Vi Bilägares forum

Ioniq 5

Ioniq 5

Ser fram emot nästa veckas, tisdag 23:e kl 08:00, världspremiär av Ioniq 5
Den ser mer och mer intressant ut. Senaste infon är max dragvikt 1600kg.
Snygg interiör med säten som är som en biofåtölj med utfällbara långa stöd för benen så man kan skjuta bak och fälla hela sätet och ta sig en tupplur under laddningen.
Skulle gissa att den prismässigt ligger strax under en ID4, läst om frånpriset 40.000£ i England.
Med tanke på hur energieffektiva bilar Hyundai bygger så kan detta bli en het kandidat vid mitt nästa bilbyte.

Uppdaterat: 2021-02-18 22:30
Guran

Kommentarer

motorcykelentusiasten skrev:

40-talisten skrev:
Både Hyundai och Kia har utlovat en ström av nya elbilar.

Pun intended?
:-)
Väntar på en elbil jag blir kär i, en bil man bara MÅSTE HA.
Ioniq 6 ser skitläcker ut tex!!!
Wow enl mig

Ett femtiotal Ioniq 6 kommer att finnas för beställning i höst. Så hänger du på låset kanske du hinner beställa en av dessa.

Uppdaterat: 2022-02-12 09:31

Speciellt för elbilar så tror jag nog att man gärna avstår den första årsmodellen med tanke på att lite för många modeller råkat ut för nån form av problem initialt. Vi får väl se hur det blir med Toyotas kommande elbil - skall den vända på detta förhållande ?

Uppdaterat: 2022-02-12 09:47

Lika mycket som jag gillar ioniq 5:s utseende lika mycket ogillar jag 6:an.
Har svårt att tro att den blir en hit.

Uppdaterat: 2022-02-12 09:49

Beror på hur den ser ut, utsn alla maskeringar

Uppdaterat: 2022-02-12 17:47
Gillar kurvor och rondeller

Av Ioniq 5 och EV6 så föredrar jag utsidan på Ioniq och insidan på EV6. Ja, frånsett då krockskade-vecken på dörrarna hos Ioniq 5...:)

Uppdaterat: 2022-02-12 18:04
Pi skrev:

Av Ioniq 5 och EV6 så föredrar jag utsidan på Ioniq och insidan på EV6. Ja, frånsett då krockskade-vecken på dörrarna hos Ioniq 5...:)

Kan hålla med.
Men jag har värkt mig vid interiören och gillar den.
Lättmanövrerat med knappar och framförallt öppet och luftigt.
En finess som jag verkligen uppskattar är den skjutbara mittkonsolen. Det trodde jag mest var en plojgrej. Men att kunna skjuta hela härligheten fram eller bak är riktigt bra.
Även ”hyllan” på dörrsidan som man kan vila armen på är en positiv grej.
Verkar som om sydkoreanerna har tänkt till betydligt mer än vad man kan tro vid första ögonkastet.
Men så var det där med bakrutetorkaren som inte finns……..
Troligen störst problem för de som inte har en bil utan.
Däremot så är MSO:s käpphäst mer irriterande, hur svårt kan det vara att montera backkameran i en liten lucka som fälls ut.

Uppdaterat: 2022-02-12 19:25

...ännu enklare att montera spolning på backkameran även om jag gillar den ut/in-fällbara mest. Och jag tror inte att jag skulle bli nöjd med en bil av denna typ utan bakrutetorkare. Såna borde egentligen sitta på alla typer av bilar - alltså även sedaner. För regn och snö stör lika mycket på en sedan som på en halvkombi/kombi. Och alla bilar jag haft av de sistnämnda typerna har definitivt skitat ner bakrutan rätt snabbt.

Uppdaterat: 2022-02-12 19:58

Några sedanmodeller jag har haft har "rensat" bakrutan själv när man kört en viss tid. T.ex Nissan Bluebird -85 och -87 höll bakrutan ren av sig själv.

Uppdaterat: 2022-02-12 20:49
L West skrev:

Några sedanmodeller jag har haft har "rensat" bakrutan själv när man kört en viss tid. T.ex Nissan Bluebird -85 och -87 höll bakrutan ren av sig själv.

Saab 95 hade en "osthyvel" på taket baktill. Om den höll bakrutan ren är dock tveksamt...

