Vi Bilägares forum

Ioniq 5

Ioniq 5

Ser fram emot nästa veckas, tisdag 23:e kl 08:00, världspremiär av Ioniq 5
Den ser mer och mer intressant ut. Senaste infon är max dragvikt 1600kg.
Snygg interiör med säten som är som en biofåtölj med utfällbara långa stöd för benen så man kan skjuta bak och fälla hela sätet och ta sig en tupplur under laddningen.
Skulle gissa att den prismässigt ligger strax under en ID4, läst om frånpriset 40.000£ i England.
Med tanke på hur energieffektiva bilar Hyundai bygger så kan detta bli en het kandidat vid mitt nästa bilbyte.

Uppdaterat: 2021-02-18 22:30
Guran

Kommentarer

Grattis! Riktigt kul att läsa! Blir kul följa vidare, lycka till.

Uppdaterat: 2021-12-23 22:10

Grattis, lite avis blir man allt! :-) God (h)jul alltså.

Uppdaterat: 2021-12-23 22:20
Power to the people

God Hjul, och grattis till elbilen.
Har läst testen flera gånger i näst senaste TV mellan polestar 2(som jag gillar skarpt) och Ioniq5.
Hur är styrning och vägkänslan egentligen. Skrivs så olika uppfattningar i tester om ioniq5.

Uppdaterat: 2021-12-23 23:17

Grattis!
Det verkar ha kommit en bunt bilar. De hade ett knippe med "såld" i rutan på Hyundai i Skärholmen.

Uppdaterat: 2021-12-23 23:45

Grattis till nya bilen!

Uppdaterat: 2021-12-24 08:59
L. Mäkinen skrev:

Grattis!
Det verkar ha kommit en bunt bilar. De hade ett knippe med "såld" i rutan på Hyundai i Skärholmen.

Dels har dom 400 extrabilarna anlänt för att levereras före årsskiftet
Även många First Edition har kommit med dom två senaste båtarna. Det är först nu som 4wd versionerna börjat anlända till Sverige

Uppdaterat: 2021-12-24 09:28
Optimus skrev:

God Hjul, och grattis till elbilen.
Har läst testen flera gånger i näst senaste TV mellan polestar 2(som jag gillar skarpt) och Ioniq5.
Hur är styrning och vägkänslan egentligen. Skrivs så olika uppfattningar i tester om ioniq5.

Inte så lätt att uttala mig om, dubbfria Hakka R3 däck
Men den är i alla fall komfortabel, 3 m hjulbas ger en storbilskänsla. Sväljer ojämnheter och gupp betydligt bättre än den GLC jag hade tidigare. Helt klart en komfortinriktad bil, det var det jag ville ha.

Uppdaterat: 2021-12-24 09:35

Grattis och du har ju helt rätt, med åldern ökar förståndet som gör att man inser att komfort är behagligare än sport.
Jag undrar hur länge det dröjer innan PR-gubbarna för biltillverkarna inser det, att allt inte ska heta "Sport" med olika fantasikombinationer?

Uppdaterat: 2021-12-24 10:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Grattis och du har ju helt rätt, med åldern ökar förståndet som gör att man inser att komfort är behagligare än sport.
Jag undrar hur länge det dröjer innan PR-gubbarna för biltillverkarna inser det, att allt inte ska heta "Sport" med olika fantasikombinationer?

Det är märkligt, vi mogna män och kvinnor är ju de som har pengarna, och bilarna borde väl då byggas för den starka kundkretsen. Men vid varje ny modellpresentation så framhålls att bilen är tänkt för en unga storstadspersoner. Underligt, dessa är ju allt mindre bilintresserade, och har ofta inte ens körkort numera.

Uppdaterat: 2021-12-24 10:15
saabnisse skrev:

Grattis och du har ju helt rätt, med åldern ökar förståndet som gör att man inser att komfort är behagligare än sport.
Jag undrar hur länge det dröjer innan PR-gubbarna för biltillverkarna inser det, att allt inte ska heta "Sport" med olika fantasikombinationer?

Jamen saabnisse SUV-trenden är ju svaret på Pr-gubbarnas Sportgrej. Det är som AL säger att marknaden sköter problemet bäst, vad än "vargen" (hx30) säger i sitt SUV-hat.

