Vi Bilägares forum

Elbilar på marknaden

Elbilar på marknaden

Jag tänkte att vi kunde ha en sansad tråd om de elbilar som finns att köpa och beställa. Mitt förslag är att vi begränsar oss till att inte upprepa mantran eller uttalanden. Har man skrivit något i tråden finns det ingen anledning att upprepa det eftersom man förutsätts läsa hela tråden innan man skriver i den.
Några nytillskott verkar vara på väg med möjlighet att "registrera intresse". Då tänker jag på Honda e som ser ut att få vansinnigt högt pris och VW ID3 som inte heller ser ut att revolutionera marknaden prismässigt.

Uppdaterat: 2019-09-24 08:48

Kommentarer

Guran
Fast den saknar en viktig utrustning, torkare bak. ;-)

Jag sökte lite info på nätet om möjligt pris på Ioniq 6 och gissningarna är att den kommer starta ett snäpp upp från 5:an. Men säg att det slutar på drygt 600 kkr för den bäst utrustade varianten så är det bra pris.

Min initiala gissning var att den skulle kosta mer.

Uppdaterat: 2022-01-24 20:37
Axa skrev:

Guran
Fast den saknar en viktig utrustning, torkare bak. ;-)
Jag sökte lite info på nätet om möjligt pris på Ioniq 6 och gissningarna är att den kommer starta ett snäpp upp från 5:an. Men säg att det slutar på drygt 600 kkr för den bäst utrustade varianten så är det bra pris.
Min initiala gissning var att den skulle kosta mer.

Måste man ha torkare bak skall man inte köpa en Ioniq 5 🤣
Men samtidigt skall man inte plocka bort den då den har många andra fördelar. Nu har jag kört en vecka och rutan har inte blivit särskilt skitig. Men vid taskigt väglag, ja då blir den skitig.
Ioniq 5 fick en riktigt bra prissättning i Sverige då den introducerades. Ca 50kkr lägre än vad expertisen antagit. (Inräknat introduktionsrabatten på 40kkr) blir garanterat det samma på Ioniq 6. Kanske 650 för 4wd topputrustad och sedan den obligatoriska introduktionsrabatten.
Lägre utrustade RWD ca 80kkr lägre.
Det är min gissning, dvs något lägre än Tesla 3.

Uppdaterat: 2022-01-24 21:08
motorcykelentusiasten skrev:

.
Har ni sett Ioniq 6?
Riktigt läcker!

Kan bara hålla med, riktigt läcker. Hoppas att det håller till produktionsledet med. Visning till sommaren sägs det.

Förmodligen mitt "go to" bilval när den klassiska Ioniqen ska bytas ut.

Uppdaterat: 2022-01-24 21:40
Power to the people

Guran
Ja, du kommer nog ligga nära sanningen ifråga om priset. Som sagt, det är isåfall bra pris. 👍

Uppdaterat: 2022-01-24 21:50

I morgon startar Norska Motor och NAF:s stora vintertest av elbilar
Den intresserade kan följa testen här
https://motor.no/aktuelt/motors-store-vintertest-av-rekkevidde-pa-elbiler/217132

Uppdaterat: 2022-01-25 21:54

Guran
Tack för tipset!
Skulle tro att någon Teslamodell hamnar i toppen.
Men sen kan det bli intressant med resten.

Uppdaterat: 2022-01-25 22:42

Kan bara konstatera att Tesla fortfarande är nr 1 i fråga om energieffektivitet.
Mest imponerande tycker jag Y är som trotts sin rymd har så låg förbrukning, här visar det sig tydligt att prioriteringen av lågt luftmotstånd framför SUV look är en klar vinnare. Även i måttliga norska hastigheter.
Även KIA EV6 presterar bra, också tack vare sin mer aerodynamiska kaross jämfört med sitt syskon Ioniq5.
Förvånande hur Skoda Enyaq X är den mest energieffektiva av VAG:s trillingar

Uppdaterat: 2022-01-26 19:18

Guran
Ja, jag var precis in och läste. En del märkligheter. Det var väldigt stor skillnad mellan vanliga Enyaq och Enyaq X till fördel för den fyrhjulsdrivna. Fyrhjulsdriften borde ge mer i förbrukning men kanske inte i vinterväglag?

