Vi Bilägares forum

Första gången: Under 200 döda i trafiken 2021

Första gången: Under 200 döda i trafiken 2021

Transportstyrelsen ser en positiv utveckling: "Framför allt olyckorna med personbil som minskat".

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-01-12 12:39

Kommentarer

Rätt fantastisk utveckling ändå.

Uppdaterat: 2022-01-12 13:27

Bra, men kan ju vara en tillfällighet, för tidigt att prata om positiv utveckling om det inte har varit en markant minskning under flera år.

Uppdaterat: 2022-01-12 14:48

I artikeln framgår det inte hur mycket pandemin har påverkat och hur mycket trafikarbetet minskade, vilket man kan förmoda när det gäller personbilstrafiken.

Uppdaterat: 2022-01-12 17:44

Man kan diskutera olika parametrar för dessa siffror i det oändliga, men kan vi inte bara vara glada för att så relativt få har dött i trafiken förra året?

Uppdaterat: 2022-01-12 18:18

Helt rätt, 40-talisten !

Uppdaterat: 2022-01-12 19:18

40-talisten
Då kan man se tillbaka på 2021 med glädje när pandemin är över och okyckorna ökar igen…

Uppdaterat: 2022-01-12 20:31

Axa, det tar vi när vi kommer dit.

Uppdaterat: 2022-01-12 21:47
*Robban

Trots allt har det ju skett en successiv reduktion av antalet trafikdödade under många års tid så det är ju inte omöjligt att pressa dödligheten ytterligare även utan pandemi.

Uppdaterat: 2022-01-12 22:14

Bästa sättet att sänka dödligheten är att minska trafikmängden.

Uppdaterat: 2022-01-12 22:19

...och hålla sig till de regler som trots allt finns men som alltför många nonchalerar.

Uppdaterat: 2022-01-12 22:25
Pi skrev:

...och hålla sig till de regler som trots allt finns men som alltför många nonchalerar.

Huvudet på spiken!
+100

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-12 23:08
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Vadd det gäller trafikdödligheten är trenden klart positiv. Vi har klart färre döda idag än för tio och tjugo år sedan.

En av huvudförklaringarna till det stavas säkrare (och större) bilar. Utvecklingen av bättre vägar och bilar förklarar mer än 90% av förändringen.

Men då är väl allt frid och fröjd tänker ni?

Nej givetvis inte. Vi har en ökning av inre skador, vilket är en konsekvens av de allt hårdare bilarna (det som premieras i NCAP). Och vissa trafikantgrupper lever i snitt ett farligare liv idag än vad man gjorde igår.

Klart är att det är tekniken som har löst dödligheten. Den kommer också lösa framtida krav, förutsatt att vissa politiker och fanatiker har förmåga att hålla fingrarna borta.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-12 23:14
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Ett stort problem är forfarande att många fordonsförare kör långt över skyltad hastighet och i stort sett under vilka förhållande som helst. Det är min erfarenhet då jag ofta kör på vägarna en hel del i arbetet.

Frågan är om en ny, stor bil är säkrare än en mindre, äldre om man struntar i hastigheten när man kör i den nya och dessutom kör aggressivt. Jag är högst tveksam.

Uppdaterat: 2022-01-12 23:38
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Ser man till skadeföljd är den stora moderna (Volvo) bilen mer än 50 procent säkrare än medelvärdet. Notera, medelvärdet.

Omvänt råder att den mindre och farligare äldre bilen har cirka 40-50% högre skadeföljd än medelbilen.

Fysikens lagar gäller således, som alltid.

Skulle alla åka omkring i en ny modern Volvo skulle nära på nollvisionen vara uppfylld. Det är i stort sett bara gruppen som kör utanför systembegränsningarna som riskerar att förolycka sig själva och andra även i en sådan bil (Men även och inte minst i denna gruppen gör den större bilen extra stor nytta). Och de kommer vi inte åt via småbilar, utan via andra åtgärder (riskinformation, körträning, alkolås, hastighetsspärrar, bevakning osv)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-12 23:52
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
John2008 skrev:

Ett stort problem är forfarande att många fordonsförare kör långt över skyltad hastighet och i stort sett under vilka förhållande som helst. Det är min erfarenhet då jag ofta kör på vägarna en hel del i arbetet.
Frågan är om en ny, stor bil är säkrare än en mindre, äldre om man struntar i hastigheten när man kör i den nya och dessutom kör aggressivt. Jag är högst tveksam.