Uppdaterat: 2022-02-12 21:00

Jag tycker Guran är modig som går från Mercedes till Ioniq. Har själv svårt för ioniq 5 eller Kia EV6. Skall absolut provköra, för att inte mina förutfattade meningar ska ta överhand. jag provkör flera elbilar, men har svårt att finna någon med bra förarplats. Flera Kinesiska/koreanska bilar har väldigt platta stolar, vilket ger dålig komfort. Måste man upp i top versionen för att få fåtöljerna som Ioniq visar på reklamen. Sedan har vi det med värmen. Körde MG Marvel, varm som tusan i 3 minuter värmen blåste på som f-n, resten av resan iskall hur man än försökte få värmen att reagera. Känns som om de inte är förberedda för nordisk vinter. Även när man läser i olika tester hur EV6, Marvel har reagerat. Vet inte om Ioniq har varit med i de testerna men nordisk vinter borde de klara utan problem, annars är det verkligen kattskit över det hela. Annars är vi tillbaka till att det är europeiska bilar som gäller.

Uppdaterat: 2022-02-12 23:14

Optimus
Stolarna i Advance som jag har är ventilerade skinnsäten. Och du måste upp i toppversionen för att få vilfotöljerna.
Kvalitén på skinnet känns bra, mjukare än de jag hade både på Mazdan och på de två BMW jag haft. Ventilationen har jag av naturlig grund inte använt ännu.
Men även stolarna i Essential är riktigt bekväma, som är klädda med tyg av ull.
Värmen har jag skrivit tidigare om att den har varit klanderfri.

Uppdaterat: 2022-02-13 08:19
Optimus skrev:

Jag tycker Guran är modig som går från Mercedes till Ioniq.

Varför då?
Den verkar riktigt genomtänkt. Och vilstolarna är fina. Vet inte om de är tillval men coolt att kunna fälla upp stöd för smalbenen som på flyg till USA. Men stöden är ju bara 2-3dm?? Så det räcker inte till hälen = inte skönt. Hur tänkte de där?

Uppdaterat: 2022-02-14 01:53
Gillar kurvor och rondeller

Jag tyckte också det var modigt men han resonerade väl som att den går ju sälja om något blir eller känns helt fel.

Jag provkör allt och lånar hem minst över natten om det är intressant.

Minns när ja blev tvungen att hyra en bil efter en krock.

Blev tilldelad en std kona.
Men blev tvungen att byta till en golf efter ett dygn på grund av det olidliga bullret.

Uppdaterat: 2022-02-14 05:15
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
motorcykelentusiasten skrev:

Optimus skrev:
Jag tycker Guran är modig som går från Mercedes till Ioniq.

Varför då?
Den verkar riktigt genomtänkt. Och vilstolarna är fina. Vet inte om de är tillval men coolt att kunna fälla upp stöd för smalbenen som på flyg till USA. Men stöden är ju bara 2-3dm?? Så det räcker inte till hälen = inte skönt. Hur tänkte de där?

Det är jätteskönt, enligt frugan. Honhar legat och slumrat då jag kört.
För egen del så räcker inte stödet upp till smalbenen, det är inte testat på fullväxta.

Uppdaterat: 2022-02-14 08:08
mso 1000 skrev:

Jag tyckte också det var modigt men han resonerade väl som att den går ju sälja om något blir eller känns helt fel.
Jag provkör allt och lånar hem minst över natten om det är intressant.
Minns när ja blev tvungen att hyra en bil efter en krock.
Blev tilldelad en std kona.
Men blev tvungen att byta till en golf efter ett dygn på grund av det olidliga bullret.

Nej då jag tyckte inte det var så modigt.
Jag hade provkört nya Tucson och den hade en ljudnivå i kupén som var på nivå med min GLC. Alla tester påvisade att Ioniq5 hade mycket låg ljudnivå kupé, sköna stolar och körde komfortabelt.
Sen så förutsatte jag att det inte skulle vara några som helst problem att sälja bilen om jag inte trivdes med den. Och det verkar stämma, med leveranstider på minst ett år på AWD och 2022 års modell som tog slut fort så är det det minsta problemet.
Jag hade bara varit ångerfull om jag inte beställt bilen när den lanserades.

Om det nu skulle vara modigt att byta bilmärke man åker runt inså måste det finnas väldigt många räddhågsna personer i Sverige, som inte har en aning om vad dom gått miste om genom att inte prova olika fabrikat.

Uppdaterat: 2022-02-14 08:15

Hur går det med bilen?
Något nytt att rapportera?

Uppdaterat: 2022-05-05 21:58
Mr Snoid skrev:

Hur går det med bilen?
Något nytt att rapportera?

Guran skriver inte här längre.

Uppdaterat: 2022-05-05 22:50
Pi skrev:

Mr Snoid skrev:
Hur går det med bilen?
Något nytt att rapportera?