Uppdaterat: 2021-12-24 11:33

Grattis Guran 👍. Enligt mig den klart snyggaste elbilen på marknaden. Skulle absolut kunna tänka mig en sådan om jag skulle byta idag men nästa byte ligger 3-4 år bort och då är så klart elbilsmarknaden en helt annan med lägre priser och större utbud.

Uppdaterat: 2021-12-24 11:51

Kul Guran, blir kul att läsa fortsättningen.

Uppdaterat: 2021-12-24 15:38

Om nu den så högt prioriterade fixen på forumet som utlovades för åtskilliga månader sedan blivit fixad, ja då skulle jag kunnat lägga upp en bild på det Cyber gråa rymdskeppet.

Uppdaterat: 2021-12-24 15:57
Corgie skrev:

Grattis Guran 👍. Enligt mig den klart snyggaste elbilen på marknaden. Skulle absolut kunna tänka mig en sådan om jag skulle byta idag men nästa byte ligger 3-4 år bort och då är så klart elbilsmarknaden en helt annan med lägre priser och större utbud.

Större utbud iaf, lägre priser för motsvarande bilar ska du nog inte hålla andan efter dock. ;)

Uppdaterat: 2021-12-24 18:12

Kanske Henrik men om vi som inte kör så mycket får ändå hoppas att det blir som en del förutspår:
https://www.bytbil.com/nyheter/da-blir-elbilar-billigare-an-bensinbilar-32056

Uppdaterat: 2021-12-24 17:48
Corgie skrev:

Kanske Henrik men om vi som inte kör så mycket får ändå hoppas att det blir som en del förutspår:
https://www.bytbil.com/nyheter/da-blir-elbilar-billigare-an-bensinbilar-32056

Nja, skilj på att de som finns blir billigare och att det kommer komma bilar med lägre prislappar.
Jag tror inte att priserna kommer sjunka på de elbilar som finns eller nya som kommer liknande spec. Däremot tror jag utbudet kommer utökas med lägre prissatta elbilar med annan spec.
Jag är övertygad om att "svensson" kommer behöva acceptera en högre inträdesbiljett framöver.

Uppdaterat: 2021-12-24 18:19

... Och att de konventionellt drivna bilarna snabbt blir ännu dyrare än idag. Problemet löst - elbilarna blir billigare än de konventionella.

Uppdaterat: 2021-12-24 22:17

Ni är säkert helt rätt på det. Blir dyrare med bil i framtiden och fler och fler avstår att äga bil och man bokar/ hyr när man behöver bilen istället.

Uppdaterat: 2021-12-24 22:22

Grattis Guran till nya vagnen.
Blir spännande att följa resan framöver.

Tyst och fin bil även om instrumenteringen inte tilltalar mig.

Nu vet jag din inställning till farthållare men jag kan nog aldrig komma överens med farthållar knapparna på vänster sida och det faktum att jag måste lyfta armbågen så fort jag skall korigera hastigheten.

När vi provade var det minus 15 och säljaren höll nog på en minut med konstant plingande oljud innan fläkt och värme var inställt och vi kunde köra iväg.
Som sagt kallt och lite busväder och sidorutorna var halvt igen immade hela tiden trots bra värme.
Hittade ingen eller vågade mig inte på några värme inställningar under tiden vi körde.

Men helt okey bil.
Lycka till.

Uppdaterat: 2022-01-05 20:43
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Grattis Guran till nya vagnen.
Blir spännande att följa resan framöver.
Tyst och fin bil även om instrumenteringen inte tilltalar mig.
Nu vet jag din inställning till farthållare men jag kan nog aldrig komma överens med farthållar knapparna på vänster sida och det faktum att jag måste lyfta armbågen så fort jag skall korigera hastigheten.
När vi provade var det minus 15 och säljaren höll nog på en minut med konstant plingande oljud innan fläkt och värme var inställt och vi kunde köra iväg.
Som sagt kallt och lite busväder och sidorutorna var halvt igen immade hela tiden trots bra värme.
Hittade ingen eller vågade mig inte på några värme inställningar under tiden vi körde.
Men helt okey bil.
Lycka till.

