Vi Bilägares forum

4 700 mil i Tesla Model 3: Avancerad enkelhet

4 700 mil i Tesla Model 3: Avancerad enkelhet

Livet med Tesla liknar inget annat. När man väl lärt sig tricken öppnar sig ett oerhört lätthanterligt elbilsägande utan behov av verkstadsbesök.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-01-12 15:10

Kommentarer

Busenkelt :-)

Uppdaterat: 2022-01-12 16:33

När ska övriga tillverkare komma ifatt?

Uppdaterat: 2022-01-12 18:21

Precis som ett bilägande ska vara, sunda rekommendationer oxå.

Uppdaterat: 2022-01-12 18:24

Posterna däck och försäkring i kalkylen verkar skyhöga??

Uppdaterat: 2022-01-13 17:12
kgarmer skrev:

Posterna däck och försäkring i kalkylen verkar skyhöga??

Försäkringen är ju väldigt beroende på vart man bor, anar att ViB:s försäkring baseras på Sthlm och kanske lite mer mil med än normalt.
Vi har tre stycken Model Y på företaget och de kostar inte mer än laddhybriderna från Volvo har att försäkra.
Mina förra Tesla körde jag nästan 14 000 mil med, vill inte påstå att den slet mer däck än fossilbilarna jag hade sista åren innan med liknande dimension. Sen är ju lite större och bredare däck inte helt gratis och de flesta nya bilar har ju rätt rejäla standarddimensioner. ViB:s Model 3 har ju 18" som standard t.ex.

Uppdaterat: 2022-01-13 17:21

Nu har jag inte läst artikeln då jag sa upp mitt premium då jag tyckte det inte vart värt pengen, men ingressen håller jag ju helt med om. Så supersmidigt och lätt bilägande och användande.
Och det är ju det som är lite trist, en del som testat elbil och säger det var inte för dom, oj vad krångligt m.m......men de kanske sågade en hel genre bilar bara för de testade fel elbil?

Inte sågar jag all musik bara för att Håkan Hellström finns? Jag vet ju att det finns mer.....men hade jag bara hört honom hade jag kanske blivit avskräckt för musik för all framtid.....

Såg nån artikel i Aftonbladet med två elbelsägare i Norrland, en som påstod att elbil var skit och oanvändbart där uppe och jättebesviken, och en som var supernöjd, tyckte det var smidigt med bra värme och typ bästa vinterbil han haft.
Så läste man vilka bilar de två hade, jo men det var ju två olika märken. Den nöjda körde Tesla och den missnöjda Audi.

Så alltså innan ni sågar detta med elbil, prova mer än ett märke.

Uppdaterat: 2022-01-13 17:27

Henrik, när det gäller Håkan Hellström håller jag helt med dig och även när det gäller att prova så många elbilar som möjligt innan man bestämmer sig.
Men tror du inte att de flesta gör det?
Jag är personligen övertygad att Tesla ligger långt före konkurrenterna när det gäller mycket, sex år trodde ju japanerna för ett par år sedan efter att ha dissekrerat en, men det kanske inte räcker för alla, det kan ju vara så enkelt att man behöver ett bekvämt baksäte som ju inte finns i M3 och inte vill lägga till för Y.
Laddar man 90% hemma försvinner ju också Teslas största fördel, laddnätet.
Men för mig är det inga problem, jag har alltid gillat amerikanska bilar, även under de år de betraktades som sopor.

Uppdaterat: 2022-01-13 20:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, Henrik har många poänger.
Tesla är ett bra val, men beroende på hur man bor och vad man har för körmönster.
Dock ser man ju att konkurrenterna börjar närma sig ifråga om själva bilen men ligger än mer efter när det gäller laddstationerna.

Uppdaterat: 2022-01-13 21:11

Har man egen laddning hemma, funkar alla elbilar körmässigt (inom rimliga avstånd). Men Tesla har noll krav på service, och det är en stark konkurrensfördel. De andra elbilsmärkena vill fortfarande mjölka sina kunder på dyr årlig service, även om det inte behövs. Men man kanske måste sälja bilarna enbart via nätet som Tesla, för kunna skrota servicekravet. De andra sitter fast med sina dyra bilpalats och verkstäder, och där måste degen in.

Uppdaterat: 2022-01-13 21:38

Finns ju faktiskt ett problem om man vänder på det.
Det finns inga verkstäder när man väl får problem.
Servicen håller igång verksamheten tills problemen kommer.
Det var bara ett konstaterande, jag är själv stark motståndare till den utsugarservice som utförs idag.