Guran skriver inte här längre.

Varför det? Det var synd. Skulle vilja få lie mer erfarenheter presenterade.

Uppdaterat: 2022-05-05 23:09

Tråkigt att guran lämnade forumet.
En eftersom man inte är inne så ofta vet jag inte varför men tråkigt 🙄

Uppdaterat: 2022-05-05 23:21
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Tråkigt att guran lämnade forumet.
En eftersom man inte är inne så ofta vet jag inte varför men tråkigt 🙄

Mr Snoid saknar hyllningarna av Octavian.
Verkar mer vara ett sömnigt forum som mer blivit en plats för politiska diskussioner och smutskastning av meningsmotståndare än motorfordonens företräden.

Uppdaterat: 2022-05-05 23:31

Guran har krupit tillbaka till Fantomens grotta och Snoid har för en stund krupit ut ur sin enkla boning (läs gärna om min far R.Crumb) då tristessen blev för stor.
Ioniq 5 har nu rullat dryga tusen problemfria mil.
Närmar sig 20kWh/100 km efter vinterns eskapader. Senaste 40mila turen landade på knappa 16kWh/km trotts att det är en stor och tung bil (det du Vargen är något att fundera på hur det kan gå till då det tydligen är omöjligt)
Får krypa till korset om fördelen med diverse körhjälpmedel som jag tidigare påstått vara lite onödigt. Har nog kört 80% av alla mil med alla hjälpmedel påslagna, jag har hunnit sett massor vid sidan av vägen då fokus inte hela tiden är på att köra bilen. Nu åker man med och övervakar och ser på masa annat. Kommer fram mer utvilad, precis som Henrik påtalat med sin Teslaframfart så många gånger.
Att köra elbil är något helt annat, man slipper det hela tiden närvarande motorbrummet, det finns där hela tiden även om man inte reflekterar över det.
Har hittills snabbladdat fem gånger, inga köer hittills. Senast i dag fyllde jag på lite ström och käkade middag på hemvägen. Egentligen onödig laddning då jag helt säkert haft ström så det räckt hela vägen hem, men vad spelar det för roll, fyller ström för en knapp hundralapp så kan jag ”gasa på” mer.
För det som är mest kul är kraften som finns i bilen, +300hk och 605Nm märks. Helt obemärkt förutom att man pressas bakåt i sätet så sätter bilen en väldig fart utan att göra något väsen av sig.
Trodd faktiskt inte att en Hyundai kunde prestera såpass. Komfortmässigt klart bättre än min förra GLC, mindre vägljud från asfalten, mindre ljud från fartvinden och en stereo som låter som den ljudsignal den får, helt ok för mina behov som är lite mer än P4.
Körmässigt så finns det bättre, komfort är ordet istället för sport men acceleration finns så det räcker mer än väl.
Vinteregenskaperna är det bästa jag haft, i ”Snowmode” är bilen 50/50 fyrhjulsdriven och inställd så man kan trycka ”gasen” i botten och den sätter fart utan minsta hjulspinn eller tendens till att vilja sladda. I Sport läge blir den påtagligt bakhjulsdriven och sladdar ut med rumpan lite fint, även på asfalt då det finns kraft så det räcker till det.
Halvljus helt ok, lite smalare än GLC men bra. Helljuset mediokert men en diskret LED ramp fixar betydligt bättre ljus än MSO:s 3 100w Ralley Knick lampor. (Jag har haft sådana, förvisso bara två men rampen lyser mycket bättre)
Tja, det var den korta rapporten, nu kryper jag tillbaka till min enkla boning 🤪

Uppdaterat: 2022-05-11 22:39

Kul att höra ifrån dig om bilen Guran.
Och kul att du krupit till korset och anammar bilens hjälpmedel.
Visst är det gudomligt med adaptiv farthållare
👍😊

Uppdaterat: 2022-05-11 22:49
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Kul att höra ifrån dig om bilen Guran.
Och kul att du krupit till korset och anammar bilens hjälpmedel.
Visst är det gudomligt med adaptiv farthållare
👍😊

