Vi Bilägares forum

Här öppnar Xpengs första ”upplevelsecenter” i Sverige

Här öppnar Xpengs första ”upplevelsecenter” i Sverige

Kinesiska Xpeng har invigt en ny visningslokal norr om Stockholm. Nu siktar märket på att locka köpare från bland andra Tesla och Polestar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-02-11 17:35

Kommentarer

Xpeng verkar vilja vara premium och ett steg ovanför Aiways. Men långsam laddning och Chademo är inte premium.
Sedanmodeller tror jag inte på för svenskt vidkommande. De har en mindre SUV/crossover - G3 - som säljs i Norge. Märkligt att de inte tar in den hit.
Förra året sålde Xpeng ett hundratal bilar i Europa, medan konkurrenten Aiways sålde 2 500.
Men frågan är hur alla ska få plats på marknaden.
MG, Xpeng, Aiways, BYD, ORA, Geely - och några till.
Plus alla europeiska tillverkare med elbilar.
Jag tror inte kineserna blir något annat än marginella företeelser i Sverige.
Även om Bilia kommer sälja Xpeng, ett Bilia som Volvo sagt upp avtalet med, så är jag inte övertygad om att Xpeng skulle bli en storsäljare.

Uppdaterat: 2022-02-11 20:33

Jag tror snarare att kinesiska biltillverkare kommer klara sig bättre än europeiska och japanska dito. Det är lättare att dopa priserna med en diktatur som sponsor.

Uppdaterat: 2022-02-11 21:38

Bilia har väl nytt avtal med Volvo?

Uppdaterat: 2022-02-11 21:39

Tror det blir svårt för de etablerade Europeiska bilmärken att värja sig från den Kinesiska översvämningen av modeller på elbilsmarknaden. Det med tanke på att Kina är världens största elbilsmarknad, det finns resurser så det räcker och blir över. Tror också att vi har knappt sett början på intåget av modeller från Kina/Korea m.m.

Uppdaterat: 2022-02-11 22:46

Men frånsett första batchen av MG så tycker jag personligen inte att de nya Kina-märkena i de flesta fall har tillräckligt attraktiva erbjudanden för att jag som privatköpare skall hoppa på det trots allt lite osäkra tåget. T ex beträffande serviceorganisationens representation över landet vilket inte är helt oväsentligt. Och om jag verkligen skulle köpa bilen så vill man ju gärna ha ett rimligt andrahandsvärde efter kanske 4--5 år - och finns märket ö h t kvar då på vår marknad ? Många frågor blir det...

Uppdaterat: 2022-02-12 09:42

Kineser vi har och kan vänta oss inom ett år:
Volvo
Polestar
MG
Zeekr
Lync &co
Xpeng
Nio
Aiways
Maxus
Ora
Byd

Sedan är störste ägare i Mercedes mannen som styr Kinesiska Geely (Volvo osv)

Uppdaterat: 2022-02-12 09:45

Jag anser att det är skillnad mellan bilar med kinesiskt märke och traditionellt europeiskt märke med kinesisk ägare.

Jag har fortfarande svårt att se att samtliga kinesiska märken kan klara sig i Europa. Vidare finns det väl ingen annan bransch i Europa där kinesiska märken tagit över, varför skulle det vara undantag vad gäller bilar?

Uppdaterat: 2022-02-12 10:27

Därför att Kina leder den tekniska utvecklingen just nu samtidigt som de har nästan all batteriproduktion osv. De har även utbildats av västerländska experter i lean production och säkerhet.

Kineserna själva och många andra håller numera inhemska märken som mer premium ön Porsche, Audi, BMW och Mercedes.
Efter att ha följt utvecklingen och sett deras produkter testas kan jag bara hålla med.

Uppdaterat: 2022-02-12 10:34

Axa _ även om jag till viss del håller med dig så måste man nog säga att mobiltelefonmarknaden är en stark marknad för Kina-märken - t ex Xiaomi och Huawei. Xiaomi har väl haft högst tillväxt i det marknadssegmentet under de allra senaste åren.

Uppdaterat: 2022-02-12 10:51

Det finns frågetecken för krocksäkerhet, Kinas krocktester är inte fullt motsvarande euro NCAP.
Frågetecken för vinteregenskaper. Värme/ventilation är ett återkommande problem.
Överlag har kineserna långsam laddning.
Osv osv.

Sen att kineserna har världens största elbilsmarknad. Det är inte konstigt. När Kina byter teknik så går det fortare än andra länder.

