Min nya Skoda Octavia style 1,0 TSI ny utvecklad snål trecylindrig motor med 115hk och 200nm vid 2000 varv 150nm vid1500

1870 inlägg 0 nya

3000 problemfria mil och första olje/inspektionsservicen är gjord och jag gör en sammanställning om det som är bra och dåligt på denna bil under dom första 3000 milen.
2265:- och det med en lätt prutning på service priset när meca priset ställdes mot vag och procenten kom och sedan under två timmar service som man kunde ta sig tid att prova nya golfen och karoqen under servicen vilket alltid är roligt.

Jag skall göra en sista recention på bilen under dessa 3000 mil och många sträck körningar på både 70 och 100 mil utan nämnvärd träsmak.
Jag med 175cm sitter otroligt bra på det relativt fasta sätet och med det justerbara armstödet i höjd och längsled som man drar fram och för höger armen är det stort pluss för att man alltid sitter avslappnat utvilad och avspänd med handen på ratten och stöd för armbågen oavsett kropslängd och båda sätena går att pumpa upp 30 pumpslag vilket ger variabel på ca 13 cm upp/ner tror jag.
Detta höjbara skjutbara armstödet gör också att jag faktiskt kan knappa in en adress på skärm naven utan att trycka på fel bokstav vilket inte är lätt på bilar med hög skärm och utan stöd..

Baksätets utrymme är nog större än många andra och det är hyfsad sittkomfort men en kudde kan vara bra att ha för att variera vid dom längsta körningarna.
Del läder klädsel är oömt och bra men man bör lägga på tusenlappen för att få elvärmesäte bak.

Helt enkelt en svårslagen bil för en barnfamilj eller pensionärer eller vem som helst och med både bränslevärmare och alltid varm och skön bil med justerbar rattvärme kopplat till stolsvärmeknappen.
Att relativt enkelt kunna krypa in i varm bil hela vintern vart man än parkerat med upptinad framruta när grannarna står på tomgången i 5 minuter och skrapar är för mig så guld värt till liten kostnad.
Bränslevärmare som kan startas med fjärrdosa eller app på distans eller i menyn på skärmen och som på sommaren med fördel kan används för att ventilera ut värmen med låsta dörrar om man inte väljer att fjärr köra ner rutorna för ventilation vilket man kanske inte vill på stan.

Stor 8 tums skärm som inte sticker upp är bra tycker jag då den inte stör och med många menyer och funktioner och dom viktigaste funktionerna som temperatur och luftflöden, sätesvärme sköts med vred och med knappar under displayen och på mitt sätt att se det ett måste då både jag och gumman ändrar temperaturen ofta upp och ner beroende på humör, kläder och väder vilket jag tror många gör..
Skärmen släcker jag oftast ner på längre körningar då allt kan skötas via dom få logiska rattknappar som finns.

Mellan hastighetsmätare/varvräknare sitter en display som jag kan få valbar funktion från den stora displayen och även nav instruktioner rinner fram där med instruktionerna och naturligtvis läses nav instruktionerna också upp i högtalaren om man vill..
Färdator information är nästan för bra och så övertydlig så man kan bli nojig och ändras enkelt via tumhjulet på ratten och siri funktionen på svenska för telefonbok , nav, adresser ,mm fungerar mycket bra utan upprepningar
.
LED strålkastaren är så bra att jag skippat extraljus för första gången på 30 år och heljus automatiken fungerar riktigt bra och som faktiskt var helt värdelös på tidigare årsmodeller.
LED är ett suveränt måste.

Förbrukning och komfort och det bästa ljuset har varit viktiga faktorer för mig så prispåslaget för style var ett måste för att få ett paket inkluderat LED strålkastare och lite finare klädsel och en del mer tingel..