Nej du jag har inte krupit till korset, jag har kravlat ut av rövhålet (om du läste Epix i din ungdoms dagar så borde du veta vart Mr Snoid bor 😂)
Men får faktiskt ödmjukt medge att det är bekvämt med hela kitet med att kunna lägga handen nere på ratten, knappa in farthållaren och låta bilen sköta resten. Använder självstyrningen mer än farthållaren då Hyundai har finessen att låta använda dessa finesser var för sig eller i hop. Med styrassistenten kan jag styra lite slappt och kola på omgivningen.
Upptäckte även en annan finess, med allt påslaget så sänker bilen farten farten i skarpa kurvor. Det visste jag inte förrän jag lät bilen lunka på i 85 km/tim på en känd väg med skarpa kurvor där jag vanligen saktar in och gasa på ut av kurvan. Nu gjorde den det helt automatiskt, inte som om jag kört själv och bromsat och gasat tidigare men den snäva kurvan fixades helt odramatiskt.
Även all form av räckviddångest och oro för att behövs ladda försvann fort. Som exempel åkte jag hem med halvt batteri från Gardermoen i dag och skulle haft ström så det räckte hem. Men var hungrig så stannade och pluggad in bilen, käkade en burgare och kom hem med drygt tio mil kvar. Så jag vill påstå att även du lugnt kan köpa en elbil.
Ser jag till prisutvecklingen så blir det en plusaffär om jag skulle få för mig att sälja bilen. Men det finns inte på dagordningen då bilen än så länge överträffar mina förväntningar.

Uppdaterat: 2022-05-11 23:08

Veckans 40-milatur avklarad. Startade med 100% och kom hem med 10% (72,6 kWh batterikapacitet i bilen)
Förbrukning 1,58 kWh/100km, total räckvidd 46mil. Snitthastighet 67km/tim höll skyltad hastighet men några omkörningar gav Max 146km/tim, bra sprutt i maskineriet och så märker man inte farten då inget börjar väsnas.
Normal landsvägskörning med drygt hälften 90 vägar och några mil motorväg.
Utan problem under WLTP siffrorna. Utan att använda ECO läge eller stänga av bilens bekvämligheter.
Skall bli intressant att se årssnittet till jul. Nu har det sjunkit till 19,8. vilket motsvarar 0,2l/mil om dieseln kunde förbrännas med samma verkningsgrad som elbilen har. En tredjedel energi gent emot vad min lika stora MB GLC förbrukade på årsbasis.

Uppdaterat: 2022-05-25 20:50

Snoid
Riktigt bra förbrukning. Särskilt med den snittfarten.
Själv hämtade jag ut Enyaqen idag. Har inte snurrat så mycket ännu men den slutade på 1,62 kWh/100 km men med betydligt lägre snittfart.

Uppdaterat: 2022-05-25 22:00
Axa skrev:

Snoid
Riktigt bra förbrukning. Särskilt med den snittfarten.
Själv hämtade jag ut Enyaqen idag. Har inte snurrat så mycket ännu men den slutade på 1,62 kWh/100 km men med betydligt lägre snittfart.

Grattis, en riktigt fin bil. Förbrukningen går ner även på en elbil efter några mil.
Vid lägre fart så har jag ”toppat” på 1,2 kWh 5 mil i maklig fart och medvind och hälften på tätortskörning några kilometer. Helt motsatt mot en ICE bil.
Man märker även fort av om vägen är våt eller om det blåser motvind. Du får multiplicera skillnaden mot en ICE bil med minst tre.
Blir mycket ”nöjeskörande” med elbilen har jag märkt då det är så mysigt att glida runt ljudlöst med nedhissade rutor och se på naturen och höra fåglarna spela.
Om jag skall gissa så gissar jag på årssnitt på 1,8 kWh med mitt körmönster.
Helt ok för en stor komfortabel bil med mer än tillräcklig effekt.
Än så länge är Hyundaiägandet över förväntan.
Bäst att inte bre på för mycket för blir väl snart något fel.
Förövrigt hade bilen nyss slutat ladda. Trodde så klart det var fel på bilen efter allt man läst. Men var bara en gammal 16A säkring till laddboxen som bränt.
Ny propp och nu laddar den i godan ro med full tank i morgon. Kostnad en dryg hundralapp 😁

Uppdaterat: 2022-05-25 22:25

Snoid
Ja, skillnaden i ljudkomfort är rejäl mot fossilen. Att slippa motorljudet är skönt tycker jag. Framförallt tycker jag det är skönt att slippa det lilla växlingsknycket. Nu drar det fint hela vägen.

Oj, årssnitt på 1,8 blir bra. Jag skulle gissa att det lär hamna över 2,5 för mig. Enyaq är inte lika effektiv i vinterkörning som jag har förstått.

