Vi Bilägares forum

Rekordstort påslag för HVO-diesel: ”Gör ont att tanka”

Rekordstort påslag för HVO-diesel: ”Gör ont att tanka”

Svenska dieselbilister måste just nu betala 200 kronor mer för en tank HVO100 jämfört med vanlig diesel. Prisskillnaden har aldrig tidigare varit så stor, visar en granskning Vi Bilägare gjort.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-02-07 14:30

Kommentarer

Ja inflationen är här igen, just nu +4,1%.

Och vi har våra extremister att tacka för att den nu ligger en bra bit över målet.

Grattis alla fattiglappar, hoppas ni kommer ihåg detta i höst när vi går till valurnorna.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-07 15:44
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag har tankat enbart HVO100 sedan 2013 / 2014 men sedan årsskiftet har jag tyvärr tvingats att tanka fossil diesel trots att jag är emot detta.

Då prisskillnaden numera är så pass stor anser jag inte längre att det är motiverat att tanka HVO100 trots klimat och miljövinsterna och att bilen går bättre, blir piggare, går mjukare och startar lättare på HVO100.

Jag har noterat att OKQ8 tar drygt 25 kr per liter medans Preems HVO100 kostar strax över 23 kr per liter dvs Preem är 2 kr billigare per liter men det är ändå nästan 2 kr dyrare jämfört med fossil diesel. Även en prisskillnad på ca 2 kr per liter anser jag är för mycket så tyvärr tankar jag som sagt numera ej längre HVO100.

Uppdaterat: 2022-02-07 16:10

Tack och lov byter jag till elbil snart. Visst, det har varit väldigt dyr el, men de priserna blir billigare hela tiden nu varje gång elbolagen uppdaterar sitt pris så nu vågar jag nästan ha golvvärmen på hemma också :)

Uppdaterat: 2022-02-07 16:47
- Peugeot e-208 GT 2022

Vilka extremister har höjt marknadspriset på HVO, AL?
Preem, OKQ8, CirkleK?

Uppdaterat: 2022-02-07 20:24
*Robban

Robban.. Extremisterna Har tvångsinfört reduktionsplikten som i sin tur ger högre transportpriser.

Det rör sig om Jordbruk som går under, om åkerier som går omkull och om en skenande inflation, nu 4,1%.

Hade man inte tvingat igen om den här idiotin skulle det inte vara lika dyrt att tanka HVO heller.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-07 20:32
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Åkerierna har ju stora bekymmer med slavarbetet från öststaterna som förstör marknaden och trafiksäkerheten. Senast en pruttfull ryss som mosade en familjefar utanför Grums.

Uppdaterat: 2022-02-07 20:50

Ja och genom att öka kostnadsmassan i Sverige så är det ju den typen av utländska åkerier som kommer ta över marknaden.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-07 21:10
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Osund konkurrens är det grundläggande problemet på den fria marknaden. Bränslepriserna är ett problem till dess att prishöjningarna slagit igenom till transportköparna.

Uppdaterat: 2022-02-07 21:17

Du har blandat ihop begreppen. En fri marknad ger perfekt konkurrens och därmed de lägsta priserna och maximala resursutnyttjandet. Man brukar uttrycka det som att det inte finns ett effektivare och billigare sätt att möta efterfrågan på (varorna kommer att produceras till självkostnadspris).

När utländska aktörer tar över marknaden är det en funktion av att de kan utföra samma tjänst billigare, på grund av att vi har politiska beslut som stör konkurrenssituationen. Att ha olika förutsättningar är raka motsatsen till den fria marknaden, där ett av villkoren just är att ingen har kostnadsfördelar gentemot någon annan aktör.

Kanske dags att läsa lite grundläggande mikroekonomi måhända? Den tillhandahålls vanligen på ingenjörsutbildningarna

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-08 08:26
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Fri konkurrens är inte alltid bra.

Som i fallet med att vi är ihopkopplade med kontinenten på elmarknaden som Ebba sa igår i debatten.
Om vi producerar överskott av el och Tyskland är villig att köpa elen dyrt, ja då blir det dyrt i södra Sverige också.

Uppdaterat: 2022-02-08 08:48
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Fri konkurrens är inte alltid bra.
Som i fallet med att vi är ihopkopplade med kontinenten på elmarknaden som Ebba sa igår i debatten.
Om vi producerar överskott av el och Tyskland är villig att köpa elen dyrt, ja då blir det dyrt i södra Sverige också.