Uppdaterat: 2022-01-26 19:38
Axa skrev:

Guran
Ja, jag var precis in och läste. En del märkligheter. Det var väldigt stor skillnad mellan vanliga Enyaq och Enyaq X till fördel för den fyrhjulsdrivna. Fyrhjulsdriften borde ge mer i förbrukning men kanske inte i vinterväglag?

Var troligen inget inget vinterväglag att tala om. Det är väldigt snöfattigt i år i de trakterna och dom skrev att vägarna mest var lite fuktiga.
Men Skodan är väldigt mystisk. Men 2WD kan faktiskt sakna värmepump, det är väl ett tillval som skall kryssas i på Enyaq och troligen standard på den dyrare fyrhjulsdrivna. Är den enda troliga förklaringen jag kan komma på.
Du ser samma mönster på den billiga Tesla 3SR som helt säkert inte har värmepump. Vilket Y och 3LR har.

Uppdaterat: 2022-01-26 19:52

Guran
Nu vet jag inte ifall Norge erbjuder samma utrustningsnivåer som Sverige ifråga om Enyaq. I Sverige är dock värmepump standard på samtliga nivåer men vet att det har varit tillval i tex England.
Det är ju vidare även märkligt sett till räckvidden på sommaren då den ska vara riktigt bra enligt motor.no.

Uppdaterat: 2022-01-26 20:19
Axa skrev:

Guran
Nu vet jag inte ifall Norge erbjuder samma utrustningsnivåer som Sverige ifråga om Enyaq. I Sverige är dock värmepump standard på samtliga nivåer men vet att det har varit tillval i tex England.
Det är ju vidare även märkligt sett till räckvidden på sommaren då den ska vara riktigt bra enligt motor.no.

Det är därför jag gissar på att inte bilen har en värmepump, eller att den inte fungerar. För det har tydligen varit ett problem även på andra VAG bilar. Min korta erfarenhet av elbil säger att värmen förbrukar ca 1kW vid de utetemperaturerna, med fungerade värmepump. Med ett normalt Cop värde på en värmepump så borde det bli ca 3kW utan fungerande värmepump. Eller ungefär 2kWh extra förbrukning på tio mil med en medelhastighet på 70km/Tim. Drar man från det så hamnar förbrukningen på en mer rimlig/förväntad nivå, ca 18kWh/100km.

Uppdaterat: 2022-01-26 22:05

Guran
Ja, så kan det vara. Å andra sidan har jag läst en del andra tester med tvåhjulsdrivna Enayq, med värmepump, där förbrukningen ökar radikalt vintertid så det kanske är något problem som behöver åtgärdas.
Nåja, jag lär väl märka det framöver.

Uppdaterat: 2022-01-26 22:18

Jag såg en Aiways U5 i trafik idag i Stockholm för första gången, verkade vara en googlebil med kamera på taket som åkte runt och "filmade gatorna". Hade i alla fall en stor strut på taket med en kamera. Det är en ganska stor bil, men inte vacker framifrån.

Uppdaterat: 2022-01-26 22:20
Axa skrev:

Guran
Ja, så kan det vara. Å andra sidan har jag läst en del andra tester med tvåhjulsdrivna Enayq, med värmepump, där förbrukningen ökar radikalt vintertid så det kanske är något problem som behöver åtgärdas.
Nåja, jag lär väl märka det framöver.

Men oavsett visar testen det man vetat. Vill man ha och har behovet av en elbil som är energieffektiv och kör långt och har det bästa laddnätverket. Då får man köpa en Tesla. Värdesätter man andra delar av bilen och inte har behovet av att ofta köra långa sträckor så är det hugget som stucket, då kan man välja bil ganska fritt efter eget tycke och smak. Med eller utan bakrutetorkaren 🤣

Uppdaterat: 2022-01-26 22:26

Guran
Ja, du har rätt i det du skriver. 😆

Uppdaterat: 2022-01-26 23:12

Vad händer med priserna på elbilar nu när bonuspengarna är slut och ansvarig minister inte känner för att lägga till mer pengar? Jag tror inte att det hjälper att justera malus ytterligare.

