Min nya Skoda Octavia style 1,0 TSI ny utvecklad snål trecylindrig motor med 115hk och 200nm vid 2000 varv 150nm vid1500

1724 inlägg 0 nya

3000 problemfria mil och första olje/inspektionsservicen är gjord och jag gör en sammanställning om det som är bra och dåligt på denna bil under dom första 3000 milen.
2265:- och det med en lätt prutning på service priset när meca priset ställdes mot vag och procenten kom och sedan under två timmar service som man kunde ta sig tid att prova nya golfen och karoqen under servicen vilket alltid är roligt.
Jag skall göra en sista recention på bilen under dessa 3000 mil och många sträck körningar på både 70 och 100 mil utan nämnvärd träsmak.
Jag med 175cm sitter otroligt bra på det relativt fasta sätet och med det justerbara armstödet i höjd och längsled som man drar fram och för höger armen är det stort pluss för att man alltid sitter avslappnat utvilad och avspänd med handen på ratten och stöd för armbågen oavsett kropslängd och båda sätena går att pumpa upp 30 pumpslag vilket ger variabel på ca 13 cm tror jag.
Detta höjbara skjutbara armstödet gör också att jag faktiskt kan knappa in en adress på skärm naven utan att trycka på fel bokstav.
Baksätets utrymme är nog större än många andra och det är hyfsad sittkomfort men en kudde kan vara bra att ha för att variera vid dom längsta körningarna.
Del läder klädsel är oömt och bra men man bör lägga på tusenlappen för att få elvärmesäte bak.
Helt enkelt en svårslagen bil för en barnfamilj eller pensionärer eller vem som helst och med både bränslevärmare och alltid varm och skön bil med justerbar rattvärme kopplat till stolsvärmeknappen.
Att relativt enkelt kunna krypa in i varm bil hela vintern vart man än parkerat med upptinad framruta när grannarna står på tomgången i 5 minuter och skrapar är för mig så guld värt till liten kostnad.
Bränslevärmare som kan startas med fjärrdosa eller app på distans eller i menyn på skärmen och som på sommaren kan används för att ventilera ut värmen med låsta dörrar om man inte väljer att fjärr köra ner rutorna för ventilation vilket man kanske inte vill på stan.
Stor 8 tums skärm som inte sticker upp är bra tycker jag då den inte stör och med många menyer och funktioner och dom viktigaste funktionerna som temperatur och luftflöden, sätesvärme sköts med vred och med knappar under displayen och på mitt sätt att se det ett måste då både jag och gumman ändrar temperaturen ofta upp och ner beroende på humör, kläder och väder.
Skärmen släcker jag oftast ner då allt kan skötas via dom få rattknappar som finns.
Mellan hastighetsmätare/varvräknare sitter en display som jag kan få valbar funktion från den stora displayen och även nav instruktioner rinner fram där med instruktionerna och naturligtvis läses nav instruktionerna också upp i högtalaren om man vill..
Färdator information är nästan för bra och så övertydlig så man kan bli nojig och ändras enkelt via tumhjulet på ratten och siri funktionen på svenska för telefonbok , nav, adresser ,mm fungerar bra.
LED strålkastaren är så bra att jag skippat extraljus för första gången på 30 år och heljus automatiken fungerar riktigt bra och som faktiskt var helt värdelös på tidigare årsmodeller.
Förbrukning och komfort och det bästa ljuset har varit viktiga faktorer för mig så prispåslaget för style var ett måste för att få ett paket inkluderat LED strålkastare och lite finare klädsel och en del mer tingel..
115 hk och 200nm och som i mitt fall i kombination med DSG lådan är ett fullt tillräcklig motorpaket som klarar av snabba omkörningar i normla farter och snabb och rapp i stan och på landsväg och en faktor för det är nog bilens vikt kring 1300 kg.