Fast det är inte relaterat till konkurrens utan till marknadens funktionssätt.

Om man däremot tänker sig att prisvariationerna innebär ett problem kan en ny aktör etablera sig och lösa det, för att locka och vinna köpare. Då är det bra att det finns möjlighet att starta upp en sådan verksamhet utan att bli hindrad av exempelvis oligopol eller barriärer.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-08 10:24
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Tyvärr existerar ingen fri marknad någonstans. All handel påverkas av aktörer som har som syfte att snedvrida marknaden såsom stater, karteller, samarbetsorganisationer och liknande.

Uppdaterat: 2022-02-08 11:24
L. Mäkinen skrev:

Tyvärr existerar ingen fri marknad någonstans. All handel påverkas av aktörer som har som syfte att snedvrida marknaden såsom stater, karteller, samarbetsorganisationer och liknande.

Nej det är sant. Men det finns några som kommer väldigt nära. Kedjorna som säljer TV-apparater, tvättmaskiner och gud vet vad är ett sådant exempel. Och torghandeln med jordgubbar ett annat.

I övrigt känner jag inte till någon marknad där det råder perfekt konkurrens.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-08 11:35
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Osund konkurrens betyder att de åkare från öststaterna fuskar med färdskrivare, har löner som inte de kan leva på när de är i Sverige, förekommer att chaufförerna får betala bränslet själva, har för många körningar inom landet när de väl är i Sverige, slarvar med vinterdäck. Om man tycker det är en bra värdegrund för marknadens principer så är det oerhört ohuman och ociviliserad människosyn, som inte hör hemma i ett välutvecklat land 2022. Detta gäller även slaveri från Kina, Pakistan, Bangladesh mm som tillverkar våra billiga varor.

Uppdaterat: 2022-02-08 20:04

J.L ja du blandar fortfarande ihop begreppen och lägger dessutom in egna värderingar utifrån din subjektiva definition. Men det är inte helt sällsynt att folk gör en normativ tolkning av en marknad istället för att utgå från de vetenskapliga modeller som finns.

Men tycker man att den typen av verksamhet inte skall bekostas av svenska transportköpare så röstar man bort tokstollarna från makten.

Det är nämligen deras vanvettigherer som har gjort att de utländska aktörerna fått ett kostnadsmäsdigt försprång kontra svenska åkerier.

Och det strider också mot den modell som beskriver perfekt konkurrens som är vad jag utgår från i mitt resonemang.

Demokrati med mera är sedan ett annat resonemang. Att pådyvla andra länder och stater den egna synen på demokrati har hittills inte lyckats. Det räcker med en snabb titt i Afghanistan för att förstå det. Dessutom visar det på en mycket grund kunskap kring demokratibegreppet som fenomen som i slutändan just är ociviliserat. Dock har det ingen direkt koppling till de vanvettigherer som tokstollarna i Sverige tvingat igenom och som nu är på väg att slå undan benen på bransch efter bransch.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-08 20:36
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag tror att du får ta in lite ny information om hur det fungerar i Sverige i dag AL. Tolkar att du är för slaveri och utnyttjande av människor i utsatta situationer. Det kan inte vara rätt att företagare som kämpar och följer de lagar och regler i Sverige ska utsättas för konkurrens från kriminella, som skiter fullständigt i detta. Öppna ögonen och se hur det ser ut i åkeri-, bygg-, städ-, bilvård-, skönhetssalongbranschen mm. Skötsamma företagare som kämpar mot de grå och svarta krafter som undergräver många livsverk. Konkurrens på lika villkor oavsett nationalitet är det viktigaste på en öppen fri marknad.

Uppdaterat: 2022-02-08 21:11

Ja, J.L. Det är vi överens om, vilket du hade förstått om du hade förstått vad jag skriver. Konkurrensneutralitet utgör grunden i alla mina inlägg både i denna som andra trådar. Så det är ju positivt att vi kan enas om att det skall eftersträvas.

Men om detta är en viktig faktor för regeringen och Riksdagen så borde de tänkt på innan man röstade igenom reduktionsplikten. Den senare öppnar ju upp för att utländska åkerier (som tankar fuldiesel hemma) vinner ytterligare marknadsandelar i Sverige

Ifråga om din syn på diktaturer (och nu senast goda arbetsvillkor) och allt vad du blandar in vore det intressant om du kan utveckla hur det går ihop med din vurm för Tesla.

För du inbillar dig väl inte att USA är en demokrati, eller?