Uppdaterat: 2022-05-25 22:51
Axa skrev:

Snoid
Ja, skillnaden i ljudkomfort är rejäl mot fossilen. Att slippa motorljudet är skönt tycker jag. Framförallt tycker jag det är skönt att slippa det lilla växlingsknycket. Nu drar det fint hela vägen.
Oj, årssnitt på 1,8 blir bra. Jag skulle gissa att det lär hamna över 2,5 för mig. Enyaq är inte lika effektiv i vinterkörning som jag har förstått.

Ja enligt Motors test så är det något konstigt med den icke fyrhjulsdrivna. Min fyrhjulsdrivna drog 2,3kWh under vintern från det jag fick den 23 december till påsk. Sedan dess har förbrukningen minskat. Finns ingen logisk förklaring till varför den tvåhjulsdrivna Enyaqen skall förbruka mer ström. Verkar som inte värmepumpen funkar som den skall. Eller har iX andra aerodynamika detaljer?
Men dom testade väl tre olika bilar och resultatet blev det samma. Konstigt.
På Ioniq är skillnaden större mellan 20” 255 däck kontra 19” 235 däck än awd/rwd.
Men hur skall du köra för att hamna på 2,5? När det var -20 förbrukade min bil 2,5 kWh/100 km.
Men du kanske kör mer i hög hastighet än jag gör och det drar fort upp förbrukning

Uppdaterat: 2022-05-25 23:35
Axa skrev:

Snoid
Ja, skillnaden i ljudkomfort är rejäl mot fossilen. Att slippa motorljudet är skönt tycker jag. Framförallt tycker jag det är skönt att slippa det lilla växlingsknycket. Nu drar det fint hela vägen.

Växlingsknycket slipper jag också i min gamla Toyota med CVT-låda. Inga jämförelser i övrigt... :)

Uppdaterat: 2022-05-26 09:26
Axa skrev:

Själv hämtade jag ut Enyaqen idag. Har inte snurrat så mycket ännu men den slutade på 1,62 kWh/100 km men med betydligt lägre snittfart.

Hoppas du tar dig tiden att starta en egen tråd om bilen och dina erfarenheter Axa. Tycker det är intressant att följa och se om nyblivna elbilister upplever samma fördelar och funderingar samt eventuella omställningar i tänkandet som en annan hade i början.

Uppdaterat: 2022-05-26 14:31
Mr Snoid skrev:

Förövrigt hade bilen nyss slutat ladda. Trodde så klart det var fel på bilen efter allt man läst. Men var bara en gammal 16A säkring till laddboxen som bränt.
Ny propp och nu laddar den i godan ro med full tank i morgon. Kostnad en dryg hundralapp 😁

Ja som elbilist lär man sig alltid ha en extra laddning proppar liggande. I förra bostaden gick det rätt ofta en 16A när man drog på lite för många större energiförbrukare. I nya boendet har det vart lugnt än så länge, men ligger en förpackning 16A ovanpå proppskåpet och en ficklampa innanför källardörren ifall ifall. :)

Uppdaterat: 2022-05-26 14:36
Gaston skrev:

Mr Snoid skrev:
Förövrigt hade bilen nyss slutat ladda. Trodde så klart det var fel på bilen efter allt man läst. Men var bara en gammal 16A säkring till laddboxen som bränt.
Ny propp och nu laddar den i godan ro med full tank i morgon. Kostnad en dryg hundralapp 😁

Ja som elbilist lär man sig alltid ha en extra laddning proppar liggande. I förra bostaden gick det rätt ofta en 16A när man drog på lite för många större energiförbrukare. I nya boendet har det vart lugnt än så länge, men ligger en förpackning 16A ovanpå proppskåpet och en ficklampa innanför källardörren ifall ifall. :)

Jag har lastbalansering och 20A huvudsäkring, så det var ena fasen till laddboxen som hade fått nog av lång tids maxbelastning.

Uppdaterat: 2022-05-26 15:44

Varför byter ni inte till automatsäkringar?
Upp till 16A går det att ersätta vanliga proppsäkringar utan att byta central.

Uppdaterat: 2022-05-26 18:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Varför byter ni inte till automatsäkringar?
Upp till 16A går det att ersätta vanliga proppsäkringar utan att byta central.

Det var första proppen jag bytt på säkert tio år. Och vanliga tröga proppar klarar rejäl ”överlast” under rätt så lång tid.

Uppdaterat: 2022-05-26 19:21

Ja särskilt de som är hemmagjorda i egna svarven!

Uppdaterat: 2022-05-26 20:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

I min ungdom var det vanligt att slå en spik genom propparna när dom inte ville hålla när det (tillfälligt) krävdes "lite större" effektuttag...

