Vi Bilägares forum

Efter tuffare reglerna: Tvärnit för förmånsbilar

Efter tuffare reglerna: Tvärnit för förmånsbilar

När regeringen stramade åt reglerna för svenska förmånsbilister störtdök försäljningen av företagsbilar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-02-03 07:20

Kommentarer

När jag körde som mest var det fördelaktigare att köra privat bil mot milersättning på 40 kr/mil.

Uppdaterat: 2022-02-05 10:00

Min gissning är att många förmånsbils-förare inte själva ägt en ny, större, modern bil och därmed drabbats av de höga kostnader dessa medför och att detta är orsaken till att man ständigt motsäger att förmånsbilar skulle vara förmånligare än egen ägd bil. Min egen och enkla slutsats är att eftersom det finns så många förmånsbilar i vårt land så är nog även det ett kvitto på att det är ett ekonomiskt fördelaktigt bilägande för de allra flesta med den förmånen.

Uppdaterat: 2022-02-05 10:38

Inte alls.
Mina erfarenheter efter att jobbat inom företag/branscher där förmånsbil/tjänstebil var "standard" under 20+ år - många lockas skaffa en större, dyrare och nyare förmånsbil, än de annars hade köpt.
I princip alla skaffade den dyraste de fick plats med inom taket. Var ett jäkla snack om den bilen för dagen som erbjöd det bästa paketet.
Jag har under min karriär istället tagit ut pengarna som extra lön.
En förmånsbil har jag tagit ut, VW Polo utan extra utrustning.
Blev dumförklarad.

Få köper en ny stor bil var tredje år privat, då ser man nämligen hur svindyr värdeminskningen är.

Uppdaterat: 2022-02-05 10:50
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Få köper en ny stor bil var tredje år privat, då ser man nämligen hur svindyr värdeminskningen är.

Exakt det jag pekade på ! Och inte bara värdeminskningen - idag är ju malus-skatten för den typen av bilar inte heller att leka med liksom servicekostnader m m. Många bäckar små blir en stor Å för privatköpare.

Uppdaterat: 2022-02-05 11:17

Ok då kanske missförstod jag dig, sorry

Uppdaterat: 2022-02-05 17:09
Gillar kurvor och rondeller

Det här är som sagt inte korrekt beräknat eftersom ni inte inkluderar förlusten i pension. Den är ganska betydande och efter ett antal år med tjänstebil pratar vi om miljonbelopp i minskad tjänstepension.

Så nej, det är inte billigare att ta ut tjänstebil om man också räknar in de där 1200-2000 kr/månad som pensionen minskar med och som dessutom inte erhåller någon avkastning (under en trettio år till råga på allt).

Så även om det sticker i ögonen på en viss del av lönekollektivet när tjänstebilisterna kommer farande i sina relativt sett finare bilar så tänker ni inte på att de också ger upp sin framtida konsumtion i form av lägre pension. Man kan även uttrycka det som att jag lånar av mig själv för att kunna utföra mitt arbete, och får en fattigare ålderdom (utan bil dessutom:-).

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-05 22:06
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Det här är som sagt inte korrekt beräknat eftersom ni inte inkluderar förlusten i pension. Den är ganska betydande och efter ett antal år med tjänstebil pratar vi om miljonbelopp i minskad tjänstepension.
Så nej, det är inte billigare att ta ut tjänstebil om man också räknar in de där 1200-2000 kr/månad som pensionen minskar med och som dessutom inte erhåller någon avkastning (under en trettio år till råga på allt). .
MVH AL

Under förutsättning att du inte spar motsvarande privat.
Du kan så klart avsätta det du spar på att inte behöva köpa den dyra bilen privat. Ta gärna räntekostnaden och spar det i några fonder. Vipps så har du troligen minst lika stort kapital, fast redan beskattade pengar som du inte behöver betala inkomstskatt på då du tar ut dom.

Uppdaterat: 2022-02-05 22:06
Guran skrev:

A.L skrev:
Det här är som sagt inte korrekt beräknat eftersom ni inte inkluderar förlusten i pension. Den är ganska betydande och efter ett antal år med tjänstebil pratar vi om miljonbelopp i minskad tjänstepension.
Så nej, det är inte billigare att ta ut tjänstebil om man också räknar in de där 1200-2000 kr/månad som pensionen minskar med och som dessutom inte erhåller någon avkastning (under en trettio år till råga på allt). .
MVH AL

Under förutsättning att du inte spar motsvarande privat.
Du kan så klart avsätta det du spar på att inte behöva köpa den dyra bilen privat. Ta gärna räntekostnaden och spar det i några fonder. Vipps så har du troligen minst lika stort kapital, fast beskattade pengar.