115 hk och 200nm och som i mitt fall i kombination med DSG lådan är ett fullt tillräcklig motorpaket som klarar av snabba omkörningar i normla farter och snabb och rapp i stan och på landsväg och en faktor för det är nog bilens vikt kring 1300 kg.
0-100 på 10 sekunder och toppfart på drygt 200 räcker nog för alla familjer och vanligt folk och slår dessutom 8 av 10 budget familjebilar liksom alla hybrider.

En bränsleförbrukning som jag tycker är riktigt bra i paritet med mina tidigare dieslar och snålare än många dieslar med samma lastmäjligheter.
Många tankningar utan att lämna stadsgränsen på över 100 mil är vanligt i min körprofil..
Min snittförbruknig efter förra sommaren låg kring 0,53 och den har ökat denna kalla vinter till ca 0,57 mätt vid pump och 3000 mil..
Vintern har varit lång och extremt lång och kall med minusgrader oavbrutet i tre månader och som värst minus 36 grader och två månader med minus 10 till minus 25 och med ofta stadskörning med förbrukningar på 0,7-0,9 i bland men trots allt ett totalt snitt på 0,57 hitils på 3000 mil.
Jag har många tankningar kring 0,51 förra sommaren och många snabba lång resor kring 0,6.
Exempelvis kan jämn idealisk landsvägskörning vara under 0,45
Det är inga problem att ligga på hastigheter långt över 150 på motorvägen med hela familjen i bilen.

Under sommaren har jag kört 1200kg båtvagn några gånger i månaden och det är inte det minsta problem med det.
1300kg säpvgnsvik får bilen dra och Jag körde även ett täckt skotersläp på ca 1200kg tor till fjällen med tre personer och packning och det känndes inte klent att dra någon gång och hastigheten kring 85-90 och förbrukning kring ca 0,75-0,9 vilket jag hävdar är helt okey.

Hyggligt bra standard radar säkerhet med fotgängar avkänning på nödbroms och en adaptiv farhållare som är så bra att jag använder den till 90% och även i stan.

Då andra kör med backkamera som är tät med skit i 4 månaders slask så har octavia SPOLNING av kamera linsen viket jag dagligen använder för glasklar sikt bakåt.
Den kombinerade laddbara löstagbara ficklampan tillsamans med domt två fasta lamporna i bagaget gör att man alltid ser bra i skuffen.
Ett dubbelt lastgolv värt namnet där hela ytan används för cyckelstället och familjens stövlar och regnkläder etc och under det golvet är det ljutna fack för lina och startkablar spade mm vinter prylar.
En skid lucka värd namnet där orginalskidsäcken rymmer familjens skidor gör att jag slipper takboxen vilket är guld värd för oss skidåkare ett par ggr i månaden.

Paketet med löstagbart drag ,bränslevärmare, elbaklucka, 230v utag och vändbar bagage matta som jag tror dom fortfarande rear för 5000:- är så sjukt bra och man slipper lägga ut 6000:- på 230v defa system..

Line assistänten är en fröjd när man kör långt på E vägarna då den hjälper att centrera bilen i filen och kan också ta över körningen i upp till 40 sekunder med varnings signaler efter ca 15 och 30 sekunder för att avsltuta med dvå kraftiga broms duttar så man vaknar antar jag.
Det som är på andra familjebilar med billig line assist med ett konstant plingande och tutande då man närmar sig linjen är ett skämt som folk stänger av efter en vecka.

Den nya fl fronten var riktigt ful när man såg den första gången men nu när man vant sig är den ok och det händer att folk komenterar den positivt numera och den var kanske anledningen till att jag la ut 2600:- för std 18" fälgar som höjer utseendet en hel del men kanske tar bort dom lägsta förbruknings siffrorna.
Sport fjädring med -15 mm stör inte heller komforten nämnvärt.

