Vi Bilägares forum

Svenskt pris på MG 5: Så mycket kostar elbilskombin

Svenskt pris på MG 5: Så mycket kostar elbilskombin

Kinesiska MG vill locka elbilsköpare som hellre åker kombi än suv. Senaste tillskottet MG 5 har nu fått en svensk prislapp.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-02-08 16:58

Kommentarer

Ganska precis 100000 kr för mycket för att bli intressant, tyvärr.

Uppdaterat: 2022-02-08 18:54

Nu är väl det ju leasing som är MG:s grej — så stay tuned!
Om den här heter Luxury så kommer det billigare versioner också?

Uppdaterat: 2022-02-08 22:33

Fast MG har ju höjt sina initialt mycket låga leasingpriser rätt rejält så dom hamnar nog i samma härad som för MG ZS EV som i motsvarande utförande och pris börjar på 3.160 kr/mån. Om man får gissa - såvida dom inte åter vill göra en rejäl inbrytning på marknaden.

Uppdaterat: 2022-02-08 22:58

Fast här är det väl tydligt att MG Sverige, medvetet sett till att ha ett högt pris, eftersom man räknar med att miljöbonusen kapar en stor del av priset.
Samma bil kostar i Tyskland, Holland, Finland mfl 30.000 Euro innan statlig bonus. Då hade den sålt bra, här icke.

Så detta är väl ytterligare ett bevis på att Bonus-malus bör skrotas, då det enbart driver upp priserna. MG får här 70.000högre pris än hos övriga europeiska läder. Hoppas för bövelen att regeringen inte skjuter till mer pengar i bonusfållan om pengarna redan tagit slut.

Uppdaterat: 2022-02-09 08:59

lsoderlund, men t.ex. Tyskland har ju också elbilsbonus, som verkar vara på samma nivå som den i Sverige? Näe jag tror inte på att det är förklaringen.

Men säkert en helt okej bil, men man får nog inte mer än man betalar för som väl varit försäljningsargumentet för tidigare MG. T.ex. en Skoda Enyaq (från 499' med 41mils räckvidd) känns som minst lika mycket bil per krona.

Uppdaterat: 2022-02-09 09:05

Tveksamt om man ö h t vill SÄLJA dessa bilar - möjligen hyra ut men det visar sig när vi får se de s k leasing-priserna. Idag är det ofta en konstig relation mellan köpe-priserna på elbilar kontra företagens leasing-priser. Och vill man verkligen äga sin elbil, t ex för att man inte har behov av att byta ut den med 2--3 års intervall, så skall man nog ändå vara försiktig att hoppa på tåget med för Sverige helt nya märken.

Uppdaterat: 2022-02-09 09:20

Håller med många här om att det blev ett aningen högt pris för att det ska vara intressant för köp. Hade man landat in under 400 kkr för Luxury och runt 300 kkr efter bonus hade det varit väldig konkurrenskraftigt. Men marknaden är ju vad den är....

Uppdaterat: 2022-02-09 09:58
Power to the people
Pi skrev:

Tveksamt om man ö h t vill SÄLJA dessa bilar - möjligen hyra ut men det visar sig när vi får se de s k leasing-priserna. Idag är det ofta en konstig relation mellan köpe-priserna på elbilar kontra företagens leasing-priser.

Korrekt observation!
Företagen VILL leasa ut.
Gärna korta avtal 1-2år.
Extremt praktiskt att ha återvändande kunder som då ska ha en ny bil.
Leasing gör även köpprocessen snabbare och döljer den verkliga kostnaden, bra för säljaren.
Även bra för köparen då dessa "lån" inte redovisas som blancolån som ett vanligt billån = påverkar inte då man ska lägga om sitt villalån.
Detta är SKITBRA för köparen!!!
Om man kan få ned huslånräntan lite ger detta stor effekt!

Pi skrev:

Och vill man verkligen äga sin elbil, t ex för att man inte har behov av att byta ut den med 2--3 års intervall, så skall man nog ändå vara försiktig att hoppa på tåget med för Sverige helt nya märken.

Är det nåt man kan göra så är det att leasa nya märken.
Vill man äga en bil med osäkert andrahandsvärde och okänd kvalitet?

Jag ska leasa nästa bil !
Vem vill äga en elbil i några år och sedan försöka sälja den då nya elbilar kan åka dubbla sträckan och ladda på halva tiden.
Och som kostar 30%mindre.
Bara kolla vad som fanns för 3år sedan på el och hybridsidan)
(hybrider som "kom runt hörnet" kör nu 7-10mil)

Uppdaterat: 2022-02-09 11:16
Gillar kurvor och rondeller

Denna blev alldeles för dyr, blir nog inget hit, leasing också dyr.

Uppdaterat: 2022-02-09 16:20

350000:- efter bonus tycker jag inte är så dyrt, den enda elkombin i övrigt är väl Taycan för en mille?
Men jag skulle aldrig köpa en okänd kines även om den har 7 års garanti som man ju inte vet något om.
Leasingpriserna verkar inte vara klara, men de måste bli rimliga om man ska få ut några bilar på marknaden.
Suget finns nog, det finns många som hellre vill ha en kombi än en SUV.

Uppdaterat: 2022-02-14 12:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vad ful den var. Ser ut som nått Fiat kläckt fram, eller Huyndai på 90 talet.

Uppdaterat: 2022-02-14 13:35