Uppdaterat: 2022-01-27 20:00
L. Mäkinen skrev:

Vad händer med priserna på elbilar nu när bonuspengarna är slut och ansvarig minister inte känner för att lägga till mer pengar? Jag tror inte att det hjälper att justera malus ytterligare.

Jag tro inte dom kommer korrigeras något. Inte ännu i alla fall.
Är så enorm lång väntetid på alla ”attraktiva” elbilar så varför skulle man eventuellt sänka priset då efterfrågan är såpass stor, i hela Europa .
Men det kan så klart vara en marknad på steroider. Men jag tror inte det.
Möjligen att priserna stagnerar eller sänks då världen förhoppningsvis kommer tillbaka till preCorona.

Uppdaterat: 2022-01-27 20:05

Ministern behöver alla pengarna till att gräva en sjujäkla grop i Forsmark

Uppdaterat: 2022-01-27 20:50
*Robban
EnannanRobban skrev:

Ministern behöver alla pengarna till att gräva en sjujäkla grop i Forsmark

Jag trodde att det var en avloppsanläggning som var prio ett.

Uppdaterat: 2022-01-27 20:57

Fast samtidigt så är ju bonus/Malus uppbyggt på ett sätt och gäller så att det inte skulle komma nya pengar till Malus ser jag som inte troligt för då faller hela systemet.

Uppdaterat: 2022-01-28 07:37
*Robban

Tag bort bonus-systemet en gång för alla så gissar jag att marknaden kommer att normaliseras prismässigt relativt snabbt. Trots allt lär ju tillverkarna vilja sälja sina bilar...

Uppdaterat: 2022-01-28 09:53

Jag håller med dig i sak pi, men så länge som vi har B/M så måste det också leverera bonusen och vara utifrån en rimlig ändringshorisont.

Uppdaterat: 2022-01-28 10:01
*Robban

Jag förstår inte vad det är som skall normaliseras?
Eller finns det en misstanke om att bilfabrikanterna täljer guld med smörkniv, bara för att det finns ett bonussystem.
Låter mer som en misstanke om kartellverksamhet.

Uppdaterat: 2022-01-28 10:04

Guran - det är den ena sidan - och inte helt osannolikt. Sen är "bonus" och andra liknande fenomen (ROT/RUT t ex) knappast i långa loppet nåt som vi konsumenter tjänar på - däremot nåt som slukar mängder av de skattepengar vi pytsar in på olika sätt. Om det är tillåtet att tycka så...

Uppdaterat: 2022-01-28 10:25

B/M behövs i båda sina delar. Man kan inte bara ha en av dom. Vem ska köpa bilar om skatterna hålls extremt höga första 3 åren på fossilbilar, men ingen bonus betalas ut på elbilar? Det blir väldigt dyrt åt båda hållen då.

Jag tycker dock att saker som RUT och ROT avdrag är lyx som borde tas bort. Det kan man betala ur egen ficka om man tycker sig måste använda sådana tjänster.

Bil däremot är inte lyx för alla. Det är vardag och något som väldigt många människor behöver för att klara sina liv. Nu när elbilar fortfarande är så dyra som de är så är det rimligt att en bonus betalas ut för det samtidigt som man straffar de som känner ett behov av att leva kvar med det gamla.

Hur skulle det se ut om samma höga skatter hölls kvar på nya bensin och dieselbilar, men all bonus togs bort på elbilar? Jag hade varit en av dom som då måste avstå nya bilar och köpa begagnat. Tänk om väldigt många andra skulle sitta i samma sits, vad skulle det då göra med begagnatmarknaden?

Uppdaterat: 2022-01-28 10:33
- Peugeot e-208 GT 2022

bejje - det skulle ju faktiskt kunna vara så att priserna skulle sänkas redan i ca-prislistorna hos bilförsäljarna... Även om Guran med sin bilförsäljande son kanske inte tror på detta...:)

Uppdaterat: 2022-01-28 10:39

RUT rör ni inte, skitsmidigt att slippa städa själv. ;)

Sen kan jag tycka att Bonus/Malus skulle sättas med en lite mer långsiktighet så folk vet vad som händer.....
Nu är elbilsmarknaden igång och fler och fler har sett fördelarna så Bonusen borde sättas till att trappa ner, låt oss säga med 5 eller 10 000 kr per år tills den är helt borta samtidigt som Malusen skulle sättas till att stiga med nån motsvarande procentuell siffra.