Bagaget som är bland dom största i klassen och inrett på ett sätt som gör många bilar och dyrare bilar till b laget när bakluckan körs upp och man jämför och det variabla lösa dubbla lastgolvet och ett stabilt justerbart insyns skydd som tål lite kläder och grejor utan att säcka och variabelt flyttbart lastgaller redan från fabrik i detta paketet gör det som jag sa att vissa bilar känns riktigt B och folk kör då livsfarligt med last till taket utan skyddsgaller för det kostade 3800:- för dom.

Jag brukar också köra dubbla 230v skotorks block både på sommarens vadringar och i skidpjäxorna så att man har torra grejer, riktigt bra och tillsamans med det utaget i baksätet är det dubbla usb till barnen och 12v både fram och i bagaget.

Ja jag är fortfarande helt nöjd och ångrar inte dom 12-13000 det kostade ( hade ångest en månad innan beslut ) att få dsg7 lådan som verkligen gör denna motor otroligt komplett och smidig i alla hastigheter och en anledning till att den känns så rapp i trafiken.
Det som många hävdade som negativt men som inte är på min bil är att den är en fröjd att parkera med dsg lådan, man släpper bromsen försiktigt utan att röra gasen och bilen dras fram ytterst försiktigt beroende på hur mycket bromspedalen är nere och att beakta är att ettan är en ren lågväxel för start med tyngd som släp eller dåligt väglag.
En sak som störde i början men blir en vana var den halv sekunds fördröjning som är innan lådan drar iväg bilen efter stopp i korsningen och att den växlar tidigt vid låg last i stan redan vid 1600 varv till 1250 känndes ovan lågt i början men oas så trampar man ner gasen en cm till så ökas varvet som sig bör.
Mycket bra och enkel autväxelspaks funktion utan extra knappar och sidoförflyttningar med spaken och sport läget växlas mellan std med ett extra drag bakåt med spaken och sport är ett bra släpvagns läge då varvtalet ökas med typ 500 varv innan växling och manuell växlig fungerar också enkelt och bra men används aldrig av mig.

Det som kan diskuteras i oändlighet är buller om hur och så men bilen går relativt tyst och fyra personer kan lätt samtala i vanlig ton i högre hastigheter vilket inte är en skälvklarhet i dagens bilar och speciellt småsuvarna och folk komenterar ofta att den går tyst.

Det som är dåligt eller mindre bra på bilen och som jag ångrar är valet av skyltigenkänning som jag tycker missar för mycket och ger kanske 2-5% falsklarm så att jag stängt av varnings signalen för att slippa bli irriterad och jag har även påpekat detta vid service så jag får kanske ett svar och åtgärd.

Eco läget är något som jag också är tveksam till då det käns som en light variant till dom dyrare motorerna och den gör att bilen nästan växlar onormalt tidigt i stadsmiljö och ger lite av typ motor durr som när man lagt in fel växel och tex frihjulsfunktion finns inte om det nu är nåt positivt med det.

En komentar om dom diskuterade mätartavlorna i vitt på dagen som inte är optimalt men snyggt är att jag har inga problem att se hastigheten trots synfel 2,5 utan läsglasögonen och hastigheten får man upp i 7x storleken på mellan displayen om man vill.

Och som i mitt fall så är det inte den billigaste versionen med dom extra paketen och utrustning men man bör provköra och testa många bilar och fundera på utrustningen och att beakta att alla bilar går att pruta ner priset på oavsett rea priset, paketpriset i anonsen men som riktmärke bör man ha 10% off och det blir det det blir och en skoda mfl köps aldrig till utgångs pris.
Kolla efter kampanjerna som alltid är.

Och tänk efter på såsdant som riktiga LED strålkastare med HÖGTRYCKS SPOLNING vilket verkligen är en säkerhets detalj värt namnet när älgen springer fram i höst salt slasket, OCH det går aldrig att ändra i efterhand så tänk igenom bilköpet.