0-100 på 10 sekunder och toppfart på drygt 200 räcker nog för alla familjer och vanligt folk och slår dessutom 8 av 10 budget familjebilar liksom alla hybrider.
En bränsleförbrukning som jag tycker är riktigt bra i paritet med mina tidigare dieslar och snålare än många dieslar med samma lastmäjligheter.
Många tankningar utan att lämna stadsgränsen på över 100 mil är vanligt i min körprofil..
Min snittförbruknig efter förra sommaren låg kring 0,53 och den har ökat denna kalla vinter till ca 0,57 mätt vid pump och 3000 mil..
Vintern har varit lång och extremt lång och kall med minusgrader oavbrutet i tre månader och som värst minus 36 grader och två månader med minus 10 till minus 25 och med ofta stadskörning med förbrukningar på 0,7-0,9 i bland men trots allt ett totalt snitt på 0,57 hitils på 3000 mil.
Jag har många tankningar kring 0,51 förra sommaren och många snabba lång resor kring 0,6.
Exempelvis kan jämn idealisk landsvägskörning vara under 0,45
Det är inga problem att ligga på hastigheter långt över 150 på motorvägen med hela familjen i bilen.
Under sommaren har jag kört 1200kg båtvagn några gånger i månaden och det är inte det minsta problem med det.
1300kg säpvgnsvik får bilen dra och Jag körde även ett täckt skotersläp på ca 1200kg tor till fjällen med tre personer och packning och det känndes inte klent att dra någon gång och hastigheten kring 85-90 och förbrukning kring ca 0,75-0,9 vilket jag hävdar är helt okey.
Hyggligt bra standard säkerhet med fotgängar avkänning på nödbroms och en adaptiv farhållare som är så bra att jag använder den till 90% och även i stan.
Då andra kör med backkamera som är tät med skit i 4 månaders slask så har octavia spolning av kamera linsen viket jag dagligen använder för glasklar sikt bakåt.
Den kombinerade laddbara löstagbara ficklampan tillsamans med domt två fasta lamporna i bagaget gör att man alltid ser bra i skuffen.
Ett dubbelt lastgolv värt namnet där hela ytan används för cyckelstället och familjens stövlar och regnkläder etc och under det golvet är det ljutna fack för lina och startkablar spade mm vinter prylar.
En skid lucka värd namnet där orginalskidsäcken rymmer familjens skidor gör att jag slipper takboxen vilket är guld värd för oss skidåkare ett par ggr i månaden.
Paketet med löstagbart drag ,bränslevärmare, elbaklucka, 230v utag och vändbar bagage matta som jag tror dom fortfarande rear för 5000:- är så sjukt bra.
Line assistänten är en fröjd när man kör långt på E vägarna då den hjälper att centrera bilen i filen och kan också ta över körningen i upp till 40 sekunder med varnings signaler efter ca 15 och 30 sekunder för att avsltuta med dvå kraftiga broms duttar så man vaknar antar jag.
Det som är på andra familjebilar med billig line assist med ett konstant plingande och tutande då man närmar sig linjen är ett skämt som folk stänger av efter en vecka.
Den nya fl fronten var riktigt ful när man såg den första gången men nu när man vant sig är den ok och det händer att folk komenterar den positivt numera och den var kanske anledningen till att jag la ut 2600:- för std 18" fälgar som höjer utseendet en hel del men kanske tar bort dom lägsta förbruknings siffrorna.
Sport fjädring med -15 mm stör inte heller komforten nämnvärt.
Bagaget som är bland dom största i klassen och inrett på ett sätt som gör många bilar och dyrare bilar till b laget när bakluckan körs upp och man jämför och det variabla lösa dubbla lastgolvet och ett stabilt justerbart insyns skydd som tål lite kläder och grejor utan att säcka och variabelt flyttbart lastgaller redan från fabrik i paketet gör det som jag sa att vissa bilar blir riktigt b och folk kör livsfarligt med last till taket utan skyddsgaller för det kostade 3800:- för dom.