Uppdaterat: 2022-01-13 22:04

Rikard, jo det finns service, men jag hörde om en Teslaägare som tröttnat, han bor i Skövde och tvingades ta ledigt för att åka till Göteborg för reparation och det hade hänt några gånger.
Han är inte nöjd.

Uppdaterat: 2022-01-13 22:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tesla är solklart bäst på att vara "elbil" (elmotorer, batteri elektronik mm)
De är inte bäst på att vara "bil". Menar design, ergonomi, materialval och mysighet i kupen. Där är Tesla rätt usla enl mig.
När väl de etablerade kommit ikapp avseende "elbil" blir det svårare för Tesla. Men de har laddnätverk som ligger 5år före alla andra.

Vill ha en bil där man längtar att åka, som man vänder sig om efter då man parkerat den, som gör att man får lust att åka till kontinenten.
Där har Tesla MASSOR att fixa till. Bara en sån sak som tyst kupe och superbra stereo!

Uppdaterat: 2022-01-14 16:04
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Tesla är solklart bäst på att vara "elbil" (elmotorer, batteri elektronik mm)
De är inte bäst på att vara "bil". Menar design, ergonomi, materialval och mysighet i kupen. Där är Tesla rätt usla enl mig.
När väl de etablerade kommit ikapp avseende "elbil" blir det svårare för Tesla. Men de har laddnätverk som ligger 5år före alla andra.
Vill ha en bil där man längtar att åka, som man vänder sig om efter då man parkerat den, som gör att man får lust att åka till kontinenten.
Där har Tesla MASSOR att fixa till. Bara en sån sak som tyst kupe och superbra stereo!

Har du provlyssnat stereon i Tesla?! Det är riktigt bra ljud och det tror jag de allra flesta är väldigt överens om....
Bara tidiga Model S utan premiumpaketet som senare blev standard samt tidiga Model 3 SR+ som har lägre nivå, annars riktigt bra ljud.
Sen tror jag du inte kört så mycket Tesla? Det ÄR en bil man vill ut och köra, gärna mycket och långt! Vänder sig om efter när man parkerat? Beror på vilken vinkel, anser min Model Y vara ganska ful framifrån men riktigt snygg i profil och snett eller rakt bakifrån, Model S som jag hade tidigare anser jag fortfarande vara en designmässig fullträff med tidlös design.
Ergonomi har de klockren tycker jag, men den är en vanesak utan tvekan men efter några mil är allt annat omodernt och plottrigt.

Uppdaterat: 2022-01-14 16:27

Ett mycket bra inlägg Henrik! Finns gott om konservativa farbröder som ska ha en tryckknapp för varje funktion och att det ska se ut som det alltid har gjort. För övrigt kan man ju med den mycket funktionella röststyrningen kontrollera funktioner och vilka låtar man vill spela i stereon, ja den fungerar !!!

Uppdaterat: 2022-01-15 13:21

Nu är det ju faktiskt så att det ännu är tillåtet att tycka olika och vi som gillar fysiska knappar för vissa funktioner man vill komma åt hyfsat snabbt kanske kan få tycka detta utan att ständigt kallas saker som "konservativa farbröder". Körde härom veckan en Cupra Born som i sig var en trevlig bekantskap men touch-knapparna för att bl a styra farthållaren var verkligen ingen förbättring jämfört med VAGs tidigare lösningar.

Uppdaterat: 2022-01-15 16:14
Pi skrev:

Nu är det ju faktiskt så att det ännu är tillåtet att tycka olika och vi som gillar fysiska knappar för vissa funktioner man vill komma åt hyfsat snabbt kanske kan få tycka detta utan att ständigt kallas saker som "konservativa farbröder". Körde härom veckan en Cupra Born som i sig var en trevlig bekantskap men touch-knapparna för att bl a styra farthållaren var verkligen ingen förbättring jämfört med VAGs tidigare lösningar.

Såklart det står alla fritt att tycka vad man vill Pi. Dock är det ju idag en konservativ lösning med knapparna när alla går från det så att man kallas konservativ för att man vill hålla kvar i en lösning fler och fler lämnar får man kanske köpa om man de facto är konservativ. :)
Håller dock med dig om att VAG:s lösning med touchknappar på ratten är usel, farthållaren ska hanteras säkrare än så utan tvekan. Jag gillar Teslas lösning på 3 och Y, du aktiverar eller avaktiverar farthållaren med klick eller dubbelklick med fingerspetsarna beroende på om du vill ha vanlig adaptiv farthållare eller AP, sen justerar du hastigheten upp och ner med scrollhjul vid tummen. Behöver aldrig byta grepp eller så heller. Automatiskt filbyte gör du med blinkersspaken, logiskt och smidigt.