Uppdaterat: 2022-01-28 10:39

Henrik, varför skulle Malus stiga om Bonus trappas ner? Det är väl en finansiell balans som gäller?
När det gäller Rot/Rut så är det tydligen många som glömt varför det infördes. Det var för att minska andelen svartarbete och ge arbetstagaren möjlighet till skäliga löner och social standard och där har det lyckats i stor utsträckning, inte så att svartjobben försvunnit, det gör de aldrig, men de har minskat avsevärt.

Uppdaterat: 2022-01-28 11:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Fast Nisse, inom Rut och rot-branschen så förekommer ganska mycket svartjobb fortsatt genom att det underhandlas entreprenörer med… tveksamma företagsmetoder

Uppdaterat: 2022-01-28 11:49
*Robban
saabnisse skrev:

Henrik, varför skulle Malus stiga om Bonus trappas ner? Det är väl en finansiell balans som gäller?

Just därför......tänk ett steg längre och gör matten.

Uppdaterat: 2022-01-28 11:52
Pi skrev:

bejje - det skulle ju faktiskt kunna vara så att priserna skulle sänkas redan i ca-prislistorna hos bilförsäljarna... Även om Guran med sin bilförsäljande son kanske inte tror på detta...:)

Om nu din konspirationsteori stämmer
Hur förklarar du då att fossilbilar har stigit rejält i pris, trotts malus

Uppdaterat: 2022-01-28 11:58

Guran - det tror jag (obs - tror) bl a beror på att tillverkarna måste ta höjd för ev EU-böter på den typen av bilar. Men kanske lika mycket för att jämna ut prisskillnaden till elfordonen och därmed inte behöva sänka elbilspriserna. Men prissättning kan vara en komplicerad mekanism och bara tillverkarna själva har nog facit - vi övriga får "kill-gissa"...:)

Uppdaterat: 2022-01-28 12:04

Jag är benägen att hålla med Pi, man kan verkligen fråga sig varför det skiljer så stora belopp på en elbil mellan olika länder. Det är som du skrev Guran, lite steroidpriser i Sverige tack vare de 70.000kr.

Uppdaterat: 2022-01-28 15:40
Optimus skrev:

Jag är benägen att hålla med Pi, man kan verkligen fråga sig varför det skiljer så stora belopp på en elbil mellan olika länder. Det är som du skrev Guran, lite steroidpriser i Sverige tack vare de 70.000kr.

Vilka stora belopp är det som skiljer?
Är priserna som redovisas med eller utan eventuella bonussystem?
Är det priser med eller utan moms, och vad är i så fall momssatsen ?
Är det inklusive eventuella registreingsavgifter ?
Jag ställer mig lite frågande till påståendena att det skall skilja så mycket i pris mellan likvärdigt utrustad bil.
På en elbil t.ex är det ganska självklart att den har värmepump som standard inkluderat i priset hos oss i Sverige, medans motsvarande bil i lite mindre kyliga trakter har det som ett tillbehör som höjer priset.
Så nej, jag tror inte på skrönan om att handlarna trissar upp priserna i Sverige, bara för att det finns en bonus.

Uppdaterat: 2022-01-28 15:48

En Opel Corsa-e i Finland kostar 29.990 Euro(ca 294.000kr), i Sverige kostar en motsvarande Corsa-e 379.900kr.
Bara ett exempel.

Uppdaterat: 2022-01-28 15:57
Optimus skrev:

En Opel Corsa-e i Finland kostar 29.990 Euro(ca 294.000kr), i Sverige kostar en motsvarande Corsa-e 379.900kr.
Bara ett exempel.

Men som Guran är inne på, är det samma momssats? Samma utrustning? Med eller utan bonus i priset som presenteras?