Jag brukar också köra dubbla 230v skotorks block både på sommarens vadringar och i skidpjäxorna så att man har torra grejer, riktigt bra och tillsamans med det utaget i baksätet är det dubbla usb till barnen och 12v både fram och i bagaget
Ja jag är fortfarande helt nöjd och ångrar inte dom 12-13000 det kostade ( hade ångest en månad innan beslut ) att få dsg7 lådan som verkligen gör denna motor otroligt komplett och smidig i alla hastigheter och en anledning till att den känns så rapp i trafiken.
Det som många hävdade som negativt men som inte är på min bil är att den är en fröjd att parkera med dsg lådan, man släpper bromsen försiktigt utan att röra gasen och bilen dras fram ytterst försiktigt beroende på hur mycket bromspedalen är nere och att beakta är att ettan är en ren lågväxel för start med tyngd som släp eller dåligt väglag.
En sak som störde i början men blir en vana var den halv sekunds fördröjning som är innan lådan drar iväg bilen efter stopp i korsningen och att den växlar tidigt vid låg last i stan redan vid 1600 varv till 1250 känndes ovan lågt i början men oas så trampar man ner gasen en cm till så ökas varvet som sig bör.
Mycket bra och enkel autväxelspaks funktion utan extra knappar och sidoförflyttningar med spaken och sport läget växlas mellan std med ett extra drag bakåt med spaken och sport är ett bra släpvagns läge då varvtalet ökas med typ 500 varv innan växling och manuell växlig fungerar också enkelt och bra men används aldrig av mig.
Det som kan diskuteras i oändlighet är buller om hur och så men bilen går relativt tyst och fyra personer kan lätt samtala i vanlig ton i högre hastigheter vilket inte är en skälvklarhet i dagens bilar och speciellt småsuvarna och folk komenterar ofta att den går tyst.
Det som är dåligt eller mindre bra på bilen och som jag ångrar är valet av skyltigenkänning som jag tycker missar för mycket och ger kanske 2-5% falsklarm så att jag stängt av varnings signalen för att slippa bli irriterad och jag har även påpekat detta vid service så jag får kanske ett svar och åtgärd.
Eco läget är något som jag också är tveksam till då det käns som en light variant till dom dyrare motorerna och den gör att bilen nästan växlar onormalt tidigt i stadsmiljö och ger lite av typ motor durr som när man lagt in fel växel och tex frihjulsfunktion finns inte om det nu är nåt positivt med det.
En komentar om dom diskuterade mätartavlorna i vitt på dagen som inte är optimalt men snyggt är att jag har inga problem att se hastigheten trots synfel 2,5 utan läsglasögonen och hastigheten får man upp i 7x storleken på mellan displayen om man vill.
Och som i mitt fall så är det inte den billigaste versionen med dom extra paketen och utrustning men man bör provköra och testa många bilar och fundera på utrustningen och att beakta att alla bilar går att pruta ner priset på oavsett rea priset i anonsen men som riktmärke bör man ha 10% off och det blir det det blir och en skoda mfl köps aldrig till utgångs pris..
Och tänk efter på såsdant som riktiga LED strålkastare med HÖGTRYCKS SPOLNING vilket verkligen är en säkerhets detalj värt namnet när älgen springer fram i höst salt slasket, OCH det går aldrig att ändra i efterhand så tänk igenom bilköpet.

Tack och hej i väntan på sommmaren och jag skall lägga in några bilder mär jag kommer åt en dator.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Sista tanken nu med värme och vinterdäck.
Någon bild på korta jobb körningen.
Någon graf på tankningarna över vintern.
Hittar ingen bild på någon hög förbrukning när det var smällkallt men ibland tog den 0,8 -0,9 vid vissa kortkörningar.

Nu kommer mcn fram om nån vecka så nu är det slutskrivet till nästa service.