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-08 21:52
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Just reduktionsplikten var tydligen ett förslag som hade stöd av alla

Uppdaterat: 2022-02-08 22:52

Det stämmer att reduktionsplikten hade brett stöd. Men nu när det är valår och snyfthistorierna radas upp i debatter och populismen frodas kommer det bli i princip omöjligt att ha någon som helst långsiktighet. Alla vet att det kommer bli mycket dyrare med diesel och bensin och borde rimligen planera för detta. Med politiker som vrålljuger och försöker låta som att det kommer bli billigare är allt annat än hederliga. Klarar man inte att stå fast vid beslut, som är fattade i syfte att få ned utsläppen av bland annat CO2, är det tokstollar på riktigt som någon extremt färgad debattör brukar hävda och som inte ska styra landet.

Uppdaterat: 2022-02-09 07:52

Reduktionsplikten är mycket riktigt genomförd av Riksdagen och där regerar inte tokstollarna själva (som tur är). Men takten i reduktionsplikten - som i grunden bygger på ett EU-direktiv - är något som tokstollarna kravställt i samband med uppgörelsen med (s).

Och nej J.L. Det innebär ingen sänkning av CO2. Koldioxidproblematiken är globalt, inte lokal. Du har missuppfattat sambanden även här:-)

Noterar sedan att J.L duckar frågan om sina motsägelser, men det är i och för sig inte unikt i fanatikerkretsar...

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-09 08:37
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Men det finns uppenbarligen ett starkt internt missnöje inom socialdemokratin gällande samarbetet med tokstollarna.

https://www.gp.se/ledare/socialdemokraterna-v%C3%A4ljer-milj%C3%B6partiet-framf%C3%B6r-arbetarklassen-1.58536127

Och det kan man ju förstå eftersom mp i mångt och mycket genomför reformer som påverkar (s) kärnväljare negativt (de som är kvar) och dessutom har en synnerligen elitistisk syn på hur människor skall leva och forma sina liv. En attityd som man (gränsar till fascism) normalt sett hittar i andra delar av politiken.

Det är väl antagligen därför som tokstollarna är det enda partiet som haft en minister (Mehmet Kaplan) med kopplingar till fascism.

https://www.gp.se/ledare/miljöpartiet-leder-sm-i-nazireferens-1.56560687

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-09 09:52
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L. och J.L,
Nu blev det väl ändå lite väl mycket okvädesord eller?

Det som saknas är långsiktiga beslut och stabila regler, som gör att företag och privatpersoner vet vad som gäller och kan planera för det.
Tyvärr är politisk makt och att kasta skit på andra partier viktigare, är att stå upp för sin egen linje och presentera vad man själv vill.

Dock ska man inte glömma att politikerna gör EXAKT det som de ser fungerar!!!
Så sveriges medborgare får skylla sig själva, att de går på det som inte stämmer.

Bevis för att makten är viktigare än landets bästa ser vi extremt tydligt nu!
MP lämnar samarbetet med S, som GENAST fattar beslut som går stick i stäv med det S+MP kommit överens om.

HELT OAVSETT vilket parti man röstar på borde ALLA svenskar bli rasande över detta, då det så tydligt visar att landets bästa är underordnat makten.
Tro inte att de andra partierna är bättre. Se tex hur C velar mellan blocken, allt för makten.
Och det kommer bli rörigt efter valet i höst, så rösta klokt!

Jag vill höja spärren några procent. Så vi får bort vågmästarpartierna som ofta orsakar detta kaos!
Då vågmästarpartierna ofta har EN/FÅ frågor som de nästan sjukligt drivs av, och förblindat missar helheten, bara fokuserar på symbolfrågor som ofta leder till motsatt resultat.
Plastskatten tex som tar bort de inhemskt tillverkande miljömässigt bra plastpåsarna, som ersätts av avfallspåsar från Kina som är petroliumbaserade och TRANSPORTERADE över halva jorden.
= Svenska företag får lägga ned som miljöforskning och tillverkning.
Vansinne

Uppdaterat: 2022-02-09 10:57
Gillar kurvor och rondeller
bejje skrev:

Fri konkurrens är inte alltid bra.
Som i fallet med att vi är ihopkopplade med kontinenten på elmarknaden som Ebba sa igår i debatten.
Om vi producerar överskott av el och Tyskland är villig att köpa elen dyrt, ja då blir det dyrt i södra Sverige också.