Men MSO. Farthållaren är inte på vänster sida av ratten (gapflabb)
Den är på rattens högra sida. Du ställer in så att den läser skyltar och använder navigeringen, bekräftat ny hastighet med en liten vickning på högra vippan. På motorväg ändrar den hastigheten själv. Och nu när jag har en adaptiv farthållare så använder jag både den och ”filhållning”. Men jag kör även ofta med gaspedal och auto på styrningen, en finess att man kan välja endera som Hyundai har. (Märkte du inte det så aktiverar du adaptiv farthållare övre högra knappen på högra sidan av ratten och autostyrning nedre vänstra på högra sidan av ratten, så du kan välja hur du vill styra eller gasa eller låta bilen sköta allt)
Som du säger är den riktigt tyst i kupén med akustikrutor på alla sidorutor.
Om du inte visste det så kan du välja att farthållaren gasar på endera beroende på vilket körläge du valt eller baserat på hur du själv kört tidigare.
Imman på sidorutorna likadant, går att justera hur ventilationen skall fungera.
Det är så jäkla många inställningsmöjligheter så ägnar man ingen tid att faktiskt läsa den flera hundra sidor tjocka instruktionsboken så tror man bilen är dålig.
Det enda jag tycker är dåligt, ja faktiskt uselt, är helljuset.
Men jag ägnade några timmar i garaget och monterade en diskret LED-ramp. Nu är helljuset bättre än någon bil jag haft tidigare. Men dåligt ljus är typiskt för asiatiska bilar, och för att vara en Hyundai så var det inte så uselt. Halvljuset är ok/bra, men jag hade gärna haft lite bredare ljusbild, men helst adaptiva.
Men man kan inte få allt i en relativt prisvärd elbil.
Instrumentering har jag ställt in så den har svart bakgrund, du kan välja mellan ljus eller mörk, och på låg ljusstyrka. Blir vilsamt vid mörkerkörning.
Sätena som jag var mest orolig för är nog de mest komfortabla jag haft i en bil.
Så än så länge är det mesta positivt, trodde inte att Hyundai kunde prestera på den nivå som bilen hittills har levererat.
Dock så har jag utrustat bilen med en startbooster, som ligger i handskfacket, då Hyundai/Kia sin vana trogen har problem med 12V batteriet. Flera ägare står med tomt batteri och då är bilen död, löses med en liten kick från en booster för 600kr, lite som ett reservhjul. Hoppas jag inte behöver använda det.

Uppdaterat: 2022-01-05 21:17

Jag hade också tänkt montera en ledramp som tillägg till helljuset som nog är helt ok på min bil men då skulle jag inte kunnat använda den automatiska avbländningen som har blivit ett måste för mig så jag tänkte om.

Uppdaterat: 2022-01-06 10:24
L West skrev:

Jag hade också tänkt montera en ledramp som tillägg till helljuset som nog är helt ok på min bil men då skulle jag inte kunnat använda den automatiska avbländningen som har blivit ett måste för mig så jag tänkte om.

Det fungerar precis lika bra som tidigare med automatisk avbländning även efter att LED-rampen är monterad.

Uppdaterat: 2022-01-06 11:06

Hmm... varifrån skulle jag ta styrningen till ledrampen? Inte från helljuset på min bil skulle det fungera. Borde kanske googla detta.

Uppdaterat: 2022-01-06 11:16
L West skrev:

Hmm... varifrån skulle jag ta styrningen till ledrampen? Inte från helljuset på min bil skulle det fungera. Borde kanske googla detta.

Enklast är XBB:s lösning du pluggar in i OBD porten på bilen och styr via Canbus
https://www.xbb.se/sv_se/xbb-dongle-xbb-powerunit/

Jag tog styrström från helljuset på min bil, trivialt elsystem på Hyundai. Men det hade även funkat med en XBB dongle

Uppdaterat: 2022-01-06 11:24

Jo jag googlade fram XBB extraljusrelä men det tar styrningen från helljuset och det går ju inte med adaptiva ljus. Men tack för tipset, ska söka efter OBD-styrning.

Uppdaterat: 2022-01-06 11:30
L West skrev:

Jo jag googlade fram XBB extraljusrelä men det tar styrningen från helljuset och det går ju inte med adaptiva ljus. Men tack för tipset, ska söka efter OBD-styrning.

Det är den jag länkat.

Det är väl XBB lightswitch du kollat på. Den tar signal från helljuskabeln

Uppdaterat: 2022-01-06 11:36
L West skrev:

Hmm... varifrån skulle jag ta styrningen till ledrampen? Inte från helljuset på min bil skulle det fungera. Borde kanske googla detta.