Om man ska köpa en ny fossilbil i Kina så måste man börja med att buda på registreringsskylten. I Kina läggs registreringsskyltar för fossilbilar ut på auktion och säljs till högstbjudande. Utan skylt kan du inte köpa en bil och utbudet av registreringsskyltar för fossilbilar är begränsat.

Registreringsskyltar för elbilar är däremot gratis och finns i obegränsade mängder.

Så det är mycket svårare att köpa en fossilbil än en elbil i Kina.

Uppdaterat: 2022-02-12 11:23

Europas märken bygger batterifabriker i Europa, men eftersom vi har regeringar som inte bygger statliga laddstolpar i tillräcklig mängd och det fortfarande är för billigt att köpa, äga och köra fossilbil så går utvecklingen långsammare här.
Men USA ligger mest efter. Kineserna är snabbare på att ta till sig ny teknik än USA och USA halkar efter ekonomiskt och Kina är den nya ekonomiska och kommersiella stormarknaden.

Men europeiska elbilar set jag fungerar bättre för de behov vi har här.

Uppdaterat: 2022-02-12 11:27

Jo, jag har noterat att Xiaomi går bra i Europa men det är långt ifrån kinesisk dominans.

Vad kineserna tycker om sina inhemska märken är ointressant. Det är mer intressant vad européerna kommer tycka.

Och som jag skrev ovan, samtliga kommer inte klara sig. Jag tror några kinesiska märken mycket väl kommer ta andelar i EU men att kineserna helt och hållet dominerar europeisk bilmarknad tror jag inte.

Uppdaterat: 2022-02-12 11:36

Hade inte USA blockat Huawei från Android så hade de varit störst på Android idag. Q2 2020 var Huawei störst i världen på smartphones, större än både Apple och Samsung.

Huawei har släppt sina första bilmodeller i dagarna för övrigt, finns filmer på visningarna på Youtube för den intresserade.

Xiamo+Oppo (inkl oneplus)+Vivo har för övrigt just nu 1/3-del av världsmarknaden för smartphones så Kina dominerar. Apple och Samsung har runt 20% vardera.
https://www.counterpointresearch.com/global-smartphone-share/

Uppdaterat: 2022-02-12 12:25

Junkers
Du får gnugga glasögonen. Enligt samma sida är den globala fördelningen
Apple 29,5%
Samsung 27,2%
Xiaomi 11,5%

Det finns anledningar till att man i väst blockerar kinesiskt tillverkad mobilutrustning.

För övrigt är det 40 batterifabriker som är på gång i EU.

Det är uppenbart att Kina vill expandera sin marknad och det är sant att Europa ligger efter. Men å andra sidan har EU insett, kanske pga pandemin, att man vill vara mindre beroende av Kina. Därav upprustning med fabriker för halvledare och batterier.

I slutändan är det vad konsumenterna kommer gilla ifråga om elbilar. Olika biltester visar ju att flera av de kinesiska märkena inte är så bra som man kan förvänta sig.

Uppdaterat: 2022-02-12 12:40

Titta i tabellerna en gång till. %-talen är färdiguträknade där.

Som sagt Q2 2020 var Huawei störst i världen sedan stoppades dem från att använda Android.
Jag angav att de tre största Kinesiska tillsammans hade 1/3-del vilket stämmer, de allra flesta i övrigt som nästan även det är 1/3-del är Kinesiska tillverkare så nog dominerar Kina.
Tar vi med var de tillverkas så blir det än större kinesisk dominans.

BYD är för övrigt en av världens största tillverkare av batterier för smartphones.

Uppdaterat: 2022-02-12 13:00

Men Junkers, hur är de kinesiska mobiltelefonerna att köra, och hur är det med värmen på vintern, laddningen utomhus och hur fungerar de i svensk vardagsmiljö med matkassar och barnvagnar? Och de där små blixtarna på kinesiska mobiltelefoner lyser knappast upp svenska vintervägar på landsbygden.

Uppdaterat: 2022-02-12 13:57

Junkers
Ber om ursäkt. Jag använde mig av https://gs.statcounter.com/vendor-market-share/mobile

Vet inte vad du menar att Huawai var störst q2 2020? Menar du att de sålde flest enheter just det kvartalet? Annars var Huawai inte störst ifråga om marknadsandelar.

Gå in på den sidan jag hänvisar till.
Kinesiska mobilmärken är starka på hemmamarknaden, men även där droppar Huawai som en sten, men de är starka även i övriga Asien.