Uppdaterat: 2022-01-15 16:25

Henrik - det var lite det jag avsåg med mitt exempel att allt nytt är inte per automatik bättre. Det finns nya lösningar som är mycket bättre än de gamla men det finns tyvärr också exempel på motsatsen. Sen är så mycket rent individuellt så det är nog tur att olika tillverkare prioriterar olika lösningar så kanske de flesta kan få nåt som passar. F ö är det inte bara rattknapparna som "dåliga" - även de obelysta touch-knapparna under multimedia-skärmen är ingen hit i ett land som vårt där det är mörkt en stor del av vintern. För att ta ytterligare ett exempel på nytt som tyvärr inte är bättre. Och åter nån form av "standard" i många nya elbilar ifrån VAG. Möjligen kan Audi ha en mera genomtänkt lösning men jag har inte hunnit dit ännu...:)

Uppdaterat: 2022-01-15 16:32

Pi: Nu finns det ju som tur är mer märken än de som samlas under VAG:s paraply.....
Audi Q4 e-tron har samma lösning på rattknapparna så där blir du nog inte gladare. Och konstigt nog sämre inredningskänsla än Enyaq, vet inte riktigt hur de tänkte när de skapade de trillingarna.
Håller med om att oupplysta touchknappar, eller även vanliga obelysta är uselt.
Men som sagt, bara för att VAG:s nya lösningar brister bitvis innebär det inte att konceptet i sig med mindre knappar per automatik suger, en del andra har bara lyckats bättre kanske. Och det är ju just därför med det är så viktigt att ha ett öppet sinne och inte va så tjurigt fastlåst i sitt bilmärke som en del är. Det man kanske inte gillar med den nya modellen av sitt märke kanske nåt annat märke har löst jättebra.

Uppdaterat: 2022-01-15 16:41

Det finns en primär anledning att touchknappar används och det är kostnaden.
Det handlar absolut inte om att vara en konservativ farbror om man gillar dem eller inte, det kan vara så enkelt att det är enklare att hantera ett fysiskt reglage och är det rätt utformat ger det dessutom en optisk återkoppling om läge, man kan se på brytaren om den är aktiverad.
I militära applikationer är det ett krav för vissa applikationer och det borde det vara även i våra bilar, men förmodligen påverkar det lönsamheten allt för mycket.
Personligen anser jag att en kladdkontakt eller gap- och skrikkommando eller ännu värre, fåntrattsviftande, aldrig kan ersätta en rejäl vipp- eller vridströmställare.

Uppdaterat: 2022-01-15 16:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

”Dock är det ju idag en konservativ lösning med knapparna när alla går från det”
Nej du Henrik, det gör då inte alla.
Jag har ganska många knappar på min toppmoderna bil.
Snarare har flera tillverkare sett finessen med fysiska knappar och återinfört detta forntida väl fungerande manöverorgan.

Uppdaterat: 2022-01-15 16:52

+100, saabnisse !

Uppdaterat: 2022-01-15 16:55

Fast då ergonomin är solklart sämre, ja då ÄR det just bara...sämre.
Dagens knapplösa "mode" handlar enbart om att spara pengar. Det fattar ju alla.

Sen kan man göra det olika bra, och VAG har i deras ID gjort ett otroligt uselt jobb.
Finns bättre designlösningar.

Uppdaterat: 2022-01-15 16:56
Gillar kurvor och rondeller
Guran skrev:

”Dock är det ju idag en konservativ lösning med knapparna när alla går från det”
Nej du Henrik, det gör då inte alla.
Jag har ganska många knappar på min toppmoderna bil.
Snarare har flera tillverkare sett finessen med fysiska knappar och återinfört detta forntida väl fungerande manöverorgan.

Nja, du valde att tolka mig bokstavligt, borde uttryckt mig tydligare......med "från det" menade jag mot mindre, inte att alla tar bort det helt.
Ja, din nya bil är väldigt modern på många sätt men interiören kan jag tyvärr inte med på varken den eller Kia:s EV6. Men det är ju en smaksak.....

