Vi Bilägares forum

Hyundai Ioniq 5 i långtest: Strömlöst, smutsigt och pyspunka

Hyundai Ioniq 5 i långtest: Strömlöst, smutsigt och pyspunka

Livet med Hyundais nya elbil Ioniq 5 började inte riktigt som tänkt. Vår testförare har råkat ut för både 12-voltshaveri, pyspunka och en allvarlig brist som kan vara trafikfarlig på vintern.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-01-22 10:00

Kommentarer

Fortsatta bekymmer med 12V-elförsörjningen på Kia/Hyundais elbilar tydligen. Och inte heller en "buggfri" bil vilket man hoppats efter förra årets initiala bekymmer med Id.3.

Uppdaterat: 2022-01-22 10:57

Undrar om EV6 hade klarat sig bättre på något sätt?

Uppdaterat: 2022-01-22 11:22

EV6 har ju också drabbats av rapporterade fel - har för mig att det gällde bl a värmekapaciteten. Men inte helt 100 på det.

Uppdaterat: 2022-01-22 11:34

Ny bilmodell = barnsjukdomar. Så har det alltid varit och kommer vara.
Och när har aseater någonsin varit bra på vinteregenskaper?
Jag som testat alla elbilar från Kia/Hyundais i november är inte förvånad. Dåliga värmestolar och klimatanläggningar bla. Som det brukar vara i aseater.
Blir väldigt sällan imma och kalldrag i en Volvo.

Uppdaterat: 2022-01-22 13:57
Gillar kurvor och rondeller

Pi
Ok. Tänkte att även om det i grunden är samma botten så kanske Kia har fått till det bättre med mjukvaran men även detaljerna. Den släpptes ju lite senare än Ioniq.

Uppdaterat: 2022-01-22 13:58

Jag har kört 200 mil sedan 23 december
Ännu inga problem att rapportera om, förutom att bakstammen på bilen fort fylls av snö, och vinteregenskaperna är klippstabila. Men kanske beror på att min även driver på framhjulen.
Nu har jag inte läst vad ViB skriver, men slår man på Snow körläget så finns inte tendens till att bilen skall sladda eller hitta på annat satyg.

Uppdaterat: 2022-01-22 15:06

Nä, det nämner dom också Guran men dom efterlyser möjligheten att ha detta läge förvalt alternativt att bilen väljer det själv under en vioss temperatur.

Uppdaterat: 2022-01-22 16:07
Pi skrev:

Nä, det nämner dom också Guran men dom efterlyser möjligheten att ha detta läge förvalt alternativt att bilen väljer det själv under en vioss temperatur.

Är inte så svårt att trycka in knappen och aktivera ”Snow” då väglaget är dåligt.
Den ställer om så många parametrar i detta läge så det är bra att det inte är någon automatik.
Jag vill inte att bilen blir ”slö” och begränsar effekten bara för att det är minusgrader.

Uppdaterat: 2022-01-22 17:17

Fast det skulle ju underlätta avsevärt om man slapp göra detta vid varje start av bilen och när det är snöigt och halt. Precis som man t ex kan välja olika program för den adaptiva farthållaren och andra funktioner. Och är det halt så lär man inte ha så stort behov av maximala prestanda. Jämför Peugeot som tydligen kniper åt prestanda bara man väljer Comfort-läget - det tycker jag är störande. Det är ju trots allt inget vinter-läge.

Uppdaterat: 2022-01-22 17:22

Fast att programmera så att bilen slår in ett halkläge bara för att det är kallt ute känns ju sådär, iaf där jag bor är det ju sällan halt bara för att det är kallt....
Det är väl inte svårare än att slå på det läget när halkan kommer och låta det ligga i de veckor det är halt, eller månader om man bor i självplågartrakter.....
Vet många Teslaägare som lägger bilen i "Chill" under den hala perioden.

Uppdaterat: 2022-01-22 17:42
Pi skrev:

Fast det skulle ju underlätta avsevärt om man slapp göra detta vid varje start av bilen och när det är snöigt och halt. Precis som man t ex kan välja olika program för den adaptiva farthållaren och andra funktioner. Och är det halt så lär man inte ha så stort behov av maximala prestanda. Jämför Peugeot som tydligen kniper åt prestanda bara man väljer Comfort-läget - det tycker jag är störande. Det är ju trots allt inget vinter-läge.

Rekommenderar du provkör bilen i stället. Nu har jag kört 200 mil, och det är inte halt hela tiden och inte snöiga vägar heller för den delen.
Så för mig är det endast ett konstruerat problem för att ha något att skriva om.
Bilen startar alltid i ”normal” läget, och med en bakhjulsdriven kan det säkert släppa lite innan antisladdsystemet griper in
Knappen för att välja körläge sitter på ratten så den sätter man tummen på när man får lust till det.
Men så klart Pi, du vet av din långa erfarenhet av att köra en Ioniq 5 att det är ett aber att lägga i snow läget hela tiden :)

Uppdaterat: 2022-01-22 17:51

Guran - jag svarade på din fråga eftersom du uppenbarligen inte lyssnat på pod-avsnittet. Och är det svårt att hålla med om att det vore bra att själv kunna välja vilken "drive mode" som bilen startar i varje gång man startar om den ? Eller är det bara för att du har samma bilmodell som du försvarar lösningen ? Sen har ju du en 4wd medan långtestbilen är en 2wd och det lär ju innebära en viss skillnad när det är halt.
Som du kanske sett nu Henrik så behåller den inte det läge du lagt i utan den måste aktiveras varje gång man startar bilen.