Uppdaterat: 2022-01-28 16:01
Optimus skrev:

En Opel Corsa-e i Finland kostar 29.990 Euro(ca 294.000kr), i Sverige kostar en motsvarande Corsa-e 379.900kr.
Bara ett exempel.

Men det står också att det är efter fråndraget stöd för köp av elbilar på 6.364 €. Dvs frånpriset är ca 360.000kr.

Uppdaterat: 2022-01-28 16:04

Det svenska priset är ett kampanjpris, bilen kostar 434.000 enligt prislistan. Momsen är 24% i Finland. Så hur vi än vänder och vrider på saker och ting, är bilen dyrare i Sverige. Jag kan bara fråga mig varför.

Uppdaterat: 2022-01-28 16:07
bejje skrev:

Jag tycker dock att saker som RUT och ROT avdrag är lyx som borde tas bort. Det kan man betala ur egen ficka om man tycker sig måste använda sådana tjänster.

Jag tycker du borde du skulle diskutera detta med min rullstolsburna kompis, som inte kan städa och putsa fönster själv. Hon är fattigpensionär och är evigt tacksam för att hon kan få hjälp utan att det kostar sista kronorna för månaden.

När det gäller ROT har jag själv använt det, och låtit en firma göra jobbet istället för att göra det själv med en hjälp av en kompis och betalat honom svart. Knappast en nackdel för någon.

Uppdaterat: 2022-01-30 09:32
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

I anslutning till bonus/malus vill jag även lyfta detta med den slopade skrotpremien, där allt slarvades bort på hög ersättning under en kort period.
Nu ser vi resultatet: mängder av gamla bilar står och dör överallt i naturen.

Uppdaterat: 2022-01-30 09:36
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Vad gäller ROT och RUT så är jag inte heller där så säker på att vi konsumenter verkligen tjänat pengar på detta avdrag. Vill minnas att när det infördes så blev tjänsterna rätt snart lite dyrare före detta avdrag.
Men nu har vi åter hamnat utanför trådens ämne.

Uppdaterat: 2022-01-30 10:46
hultarn skrev:

bejje skrev:
Jag tycker dock att saker som RUT och ROT avdrag är lyx som borde tas bort. Det kan man betala ur egen ficka om man tycker sig måste använda sådana tjänster.

Jag tycker du borde du skulle diskutera detta med min rullstolsburna kompis, som inte kan städa och putsa fönster själv. Hon är fattigpensionär och är evigt tacksam för att hon kan få hjälp utan att det kostar sista kronorna för månaden.
När det gäller ROT har jag själv använt det, och låtit en firma göra jobbet istället för att göra det själv med en hjälp av en kompis och betalat honom svart. Knappast en nackdel för någon.

Är det inte då bättre att man erbjuder sådana tjänster bara till de som faktiskt inte kan städa själv?
Jag menar, de som inte har några problem att röra på sig. Rika och friska människor borde få betala hela beloppet själv

Uppdaterat: 2022-01-30 13:01
- Peugeot e-208 GT 2022

beijje, som jag skrev tidigare var ett av syften med Rot och Rut att få bort svartarbete och ge de som utförde jobben social legitimitet.
Det har fungerat i stor utsträckning, visserligen förekommer fortfarande svartarbete, men det är inget mot vad som var vanligt tidigare.
Och du inser väl att just rika människor tar alla möjligheter att få jobbet gjort till så lågt pris som möjligt, det är därför de är just rika.

Uppdaterat: 2022-02-04 09:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Och du inser väl att just rika människor tar alla möjligheter att få jobbet gjort till så lågt pris som möjligt, det är därför de är just rika.

Eller kan man se det som så att det är väldigt positivt att en del har råd att betala för städning etc. då det skapar arbete och minskar bidragsberoende vilket kommer alla till nytta även de som tjänar mindre.
Men såklart, jante har ett starkt fäste i svenska folksjälen....tyvärr!

Uppdaterat: 2022-02-04 09:37

Min ovilja mot dessa "bidrag" är kopplat till att företagen ofta successivt höjt priserna för tjänsterna så att det i slutändan inte blir billigare för oss konsumenter. Kan de i verkligheten skapa flera tjänster utan att det kostar konsumenten och staten allt för mycket så är det givetvis bra men frågan är om det blivit så... Vi hade ju nyligen ett exempel hos vår statsminister där städföretaget inte hade rent mjöl i påsen - och det lär knappast vara det enda företaget i den branschen...