Uppdaterat: 2022-05-26 20:22

Efter knappt 1300 mil på fem månader har fortfarande inget av alla problem man kan läsa om på nätet drabbat min bil.
Förbrukningen går stadigt nedåt. Snabbladdning fungerat klanderfritt. Laddade i går från 25-80%, drygt 40 kWh. Avklarat under tiden jag slängde i mig en burgare, eller exakt 20 minuter. Var ca 15grader ute så batteriet hann säkert inte komma upp i 25 grader innan SOC passerat 50%. Då växlar den inte upp till >200kW. Men nästan plan laddkurva med ca 135kW från start till 70% där den trappar ner och avslutar de sista tre procenterna upp till 80% på knappt 90kW.
Nu när det blivit varmt så slår även ventilationen i sätet på sig automatiskt, med svalt och bekvämt säte som följd. Såpass effektiv så även på 1:an så kyler det av rejält.

Uppdaterat: 2022-06-02 18:48
Mr Snoid skrev:

Efter knappt 1300 mil på fem månader har fortfarande inget av alla problem man kan läsa om på nätet drabbat min bil.
Förbrukningen går stadigt nedåt. Snabbladdning fungerat klanderfritt. Laddade i går från 25-80%, drygt 40 kWh. Avklarat under tiden jag slängde i mig en burgare, eller exakt 20 minuter. Var ca 15grader ute så batteriet hann säkert inte komma upp i 25 grader innan SOC passerat 50%. Då växlar den inte upp till >200kW. Men nästan plan laddkurva med ca 135kW från start till 70% där den trappar ner och avslutar de sista tre procenterna upp till 80% på knappt 90kW.
Nu när det blivit varmt så slår även ventilationen i sätet på sig automatiskt, med svalt och bekvämt säte som följd. Såpass effektiv så även på 1:an så kyler det av rejält.

Kul att höra.
Laddhasigheten är väl det man blir mest avundsjuk på när det blir prat om långstyrningar.

Utseendet och inredningen har jag inte vant mig vid än och kommer kanske aldrig att vänja mig vid.
Likadant med avsaknad av lösningar för att se genom bakruta och kamera samt strålkastare är en plump jag har svårt att ta.

Men jag inser och förstår att det är en bra bil och kanske speciellt om en användbar kula är ett krav.

Uppdaterat: 2022-06-02 20:12
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Kul att höra.
Laddhasigheten är väl det man blir mest avundsjuk på när det blir prat om långstyrningar.
Utseendet och inredningen har jag inte vant mig vid än och kommer kanske aldrig att vänja mig vid.
Likadant med avsaknad av lösningar för att se genom bakruta och kamera samt strålkastare är en plump jag har svårt att ta.
Men jag inser och förstår att det är en bra bil och kanske speciellt om en användbar kula är ett krav.

Tja, du har ju leasat en bil med än sämre lysen. Hemtjänsten hör hemma har fått eNiro, det sitter två små LED-ramper på flera. En på var sida om radarn.
Nu har min bil ett ypperligt ljus då jag monterade en smäcker ljusramp, betydligt bättre helljus än vad tre 100w Rallyeknick ger.
Halvljuset är riktigt bra med både bredd, längd och ljusstyrka. Lika bra som på förra bilen.
Jag gillar verkligen den öppna och luftiga förarplatsen utan en stor mittkonsol som gör att jag kan kliva ur bilen på högersidan eller sträcka ut högerbenet på passagerarsidan när jag kör långstyrnigar, bekvämt.
Sätena är förträffligt komfortabla, men en jäkla tur då det var min största oro.
Bakrutan är ett ickeproblem och mest dom som inte kör med bilen som har problem med det. Den blir sällan så skitig så man inte ser genom den. Men kameran blir också så klart skitig de dagar det är blött vinterväglag och bakrutan och hela bakpartiet blir fyllt av snö de dagar det är snöväder. Men bilen har sidospeglar och man kan skrapa bort snön eller spola bort grusvägsdamm.
Dragkrok har jag inte monterat och har inga planer på det.
Turligt nog gillar jag den futuristiska looken på bilen.
Får väl börja tänka på nästa bil redan nu då leveranstiderna är astronomiska och andrahandsvärdet är i dag betydligt högre än vad jag betalade för bilen. Men det gäller nästan alla eftertraktade elbilar.
Så hoppas på ett billigt problemfritt fortsatt bilägande.
Så klart är inredningskvaliteten inte på MB GLC nivå, men väl i klass med A och B klass MB.

Uppdaterat: 2022-06-02 20:37

Bra att du är nöjd. 👍
Jag funderar om du kör väg typen E4 eller liknande där man vräker på salt var och var annan dag hela vintern.