Tack och hej i väntan på sommmaren och jag skall lägga in några bilder mär jag kommer åt en dator.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Sista tanken nu med värme och vinterdäck.
Någon bild på korta jobb körningen.
Någon graf på tankningarna över vintern.
Hittar ingen bild på någon hög förbrukning när det var smällkallt men ibland tog den 0,8 -0,9 vid vissa kortkörningar.

Nu kommer mcn fram om nån vecka så nu är det slutskrivet till nästa service.






Tankningar över året månadsvis på spritmonitor


Ett års tankningar vid pump och på graf från spritmonitor och att beakta att en del båtvagnskörning och släp emellanåt är såklart inkluderat

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

mso 1000 wrote:
3000 problemfria mil och första olje/inspektionsservicen är gjord och jag gör en sammanställning om det som är bra och dåligt på denna bil under dom första 3000 milen.
2265:- och det med en lätt prutning på service priset när meca priset ställdes mot vag och procenten kom och sedan under två timmar service som man kunde ta sig tid att prova nya golfen och karoqen under servicen vilket alltid är roligt.
Jag skall göra en sista recention på bilen under dessa 3000 mil och många sträck körningar på både 70 och 100 mil utan nämnvärd träsmak.
Jag med 175cm sitter otroligt bra på det relativt fasta sätet och med det justerbara armstödet i höjd och längsled som man drar fram och för höger armen är det stort pluss för att man alltid sitter avslappnat utvilad och avspänd med handen på ratten och stöd för armbågen oavsett kropslängd och båda sätena går att pumpa upp 30 pumpslag vilket ger variabel på ca 13 cm tror jag.
Detta höjbara skjutbara armstödet gör också att jag faktiskt kan knappa in en adress på skärm naven utan att trycka på fel bokstav.
Baksätets utrymme är nog större än många andra och det är hyfsad sittkomfort men en kudde kan vara bra att ha för att variera vid dom längsta körningarna.
Del läder klädsel är oömt och bra men man bör lägga på tusenlappen för att få elvärmesäte bak.
Helt enkelt en svårslagen bil för en barnfamilj eller pensionärer eller vem som helst och med både bränslevärmare och alltid varm och skön bil med justerbar rattvärme kopplat till stolsvärmeknappen.
Att relativt enkelt kunna krypa in i varm bil hela vintern vart man än parkerat med upptinad framruta när grannarna står på tomgången i 5 minuter och skrapar är för mig så guld värt till liten kostnad.
Bränslevärmare som kan startas med fjärrdosa eller app på distans eller i menyn på skärmen och som på sommaren kan används för att ventilera ut värmen med låsta dörrar om man inte väljer att fjärr köra ner rutorna för ventilation vilket man kanske inte vill på stan.
Stor 8 tums skärm som inte sticker upp är bra tycker jag då den inte stör och med många menyer och funktioner och dom viktigaste funktionerna som temperatur och luftflöden, sätesvärme sköts med vred och med knappar under displayen och på mitt sätt att se det ett måste då både jag och gumman ändrar temperaturen ofta upp och ner beroende på humör, kläder och väder.
Skärmen släcker jag oftast ner då allt kan skötas via dom få rattknappar som finns.
Mellan hastighetsmätare/varvräknare sitter en display som jag kan få valbar funktion från den stora displayen och även nav instruktioner rinner fram där med instruktionerna och naturligtvis läses nav instruktionerna också upp i högtalaren om man vill..
Färdator information är nästan för bra och så övertydlig så man kan bli nojig och ändras enkelt via tumhjulet på ratten och siri funktionen på svenska för telefonbok , nav, adresser ,mm fungerar bra.
LED strålkastaren är så bra att jag skippat extraljus för första gången på 30 år och heljus automatiken fungerar riktigt bra och som faktiskt var helt värdelös på tidigare årsmodeller.