Beror på vad du har för bil, och ljus.
På en del bilar går det än idag bara tjuva sig in på en kabel vid lampan.
På vissa bilar kan det funka men ge en felkod, och då behöver man ett relä med diod.
På andra behöver man en CAN buss modul som läser av signaler, den monteras vanligtvis under panelen vid säkringsboxen. Men det är ett jobb för kunniga och inget man ska göra själv om man inte är säker.

Uppdaterat: 2022-01-06 11:38

Grymt, denna mojäng har jag helt missat.
Glöm det jag skrev tidigare.

Uppdaterat: 2022-01-06 11:48

Med XBB dongle och XBB powerunit skulle det funka för mig. Min bil har adaptivt helljus så den enklaste lösningen att tjuva helljuskabeln skulle bara funka manuellt och jag värdesätter den automatiska avbländningen för mycket för det. Lite dyrt alternativ, helljuset är nog godkänt bra men det skulle inte skada med lite extraljus speciellt en regnig och mörk höst. Iofs skulle jag kunna sträcka mig till att sköta ljuset manuellt då så jag får ta en funderare...

Uppdaterat: 2022-01-06 11:52

Vad är det för lampor på din bil Guran, nått extra som tänds på helljus, eller bara halvljuset som höjs ??

Uppdaterat: 2022-01-06 15:56

Det är fyra prijektionslinseri fronten. två för halvljus och två med helljus. Helt otroligt att dom inte klarat att få till ett bättre helljus med dom möjligheterna. Ljusbilden är bra och bred på helljuset, men är så dålig ljusstyrka, lyser knappt något längre än halvljuset, bara lite mer ljus och lite bredare. Lyser nog max 100m med någon intensitet, men är som sagt nu rejält uppdaterat, och det blev diskret och bra installation

Uppdaterat: 2022-01-06 16:50

En ny rapport efter dagens tur i snöväder till husvagnen i skidanläggningen.
Bilen blir bara mer komfortabelt. Börjar hitta en optimal körställning. Stolen går att justera enormt mycket så blev att justera ner lite fram och sänka rumpan.
Frugan njuter av att åka i bilen, jag tryckte på viloläget på stolen och hon tog sig en eftermiddagslur och vaknade upp efter trekvart och konstaterade det var den komfortablaste bil vi haft. Stolen blir som en Stressless fåtölj med ett stöd för smalbenen som fälls ut.
Är helt klart de bästa stolar jag haft i en bil som passar min långsmala kropp, men jag är så lång så stödet för smalbenen när inte upp till mina smalben.
Bilen är fantastiskt duktig på att täcka hela bakstammen i snö. Så backkameran som sitter ute i det fria blir blir helt igenmurad så även backsensorer. Mercans backkamera höll sig ren i 7000mil. Bakrutan blir även den fylld av snö.
Men man ser ju bra bakåt med sidospeglarna. Men ändå lite dåligt, men är inte så många gånger per år jag kör i snöväder.
21kWh/100km i förbrukning, ”tankade” i drygt tio mil med ström för 53kr under tiden jag skidade ett par timmar på kvällskvisten.
Då jag är nu med elbil så är jag riktig imponerad över hur snabbt det blir varmt i bilen.
Glöm allt vad bränsledrivna pannor ger. Blir varmt på ett par minuter. En helt annan dimension av hur komfortabelt det kan vara.
Blir nästan lite rädd över hur sådan fart bilen sättet då man trycker på gaspedalen, helt obemärkt så går den väldigt för fort oavsett om det är halkigt. De två elmotorerna sätter en våldsam fart på bilen utan att man tänker på det. Blinkar en lampa om att det är halkigt, det är det enda jag märker.

Uppdaterat: 2022-01-07 20:55

Låter som en väldigt trevlig vinterbil

Uppdaterat: 2022-01-07 21:39
*Robban

Låter nästan snålt i snö om du hade värmen på.

Uppdaterat: 2022-01-08 00:51
motorcykelentusiasten skrev:

Guran, fortfarande nöjd?

Ja, inget att klaga på ännu.
Den funkar som den skall

Uppdaterat: 2022-01-23 14:38
motorcykelentusiasten skrev:

Guran, fortfarande nöjd?

