Vi Bilägares forum

Sista varvet för Saabs trotjänare: ”Känns fortfarande modern”

Sista varvet för Saabs trotjänare: ”Känns fortfarande modern”

Den första generationen av Saabs storsäljare 900 gick ur tiden för 30 år sedan. Så här såg sista provkörningen ut i Vi Bilägare.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-01-16 07:00

Kommentarer

Den "bästa" - och mest karaktärsfyllda modellen, var - självklart - 900 Turbo. Svart 3-d med AERO fälgar sålde stort i USA. Förutom prestanda, var avgasljudet "to die for". Orsaken var det sneda avgasgrenröret, vilket i sin tur gav sämre emissioner - vilket gjorde att det inte kunde inkorporeras i 9000.

Det var lätt att ha överseende med den låga markfrigången och något "sega" växelföringen.

Uppdaterat: 2022-01-16 07:42

Det enda positiva jag kan säga om 900 är att det var lätt att byta koppling.

Uppdaterat: 2022-01-16 10:34
L. Mäkinen skrev:

Det enda positiva jag kan säga om 900 är att det var lätt att byta koppling.

Och (med undantag för något okänt någonstans i världen där allt alltid är möjligt) är det ju lite lustigt att just Opel skulle införa identiskt samma lösning, på sina första framhjulsdrivna bilar, men - så vitt det är känt - ingen annan.

Uppdaterat: 2022-01-16 11:00

En riktigt härlig bil! Jag hade en 900s, en 91:a med lättrycksturbo. 😊

Skulle gärna idag äga en fin välvårdad cab.

Uppdaterat: 2022-01-16 11:37

Henrik,
Den sorten har bilhistoriens tröttaste motorljud på tomgång. De låter som att någonting tvingar motorn att snurra och att kompressionen försvunnit.

Uppdaterat: 2022-01-16 13:02
L. Mäkinen skrev:

Henrik,
Den sorten har bilhistoriens tröttaste motorljud på tomgång. De låter som att någonting tvingar motorn att snurra och att kompressionen försvunnit.

För mig är det ljudet av nostalgi....
Men alla associerar vi olika. 😊
För mig är även Saab 900 minnet av kärlek på luftmadrass i bagaget, anar vi inte har samma minne där heller....

Uppdaterat: 2022-01-16 13:51

Mins en fjällresa i sämsta tänkbara väder med Mammas 900. Mins inte vad modellen hette, men det var 2 förgasare och automat.
De andra som åkte samtidigt kom fram en stund senare (några timmar), 900an gick som en pansarvagn genom snödreven.
Audi 100 ansågs ha samma egenskaper, men resan året efter i just en sån sa mig nått annat, bra, men inte i närheten av 900an.

Uppdaterat: 2022-01-16 21:46

Rikard:
Den Saab 900 modellen heter 900 Gls och tillverkades, tror jag, mellan 1979 - 1983.

Jag skulle gärna vilja köpa en Saab 99, 900 EMS och Turbo från 1978 och 1979. Jag har sett några till salu som sålts för väldigt höga summor. Priser väl över 100 000 kr är inte ovanliga givet att de är fräscha / renoverade.

Uppdaterat: 2022-01-17 08:41

Läste förresten att de gamla Saabarna stiger mycket mer över tid än vad börsen gör så att ha dem som en pensionsförsäkring kan vara en god affär. Även Volvo 240 från mitten / slutet på 1980 till 1993 är väldigt eftertraktade och prissätts därefter.

Uppdaterat: 2022-01-17 08:45

Världens coolaste bil! Underbar bil. Finns inget som kommer riktigt nära.

Uppdaterat: 2022-01-17 10:11

Smaken är uppenbarligen som baken.... Har aldrig attraherats av denna bil - om man får säga så utan att ni Saab-entusiaster blir ledsna...:)

Uppdaterat: 2022-01-17 10:18

Varför har ni Saab-fans inte kvar era fantastiska bilar? N-iklas kör kör fortfarande (och vårdar) sin 30-åriga bil av sitt favoritmärke. Varför gör inte ni det? :)

Uppdaterat: 2022-01-17 10:50

Jo vi har kvar Saab i familjen, men jag har bara en. Det tunnar ut, de rostar som alla bilar och de kräver mer och mer underhåll med stigande ålder, för både bil och innehavare, blir det allt mer besvärligt även om det inte varit problem med delar.
Och efter pensioneringen har det blivit en hel del konsultjobb så tiden för hobbybilar är ganska begränsad, 9-5an går inte så många mil i veckan längre, det är mest när jag vill koppla av och njuta av komforten. ;-)
Tyvärr går den sönder ändå, senast nya bakfjädrar och bussningar (andra gången) till den jäkla Opelaxeln och nu har spolarpumpen pajat och den är idiotiskt placerad.
Men vi får se vad som dyker upp, en 96 V4 är på söklistan, men kanske inte speciellt för mig.
Men 99 och 900 blir det inga fler, de kräver för mycket jobb, men en 96 2-takt vore kul, men det faller nog på priset, de blir för dyra om det ska vara något kvar av den.

Uppdaterat: 2022-01-17 13:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
40-talisten skrev:

Varför har ni Saab-fans inte kvar era fantastiska bilar? N-iklas kör kör fortfarande (och vårdar) sin 30-åriga bil av sitt favoritmärke. Varför gör inte ni det? :)

För att de blir just gamla.
Haft 9000 och 9-5. Helt underbara och då bäst på de egenskaper jag värdesätter. Hade hus i S frankrike (240mil) och i en Saab sträckåkte jag många gånger. Några korta sovpauser på nån timme bara.
Ägde V70 samtidigt och den var inte lika skön, stabil i hög fart, bekväm eller hade lika bra stereo.
Men körde Volvo efter Sabb lades ned.
Nu har de tappat enl mig. Synd.

900 Turbo Aero svart 3-d = kärlek! Karaktär.
Kört mycket Saab 900, 9000 och Volvo 240, 245, 700- och 900-serien i tjänsten. Vi hade ett gäng bilar som man kunde välja mellan på veckobasis, skitbra för en bilnörd att byta ofta!
Alla ville köra 9000.

Men egna bilar så hade jag aldrig Saab 900 som sagt

Uppdaterat: 2022-01-17 15:33
Gillar kurvor och rondeller

En kompis pappa undrade om vi kört fort med hans 900T.
Näää...vadå ??
Varför lyser bromsskivorna och avgassystemet rött då ??
Det vet vi inte.....

Uppdaterat: 2022-01-17 17:11
40-talisten skrev:

Varför har ni Saab-fans inte kvar era fantastiska bilar? N-iklas kör kör fortfarande (och vårdar) sin 30-åriga bil av sitt favoritmärke. Varför gör inte ni det? :)

Jag hade gärna kört Saab fortfarande men de finns inte kvar....så svårt plocka förmånsbil från Saab. ;)
Har dock ögonen öppna om det dyker upp en trevlig Saab-cab i utförande jag vill ha.

Uppdaterat: 2022-01-17 18:39

Tips: 9000 har "varit nere och vänt" dvs för några år sedan var även en 9000 i bra skick inte värd många kronor.

Jag försökte sälja min MY-97 170 hk (nu 225 hk) Jubilee för några år sedan -Inget intresse. Nu ville mekaniker köpa när bilen var inne för service. Grundförutsättningen är att bilen är rostfri. jag köpte nog de sista rostfria norrländska framskärmarna för några år sedan.

Går som en dröm!

Uppdaterat: 2022-01-18 10:06