Du menar att jag skall spara med 55% marginalskatt? Det kan omöjligen bli lika lönsamt....

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-05 22:07
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Om vi sätter upp en kalkyl för en V90, vi kan min egen som jag har koll på vad den kostar.

Där betalar jag 7300 kr i förmånsskatt varje månad, vilket beskattas med 55%. Det ger 2160 per månad i utebliven tjänstepension. Det motsvarar cirka 3 miljoner på 40 år och med 6% avkastning, eller 6250 kr/mån.

Det är dessa 6250 kr/mån som alltså min tjänstebil kostar mig utöver förmånsskatt och gud vet vad.

Hade jag istället valt att köpa bilen kan jag först skriva upp min inkomst med cirka 10 000 kr/mån. Med 55 % skatt får jag då ut 4500 kr/månad. Tillkommer 6250kr/mån (eller ännu mer om man ser till börsutvecklingen och ytterligare betydligt mer om man räknar på att man får ut 3000 kr extra i tjänstepension om man höjer sin lön istället för att ta ut en bil). Då har jag 10750 kr/månad att betala en V90 D4 AWD Inscription med (eller 20 000 kr om jag räknar på det riktiga beloppet).

Det tror jag räcker mer än väl.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-05 22:47
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Om vi sätter upp en kalkyl för en V90, vi kan min egen som jag har koll på vad den kostar.
Där betalar jag 7300 kr i förmånsskatt varje månad, vilket beskattas med 55%. Det ger 2160 per månad i utebliven tjänstepension. Det motsvarar cirka 3 miljoner på 40 år och med 6% avkastning, eller 6250 kr/mån.
Det är dessa 6250 kr/mån som alltså min tjänstebil kostar mig utöver förmånsskatt och gud vet vad.
Hade jag istället valt att köpa bilen kan jag först skriva upp min inkomst med cirka 10 000 kr/mån. Med 55 % skatt får jag då ut 4500 kr/månad. Tillkommer 6250kr/mån (eller ännu mer om man ser till börsutvecklingen och ytterligare betydligt mer om man räknar på att man får ut 3000 kr extra i tjänstepension om man höjer sin lön istället för att ta ut en bil). Då har jag 10750 kr/månad att betala en V90 D4 AWD Inscription med (eller 20 000 kr om jag räknar på det riktiga beloppet).
Det tror jag räcker mer än väl.
MVH AL

Men hur räknar du nu?
Det är väl ändå endast eventuell lön du avstår som du inte får tjänstepensions avsättning för? Den är det väl arbetsgivaren som betalar in.

Uppdaterat: 2022-02-05 22:55

Ber om ursäkt.... Lördag kväll och middag hemma med vänner:-) Rätt är 7200x0,55x0,3=1200 kr/mån. Det ger 8104 kr/mån
Slår vi in det på 10 000 kr/mån blir det istället 1650 kr/mån och inget annat. Det ger 11143 kr/mån utöver förmånsvärdet.

Fortfarande räcker det för att betala en V90 D4 AWD.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-05 23:24
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Sen är ju kostnaden via förmånsvärdet väldigt olika beroende på bilval och såvitt jag förstått relativt låg för elbilar samtidigt som dessa är dyra att köpa som privatköpare så ett annat exempel än din V90 kan säkert ge ett helt annat utslag i jämförelsen med privatköp.
Och är det då så ofördelaktigt med förmånsbil - varför då inte köpa bilen privat... Nja - nånstans finns det nog en begraven hund...:)

Uppdaterat: 2022-02-06 09:38

Att köpa ny bil vart tredje år är dyrt oavsett tjänstebil, förmånsbil eller privat.
Folk fattar inte att värdeminskningen inte kan trollas bort.
Jag köper alltid ca 1år gamla bilar med maxutrustning, spar ca30% på det.

Uppdaterat: 2022-02-06 10:16
Gillar kurvor och rondeller

Det gäller bara att hitta 1-åringar med rätt utrustning, inte alltför många mil och till rätt pris. Inte alltid så lätt. Och inte alltför sällan är priset inte så mycket lägre än en helt ny bil efter de rabatter man kan förhandla sig till - i alla fall var det så tidigare. Så att dessa få bilar ligger på typ 70 % av det förhandlade nypriset tror jag faktiskt inte på.

Uppdaterat: 2022-02-06 11:00
Pi skrev:

Det gäller bara att hitta 1-åringar med rätt utrustning, inte alltför många mil och till rätt pris. Inte alltid så lätt. Och inte alltför sällan är priset inte så mycket lägre än en helt ny bil efter de rabatter man kan förhandla sig till - i alla fall var det så tidigare. Så att dessa få bilar ligger på typ 70 % av det förhandlade nypriset tror jag faktiskt inte på.