Ja, inget att klaga på ännu.
Den funkar som den skall
En Audiåkande kusin provkörde, han var lite imponerad av att Hyundai fått sådan kvalitetskänsla

Uppdaterat: 2022-01-23 14:41

Kul att höra, grattis. Hoppas det står sig

Uppdaterat: 2022-01-23 16:00
Gillar kurvor och rondeller

God morgon Guran.
Har du hunnit köra några nämnvärda längre sträckor att dela med dig med vad det gäller förbrukning och räckvidd och kanske laddhastighet om du provat testat nån kraftigare laddare.

Det känns iaf att Kia/hyunday är ganska ärlig med räckvidden vad jag kan se och känna på det lilla jag kört dom.

Ventilation och värme.
Funkar det perfekt i kylan.
Ev 6 har ju problem och när vi körde 5an i minus 16 höll den inte upp sidorutorna helt.

Sedan måste jag komentera farthållaren som jag inte ens fick igång 😂.
Dagens nyutvecklade bilar med ny förändrad teknik är inte helt lätt att komma underfund med på en resrutt på några mil 😂

Uppdaterat: 2022-02-11 08:48
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Kul att du frågar MSO
Drygt Tre hundra mil har den rullat
Räckvidden har legat på 32mil hittills i vinter. Förbrukningen varierar mellan 19,6 - 23 kWh/100 km
Jag har laddat en gång på IONITY, bara för att prova, 10-80% avverkades på 30 minuter. Uttetempen var då strax över nollan. Startade med 63kW och toppade 137kW låg fortfarande över 100kW när 80% nåddes. Så jag ser inga bekymmer med att ladda, och nu kommer även uppdateringen med förvärmning . Men jag klarar mig fint med hemma och destinationsladdning.
Värme och ventilation har fungerat klanderfritt, man får lära sig hur man hanterar det då bilen så klart är konstruerad för att hushåll med energin. Men det blev varmt och skönt i bilen även vid -17. Det gäller att läsa på instruktionsboken hur värme och ventilation fungerar så slipper du få imma på sidorutorna.
Som alla elbilar så blir bilen varm på fem minuter och samtliga rutor isfria.
Farthållaren är ju busenkel, övre högra knappen på ratten startar den, vippan trycker du på för att starta/stoppa, vippar upp eller ner när du passerar en hastighetsskylt så anpassar den sig till skyltats hastighet. Dvs den hittar inte på något själv. Jag har ställt in så att den alltid lägger sig 5km/h fortare än skylten.
Sen så har autostyrningen, funkar ganska bra, lite vinglig i bland, men den verkar bättra sig ju mer man kör.
Finessen är att man kan låta bilen styra själv men gasa med pedalen eller köra med farthållaren.
Mest glädjande med bilen är sätena som passar min kropp väldigt bra, är nog de mest komfortabla sätena jag haft i en bil.
Helljuset är som sagt det sämsta med bilen, men nu sitter det en liten diskret led ramp under nummerplåten, så det problemet blev fort löst.
Avsaknaden av torkare på bakrutan stör jag mig inget på, bakrutan håller sig hyfsat ren och bilen har sidospeglar.
Men som du påpekar är det ganska mycket att sätta sig in i, men skiter man i det så tror man att det är fel på bilen eller något som inte funkar när det gäller att sätta sig in i hur det skall fungera.

Uppdaterat: 2022-02-11 09:10

Kul med lång input!
Fram är den skitsnygg, men från sida ser den för SUV-hög ut men kan sänkas såklart. Bak märklig.
Men det är bra att ratta, relativt andra elbilar.
Tyckte den var ganska tyst, har du samma intryck?

Uppdaterat: 2022-02-11 17:58
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Kul med lång input!
Fram är den skitsnygg, men från sida ser den för SUV-hög ut men kan sänkas såklart. Bak märklig.
Men det är bra att ratta, relativt andra elbilar.
Tyckte den var ganska tyst, har du samma intryck?

Det är klart den tystaste bil jag ägt. Förra var en MB GLC med akustikrutor.
Mycket positivt överraskad över både sittkomfort och ljudnivå i kupén, det är ju en Hyundai 🤣
Jag gillar verkligen retrostilen på bilen. Man har verkligen vågat ta ut svängarna.
Min är Cyber Grå så det är små kontraster mot de silvriga plastdetaljerna.
Komforten är väl på nivå med en MB EQC, bara så mycket öppnare och inte kokong lik som MB:n är.
Kvalitetskänslan i interiören är på en nivå som jag inte förväntade. Men Hyundai har gjort ett rejält lyft på många modeller.