Förbrukning och komfort och det bästa ljuset har varit viktiga faktorer för mig så prispåslaget för style var ett måste för att få ett paket inkluderat LED strålkastare och lite finare klädsel och en del mer tingel..
115 hk och 200nm och som i mitt fall i kombination med DSG lådan är ett fullt tillräcklig motorpaket som klarar av snabba omkörningar i normla farter och snabb och rapp i stan och på landsväg och en faktor för det är nog bilens vikt kring 1300 kg.
0-100 på 10 sekunder och toppfart på drygt 200 räcker nog för alla familjer och vanligt folk och slår dessutom 8 av 10 budget familjebilar liksom alla hybrider.
En bränsleförbrukning som jag tycker är riktigt bra i paritet med mina tidigare dieslar och snålare än många dieslar med samma lastmäjligheter.
Många tankningar utan att lämna stadsgränsen på över 100 mil är vanligt i min körprofil..
Min snittförbruknig efter förra sommaren låg kring 0,53 och den har ökat denna kalla vinter till ca 0,57 mätt vid pump och 3000 mil..
Vintern har varit lång och extremt lång och kall med minusgrader oavbrutet i tre månader och som värst minus 36 grader och två månader med minus 10 till minus 25 och med ofta stadskörning med förbrukningar på 0,7-0,9 i bland men trots allt ett totalt snitt på 0,57 hitils på 3000 mil.
Jag har många tankningar kring 0,51 förra sommaren och många snabba lång resor kring 0,6.
Exempelvis kan jämn idealisk landsvägskörning vara under 0,45
Det är inga problem att ligga på hastigheter långt över 150 på motorvägen med hela familjen i bilen.
Under sommaren har jag kört 1200kg båtvagn några gånger i månaden och det är inte det minsta problem med det.
1300kg säpvgnsvik får bilen dra och Jag körde även ett täckt skotersläp på ca 1200kg tor till fjällen med tre personer och packning och det känndes inte klent att dra någon gång och hastigheten kring 85-90 och förbrukning kring ca 0,75-0,9 vilket jag hävdar är helt okey.
Hyggligt bra standard säkerhet med fotgängar avkänning på nödbroms och en adaptiv farhållare som är så bra att jag använder den till 90% och även i stan.
Då andra kör med backkamera som är tät med skit i 4 månaders slask så har octavia spolning av kamera linsen viket jag dagligen använder för glasklar sikt bakåt.
Den kombinerade laddbara löstagbara ficklampan tillsamans med domt två fasta lamporna i bagaget gör att man alltid ser bra i skuffen.
Ett dubbelt lastgolv värt namnet där hela ytan används för cyckelstället och familjens stövlar och regnkläder etc och under det golvet är det ljutna fack för lina och startkablar spade mm vinter prylar.
En skid lucka värd namnet där orginalskidsäcken rymmer familjens skidor gör att jag slipper takboxen vilket är guld värd för oss skidåkare ett par ggr i månaden.
Paketet med löstagbart drag ,bränslevärmare, elbaklucka, 230v utag och vändbar bagage matta som jag tror dom fortfarande rear för 5000:- är så sjukt bra.
Line assistänten är en fröjd när man kör långt på E vägarna då den hjälper att centrera bilen i filen och kan också ta över körningen i upp till 40 sekunder med varnings signaler efter ca 15 och 30 sekunder för att avsltuta med dvå kraftiga broms duttar så man vaknar antar jag.
Det som är på andra familjebilar med billig line assist med ett konstant plingande och tutande då man närmar sig linjen är ett skämt som folk stänger av efter en vecka.
Den nya fl fronten var riktigt ful när man såg den första gången men nu när man vant sig är den ok och det händer att folk komenterar den positivt numera och den var kanske anledningen till att jag la ut 2600:- för std 18" fälgar som höjer utseendet en hel del men kanske tar bort dom lägsta förbruknings siffrorna.
Sport fjädring med -15 mm stör inte heller komforten nämnvärt.
