Vi Bilägares forum

Nissan Micra ersätts av elbil – här är första bilderna

Nissan Micra ersätts av elbil – här är första bilderna

Nissan ska förmodligen skrota det klassiska modellnamnet Micra och ersätta småbilen med en ny och billig elbil.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-01-27 10:48

Kommentarer

En elbil "för folket" är efterlängtad. Att som nu normalt betala en halv miljon för att kunna köra elbil, utestänger en stor kundkrets. En elbil för under 300 kkr skulle nog direkt bli den mest sålda i Sverige. Nej, Dacia Spring är inte den bilen!

Uppdaterat: 2022-01-27 10:56

Och vi laddar den med oljebaserad el från Karlshamn. Det är otroligt miljövänligt. Visserligen något bättre än att bränna i varje bil, men långt ifrån bra.

Uppdaterat: 2022-01-27 11:18
Dunderkommentatorn skrev:

Och vi laddar den med oljebaserad el från Karlshamn. Det är otroligt miljövänligt. Visserligen något bättre än att bränna i varje bil, men långt ifrån bra.

Var får du sådana dumheter från?
Det är ju bara vid ytterst extrema förhållanden och tillfällen det sker, har du inte förstått det?
Men kolla hur det är i Kina, där kan man tala om att ladda elbilar med fossil energi, men det har ändå medfört en bättre miljö i städerna eftersom kolen inte eldas där.
Men globalt skitar de ner mer än något annat industriland.

Uppdaterat: 2022-01-27 11:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Dunderkommentatorn skrev:
Och vi laddar den med oljebaserad el från Karlshamn. Det är otroligt miljövänligt. Visserligen något bättre än att bränna i varje bil, men långt ifrån bra.

Var får du sådana dumheter från?
Det är ju bara vid ytterst extrema förhållanden och tillfällen det sker, har du inte förstått det?
Men kolla hur det är i Kina, där kan man tala om att ladda elbilar med fossil energi, men det har ändå medfört en bättre miljö i städerna eftersom kolen inte eldas där.
Men globalt skitar de ner mer än något annat industriland.

Poängen var väl snarare att Karlshamskraftverket under 2021 förbrukade 8 gånger mer än vanligt, och har genererat mer el än under 2021 än vad vekret gjort de tidigare 10 åren sammanlagt. Det har mer eller mindre varit igång varje dag sedan augusti under 2021 fram tills årskiftet.
Hade detta gått att undvika, svaret är JA. Varför det blivit som det blivt, finner du genom en enkel googling.

Uppdaterat: 2022-01-27 13:08
saabnisse skrev:

Dunderkommentatorn skrev:
Och vi laddar den med oljebaserad el från Karlshamn. Det är otroligt miljövänligt. Visserligen något bättre än att bränna i varje bil, men långt ifrån bra.

Var får du sådana dumheter från?
Det är ju bara vid ytterst extrema förhållanden och tillfällen det sker, har du inte förstått det?
Men kolla hur det är i Kina, där kan man tala om att ladda elbilar med fossil energi, men det har ändå medfört en bättre miljö i städerna eftersom kolen inte eldas där.
Men globalt skitar de ner mer än något annat industriland.

Jag bor inte i Kina. Jag bor i Skåne (Sverige). Här importerar vi kolel från Polen och eldar olja i Karlshamn.
Ekonomin styr vad vi producerar för el, allt annat är bara ett spel för gallerierna.
Vi hade ju strax innan miljöklassade bilar som gick på diesel - det var också en politisk konstruktion som gick i stöpet när någon faktiskt mätte utsläppen.
PK-målet är att vi ska bo i grottor för hade viljan om en miljöbil verkligen funnits så hade det inte tagit så lång tid att lösa problemet. Analogt med hur bråttom vi fick att ta fram ett vaccin för pesten-19. Gick väl från att ta 10 år till runt 1.5 år helt plötsligt.

Uppdaterat: 2022-01-27 13:15

Ska vi prata lite fakta istället för en massa tyckande?

* Föregående år 2021 importerade Sverige el 4,3% av tiden (375 av 8760 timmar).
Övrig tid så exporterade 25,3 TWh på helåret.