Tankningar över året månadsvis på spritmonitor


Ett års tankningar vid pump och på graf från spritmonitor och att beakta att en del båtvagnskörning och släp emellanåt är såklart inkluderat

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

mso 1000 wrote:
3000 problemfria mil och första olje/inspektionsservicen är gjord och jag gör en sammanställning om det som är bra och dåligt på denna bil under dom första 3000 milen.
2265:- och det med en lätt prutning på service priset när meca priset ställdes mot vag och procenten kom och sedan under två timmar service som man kunde ta sig tid att prova nya golfen och karoqen under servicen vilket alltid är roligt.
Jag skall göra en sista recention på bilen under dessa 3000 mil och många sträck körningar på både 70 och 100 mil utan nämnvärd träsmak.
Jag med 175cm sitter otroligt bra på det relativt fasta sätet och med det justerbara armstödet i höjd och längsled som man drar fram och för höger armen är det stort pluss för att man alltid sitter avslappnat utvilad och avspänd med handen på ratten och stöd för armbågen oavsett kropslängd och båda sätena går att pumpa upp 30 pumpslag vilket ger variabel på ca 13 cm tror jag.
Detta höjbara skjutbara armstödet gör också att jag faktiskt kan knappa in en adress på skärm naven utan att trycka på fel bokstav.
Baksätets utrymme är nog större än många andra och det är hyfsad sittkomfort men en kudde kan vara bra att ha för att variera vid dom längsta körningarna.
Del läder klädsel är oömt och bra men man bör lägga på tusenlappen för att få elvärmesäte bak.
Helt enkelt en svårslagen bil för en barnfamilj eller pensionärer eller vem som helst och med både bränslevärmare och alltid varm och skön bil med justerbar rattvärme kopplat till stolsvärmeknappen.
Att relativt enkelt kunna krypa in i varm bil hela vintern vart man än parkerat med upptinad framruta när grannarna står på tomgången i 5 minuter och skrapar är för mig så guld värt till liten kostnad.
Bränslevärmare som kan startas med fjärrdosa eller app på distans eller i menyn på skärmen och som på sommaren kan används för att ventilera ut värmen med låsta dörrar om man inte väljer att fjärr köra ner rutorna för ventilation vilket man kanske inte vill på stan.
Stor 8 tums skärm som inte sticker upp är bra tycker jag då den inte stör och med många menyer och funktioner och dom viktigaste funktionerna som temperatur och luftflöden, sätesvärme sköts med vred och med knappar under displayen och på mitt sätt att se det ett måste då både jag och gumman ändrar temperaturen ofta upp och ner beroende på humör, kläder och väder.
Skärmen släcker jag oftast ner då allt kan skötas via dom få rattknappar som finns.
Mellan hastighetsmätare/varvräknare sitter en display som jag kan få valbar funktion från den stora displayen och även nav instruktioner rinner fram där med instruktionerna och naturligtvis läses nav instruktionerna också upp i högtalaren om man vill..
Färdator information är nästan för bra och så övertydlig så man kan bli nojig och ändras enkelt via tumhjulet på ratten och siri funktionen på svenska för telefonbok , nav, adresser ,mm fungerar bra.
LED strålkastaren är så bra att jag skippat extraljus för första gången på 30 år och heljus automatiken fungerar riktigt bra och som faktiskt var helt värdelös på tidigare årsmodeller.
Förbrukning och komfort och det bästa ljuset har varit viktiga faktorer för mig så prispåslaget för style var ett måste för att få ett paket inkluderat LED strålkastare och lite finare klädsel och en del mer tingel..
115 hk och 200nm och som i mitt fall i kombination med DSG lådan är ett fullt tillräcklig motorpaket som klarar av snabba omkörningar i normla farter och snabb och rapp i stan och på landsväg och en faktor för det är nog bilens vikt kring 1300 kg.
