Vågar jag tanka E85?

22 inlägg 0 nya
Vågar jag tanka E85?

Jag äger en Ford Focus flexifuel 2006 sedan den var ny. Den har endast rullat 13000 välservade mil. När den var ny körde jag de första 75% av de första 7000 milen på E85. De övriga milen på bensin vid utlandsresor. Jag har aldrig haft något problem relaterat till bränslet men jag skrämdes av larmrapporter som kom om motorskador p gr a E85 och har de senaste åren endast tankat 95 oktan bensin. De aktuella priserna på bilbränslen gör E85 intressant och jag räknar med att spara ca 1:50 kr/mil om jag använder E85 istället för bensin. Frågan är då; är E85 idag av sådan kvalitet att jag inte riskerar motorskador?

Ja, jag tror du vågar. Läste här: https://www.nyteknik.se/nyheter/dodsstoten-for-svenska-etanolsatsningen-6343299

" 2009–2010 levererades etanol med höga sulfathalter, vilket ledde till igensatta spridarmunstycken. Det fanns ingen standard för sulfathalten i bränslet, men det gör det nu."

Därmed borde det inte vara nån större risk nu.

Sulfat kan få spridarna att sätta igen sig, men den svenska standarden för E85 som finns nu för tiden har till skillnad mot tidigare, ett gränsvärde för hur mycket sulfat som får finnas i bränslet (max. 10,0 mg/ kg). Problemet med sulfat kulminerade år 2010.

Det finns också en bränsletillsats som heter RedLine SI Alcohol som skulle kunna göra nytta.

"SMHI: Det är med råge den varmaste juli på 260 år."

När du byter bränsle - glöm inte att köra minst ca: 15 minuter innan du ens funderar på att stanna motorn. Annars kan det med stor sannolikhet bli aktuellt med ett besök på verkstan för "reset" av motorns styrsystem. Fråga mig inte varför jag vet detta....

Ja, självklart ska du tanka etanol i E85 Forden! Har en bekant vars Focus -03 rullat 32000 mil på enbart etanol, E85 frånsett något halvår 2010 då de inte hade koll på standarden på etanolbränslet. Hon har aldrig haft bränslefel på bilen. Det enda tråkiga med Forden är att den rostar mycket men motorn går alldeles utmärkt!

- Utan klimatsmarta dieselmotorer kommer jordens klimat att haverera.

Jag har en Octavia flexifuel 2011 som jag haft sen den var ett år och gått 2700 mil. Den har nu gått närmare 17000 mil och jag har kört den på etanol åtminstone hälften av mina mil - under de perioder när det lönat sig som det gör nu. Jag brukar då tanka bensin var fjärde till femte gång, och jag har aldrig haft några som helst problem.

Jag ägde en etanol Ford C-Max tidigare och körde femtusen mil nånting. Körde mestadels på etanol och när jag gjorde det så tankade jag bensin var femte gång. Hade vid några tillfällen lättare startproblem vilket fixades genom att jag rengjorde spjällhuset med en trasa men om det berodde på etanolen vet jag inte. Hände nämligen även några gånger då jag under nån period enbart körde på bensin.

Tänk själv!

Körde 10.000 mil med min Focus 1,8 Flexifuel och merparten på E85 och hade inga som helst problem.

Ja, det fanns en del fabrikat som gjorde bilar som klarade E85 bra.
Men faktum är att de flesta bensinbilar går att köra problemfritt på E85 med smärre modifieringar och de går att blandtanka utan modifiering.
Men det kräver tätare oljebyten och det är inte säkert att det lönar sig ekonomiskt!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ett tag funderade jag på om jag skulle testa att blanda i på en bil jag hade förut och grävde då massor på forum och där verkade det bli en hyfsad samstämmig bild av att upp till 50% E85 funkade finfint. Sedan klagade insprutningen på att blandningen blev för mager då inte munstyckena hade tillräckliga hål. Mer än så innebär alltså främst att byta upp sig på den punkten.

X, det spelar väl ingen roll om lampan lyser några mil, det är ju bara arr spilla i lite mer bensin tills det slocknar.
Men ekonomiskt gör man ingen vinst och har man ingen turbo blir det knappast någon annan vinst heller.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Problemet blir ju att den går sämre då, och man vill ju ha något som funkar hyfsat. Men ett bra test helt klart - öka på tills den tänds, och minska så har man en bra nivå som funkar.
Vinst eller inte beror ju på hur priset ligger och den ökade förbrukningen din bil får. Aningens högre effekt också.

Enklaste och säkraste metoden om man ska kunna köra en bil på E85 (som från början inte är godkänd för det) är följande:
1) Montering av typgodkänd konverteringssats för etanol (E85) som uppfyller svensk lagstiftning, för då kan bilen på köpet klassas som miljöbil efter konverteringen.
2) Ny registreringsbesiktning.

"SMHI: Det är med råge den varmaste juli på 260 år."

X, det är inte säkert att bilen går sämre för att lampan tänds, det kan vara något man tror, ungefär som den där lilla homeopatiska skvätten som förpackas i färgglada små plastflaskor, säljs för dyra pengar och som hälls i tanken för att allt ska bli så mycket bättre!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Här är ett av de större företagen som tillhandahåller etanolkonverteringssatser för dem som vill ställa om från klimatvidrig bensinbil till co2 neutral etanol där man dessutom får lite mer effekt i motorn samtidigt som milkostnaden sjunker en del.

http://www.nordictuning.com/tuning1/etanol-flexifuel

- Utan klimatsmarta dieselmotorer kommer jordens klimat att haverera.

Stoor, har man inte turbo är det inte säkert att man får någon märkbar högre effekt.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Stoor; Hur blir E85 med 15% klimatvidrig bensin koldioxidneutral?

Power to the people

saabnisse wrote:
X, det är inte säkert att bilen går sämre för att lampan tänds, det kan vara något man tror, ungefär som den där lilla homeopatiska skvätten som förpackas i färgglada små plastflaskor, säljs för dyra pengar och som hälls i tanken för att allt ska bli så mycket bättre!

Självklart inte, men när motorlampan tänds då indikerar det att bilen inte har det som den vill ha det, och ökar du på halten mer (vilket många i forum vittnat om) så kommer den börja gå sämre och sämre. Skvätt i mer bensin och den börjar gå bättre igen.

Grosser, du ersätter i alla fall 80% av bensinen som du tankar när du kör på E05 (dvs 95 oktan bensin) och ökar till E85. Det är knappast en försumlig skillnad.

StefL wrote:
Grosser, du ersätter i alla fall 80% av bensinen som du tankar när du kör på E05 (dvs 95 oktan bensin) och ökar till E85. Det är knappast en försumlig skillnad.
Absolut StefL, jag vänder mig mer emot Stoors retorik. Jag skulle själva tanka etanol/E85 om jag nu hade haft en sådan kärra.

Power to the people

Tack alla! Känns som att jag kan återgå till E85 och sova lungt.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.