Hahaha... det är precis som du säger A.L, det är så folk resonerar.. 4WD är säkerhet och bara att blåsa på..tills de ligger i diket.

Uppdaterat: 2022-02-14 13:11

Vargen: Skälet till att bilar hamnar i diket sitter bakom ratten (i 95% av fallen). Det har inget med drivsystemet att göra. För även en framhjulsdriven Skoda kan hamna i diket, precis som att en V90 AWD kan köra ner där om man kör tillräckligt fort och eliminerar säkerhetssystemen. Någon bakhjulsdriven Leaf har jag däremot aldrig sett i diket, men det hänger nog mest ihop med att den bara existerar i vissa skribenters fantasi:-)

Är fyrhjulsdrift säkrare än tvåhjulsdrift i halka (allt annat lika)? Ja. Det kallas fysikens lagar och är inte konstigare än att vi har krav på vinterdäck med tillräckligt mönster, eller att vi skall ha bromsar och ESP-system som fungerar när bilen kontrolleras vid bilbesiktningen. Att en del sedan missförstår vad olika underlag visar är inte synonymt med att fysikens lagar inte gäller.

Så jag kommer som sagt var fram säkrare med min fyrhjulsdrivna bil än vad jag hade gjort med en tvåhjulsdrivet variant.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-14 13:32
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Av detta drar jag slutsatsen att hx30 aldrig ägt en bil med 4WD. Kanske provkört en men knappast vintertid. 4WD har en hel del med säkerhet att göra.

Uppdaterat: 2022-02-14 14:04