Såg inte debatten live och hittade den inte på Youtube igår.
Det är ju underskott i de två södra elområdena, så vi importerar ju dit.
Att vi som land totalt sett exporterar är helt ointressant, då det är bristen som trissar upp priset.

Uppdaterat: 2022-02-09 18:49
Gillar kurvor och rondeller

MC - hört talas om TV4play...:)
Sen är det nog primärt efterfrågan ifrån övriga Europa som trissar upp priserna och gör att elproducenterna gärna säljer dit till högre priser - och då följer våra priser med, tyvärr.

Uppdaterat: 2022-02-09 20:20

motorcykelentusiasten har helt rätt i att det krävs långsiktighet samt att överenskommelserna håller längre än något år. Hur kan det ha kommit till det stadiet att politikerna blivit som tonåringar med alla deras svängningar hit och dit.

Uppdaterat: 2022-02-09 22:31

Noterar åter att J.L duckar frågan.

Ifråga om din syn på diktaturer (och nu senast goda arbetsvillkor) och allt vad du blandar in vore det intressant om du kan utveckla hur det går ihop med din vurm för Tesla.

För du inbillar dig väl inte att USA är en demokrati, eller?

Lyckats klura ut något ännu, eller måhända upptäckt att du inte lever som du lär?

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-09 22:36
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

MC, fortsatt så att SE3 & 4 inte importerar många timmar på årsbasis från någon annan än SE 1&2, kolla på statistiken så får du se!

Uppdaterat: 2022-02-10 15:01
*Robban
EnannanRobban skrev:

MC, fortsatt så att SE3 & 4 inte importerar många timmar på årsbasis från någon annan än SE 1&2, kolla på statistiken så får du se!

Ja. Fast nu handlade det om import till SE3, respektive SE4. Ej om varifrån ev import kommer.
Brist skapar prisökning! Är så ekonomin fungerar. Dvs dåligt.

Detta skrev jag
"Det är ju underskott i de två södra elområdena, så vi importerar ju dit.
Att vi som land totalt sett exporterar är helt ointressant, då det är bristen som trissar upp priset"

Uppdaterat: 2022-02-10 16:20
Gillar kurvor och rondeller

Är det import om SE3 får ström producerad i SE2? För det det som sker de flesta dagarna, det produceras inte 10-13000 MW i SE3, som behövs för att täcka behovet.

Uppdaterat: 2022-02-10 16:59
*Robban

Tycker nog också att "import" används lite ovanligt i kommentaren ovan. I så fall är det nog många produkter som "importeras" inom landet - alltså mellan olika regioner.

Uppdaterat: 2022-02-10 17:54

Demokrati är ett relativt begrepp men förenklat så är ditt hatobjekt Sverige i toppen tillsammans med nordiska länder AL. Kina som är ditt föregångsland ligger i botten tillsammans med andra auktoritära stater 151(167). Våra vänner på andra sidan Atlanten, USA, har plats 25 och betecknas som en demokrati med anmärkningar. Problemet i USA är fungerande stat och politisk kultur. MIn "vurm" för Tesla är bra några år gammalt då jag fick upp ögonen över vilket fantastiskt företag det är och dess färgstarke entreprenör till storägare. Att på ett decennium gått från några tusen till miljonvolym bilar har skapat ett omvänt förhållande i bilbranschen där alla helt plötsligt ska kopiera konceptet, lite likt IKEA, men återstår att se vilka som lyckas. Om Tesla har dåliga arbetsvillkor som affärsmodell är nog mer ett sätt för avundsjuka att försöka skada företaget som har ledartröjan för tillfället. Angående VolvoCars är det mycket sorglig historia, att Sverige tillåtit en större arbetsgivare kontrolleras ytterst av kinesiska staten, som inte är demokratisk. Inget vet vilket pris Sverige kommer få betala för detta men det kommer, precis som stämningen från Huawei. Jag hoppas att vi kan enas om att Sveriges "oberoende" och demokratiska system måste vårdas och skyddas från attacker både inom och utanför gränserna samt fortsätta käbblet i tex detta forum.

Uppdaterat: 2022-02-10 22:20
A.L skrev:

Extremisterna Har tvångsinfört reduktionsplikten som i sin tur ger högre transportpriser.

Sju av åtta partier i riksdagen som röstat för reduktionsplikten är alltså extremister och de påstås tvångsinfört den. Intressant syn på demokrati, som AL har.