0-100 på 10 sekunder och toppfart på drygt 200 räcker nog för alla familjer och vanligt folk och slår dessutom 8 av 10 budget familjebilar liksom alla hybrider.
En bränsleförbrukning som jag tycker är riktigt bra i paritet med mina tidigare dieslar och snålare än många dieslar med samma lastmäjligheter.
Många tankningar utan att lämna stadsgränsen på över 100 mil är vanligt i min körprofil..
Min snittförbruknig efter förra sommaren låg kring 0,53 och den har ökat denna kalla vinter till ca 0,57 mätt vid pump och 3000 mil..
Vintern har varit lång och extremt lång och kall med minusgrader oavbrutet i tre månader och som värst minus 36 grader och två månader med minus 10 till minus 25 och med ofta stadskörning med förbrukningar på 0,7-0,9 i bland men trots allt ett totalt snitt på 0,57 hitils på 3000 mil.
Jag har många tankningar kring 0,51 förra sommaren och många snabba lång resor kring 0,6.
Exempelvis kan jämn idealisk landsvägskörning vara under 0,45
Det är inga problem att ligga på hastigheter långt över 150 på motorvägen med hela familjen i bilen.
Under sommaren har jag kört 1200kg båtvagn några gånger i månaden och det är inte det minsta problem med det.
1300kg säpvgnsvik får bilen dra och Jag körde även ett täckt skotersläp på ca 1200kg tor till fjällen med tre personer och packning och det känndes inte klent att dra någon gång och hastigheten kring 85-90 och förbrukning kring ca 0,75-0,9 vilket jag hävdar är helt okey.
Hyggligt bra standard säkerhet med fotgängar avkänning på nödbroms och en adaptiv farhållare som är så bra att jag använder den till 90% och även i stan.
Då andra kör med backkamera som är tät med skit i 4 månaders slask så har octavia spolning av kamera linsen viket jag dagligen använder för glasklar sikt bakåt.
Den kombinerade laddbara löstagbara ficklampan tillsamans med domt två fasta lamporna i bagaget gör att man alltid ser bra i skuffen.
Ett dubbelt lastgolv värt namnet där hela ytan används för cyckelstället och familjens stövlar och regnkläder etc och under det golvet är det ljutna fack för lina och startkablar spade mm vinter prylar.
En skid lucka värd namnet där orginalskidsäcken rymmer familjens skidor gör att jag slipper takboxen vilket är guld värd för oss skidåkare ett par ggr i månaden.
Paketet med löstagbart drag ,bränslevärmare, elbaklucka, 230v utag och vändbar bagage matta som jag tror dom fortfarande rear för 5000:- är så sjukt bra.
Line assistänten är en fröjd när man kör långt på E vägarna då den hjälper att centrera bilen i filen och kan också ta över körningen i upp till 40 sekunder med varnings signaler efter ca 15 och 30 sekunder för att avsltuta med dvå kraftiga broms duttar så man vaknar antar jag.
Det som är på andra familjebilar med billig line assist med ett konstant plingande och tutande då man närmar sig linjen är ett skämt som folk stänger av efter en vecka.
Den nya fl fronten var riktigt ful när man såg den första gången men nu när man vant sig är den ok och det händer att folk komenterar den positivt numera och den var kanske anledningen till att jag la ut 2600:- för std 18" fälgar som höjer utseendet en hel del men kanske tar bort dom lägsta förbruknings siffrorna.
Sport fjädring med -15 mm stör inte heller komforten nämnvärt.
Bagaget som är bland dom största i klassen och inrett på ett sätt som gör många bilar och dyrare bilar till b laget när bakluckan körs upp och man jämför och det variabla lösa dubbla lastgolvet och ett stabilt justerbart insyns skydd som tål lite kläder och grejor utan att säcka och variabelt flyttbart lastgaller redan från fabrik i paketet gör det som jag sa att vissa bilar blir riktigt b och folk kör livsfarligt med last till taket utan skyddsgaller för det kostade 3800:- för dom.