Uppdaterat: 2022-02-11 18:22

Jag tycker tvärtom att Ioniq 5 inte alls ser "SUV:ig" ut från sidan - men som vanligt är smaken lite olika...:) Efter att bara ha torrimmat i en sån så tycker jag nog att Kia's variant känns lite trivsammare i "cockpit" - men som sagt - inte kört nån av dessa ännu.

Uppdaterat: 2022-02-11 18:30

Jag har kört båda och helt klart är att tyst är båda.
Och smaken är som baken 😊 .
Men jag väljer nog kian som är snyggare och mer normal i cockpit och körningen , förutom då den hemska ankskjärten .

Men båda platsar nog inom kategorin bättre elbilar.

Nu går iofs båda bort för mig på grund av priset och storleken.

Uppdaterat: 2022-02-11 19:02
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Jag har kört båda och helt klart är att tyst är båda.
Och smaken är som baken 😊 .
Men jag väljer nog kian som är snyggare och mer normal i cockpit och körningen.
Nu går iofs båda bort för mig på grund av priset och storleken.

Synd att du inte hann välja en Ioniq 5 som var 70kkr billigare än likvärdig GT6.
Nu åker priset upp rejält med 2023 års modell, tydlig anpassning mot vad en likvärdig VAG bil kostar. Så jag hoppas och tror att det kommer bli ett ganska billigt och problemfritt bilägande.
Komfortabelt vet jag redan nu att det blir, och prestandan är så det räcker och blir över.
Håller med om att Ioniq 5 ser allt annat än ”normal” ut, det var det som fick mig att beställa en helt oprövat.
MSO, Har du provat en 4wd version av I5/EV6 ? Om inte rekommenderar jag det.

Uppdaterat: 2022-02-11 19:20

Både Hyundai och Kia har utlovat en ström av nya elbilar. Väntar på en elbil i golfklassen eller mindre, och ett pris klart under dagens elbilar i halvmiljonklassen. Då blir det att övertala Hon Som Bestämmer att provköra, haha!

Uppdaterat: 2022-02-11 19:36
40-talisten skrev:

Både Hyundai och Kia har utlovat en ström av nya elbilar. Väntar på en elbil i golfklassen eller mindre, och ett pris klart under dagens elbilar i halvmiljonklassen. Då blir det att övertala Hon Som Bestämmer att provköra, haha!

Vad väntar du på? Dom bilarna finns ju redan.

Uppdaterat: 2022-02-11 20:42

Guran. Prova kan man ju alltid men du vet bäst före håller på gå ut på gubben och börsen vill något mer än bara äga bil.

Om Corsa hade haft drygt 40 mils räckvidd för 2600:- hade jag redan slagit till.
Den bilstorleken räcker nuförtiden då vi oftast bara sitter två muppar i framsätet.

Men det som hägrar det är att det vore ju kul om det gick köra på el till Stockholm och då krävs det nog räckvidd på 40 mil+ och 100kw om inte jag skall bli tokig att stå i ladd kö.

Den som lever får se.

Uppdaterat: 2022-02-11 21:14
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Guran. Prova kan man ju alltid men du vet bäst före håller på gå ut på gubben och börsen vill något mer än bara äga bil.
Om Corsa hade haft drygt 40 mils räckvidd för 2600:- hade jag redan slagit till.
Den bilstorleken räcker nuförtiden då vi oftast bara sitter två muppar i framsätet.
Men det som hägrar det är att det vore ju kul om det gick köra på el till Stockholm och då krävs det nog räckvidd på 40 mil+ och 100kw om inte jag skall bli tokig att stå i ladd kö.
Den som lever får se.

Min bil kostar 2900kr/månad, då kör jag så mycket jag vill och bilen är min. Bonusen kan jag stoppa in i finansieringen så det blir ännu billigare.
Mercan jag hade innan gav en bra grundplåt i finansieringen av bilen.
Så jag räknar med ett ganska billigt ägande av Ioniqen.

Uppdaterat: 2022-02-11 22:06
40-talisten skrev:

Både Hyundai och Kia har utlovat en ström av nya elbilar.

Pun intended?
:-)

Väntar på en elbil jag blir kär i, en bil man bara MÅSTE HA.
Ioniq 6 ser skitläcker ut tex!!!
Wow enl mig

Uppdaterat: 2022-02-12 07:41
Gillar kurvor och rondeller