* Karlshamnsverket producerade för 2021 ca 110 GWh (0,11 TWh) - dvs. MINDRE än en promille av Sveriges totala energiproduktion för 2021 om 165,6 TWh.

* År 2011 - med 4(!) fler kärnreaktorer i drift - importerade Sverige el 27% av tiden, hela 2363 timmar.
Då var det ännu mer kolkraft i mixen på den tiden.

Läs även:
https://www.energiforetagen.se/pressrum/pressmeddelanden/2021/elaret-2021.-fran-rekordlagt-till-rekordhogt-elpris/

Det finns alltså viktigare saker att fokusera på än att vi elda olja några dagar för för frekvensstabilitet och att priset på försäljning av el till kontinenten motiverar det.

Uppdaterat: 2022-01-27 16:26
Power to the people

Det var ord och inga visor, Grosser ! Bra jobbat !

Uppdaterat: 2022-01-27 17:08
Dunderkommentatorn skrev:

Och vi laddar den med oljebaserad el från Karlshamn. Det är otroligt miljövänligt. Visserligen något bättre än att bränna i varje bil, men långt ifrån bra.

Man kan som elkonsument tänka på att välja ett avtal med el från förnybara energikällor som sol, vind och vatten, så minskar marknaden för fossil-el och kärnkraft.

Uppdaterat: 2022-01-27 17:50
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
Grosser skrev:

Ska vi prata lite fakta istället för en massa tyckande?
* Föregående år 2021 importerade Sverige el 4,3% av tiden (375 av 8760 timmar).
Övrig tid så exporterade 25,3 TWh på helåret.
* Karlshamnsverket producerade för 2021 ca 110 GWh (0,11 TWh) - dvs. MINDRE än en promille av Sveriges totala energiproduktion för 2021 om 165,6 TWh.
* År 2011 - med 4(!) fler kärnreaktorer i drift - importerade Sverige el 27% av tiden, hela 2363 timmar.
Då var det ännu mer kolkraft i mixen på den tiden.
Läs även:
https://www.energiforetagen.se/pressrum/pressmeddelanden/2021/elaret-2021.-fran-rekordlagt-till-rekordhogt-elpris/
Det finns alltså viktigare saker att fokusera på än att vi elda olja några dagar för för frekvensstabilitet och att priset på försäljning av el till kontinenten motiverar det.

Grosser, ska du tala om fakta så får du bygga din argumentation på just det, fakta.

Starta då med att skilja på energi och effekt.

Rätt, elöverskott över ett år. (energiöverskott)
Men det hjälper inte om inte effekten räcker till då det behövs. Tex då det inte blåser.

Vi som land sätter oss i en beroendesituation till omgivningen.

fakta är nämligen att du inte BARA behöver starta oljeäldning i karlsborg, utan ÄVEN importera en massa el.

Fakta är att tyskland och andra länder ska stänga kärnkraftverk = så ännu mer rysk gas behövs.

Men vad händer om ryssland drar ned mer på sin gas?

Yttert allvarligt detta!

Uppdaterat: 2022-01-28 07:29
Gillar kurvor och rondeller

Men MC, hur mycket el importerar vi från Polen och Tyskland då?
Att vi har lokal effektbrist, ja det beror ju huvudsakligen på att ledningsinfran inte är anpassad till att räcka dit elen behövs.
Vi har ett problem med effektbrist stundom i Stockholm, Uppsala och Västerås, men vi har å andra sidan Sveriges största vatteenkokare bara 8-15 mil från dessa städer så det beror inte på produktionsbrist utan på överföring.
Här finns massor att göra

Uppdaterat: 2022-01-28 09:45
*Robban

Vad var det nu rubriken handlade om - jo'men visst, det var nog en ny och "billig" elbil ifrån Nissan. Skall bli intressant att se vad deras tolkning av "billig" kommer att vara. Hittills har jag inte sett nån "billig" elbil på den svenska marknaden - möjligen undantagandes VW e-Up när den fanns (MG ZS EV var ju bara "billig" när man hyrde den - tidigare). Fast speciellt billig var inte heller e-Up i jämförelse med sin förbränningsmotordrivna tvilling. Känns som att ordet "billig" har urvattnats rejält under senare år - i alla fall hos biltidnings-journalisterna.

