Vi Bilägares forum

Mercedes varnar: 800 000 bilar kan börja brinna

Mercedes varnar: 800 000 bilar kan börja brinna

Mercedes måste återkalla hundratusentals bilar på grund av brandrisk. Men än så länge finns inga delar att reparera med.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-01-05 10:19

Kommentarer

Moderna bilar brinner väldigt ofta tycks det, numera finns det knappt ett bilmärke som inte brunnit i varje fall någon gång, före år 2000 var det praktiskt taget enbart Volvo.

Avancerad teknik i kombination med kravet på att tillverkningen ska vara billig och att vinsten för tillverkaren ska vara maximerad, ger precis de resultat man kan förvänta sig.

Uppdaterat: 2022-01-05 11:51

Det där var ingen bra reklam för ett premiummärke "kör försiktigt tills vidare"

Uppdaterat: 2022-01-05 14:22

Nog kör jag min bil försiktigt och sparsamt nu när fanskapet inte går att ladda. Självladdande hybrid suger.

Uppdaterat: 2022-01-05 17:02
N-iklas skrev:

Moderna bilar brinner väldigt ofta tycks det, numera finns det knappt ett bilmärke som inte brunnit i varje fall någon gång, före år 2000 var det praktiskt taget enbart Volvo.
Avancerad teknik i kombination med kravet på att tillverkningen ska vara billig och att vinsten för tillverkaren ska vara maximerad, ger precis de resultat man kan förvänta sig.

Då måste du ha helt andra siffror än jag, eller skall vi anta att det är det sedvanliga gissandet och filmtittandet i kombination med obefinliga kunskaper i ämnet sannolikhetslära som ligger till grund för det påståendet?

Vad jag minns efter att ha utrett frågan grundligt en gång i tiden ( heltäckande data från tre olika år på 90-talet) är risken för brand högre i flertalet oplar än både Volvo, Saab och Volkswagen. Men det gällde under mitten av 90-talet. Värst på den tiden var Citroen, som brann 2,6 gånger oftare än Volvo. Franska bilar var överlag sämst, de brann fyra gånger oftare än de japanska. Därefter kom svenska, tyska och amerikanska tillverkare, och så fransmännen på en sista jumboplats så klart. Deras elsystem var precis lika bristfälliga då som nu.

Hur det ser ut idag låter jag vara osagt.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-07 07:30
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Köp en elbil så slipper ni oroa er för att bilen ska brinna.

Uppdaterat: 2022-01-06 14:38
Raywave

Har inga bra och jämförbara data för elbilar ännu.

Men påståendet som N-iklas gjorde om att det enbart är Volvo som brinner är helt ogrundat.

Sanningen är nämligen att risken för att bli sittande fast i en brinnande Opel är på motsvarande eller högre nivå som flertalet andra bilar, Volvo inkluderad. Och då ingår ändå inte att Volvon körs mångdubbelt längre sträckor.

Men det gäller alltså data på 90-talet - Det som vår goda Opel- fanatiker uttalade sig om.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-06 16:39
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Det finns data på det, bl a från Norge, som visar att risken för brand i en elbil är en femtedel av risken i en fossilbil.

Uppdaterat: 2022-01-06 16:43
Raywave

De tidnings-skriverier om bilbränder som man sett verkar ju i nutid mest omfatta Volvo's och BMW's diesel-bilar. Men sen är det som vanligt - inte att lita på alltså...

Uppdaterat: 2022-01-06 16:50
Raywave skrev:

Det finns data på det, bl a från Norge, som visar att risken för brand i en elbil är en femtedel av risken i en fossilbil.

Ok. Har inte sett dessa siffror.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-06 17:51
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Pi skrev:

De tidnings-skriverier om bilbränder som man sett verkar ju i nutid mest omfatta Volvo's och BMW's diesel-bilar. Men sen är det som vanligt - inte att lita på alltså...

Nej, tidningsartiklar är inget bra underlag för att göra jämförelser mellan olika bilar med avsikt på brandrisk.

Däremot kan man studera försäkringsdata.

Då kan man få ihop ett bra underlag (n=5602 utslaget på 92 olika bilmodeller ) och en acceptabel längd på tidsserien (år 95,96 och 97).

Där syns att japanska bilar brinner minst och franska mest. Skillnaderna är mer än en faktor fyra. Om man däremot väger in de längre körsträckorna är det svenska och tyska bilar som klarar sig bäst ( i nämnd ordning). Franska blir då ännu sämre.

Skälet till det är att kvaliteten på komponenter i mototrummet (bränsledningar och elkomponenter) är högre hos tyska och sbenska än hos de franska bilarna.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-06 18:57
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”