Uppdaterat: 2022-01-15 16:57
saabnisse skrev:

Det finns en primär anledning att touchknappar används och det är kostnaden.
Det handlar absolut inte om att vara en konservativ farbror om man gillar dem eller inte, det kan vara så enkelt att det är enklare att hantera ett fysiskt reglage och är det rätt utformat ger det dessutom en optisk återkoppling om läge, man kan se på brytaren om den är aktiverad.
I militära applikationer är det ett krav för vissa applikationer och det borde det vara även i våra bilar, men förmodligen påverkar det lönsamheten allt för mycket.
Personligen anser jag att en kladdkontakt eller gap- och skrikkommando eller ännu värre, fåntrattsviftande, aldrig kan ersätta en rejäl vipp- eller vridströmställare.

Fast nånstans måste ju du inse att det gick bra med ordentliga vippströmbrytare förr i en bil när det fanns 6-7 funktioner.......men i dagens bilar hade du kanske fått ha 67 strömbrytare då, hur tror du det hade upplevts?
Självklart handlar det till stor del om kostnad, och en hel del design, men om det även blir snyggare och bättre enligt de som hänger med är det väl det bara positivt?
Som tur är finns det ju bilar för knappfetishister med. Köp en sån och undvik de knapplösa så behöver du inte gnälla. :)

Uppdaterat: 2022-01-15 17:01
motorcykelentusiasten skrev:

Fast då ergonomin är solklart sämre, ja då ÄR det just bara...sämre.
Dagens knapplösa "mode" handlar enbart om att spara pengar. Det fattar ju alla.
Sen kan man göra det olika bra, och VAG har i deras ID gjort ett otroligt uselt jobb.
Finns bättre designlösningar.

Fast det är ju inte sämre beroende på vald lösning.....en bra utförd interiör med minimalt med knappar anser jag vara betydligt bättre än knapporgien som var i Insignian vi råkade skaffa som andrabil där du fick ha karta och kompass för att hitta rätt knapp....
Utan nån som helst tvekan är det säkraste ur ergonomi en bra röststyrning, det tror jag vi alla kan vara överens om. Men det verkar en del tycka känns konstigt. Bara trycka till med rumpan och säga att rumpan är kall så startar sätesvärmaren, du behöver inte släppa ratten för att trycka på en knapp ens oavsett fysisk eller ej....

Uppdaterat: 2022-01-15 17:04

Henrik, jag gnäller inte, jag försöker bara förklara varför touchknappar ersätter fysiska reglage och det behövs verkligen inte 67 st för att påverka primära funktioner.

Uppdaterat: 2022-01-15 17:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Henrik M skrev:

Guran skrev:
”Dock är det ju idag en konservativ lösning med knapparna när alla går från det”
Nej du Henrik, det gör då inte alla.
Jag har ganska många knappar på min toppmoderna bil.
Snarare har flera tillverkare sett finessen med fysiska knappar och återinfört detta forntida väl fungerande manöverorgan.

Nja, du valde att tolka mig bokstavligt, borde uttryckt mig tydligare......med "från det" menade jag mot mindre, inte att alla tar bort det helt.
Ja, din nya bil är väldigt modern på många sätt men interiören kan jag tyvärr inte med på varken den eller Kia:s EV6. Men det är ju en smaksak.....

Men skrev du otydligt Henrik 😂

Uppdaterat: 2022-01-15 17:49

Nåja, det är inget fel på varken tryckskärmar eller fysiska knappar. En del gillar inte knapphysterin i tex Ford och en del gillar inte det knappfattiga i en Tesla.
Jag tror de flesta gillar ett mellanting.
Vissa fysiska knappar har sitt berättigande, tex som rattknappar. Enligt mig idiotiskt i ID4.

Sedan får man kalla mig för konservativ farbror men jag vill gärna ha fysiska knappar bl.a. som tangentbord på laptopen.

Uppdaterat: 2022-01-15 19:43

Fast Axa, jag gillade inte heller touchknapparna på ratten i ID4:an men fan alltså… sedan Pi lärde mig att man kan swajpa för både fartändring och ljud så är det väldigt smidigt och man behöver inte ens fundera på var man skall trycka…
Jag är nog beredd att omvärdera dessa, inte för att rättfärdiga mitt val för detta var något som jag INTE gillade när jag provkörde, men som sagt, mycket sitter i att lära sig använda grejerna, eller vad säger du MSO?

Uppdaterat: 2022-01-16 17:10
*Robban

Robban
Om du gillar det så fine.

Jag anser inte att det tillför något. Dessutom gillar jag mer den taktila känslan i fysiska knappar vilket även fungerar bättre med handskar.