Uppdaterat: 2022-01-28 10:19

"Billig" för elbil, då är det under en halv mille...

Uppdaterat: 2022-01-28 10:24

Precis 40-talisten. För nåt så förgängligt som en bil...

Uppdaterat: 2022-01-28 10:30

Billigt är allt som är prisvärt i jämförelse mot referensprodukten. Jag anser t.ex. att Tesla Model 3 är billig jämfört med motsvarande fossilkonkurrenter. Du får absolut inte samma låga TCO med en jämförbart motoriserad och utrustad fossil 3-serie, S60, eller C-klass t.ex.
Skilj på billig och lågt pris som är det ni egentligen menar....

Uppdaterat: 2022-01-28 10:42

Helt riktigt, billig är något väldigt subjektivt i sammanhanget, det beror på vad man får för sina pengar.
Jag tror vi får vänta på elektriska lågprisbilar om man nu inte räknar Spring dit, men jag undrar om den här Nissanmodellen verkligen blir en sådan.
På bilar i den klassen måste man nog räkna med att det har snålats in på sådant som anses självklart sedan kanske mer än tjugo år och vill man ha något utöver standard blir det inte längre lågpris.
Det finns enkla kinesiska elbilar till lågt pris, men är det sådana vi vill ha?
Skulle de gå att sälja här?
Jag tvivlar.

Uppdaterat: 2022-01-28 11:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Dacia Spring är som bil betraktad som den enklaste Sandero. Men nu är Spring elbil, och då kostar den det dubbla. Är det bara batteripacket som motiverar den extra kostnaden? Annars består dagens elbilar av standardkomponenter som har använts i elkraftssammanhang i årtionden. Vad är det för ny teknik och komponenter som måste betala utvecklingskostnader? Eller är det så att priset sätts efter vad kunden är villig att betala? Som med så mycket annat...

Uppdaterat: 2022-01-28 11:16

Jag använde ordet "billig" eftersom det var vad redaktionen använde vid presentationen av sin artikel ovan. Antar att man syftade på "lågt pris" om vi skall vara så noga...:) Och som saabnisse tror inte heller jag att kommande lilla Nissan-elbil kommer att vara en "billig"/lågpris-bil - den tiden när vi hade "billiga" bilar är nog tyvärr förbi.
40-talisten - vill nog betrakta den senaste generationen av Sandero som en mycket modernare och "bättre" bil än Spring - den sistnämnda är ju en i grunden mycket enklare bil med äldre grundkonstruktion.

Uppdaterat: 2022-01-28 11:24
40-talisten skrev:

Dacia Spring är som bil betraktad som den enklaste Sandero. Men nu är Spring elbil, och då kostar den det dubbla. Är det bara batteripacket som motiverar den extra kostnaden? Annars består dagens elbilar av standardkomponenter som har använts i elkraftssammanhang i årtionden. Vad är det för ny teknik och komponenter som måste betala utvecklingskostnader? Eller är det så att priset sätts efter vad kunden är villig att betala? Som med så mycket annat...

Du kan inte jämföra Spring med Sandero, helt olika bilar. Spring är mindre och enklare.

Uppdaterat: 2022-01-28 11:23

40-talisten "Eller är det så att priset sätts efter vad kunden är villig att betala? Som med så mycket annat..."
Givetvis, marknaden styr, de säljer ju allt de kan producera!
Men även om det inte är några direkt nya komponenter i elbilen så är de ändå nya inom tillverkningsenheten och kräver en ny anpassning och omställning av produktionslinan och det kostar pengar.
Men just Spring är ju ett typexempel på en av lågprisbilarna från Kina.

Uppdaterat: 2022-01-28 11:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

"Du kan inte jämföra Spring med Sandero, helt olika bilar. Spring är mindre och enklare."

Om den är mindre och enklare, varför är den dubbelt så dyr?

Uppdaterat: 2022-01-28 11:27
40-talisten skrev:

Om den är mindre och enklare, varför är den dubbelt så dyr?

För att de kan......den måste du väl ändå förstå själv?

Uppdaterat: 2022-01-28 11:29

Om Spring är mindre och enklare, varför är den dubbelt så dyr?