Uppdaterat: 2022-02-04 10:03

Jag reagerar lite på Volvos icke närvaro. Provkör en del rena elbilar just nu, men tittar också lite på laddhybrider.
Kollar på BMW, Mercedes och Volvo laddhybrider. BMW känns som om de satsar på marknadsföring, de finns därute och har en någorlunda bra prissättning för sin 3-serie. Mercedes, nja de kör sin gamla vanliga stil med lite högre priser än ex BMW. Synd för en C-modell laddhybrid är schysst. Volvo, var finns de, Syns inte, ett tag sedan jag såg en annons om deras laddhybrider. Priserna skall vi inte tala om. Minst 1000kr dyrare per månad mot BMW 3-serie. En vanlig V60 Core laddhybrid, dragkrok, v-hjul för strax över 7000kr/mån. Det känns som om Volvo är ute och far i en egen värld, privatmarknaden är inte riktigt deras grej längre. Märkligt, att man kan köra en bra BMW laddhybrid billigare än en Volvo V60. Eller så har jag inte hängt med var Volvo vill vara på marknaden. Inte undra på att de tappar 20% i försäljning.

Uppdaterat: 2022-02-04 10:28

Om nu "tjänstebilsmarknaden" kommer att krympa så blir nog även Volvo tvungna att återigen ha attraktiva erbjudanden till privatkunderna. Deras försök med nya leasing-priser på XC40/C40 Recharge kanske är ett första steg...

Uppdaterat: 2022-02-04 10:41
Optimus skrev:

Synd för en C-modell laddhybrid är schysst.

Ja den nya MB C-class är det i mitt tycke mest moderna hybriden nu. 10mil på en laddning, marchar 130-140 bara på el. Vet ingen annan bil som är i denna klass. Även som bil trevlig.
Impad faktiskt.

Uppdaterat: 2022-02-04 14:35
Gillar kurvor och rondeller

Mercedesen skulle täcka min dagliga behov med sina 10 mil galant. Den ligger bra till, kan ju hoppas att de kör en kampanj eller två på vårkanten.

Uppdaterat: 2022-02-04 15:05

Lite feedback från tidigare biltester, jag inte hunnit skriva om

Cupra (som ID.3 men snygg inne/ute)
Riktigt jäkla snygg! Lätt snyggaste "vanliga" elbilen just nu, dvs de under miljonen. (Taycan och Audis systerbil i en klass för sig)
Även inne ett stort lyft från VW. Alcantra = kärlek.
Fina och sköna stolar, även det stort lyft från VW.
Tyvärr lika märklig på vägen som ID3 med styrning utan känsla och vingligt chassi. Rent otäck i 100+ knyck om man ska gira undan då baken kommer på ett oväntat sätt.
Bra stereo för bilprisklassen.
Trevlig körställning med sportstolarna.
Helt otroligt svårt att använda rattknapparna. Satt länge och försökte hitta hur man skulle göra för att det skulle bli förutsägbart, men det blir lite olika resultat varje gång.
Byta kanal kunde jag tillslut göra så det blev som jag ville varje gång, men volymen???
Allt från ingen action till värsta volymökningen.
3500kr/mån instegspris är prisvärt!! Service och 1000mil/år.

Mustang E
Snygg, även inne!
Ok stereo, inte bra nog
Konstig styrning, broms som hackar till innan det börjar bromsar, vinglig i chassit som alla SUV.
Behaglig bil, känns mysig och ombonad att köra.
Lät lite märkligt, ja jag stängde av inställningen för motorsjud och satte på Wisper-läget.
Högljudd fläkt, även i lägsta inställningen.
Men förstår att den är populär.

Sammanfattningsvis två snygga elbilar.
Otroligt synd på körkänslan!!!
Nästan så man skulle kunna skita i det, och låta hustrun köra Cupra som hennes bil (har VW Up idag), skulle pryda uppfarten.

Uppdaterat: 2022-02-04 18:08
Gillar kurvor och rondeller