Jag brukar också köra dubbla 230v skotorks block både på sommarens vadringar och i skidpjäxorna så att man har torra grejer, riktigt bra och tillsamans med det utaget i baksätet är det dubbla usb till barnen och 12v både fram och i bagaget
Ja jag är fortfarande helt nöjd och ångrar inte dom 12-13000 det kostade ( hade ångest en månad innan beslut ) att få dsg7 lådan som verkligen gör denna motor otroligt komplett och smidig i alla hastigheter och en anledning till att den känns så rapp i trafiken.
Det som många hävdade som negativt men som inte är på min bil är att den är en fröjd att parkera med dsg lådan, man släpper bromsen försiktigt utan att röra gasen och bilen dras fram ytterst försiktigt beroende på hur mycket bromspedalen är nere och att beakta är att ettan är en ren lågväxel för start med tyngd som släp eller dåligt väglag.
En sak som störde i början men blir en vana var den halv sekunds fördröjning som är innan lådan drar iväg bilen efter stopp i korsningen och att den växlar tidigt vid låg last i stan redan vid 1600 varv till 1250 känndes ovan lågt i början men oas så trampar man ner gasen en cm till så ökas varvet som sig bör.
Mycket bra och enkel autväxelspaks funktion utan extra knappar och sidoförflyttningar med spaken och sport läget växlas mellan std med ett extra drag bakåt med spaken och sport är ett bra släpvagns läge då varvtalet ökas med typ 500 varv innan växling och manuell växlig fungerar också enkelt och bra men används aldrig av mig.
Det som kan diskuteras i oändlighet är buller om hur och så men bilen går relativt tyst och fyra personer kan lätt samtala i vanlig ton i högre hastigheter vilket inte är en skälvklarhet i dagens bilar och speciellt småsuvarna och folk komenterar ofta att den går tyst.
Det som är dåligt eller mindre bra på bilen och som jag ångrar är valet av skyltigenkänning som jag tycker missar för mycket och ger kanske 2-5% falsklarm så att jag stängt av varnings signalen för att slippa bli irriterad och jag har även påpekat detta vid service så jag får kanske ett svar och åtgärd.
Eco läget är något som jag också är tveksam till då det käns som en light variant till dom dyrare motorerna och den gör att bilen nästan växlar onormalt tidigt i stadsmiljö och ger lite av typ motor durr som när man lagt in fel växel och tex frihjulsfunktion finns inte om det nu är nåt positivt med det.
En komentar om dom diskuterade mätartavlorna i vitt på dagen som inte är optimalt men snyggt är att jag har inga problem att se hastigheten trots synfel 2,5 utan läsglasögonen och hastigheten får man upp i 7x storleken på mellan displayen om man vill.
Och som i mitt fall så är det inte den billigaste versionen med dom extra paketen och utrustning men man bör provköra och testa många bilar och fundera på utrustningen och att beakta att alla bilar går att pruta ner priset på oavsett rea priset i anonsen men som riktmärke bör man ha 10% off och det blir det det blir och en skoda mfl köps aldrig till utgångs pris..
Och tänk efter på såsdant som riktiga LED strålkastare med HÖGTRYCKS SPOLNING vilket verkligen är en säkerhets detalj värt namnet när älgen springer fram i höst salt slasket, OCH det går aldrig att ändra i efterhand så tänk igenom bilköpet.
Tack och hej i väntan på sommmaren och jag skall lägga in några bilder mär jag kommer åt en dator.

Ojoj så mycket du skriver om detaljer och nöjd :-)
Jo, jag ser att Skoda är viktigt strålkastarspolare och det fortfarande nya facelift Skoda Fabia 2019 fanns se bilder på stötfångare: http://www.vibilagare.se/nyheter/facelift-skoda-fabia
Men inte Volkswagen Polo och T-Roc 2018 har slopat, förstår inte varför Volkswagen gör besviken och missnöjd.
Skulle Skoda är en bättre bil!

Min Opel Astra 1.0 T. https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.