Uppdaterat: 2022-02-10 23:41
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
Swenssons skrev:

Jag har tankat enbart HVO100 sedan 2013 / 2014 men sedan årsskiftet har jag tyvärr tvingats att tanka fossil diesel trots att jag är emot detta.

Då prisskillnaden numera är så pass stor anser jag inte längre att det är motiverat att tanka HVO100 trots klimat och miljövinsterna och att bilen går bättre, blir piggare, går mjukare och startar lättare på HVO100.

Jag tycker fortfarande HVO 100 är värt sitt pris och tankar enbart detta varje gång. Att jag har en bil som drar runt 3,5 liter/ 100 km och kör ganska lite under ett år, gör valet ännu enklare.

Uppdaterat: 2022-02-10 23:23
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
L. Mäkinen skrev:

Tyvärr existerar ingen fri marknad någonstans. All handel påverkas av aktörer som har som syfte att snedvrida marknaden såsom stater, karteller, samarbetsorganisationer och liknande.

Ja, när det finns aktörer på svenska marknaden som upphandlar lastbilstransporter för priser som gör att de som vinner avtalen, har så låga inkomster att det knappt räcker till diesel och än mindre till vettig lön, så kan man fundera på hur bra den "fria marknaden" fungerar.

Uppdaterat: 2022-02-10 23:35
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
J.L skrev:

Demokrati är ett relativt begrepp men förenklat så är ditt hatobjekt Sverige i toppen tillsammans med nordiska länder AL. Kina som är ditt föregångsland ligger i botten tillsammans med andra auktoritära stater 151(167). Våra vänner på andra sidan Atlanten, USA, har plats 25 och betecknas som en demokrati med anmärkningar. Problemet i USA är fungerande stat och politisk kultur. MIn "vurm" för Tesla är bra några år gammalt då jag fick upp ögonen över vilket fantastiskt företag det är och dess färgstarke entreprenör till storägare. Att på ett decennium gått från några tusen till miljonvolym bilar har skapat ett omvänt förhållande i bilbranschen där alla helt plötsligt ska kopiera konceptet, lite likt IKEA, men återstår att se vilka som lyckas. Om Tesla har dåliga arbetsvillkor som affärsmodell är nog mer ett sätt för avundsjuka att försöka skada företaget som har ledartröjan för tillfället. Angående VolvoCars är det mycket sorglig historia, att Sverige tillåtit en större arbetsgivare kontrolleras ytterst av kinesiska staten, som inte är demokratisk. Inget vet vilket pris Sverige kommer få betala för detta men det kommer, precis som stämningen från Huawei. Jag hoppas att vi kan enas om att Sveriges "oberoende" och demokratiska system måste vårdas och skyddas från attacker både inom och utanför gränserna samt fortsätta käbblet i tex detta forum.

Ja du Googlar men missar varför USA inte kan betraktas som en demokrati. Men för att citera min gamle lärare när jag läste statsvetenskap en gång i tiden(där demokratiteori ingår): "De enda som tycker de lever i en demokrati är USA:s styre själva":-) Men ändå får vi fram en visst tveksamhet (*garv*), så med andra ord talar du emot dig själv i och med din kritik mot Kina och så även Volvo.

En annan fråga rör komponenterna - och dess underkomponenter och material. Har J.L detaljstuderat dem i alla produkter han har hemma? Har han säkerställt att samtliga av alla material och resurser som krävts i hela förädlingskedjan är byggda på ett enligt honom korrekt sätt? Hur många innehåller delar från korrupta och antidemokratiska regimer (enligt J.L:s egenpåhittade definition)? För du känner väl till att en bil består av komponenter - och underkomponenter? Eller kan det måhända vara så att det finns andra motiv bakom kritiken mot Volvo än snacket om demokrati? I mina ögon vore det då mer trovärdigt att skriva ut att man inte gillar bilarna, det är helt ok med mig.

Notera att jag inte tar ställning vare sig för eller mot Kina, Sverige eller USA i det här (som J.L läser in). Vad jag gör är att skärskåda din argumentation och som nu kan utläsas talar du emot dig själv, därav att det tog sådan tid innan du fick ihop ett svar.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-11 08:26
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
John2008 skrev:

A.L skrev:
Extremisterna Har tvångsinfört reduktionsplikten som i sin tur ger högre transportpriser.

Sju av åtta partier i riksdagen som röstat för reduktionsplikten är alltså extremister och de påstås tvångsinfört den. Intressant syn på demokrati, som AL har.