Skulle säga att de som kör som dårar i en ny stor bil hade gjort det även om de satt i en gammal mindre bil.....så jag är väldigt övertygad att det sitter mycket mer i den som kör än vilken bil de kör.
Tvärtom kan jag till och med säga att ju större och bekvämare bil jag kör desto mer avslappnat kör jag.

Uppdaterat: 2022-01-12 23:50

Jag har aldrig haft en så stor bil och med så många hästkrafter som jag har nu och jag verkligen njuter av att köra lugnt och har inget behov av att köra för fort. Som 60-plussare har jag börjat ta det mesta lugnt och börjat värdesätta livet. Man är bara odödlig när man är ung... ;)

Uppdaterat: 2022-01-13 06:50

När fler och fler kör elbil kommer olyckorna/dödstalen att minska.
Man märker redan nu hur många elbilar som kör under skyltad hastighet.

Uppdaterat: 2022-01-13 14:52
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

När fler och fler kör elbil kommer olyckorna/dödstalen att minska.
Man märker redan nu hur många elbilar som kör under skyltad hastighet.

Utom vid rödljusen. Där går det undan!!

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-13 15:03
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Ja, det skulle absolut kunna vara så att många förare inte alls klarar av att hantera den brutala och omedelbara effekten som en del elbilar levererar men förhoppningsvis klarar bilens hjälpsystem ut den problematiken.

Uppdaterat: 2022-01-13 15:39
mso 1000 skrev:

När fler och fler kör elbil kommer olyckorna/dödstalen att minska.
Man märker redan nu hur många elbilar som kör under skyltad hastighet.

Jag undrar vart du ser alla dem? Jag kör väldigt mycket bil, och kan absolut inte säga jag sett att elbilar skulle vara mer representerade bland de som kör under hastighetsgränser än fossilbilar. Tvärtom skulle jag säga att de man oftast ser köra sakta är äldre i japanska bilar.

Uppdaterat: 2022-01-13 16:35

Jag ser dagligen alla möjliga elbilar som körs i samma hastighet som lastbilarna på E18. Från början var det mest norskreggade Tesla, men nu är det främst ID4 och Enyaq enligt min uppfattning.

Uppdaterat: 2022-01-13 19:45

Tycker också man ofta kör om elbilar som ligger och spar på elektronerna.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-13 20:20
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Ytterst ovanligt ännu att man blir omkörd av elbilar trots att jag håller begränsningarna.

Uppdaterat: 2022-01-13 22:17

Ja man får tycka vad man vill men så länge inte laddstationerna är utbyggda som teslas laddare i antal då kommer vi att märka av fler och fler elbilar som kör sakta.

Att vara på väg och inte veta om det finns en hel laddare eller är kö så annan laddare måste uppsökas så kommer många att snålköra. 😊

Men Henrik, det finns gott om surgubbar i Toyota med fler fabrikat som ligger och kör mellan 77 och 83 på 90 vägen för dom inte är medveten om det och farthållaren vet dom inte hur den fungerar 😂

Uppdaterat: 2022-01-14 00:05
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Men MSO nu är det väl så att det finn tre gånger så många snabbladdare totalt än antalet Tesla superchargers.
Skillnaden är ju att teslas laddare fortfarande enkom är för Teslaägare och välorganiserat med rejäla anläggningar med många laddare.

Uppdaterat: 2022-01-14 08:05

Guran,
Menar du att det finns fler platser med laddare eller fler individuella laddstolpar?
Tesla har inte på lika många geografiska platser, men ändå ganska många stolpar.