Men tittar man på andra marknader så dominerar Apple och Samsung. I Europa har Apple och Samsung drygt 66% av marknaden. I Sverige ca 83% av marknaden och där kinesiska mobilmärken inte ser ut att göra något väsen av sig.

Vad jag tror är att det kommer i slutändan bli liknande på bilmarknaden med elbilar. Kinesiska elbilar kommer skvalpa runt i ytterkant med få marknadsandelar. Jag kan inte se att något skulle vara till fördel för kinesiska elbilar. Jag kan inte heller se att låga priser skulle vara en fördel om man har mobilmarknaden i bakhuvudet. De flesta väljer Apple och Samsung trots att det finns billigare kinesiska konkurrenter.

Uppdaterat: 2022-02-12 13:59

Europa har en stark bilindustri. Att Kina varit starka på billig hemelektronik sedan massvis med år betyder inte att de kommer bli det på bilar som är en helt annan bransch.

Uppdaterat: 2022-02-12 13:59

Jag hade varit beredd att betta en ansenlig summa på att de kommer bli stora.

Uppdaterat: 2022-02-12 16:14

Glömde förresten DFSK som också redan säljs här:
https://dfsksverige.se/vara-modeller/seres-5-electric

Kolla in kommande modeller.

De kinesiska tillverkarna vinner för mig främst för sin design. Många vansinnigt snygga modeller är på väg hit, de som säljs just nu är ju sisådär.

Uppdaterat: 2022-02-12 17:21

Konkurrensen ökar även i Kina. Kom ihåg hur det var i bilismens barndom i Europa. Det fanns mängder med bilmärken. Nu finns bara ett fåtal kvar. Jag tror att flera av kineserna kommer slås ihop.
Och allt är inte framgångar. Ta t ex Qoros som floppade, trots att tidigare SAAB ingenjörer var med om att ta fram dem.
Många kinesiska märken använder designers och ingenjörer från Europa. Men de är ändå kinesiska.
Android är inte kinesiskt. Det är en amerikansk teknikplattform som kineserna använder.
Men för bilar finns inget motsvarande.
Märkena får utveckla sina egna teknikplattformar och är fulla med buggar.

Uppdaterat: 2022-02-12 17:33

Raphael har helt rätt i sina analyser. Ett tillägg! Demokratin blev inte vad västvärlden hoppats på för 20 år sen.

Uppdaterat: 2022-02-12 17:58
junkers skrev:

Jag hade varit beredd att betta en ansenlig summa på att de kommer bli stora.

Jag med.
Kineserna må ligga efter på många områden, men det mest nördar som hänger på detta forumet som har KOLL.

De flesta köper bil på pris&gadgets.
Sedan design.

Att vinteregenskaper, krockskydd, rostskydd, laddtider mm är sämre upptäcks efter köpet.

Super med konkurrens!
Polestar o MB har sänkt priserna på sina elbilar

Uppdaterat: 2022-02-12 18:39
Gillar kurvor och rondeller

Mc
Vad menar du? Att gemene man köper bil på det du nämner eller elbilsnördar?
Tror inte det stämmer alls.

Uppdaterat: 2022-02-12 18:58
junkers skrev:

Jag hade varit beredd att betta en ansenlig summa på att de kommer bli stora.

Vilka är ”de”?
Och var ska ”de” bli stora? Globalt? Eu? Sverige?

Uppdaterat: 2022-02-12 19:00

Det Xpeng är billigt inköp men får vänta med hur är krocktest, pålitlig driftsäkerhet, komfortabelt, rostskydd, klarar vinterkyla med värme, is dörrhandtag lätt att öppna och körupplevelse innan köper.

Uppdaterat: 2022-02-12 20:40
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

De har sålts ett år snart i Norge, inga allvarliga fel och bra krocksäkerhet.

Uppdaterat: 2022-02-12 20:56

Vem vet, kanske gör Kineserna en Japan ??
Bilar som inte är i topp när det gäller egenskaper, men som funkar från dag ett, och fortsätter att funka.
Så är ju inte fallet med många europeiska bilar, som släpps ut halvfärdiga gång på gång, på gång.

Uppdaterat: 2022-02-12 21:35

Rikard
Sant. Möjligen får kinesiska bilar andra kvaliteter än de europeiska. Frågan är om det räcker? Som sagt, jag tvivlar.

Uppdaterat: 2022-02-12 23:08
Axa skrev:

Mc
Vad menar du? Att gemene man köper bil på det du nämner eller elbilsnördar?
Tror inte det stämmer alls.