Ja John du är som vanligt duktig på att klippa och klistra men missar också som vanligt kontexten i det du kommenterar eller åberopar. Den frågan har vi nämligen redan diskuterat ovan.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-11 08:29
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
EnannanRobban skrev:

Är det import om SE3 får ström producerad i SE2?

Svar Ja.
Du har redan frågat detta, och jag har svarat med förklaring varför import är dåligt.

EnannanRobban skrev:

För det det som sker de flesta dagarna, det produceras inte 10-13000 MW i SE3, som behövs för att täcka behovet.

Exakt min poäng!
Ännu värre är det i SE4, efter man lagt ned kärnkraftverket Barsebäck utanför Malmö

Klarar man inte självhushåll på samhällsviktiga funktioner (energi, livsmedel, kompetens etc) skapas beroende som sätter elområdet, regionen, landet (eller annat avgränsat område) i riskabel situation.
Se på tyskland!!!
Deras dumma beslut påverkar nu hela EU negativt genom att ge Putin "bra kort" att spela med i världspolitiken.
Farligt och kunde helt undvikits.

Uppdaterat: 2022-02-11 17:35
Gillar kurvor och rondeller
Pi skrev:

Tycker nog också att "import" används lite ovanligt i kommentaren ovan. I så fall är det nog många produkter som "importeras" inom landet - alltså mellan olika regioner.

Då indelningen i elområden får avgörande negativa konsekvenser, är orden import/export bara ett sätt att beskriva "in/ut".
Så fokusera inte på ordet utan innebörden.

Uppdaterat: 2022-02-11 17:38
Gillar kurvor och rondeller

Och åter igen, ett fåtal timmar per år importerar SE4 från något annat land än från SE2-3.
Barsebäck är lite sent att deppa över, hade kanske varit bättre att sluta vara mot havsvind de senaste 15 åren, då hade SE4 haft ännu färre timmar med import och kunnat hålla fullt mot polen och Tyskland de flesta dagarna…

Uppdaterat: 2022-02-13 20:25
*Robban

ok, bra att alla nu vet vad jag menade med import.
Är du även med på varför import är dåligt?
Förutom att det skapar externt beroende kostar det massor att bygga stabila överföringarsledningar av el från externt håll, som helt kunde undvikits med intern elproduktion.

Vindkraft är bara en våt dröm då det inte blåser stabil vind.
Kolla denna bild så ser du orsaken till att man inte kan bygga en stabil elproduktion från vindkraft.
http://media.nejdetkanviinte.se/2019/02/wind_normalized_2018.png

Från denna site. Har inte läst texten, men bilderna talar för sig självt.
https://nejdetkanviinte.se/2019/02/16/vind-vs-karnkraft-2018/

Det stora problemet är att vinden i norra EU är ganska homogen, dvs blåser det inte i SE4, blåser det heller inte i danmark eller andra länder runt om SE4.

Uppdaterat: 2022-02-14 00:25
Gillar kurvor och rondeller

Och åter igen, vi importerar el 4% av årets timmar och totalt 2% av vår förbrukning. Är ditt alternativ att vi klipper kablarna till vår omvärld eller varför skall vi annars ha ledningarna, bara för export eller?
Fråga Finland om de tycker lika?

Uppdaterat: 2022-02-14 06:55
*Robban

MC, tycker fortfarande att du blandar och ger med din egen definition av import. Import/export är relaterat till handel mellan länder - inte mellan delar/regioner i ett land. Skall vi använda import-begreppet så skall vi nog hålla oss till den allmänna definitionen och inte till hemmagjorda varianter. Speciellt i energi-sammanhang kan det bli lite rörigt annars.

Uppdaterat: 2022-02-14 07:13

Är nettoinförsel/utförsel ord ni vill använda mellan elområden då?
Känns lite fånigt att debatera ordvalet då alla vet vad jag menar...

Då producenterna i varje elområde säljer till marknadspris som sätts beroende på tillgång/efterfrågan inom området och om det är nettoinförsel/utförsel av el, är överskott+utförsel det bästa alternativet.

Uppdaterat: 2022-02-17 20:07
Gillar kurvor och rondeller

Nåja, nu handlar ju denna tråd om nåt helt annat än elhandel så vi kanske skall avsluta den utvikningen av denna tråd.

Uppdaterat: 2022-02-17 22:38

25,72 kr var literpriset för HVO 100 (Neste) när jag tankade den 15/02-2022.

Uppdaterat: 2022-02-17 23:45
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.