Uppdaterat: 2022-01-14 11:18

Guran har hyfsat rätt dock, enligt siffror jag hittar lite snabbt finns det 1410 snabbladdare i Sverige, varav 512 av dessa är Tesla SuC.
Så Gurans påstående att det finns ungefär tre gånger så många snabbladdare totalt än antalet Tesla SuC är inte helt fel. Dock om man särskiljer det så finns det för övriga än Tesla bara dubbelt så många tillgängliga snabbladdare som det finns Tesla SuC. Och jag anar att antalet elbilar som ska dela på dem är ganska många fler än dubbelt så många som det finns Teslor på vägarna. Sen inte att förglömma att Teslorna med har tillgång till alla de övriga.

Nu är vi dock långt ifrån denna trådens inledning.

Men jag håller med om att elbilarna inbjuder överlag till en mer avslappnad körning även om jag inte direkt påstår att den behöver vara slöare, bara mer vilsam och avkopplande. Och den stämningen bakom ratten kommer säkerligen med påverka statistiken på ett positivt sätt.

Uppdaterat: 2022-01-14 11:42

Kanske har en del elbils-ägare läst AMS tester där det framgår att ökad fart kostar väldigt mycket i ökad förbrukning - eller så har dom själva konstaterat detta. Bra i så fall.

Uppdaterat: 2022-01-14 11:51

Min fråga var inte ett ifrågasättande utan enbart uttryck för viljan att förstå.
Jag har inte letat snabbladdning på fem år.

Uppdaterat: 2022-01-14 13:14
Pi skrev:

Kanske har en del elbils-ägare läst AMS tester där det framgår att ökad fart kostar väldigt mycket i ökad förbrukning - eller så har dom själva konstaterat detta. Bra i så fall.

Inte behöver man läsa en test för att konstatera det.

Uppdaterat: 2022-01-14 14:40
L. Mäkinen skrev:

Guran,
Menar du att det finns fler platser med laddare eller fler individuella laddstolpar?
Tesla har inte på lika många geografiska platser, men ändå ganska många stolpar.

Jag menar det som Henrik sedan skrev. Och det jag skrev var ett konstaterande att MSO har fel i sin kommentar om att Tesla har fler laddare än övriga operatörer. Vilket sedermera har utretts i tråden.

Uppdaterat: 2022-01-14 14:43

Guran jag tror inte jag sagt något om det.
Men när man bor norr om Dalälven eller även söder om den så är det dagligen som folk klagar på att den enda laddaren var trasig eller det var kö till den.

Känns som väldigt många känner stor osäkerhet när och om dom kan ladda när dom vikit av från E4n och därför snålkör man lite extra för att ha möjlighet till en alternativ laddare.

Uppdaterat: 2022-01-14 15:04
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Guran jag tror inte jag sagt något om det.
Men när man bor norr om Dalälven eller även söder om den så är det dagligen som folk klagar på att den enda laddaren var trasig eller det var kö till den.
Känns som väldigt många känner stor osäkerhet när och om dom kan ladda när dom vikit av från E4n och därför snålkör man lite extra för att ha möjlighet till en alternativ laddare.

Då är det jag som inte förstår norrländska i så fall.
” men så länge inte laddstationerna är utbyggda som teslas laddare i antal”
Vad menar du med det där då, på Svenska?

Uppdaterat: 2022-01-14 15:10

Nja Guran det var väl kanske det att ofta i en inlands kommun finns det typ en laddare på södra sidan och kanske en på den norra sidan av samhället.
Och ingen garanti att det fungerar.

Ser man en tesla laddare är det oftast minst fyra eller det dubbla.

Men innan jag hittat en lämplig elbil så är det nog bättre utbyggt laddnät och bilarna har mindre buggar i apparna. 😊

Uppdaterat: 2022-01-14 15:36
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Mycket positiv utveckling som i mångt o mycket beror på vajervägar, sänkta hastighetsgränser och en generell höjning av den aktiva och passiva säkerheten i bilparken. Det borde ju vara dieselbilarna som skulle sakta ned farten i och med att dieselpriset är så högt att man inte har råd att kan köra bil längre eller ?

Uppdaterat: 2022-01-15 13:48

JL. Kan nog tycka att man ser fler diesel suvar som kör sakta nuförtiden.

Uppdaterat: 2022-01-15 14:33
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html