Sorry, var otydlig.
Menade gemene man.
Vad tror du?

Uppdaterat: 2022-02-13 01:39
Gillar kurvor och rondeller

De kinesiska bilarna är definitivt inte felfria. Första batchen av MG var fulla med fel och ogenomtänkta lösningar för svensk vinter.
Nya batchen har en 4-hjulsdrift på papperet men inte i praktiken och ojämn/ostadig värme.
Xpeng har Chademo-laddning som känns oridsenligt och för låg laddningshastighet.
Och Bjørn som körde en G3 hittade flera märkligheter. Ett röstvarningssystem som inte går att stänga av och som pratar varje gång man byter fil. Jag skulle bli galen på sånt.
Att VW haft problem och rusat ut sin ID.3 betyder ju inte att andra europeiska märken är ofärdiga.
Ingen av Stellantis elbilar har varit behäftade med några allvarliga fel eller buggar. Och de laddar snabbare än Xpeng.
Så jag är inte imponerad av kineserna. De är hypade och det kommer ut flera modeller, men de imponerar inte på mig.

Uppdaterat: 2022-02-13 10:12

Mc
Det görs ju återkommande sådana undersökningar.
En jag hittade från oktober 2021 visar att gemene man prioriterar säkerhet, pris/driftskostnad samt driftsäkerhet.
Teknik och prestanda kommer längre ner. Design är väldigt få som prioriterar.

Uppdaterat: 2022-02-13 10:41
Axa skrev:

Mc
Det görs ju återkommande sådana undersökningar.
En jag hittade från oktober 2021 visar att gemene man prioriterar säkerhet, pris/driftskostnad samt driftsäkerhet.
Teknik och prestanda kommer längre ner. Design är väldigt få som prioriterar.

Men många kräver stora fälgar med feta svålar... :)

Uppdaterat: 2022-02-13 11:17

...och glöm inte - en så stor multimedia-skärm som möjligt...:)

Uppdaterat: 2022-02-13 12:00

Haha, ja om man ska lyssna på några få på olika bilforum eller vissa biljournalister.

Uppdaterat: 2022-02-13 12:06

Varför köpa kopian när man kan köpa originalet. Totalekonomin och hela känslan och upplevelsen blir bättre i en Tesla. Får dåliga vibbar av tanken att åka runt i en sån Kina bil. Ingen trevlig känsla.

Uppdaterat: 2022-02-13 17:29
Axa skrev:

Mc
Det görs ju återkommande sådana undersökningar.
En jag hittade från oktober 2021 visar att gemene man prioriterar säkerhet, pris/driftskostnad samt driftsäkerhet.
Teknik och prestanda kommer längre ner. Design är väldigt få som prioriterar.

Intressant det trodde jag inte.
Mina kollegor o grannar bara snackar om pris, finesser o hur bilarna ser ut.
Men det kanske är annat då de väl ska byta bil...

Uppdaterat: 2022-02-13 23:20
Gillar kurvor och rondeller

MC
Ja, men ni pratar ändå om pris. Och finesserna kanske är säkerhetsfinesser?
Hur man pratar om sitt framtida bilköp och hur man faktiskt gör när man väl ska betala förefaller vara två helt vitt skilda saker.

Uppdaterat: 2022-02-14 11:46

Vad som missas lite här, det är för att elbilsmarknaden ska växa så behövs det fler laddstolpar. Vi är fortfarande långt efter målet om 1 laddpunkt per 10 bilar. Även om det finns laddstationer i och kring större städer och även utmed de större vägarna, så är det fortfarande brist på dem på landsbygden och i glesbygden. Och när storstädernas invånare tar bilen på sportlov, påsklov, sommarsemester osv så kommer det uppstå köer och irritation.
Och det hämmar försäljningen av nya elbilar.
Så kineserna konkurrerar idag på en för liten marknad.
Det kommer ta några år för laddnätet att nå den utbyggnad som behövs.
Och när laddnätet har den utbyggnaden, då har européerna ännu fler modeller.
Nästa generation av Citroën C3 kommer t ex vara elektrisk med batterier byggda i Frankrike genom ett samarbete mellan Stellantis och Total.
Så jag tror inte att kineserna kommer att ta över.
De kommer finnas med som spelare, men européerna har försäljningsställen och brand recognition och ligger inte alls efter tekniskt, tvärtom.
Och priserna kommer att sjunka.

Uppdaterat: 2022-02-14 21:13