Jo jag vet att jag förmodligen kommer bli besviken på min nya bil på mer än bara framljuset.
Men jag kunde inte sitta still i båten och vänta.
Men den som lever får se.

Uppdaterat: 2022-06-02 20:55
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Bra att du är nöjd. 👍
Jag funderar om du kör väg typen E4 eller liknande där man vräker på salt var och var annan dag hela vintern.
Jo jag vet att jag förmodligen kommer bli besviken på min nya bil på mer än bara framljuset.
Men jag kunde inte sitta still i båten och vänta.
Men den som lever får se.

Du gjorde helt rätt som slog till nu. Kolla om du kan få dit två små led ramper, det lär behövas då asiaterna är erbarmligt dåliga helljus. Jag monterade en pytteliten ramp på frugans I20, blev bättre helljus än vad min Ioniq hade original 😂
Men förstår inte vad du skall se kristallklart skal se genom bakrutan då du kör på E4, tvivlar på att du har haft torkare konstant gåendes på Octavian då du kört där.
Och ja jag kör varje vecka till jobbet på E18 som saltas rejält och extra mycket in mot Oslo.
Mina tidigare bilar har haft torkare, men helt ärligt saknar jag inte den, men däremot den lilla luckan som backkameran satt i på MB:n
Men bilen är så fyrkantig så både backsensorer och backspeglar fixar utan problem att backa in i trånga utrymmen. Annars så får pekfingret försiktigt ta bort smutsen om extraordinär precision behövs.
Annars för bilen ett jäkla liv om jag ämnar backa om det kommer en bil bakom, ratten vibrerar och det kommer upp en varning. Öppnar jag dörren och ämnar kliva ut piper den och varnar om det kommer en bil bakifrån. Ingen hejd på alla ”hjälpmedel” för att inte behöva se sig om.

Uppdaterat: 2022-06-02 21:13

Ioniq 5 ser nästan som Fiat Ritmo.
http://www.targhenere.net/gallery/photo.php?photo_id=49636

Uppdaterat: 2022-06-29 23:07
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Inte ofta jag håller med dig GF men där har du en riktigt bra poäng.....

Uppdaterat: 2022-06-30 00:36

80-talet var ju 80-talet, på gott och ont.

Uppdaterat: 2022-06-30 12:12
Power to the people

Ioniq5:an rullar på 1500mil passerade.
Dagens 15 Mila semestertur med fru, son och barnbarn var till belåtenhet.
3:åriga Barnbarnet tycker det är kul att åka i farfars rymdbil och vill lyssna på dunkadunka. Dagens tur blev drygt 15 mil i blandad hastighet och allt från grusvägar till landsvägar. Komfortabelt med ventilerade framsäten, såpass bra att det nästan blir kallt åt rygg och rumpa på 1:a fläktläget.
Turen blev drygt 15 mil, 15,5kWh/100km ville bilen ha med alla bekvämligheter påslagna och 22 grader i kupén med Max på auto klimat så att det även blir behagligt i baksätet.
Blir fortfarande lite imponerad av hur Hyundai har lyckats med denna bil. Axelavståndet på 3m ger bilen en storbilskänsla och med senaste uppdateringen av programvaran är filhållningsassistent/körassistent mer förfinad.
GOM säger 43 mil med fulladdat batteri, motsvarar 17kWh/100km.