Uppdaterat: 2022-01-16 18:28

Nu har ju moderna bilar rattvärme så vem kör med handskar...:)

Uppdaterat: 2022-01-16 20:14

Pi
Förvisso, men är det smällkallt tar det en stund för rattvärmen att komma.
Men poängen är att jag föredrar fysiska rattknappar, även utan handskar.

Uppdaterat: 2022-01-16 20:31
Axa skrev:

Pi
Förvisso, men är det smällkallt tar det en stund för rattvärmen att komma.
Men poängen är att jag föredrar fysiska rattknappar, även utan handskar.

I min bil är rattvärmen redan varm när jag kommer ut.....så nä, handskar behövs inte! :)

Uppdaterat: 2022-01-16 20:41
Pi skrev:

Nu har ju moderna bilar rattvärme så vem kör med handskar...:)

För mig är det så självklart att jag inte beställde det på nuvarande bil.

Uppdaterat: 2022-01-16 21:44
L. Mäkinen skrev:

Pi skrev:
Nu har ju moderna bilar rattvärme så vem kör med handskar...:)

För mig är det så självklart att jag inte beställde det på nuvarande bil.

Det rymdes väl inte inom den budget du hade.
Kostar 3000kr till MB, om jag inte missminner mig.
Väldigt få MB som har rattvärmare då det inte går att få till AMG ratten, som jag gissar på 90% av bilarna är utrustade med

Uppdaterat: 2022-01-17 09:20

Vår drygt 9 år gamla "skit-bil" hade rattvärme som standard redan då så lite märkligt att det idag inte är standard ens i s k premium-bilar. Väldigt skönt på vintern trots allt.

Uppdaterat: 2022-01-17 09:43

Pi,
Det är ju det som är premium. Man får betala en premium-avgift för att få det basala.

Uppdaterat: 2022-01-17 12:02
L. Mäkinen skrev:

Pi,
Det är ju det som är premium. Man får betala en premium-avgift för att få det basala.

Aj f-n, tack för förklaringen på Premium, Mäkinen...:)

Uppdaterat: 2022-01-17 12:19
Henrik M skrev:

Har du provlyssnat stereon i Tesla?! Det är riktigt bra ljud och det tror jag de allra flesta är väldigt överens om....
Bara tidiga Model S utan premiumpaketet som senare blev standard samt tidiga Model 3 SR+ som har lägre nivå, annars riktigt bra ljud.
Sen tror jag du inte kört så mycket Tesla? Det ÄR en bil man vill ut och köra, gärna mycket och långt! Vänder sig om efter när man parkerat? Beror på vilken vinkel, anser min Model Y vara ganska ful framifrån men riktigt snygg i profil och snett eller rakt bakifrån, Model S som jag hade tidigare anser jag fortfarande vara en designmässig fullträff med tidlös design.
Ergonomi har de klockren tycker jag, men den är en vanesak utan tvekan men efter några mil är allt annat omodernt och plottrigt.

Ska definitivt ge Tesla en rejäl chans, ska testa 3 performance. Men ärligt talat är de stenfula. S är snyggast då den har grill.
Men mycket talar för Tesla. Teknologi elmotor/batteri/laddnärverk

Uppdaterat: 2022-01-17 13:19
Gillar kurvor och rondeller
EnannanRobban skrev:

Fast Axa, jag gillade inte heller touchknapparna på ratten i ID4:an men fan alltså… sedan Pi lärde mig att man kan swajpa för både fartändring och ljud så är det väldigt smidigt och man behöver inte ens fundera på var man skall trycka…
Jag är nog beredd att omvärdera dessa, inte för att rättfärdiga mitt val för detta var något som jag INTE gillade när jag provkörde, men som sagt, mycket sitter i att lära sig använda grejerna, eller vad säger du MSO?

Du skriver "mycket sitter i att lära sig använda grejerna".

Rätt men vissa tillverkare har förmågan att göra manövrering av reglage/funktioner så att man intuitivt förstår hur det funkar.
I andra tillverkares bilar testar man massa olika saker, inget som ger önskat resultat.

Tex Volvo's senaste skärm har vissa saker perfekta, bra jobbat. Testade några funktioner (för 2år sedan då jag valde ny storbil) och hittade rätt direkt. Det utan att tidigare använt skärmen.
Lagom stora knappar dessutom.

Uppdaterat: 2022-01-17 13:32
Gillar kurvor och rondeller