Håller helt med dig Pi i ditt resonemang och slutsats. Som stöd för det har jag köpet av mina 2 senaste bilar som var max 1 år gamla vid köp. Man måste vara jävligt på tå för att hitta dessa ettåringar.

Uppdaterat: 2022-02-06 12:13
Pi skrev:

Det gäller bara att hitta 1-åringar med rätt utrustning, inte alltför många mil och till rätt pris. Inte alltid så lätt. Och inte alltför sällan är priset inte så mycket lägre än en helt ny bil efter de rabatter man kan förhandla sig till - i alla fall var det så tidigare. Så att dessa få bilar ligger på typ 70 % av det förhandlade nypriset tror jag faktiskt inte på.

Ja det stämmer mer med verkligheten
Min MB fick jag 74% av vad jag köpte den ny för, efter drygt 3 år och 7000mil
Den såldes sedan för 81% av nypriset jag betalade.

Uppdaterat: 2022-02-06 12:47
Pi skrev:

Sen är ju kostnaden via förmånsvärdet väldigt olika beroende på bilval och såvitt jag förstått relativt låg för elbilar samtidigt som dessa är dyra att köpa som privatköpare så ett annat exempel än din V90 kan säkert ge ett helt annat utslag i jämförelsen med privatköp.
Och är det då så ofördelaktigt med förmånsbil - varför då inte köpa bilen privat... Nja - nånstans finns det nog en begraven hund...:)

Jag tror att hunden består av att folk inte tänker på morgondagen, utan ser möjligheten att få en ny bil istället för att spara till något så trist som en pension.

Men räknar man på det så ser man att förmånsbilen är skrämmande dyr, precis som bilar i största allmänhet.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-02-06 15:49
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Pi skrev:

Det gäller bara att hitta 1-åringar med rätt utrustning, inte alltför många mil och till rätt pris. Inte alltid så lätt. Och inte alltför sällan är priset inte så mycket lägre än en helt ny bil efter de rabatter man kan förhandla sig till - i alla fall var det så tidigare. Så att dessa få bilar ligger på typ 70 % av det förhandlade nypriset tror jag faktiskt inte på.

Vi har idag 3 bilar, tar dom som exempel.
VW Up: demobil med 260mil på mätaren, ca 4 månader gammal. 114k inkl vinterdäck (listpris ny 158k + vinterdäck)
MX-5 Sport (Recaro, Bose, Bilstein sportfjädring, metallic mm): ägd av säljare. 8 månader och 850mil, 224k + gratis första service (listpris ny ca 300k, skrev aldrig upp det)
E-klass 200d extrautrustad för 275k enl specen jag fick med mig (saknar drag och läderklädsel, vår har AMG-alcantra) 2500mil 1.5år, 385k inkl 2års "MB certified" garanti (nypris vet inte)

Alla köpta på märkesbutik.

Letade LÄNGE på dom två sista. Ville ha fullutrustade bilar i rätt spec&färg, men fick kompromissa på lacken på båda.
VW Up var enklare då utrustningslistan är kort.

Uppdaterat: 2022-02-06 21:16
Gillar kurvor och rondeller
Guran skrev:

Min MB fick jag 74% av vad jag köpte den ny för, efter drygt 3 år och 7000mil

Otroligt BRA jobbat!
Då valde du smart så bilen hade rätt utrustning = enklare att sälja.
Om jag får välja så behåller jag bilarna längre. Hustrun vill byta ofta, medan jag blir fäst vid dom. Minns alla resor med familjen och allt annat kul man gjort med bilen.

Uppdaterat: 2022-02-06 21:20
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Guran skrev:
Min MB fick jag 74% av vad jag köpte den ny för, efter drygt 3 år och 7000mil

Otroligt BRA jobbat!
Då valde du smart så bilen hade rätt utrustning = enklare att sälja.
Om jag får välja så behåller jag bilarna längre. Hustrun vill byta ofta, medan jag blir fäst vid dom. Minns alla resor med familjen och allt annat kul man gjort med bilen.

Smart vet jag inte, den stod där i bilhallen helt ny utan en massa extrautrustning mer än det nödvändiga och onödvändigt stora hjul :)
Sen har beg.priserna peakat och GLC verkar vara omåttligt populära som begagnade, den ökade i värde i takt med att milen ökade det sista året. Drygt 16kr/mil i värdeminskning var helt ok.

Uppdaterat: 2022-02-06 22:02