Uppdaterat: 2022-07-06 20:01

Så då var ettårsdagen inne.
Bilen står på första service efter 29233km som har avverkats på drygt 457 timmar. Så medelhastigheten blir 63,9km/Tim. På dessa mil har bilen förbrukat 18,9kWh/100km. Helt ok för en stor fyrhjulsdriven högbyggd bil.
Hittills 0 problem, inget urladdat 12V batteri, zombiemode, krånglande app, laddkrångel eller annat farligt man kan läsa om.
Dvs bilen har bara fungerat till belåtenhet.
Komfortabel och säten som passar min kropp, helt ok kvalitet på inredning i förhållande till priset. Visst finns det hårdplast och mindre bra material om manskläder och känner, finns garanterat många som kan reta sig på det. Kunde varit lite bredare ljusbild halvljuset, helljuset är ok för att vara en asiat, men uselt för mina behov. Hade beställt en ramp innan jag fick bilen men testade en mörkerkörning innan jag monterade den.
Så klart kunde den haft bakrutetorkare då bakrutan blir full av snö eller damm från grusvägar. Men den har sidospeglar så det är inget jag retar mig så väldigt på, men säkert många som inte ens har bilen. (Totalt finns det inte mer än ca 1300 I5 reggade i Sverige).
En annan liten plump är den dåliga radiomottagningen på FM bandet, sprakar så fort det blir dåliga mottagningsförhållanden, speciellt på P1. Men kopplar över till SR play i så fall och lyssnar på Vetenskapsradion vi appen. Annars är det mest musik via AppleCarplay och TIDAL. Då låter det helt ok ifrån Bose anläggningen.
I övrigt så är det en suverän vinterbil, finns ett Snow läge som gör att bilen driver 50/50, antisladd och antispinn ställs om så ingen tendens till varesig hjulspinn eller sladdar sker oavsett om effektpedalen trycks mot durken. Rekurpureringen ställs till läge 1 och alla hjulen används, så inget kast med nån bakvagn när man lättar på gasen och det skulle råka vara halt.
I Sport är den också konstant fyrhjulsdriven med balansering för att ge bilen ett lite överstyrt beteende, kul med drygt 600Nm tillgängliga omedelbart utan fördröjning. Men kör sällan med det då bilen blir väl hissig. Använder aldrig ECO läget, varför begränsa effekten och prestandan. Prövat nån gång men märker ingen skillnad på förbrukning, bara bilen som blir tråkig. Så Normal är det jag kör på, då driver den på alla fyra hjulen från start till 30km/t och självklart när man kallar på mer effekt, då kopplad frontmotorn in via en mekanisk koppling, inget man märker något av men det spar så klart energi då ingen extra motor behöver snurras runt.
Laddar faktiskt 20-80% på utlovade 18 minuter, under rätt förutsättningar. Nu skall den även få batteriförvärmning så då skall den ladda lika snabbt (Max 225kW) även vintertid.
Så summerar ett års ägande med att bilen faktiskt överträffar de förväntningar jag hade på en Hyundai. Och så tycker jag fortfarande att bilen är riktigt läcker med sin rydskeppsform.
Skall hämta ut bilen i morgon och betala 1515kr för första ”service”

Uppdaterat: 2022-12-22 18:16

Det verkar toppen med din Ioniq 5! Men I en annan tråd hintade du om Lexus ES som nästa bil. Redan tråkigt efter ett år med samma bil?

Uppdaterat: 2022-12-22 18:31
40-talisten skrev:

Det verkar toppen med din Ioniq 5! Men I en annan tråd hintade du om Lexus ES som nästa bil. Redan tråkigt efter ett år med samma bil?

Med tanke på de långa leveranstider som är nu och jag kör ca 3000 mil/år så lär jag snart få tänka på nästa bil. Brukar ta ett par år för mig att testa och utvärdera 😉
Och så tycker jag det är kul att provköra och klämma på bilar. Med den prisutveckling som varit sådana jag köpte min så vette tusan om jag köper en ny elbil. När jag köpte den så kostade den, efter bonus, lika yrket som en Lexus ES. Med den eskalerande prisökningen på elbilar och slopade bonusen så skiljer det ca 150.000 kr nu. Då kan jag lika gärna köpa en premiumbil, det är faktiskt rejäl skillnad på detaljkvalitet och material, och tanka en halvliter bensin per mil. Jag gillar Toyotas senaste hybriddrivlina, dvs jag sneglar på antingen eller, inte nått laddhybridmellanting.
Men det är svårt att sia, men tänker troligen byta bil om drygt två år. Då har den gått 10.000mil och har två års garanti kvar samt batterigaranti.

Uppdaterat: 2022-12-22 18:43

Gillar man komfort och detaljkvalitet, så är Lexus svårslagen. Men jag kan inte med den monstruösa spindelgrillen, som kom från 2016. En lågmilad Lexus 450RXh från 2015 vore min drömbil, men den går nog inte in i vårt trånga parkeringsgarage, haha!

Uppdaterat: 2022-12-22 19:32
40-talisten skrev:

Gillar man komfort och detaljkvalitet, så är Lexus svårslagen. Men jag kan inte med den monstruösa spindelgrillen, som kom från 2016. En lågmilad Lexus 450RXh från 2015 vore min drömbil, men den går nog inte in i vårt trånga parkeringsgarage, haha!

Bara du slår till så fort du bara kan, farsan som är tidig 30-talist kommer ofta in på att han ångra att han inte bytte bil innan han blev så gammal. Han blev 80 när han bytte till sin sista bil han nu haft i 11 år.
Så slå till och strunta i att det är lite trångt i garaget, det fixar du 😉

Uppdaterat: 2022-12-22 19:45