Uppdaterat: 2022-01-22 18:40

Minns jag rätt att Snowläget inte väljs på samma sätt som andra körlägen?

Uppdaterat: 2022-01-22 18:54
Pi skrev:

Guran - jag svarade på din fråga eftersom du uppenbarligen inte lyssnat på pod-avsnittet. Och är det svårt att hålla med om att det vore bra att själv kunna välja vilken "drive mode" som bilen startar i varje gång man startar om den ? Eller är det bara för att du har samma bilmodell som du försvarar lösningen ? Sen har ju du en 4wd medan långtestbilen är en 2wd och det lär ju innebära en viss skillnad när det är halt.
Som du kanske sett nu Henrik så behåller den inte det läge du lagt i utan den måste aktiveras varje gång man startar bilen.

Bilen startar alltid på Normal.
I det läget är min bil också bakhjulsdriven, motorn till framhjulen kopplas in vid kraftigare gaspådrag och när behov uppkommer. Det sitter en lamellkoppling som kopplar motorn till drivaxlarna.
Och det kanske finns andra lösningar, men nu funkar bilen på det viset. Inget jag upplevt som varesig trafikfarligt eller krångligt.
Och ja, jag har läst genom den 600 sidor tjocka instruktionsboken ett par gånger. Men har ännu inte funnit någon inställning som får bilen att behålla det senast valda körläget. Har förövrigt inte sökt efter det heller då jag inte saknat den funktionen.
Personligen så använder jag endast snow när jag kör på oplogade vägar eller när det är riktigt halt.

Uppdaterat: 2022-01-22 19:19
L. Mäkinen skrev:

Minns jag rätt att Snowläget inte väljs på samma sätt som andra körlägen?

Du använder samma knapp, fast trycker lite längre på den. Då aktiveras Snow, oavsett vilket läge du kör på innan.
Inte på något vis komplicerat, tar ca två sekunder.

Edit
Roade mig med att lyssna på podden, där påstår dom att dom vrider på körlägesknappen för att ändra körläge. Det är fullständigt omöjligt att göra. Man trycker på knappen kort för att växla mellan Eco/Normal/Sport
Längre för Snow, vilket det öven kommer upp en information om i mittdisplayen då man ändrar körläge.
Som vanligt svamlar reportrarna på utan att ha koll

Uppdaterat: 2022-01-22 19:34

Inte så att det är annorlunda mellan 2wd och 4wd ?

Uppdaterat: 2022-01-22 19:54
Pi skrev:

Inte så att det är annorlunda mellan 2wd och 4wd ?

Nej det är det inte. Jag har självklart provkört bägge varianterna. Men knappen sitter i en liten ”hållare” som kan se ut som ett vred.
Som vanligt så är många av de negativa med diverse olika testbilar som reportrarna rapporterar om oftast en egenhet, man har inte ids läsa instruktionsboken för att förstå hur bilen funkar.
På samma vis som din test av 2008 där du inte fick ut hela motoreffekten då du av förklarliga själ inte hinner sätta dig in i hur bilen funkar på en kort provkörning.

Uppdaterat: 2022-01-22 20:01

En riktig karl läser inte instruktionsböcker, går det inte att lösa åtgärden med förutfattade meningar är bilen felkonstruerad!

Uppdaterat: 2022-01-22 21:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

En riktig karl läser inte instruktionsböcker, går det inte att lösa åtgärden med förutfattade meningar är bilen felkonstruerad!

+100
Speciellt dom förutfattade meningarna

Uppdaterat: 2022-01-22 21:48

Fast nu har det ju inte varit en karl utan Maria som har kört just den bilen...:)

Uppdaterat: 2022-01-22 22:41
Pi skrev:

Fast nu har det ju inte varit en karl utan Maria som har kört just den bilen...:)

Men hon kanske kör som en riktig karl!

Uppdaterat: 2022-01-23 09:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Pi skrev:
Fast nu har det ju inte varit en karl utan Maria som har kört just den bilen...:)

Men hon kanske kör som en riktig karl!

=) Nice burn!

Uppdaterat: 2022-01-23 09:55

Mycket väsen när det finns enkla lösningar, t.ex med för mycket "motorbroms" vid vinterväglag och "snow" läget inte är automatiskt. Man kan t.ex välja att åka med "frihjul" på vintern där valet ligger kvar i minne.
Kan ju vara bra och sätta sig in i Hi5:ans alla smarta funktioner innan det klagas.
Själv kör jag på ECO läge och AUTO läge på regenereringen och det ger inga överraskningar i vinterväglag.

Uppdaterat: 2022-01-26 10:54
LH
Leif Henriksson skrev:

Mycket väsen när det finns enkla lösningar, t.ex med för mycket "motorbroms" vid vinterväglag och "snow" läget inte är automatiskt. Man kan t.ex välja att åka med "frihjul" på vintern där valet ligger kvar i minne.
Kan ju vara bra och sätta sig in i Hi5:ans alla smarta funktioner innan det klagas.
Själv kör jag på ECO läge och AUTO läge på regenereringen och det ger inga överraskningar i vinterväglag.

Då kan man inte skriva braskande rubriker 🤣
Jag gissar på att inte någon av reportrarna har öppnat den tre cm tjocka instruktionsboken. Och även autoläget går att justera i fyra steg.
Så minst åtta lägen finns att välja för regeneringen + enpedal körning.

Uppdaterat: 2022-01-26 11:32