Uppdaterat: 2022-01-28 11:29

Spring finns ju för det första inte att köpa i Sverige så nåt pris finns ju då inte heller. Sen är det nog som Henrik skriver - "För att de kan..." - på andra marknader i detta fall. Men frågan är om den verkligen är dubbelt så dyr som nya Sandero - jag har inte kollat i alla fall...
Edit: Kollade bara i Danmark - där är "från-priset" för en Sandero 128.490 kr och för Spring 141.490 kr. En bra bit ifrån "dubbla priset" men sen har jag som sagt ingen aning om utrustning m m.

Uppdaterat: 2022-01-28 12:00

Dacia Spring är ju på väg att introduceras i Sverige,
https://www.hedinbil.se/bilar/vara-bilmarken/dacia/spring-electric
Visar det sig att den går att sälja bra här också, kommer säkert fler billiga kinabilar hit.

Uppdaterat: 2022-01-28 12:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men fortfarande inget pris, saabnisse.

Uppdaterat: 2022-01-28 12:28

Nej och ingen leveranstid, men enligt uppgifter pågår vinterprov i Norrland och enligt dessa ska det tas beslut om försäljning ska ske i Sverige.

Uppdaterat: 2022-01-28 13:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Pi skrev:

Vad var det nu rubriken handlade om - jo'men visst, det var nog en ny och "billig" elbil ifrån Nissan. Skall bli intressant att se vad deras tolkning av "billig" kommer att vara. Hittills har jag inte sett nån "billig" elbil på den svenska marknaden - möjligen undantagandes VW e-Up när den fanns (MG ZS EV var ju bara "billig" när man hyrde den - tidigare). Fast speciellt billig var inte heller e-Up i jämförelse med sin förbränningsmotordrivna tvilling. Känns som att ordet "billig" har urvattnats rejält under senare år - i alla fall hos biltidnings-journalisterna.

Har samma reflektion.
Och priserna är just nu höga för att efterfrågan är stor. Och vi får väl se vad som händer när miljöbonusen försvinner ;-)
Och snart kommer fler prisvärda Kinabilar!

Uppdaterat: 2022-01-31 20:18
Gillar kurvor och rondeller
EnannanRobban skrev:

Men MC, hur mycket el importerar vi från Polen och Tyskland då?
Att vi har lokal effektbrist, ja det beror ju huvudsakligen på att ledningsinfran inte är anpassad till att räcka dit elen behövs.
Vi har ett problem med effektbrist stundom i Stockholm, Uppsala och Västerås, men vi har å andra sidan Sveriges största vatteenkokare bara 8-15 mil från dessa städer så det beror inte på produktionsbrist utan på överföring.
Här finns massor att göra

Då hade det logiskt sett varit smartare att först fixa ledningsinfran - innan man gör den värre med att lägga ned perfekt placerade kärnkraftsverk och ersätta med vindsnurror som förvärrar påfrestningarna på elnätet.

Det helt oaktat om man gillar kärnkraft eller vindsnurror!
Långsiktighet behövs

Uppdaterat: 2022-01-31 20:22
Gillar kurvor och rondeller
Henrik M skrev:

Billigt är allt som är prisvärt i jämförelse mot referensprodukten. Jag anser t.ex. att Tesla Model 3 är billig jämfört med motsvarande fossilkonkurrenter. Du får absolut inte samma låga TCO med en jämförbart motoriserad och utrustad fossil 3-serie, S60, eller C-klass t.ex.
Skilj på billig och lågt pris som är det ni egentligen menar....

Fast de lesta väljer inte mellan en NY elbil och en NY fossilbil.
De jämför med sin nuvarande fossilbil vs köpa ny elbil.
Då är i princip alla elbilar svindyra

Uppdaterat: 2022-01-31 20:24
Gillar kurvor och rondeller
saabnisse skrev:

Det finns enkla kinesiska elbilar till lågt pris, men är det sådana vi vill ha?
Skulle de gå att sälja här?
Jag tvivlar.

Så sa bilcheferna i Väst med, då de första japanska bilarna kom.
Och då de första japanska MC kom.
Vi vet hur det gick.

Uppdaterat: 2022-01-31 20:26
Gillar kurvor och rondeller