Bagaget som är bland dom största i klassen och inrett på ett sätt som gör många bilar och dyrare bilar till b laget när bakluckan körs upp och man jämför och det variabla lösa dubbla lastgolvet och ett stabilt justerbart insyns skydd som tål lite kläder och grejor utan att säcka och variabelt flyttbart lastgaller redan från fabrik i paketet gör det som jag sa att vissa bilar blir riktigt b och folk kör livsfarligt med last till taket utan skyddsgaller för det kostade 3800:- för dom.
Jag brukar också köra dubbla 230v skotorks block både på sommarens vadringar och i skidpjäxorna så att man har torra grejer, riktigt bra och tillsamans med det utaget i baksätet är det dubbla usb till barnen och 12v både fram och i bagaget
Ja jag är fortfarande helt nöjd och ångrar inte dom 12-13000 det kostade ( hade ångest en månad innan beslut ) att få dsg7 lådan som verkligen gör denna motor otroligt komplett och smidig i alla hastigheter och en anledning till att den känns så rapp i trafiken.
Det som många hävdade som negativt men som inte är på min bil är att den är en fröjd att parkera med dsg lådan, man släpper bromsen försiktigt utan att röra gasen och bilen dras fram ytterst försiktigt beroende på hur mycket bromspedalen är nere och att beakta är att ettan är en ren lågväxel för start med tyngd som släp eller dåligt väglag.
En sak som störde i början men blir en vana var den halv sekunds fördröjning som är innan lådan drar iväg bilen efter stopp i korsningen och att den växlar tidigt vid låg last i stan redan vid 1600 varv till 1250 känndes ovan lågt i början men oas så trampar man ner gasen en cm till så ökas varvet som sig bör.
Mycket bra och enkel autväxelspaks funktion utan extra knappar och sidoförflyttningar med spaken och sport läget växlas mellan std med ett extra drag bakåt med spaken och sport är ett bra släpvagns läge då varvtalet ökas med typ 500 varv innan växling och manuell växlig fungerar också enkelt och bra men används aldrig av mig.
Det som kan diskuteras i oändlighet är buller om hur och så men bilen går relativt tyst och fyra personer kan lätt samtala i vanlig ton i högre hastigheter vilket inte är en skälvklarhet i dagens bilar och speciellt småsuvarna och folk komenterar ofta att den går tyst.
Det som är dåligt eller mindre bra på bilen och som jag ångrar är valet av skyltigenkänning som jag tycker missar för mycket och ger kanske 2-5% falsklarm så att jag stängt av varnings signalen för att slippa bli irriterad och jag har även påpekat detta vid service så jag får kanske ett svar och åtgärd.
Eco läget är något som jag också är tveksam till då det käns som en light variant till dom dyrare motorerna och den gör att bilen nästan växlar onormalt tidigt i stadsmiljö och ger lite av typ motor durr som när man lagt in fel växel och tex frihjulsfunktion finns inte om det nu är nåt positivt med det.
En komentar om dom diskuterade mätartavlorna i vitt på dagen som inte är optimalt men snyggt är att jag har inga problem att se hastigheten trots synfel 2,5 utan läsglasögonen och hastigheten får man upp i 7x storleken på mellan displayen om man vill.
Och som i mitt fall så är det inte den billigaste versionen med dom extra paketen och utrustning men man bör provköra och testa många bilar och fundera på utrustningen och att beakta att alla bilar går att pruta ner priset på oavsett rea priset i anonsen men som riktmärke bör man ha 10% off och det blir det det blir och en skoda mfl köps aldrig till utgångs pris..
Och tänk efter på såsdant som riktiga LED strålkastare med HÖGTRYCKS SPOLNING vilket verkligen är en säkerhets detalj värt namnet när älgen springer fram i höst salt slasket, OCH det går aldrig att ändra i efterhand så tänk igenom bilköpet.
Tack och hej i väntan på sommmaren och jag skall lägga in några bilder mär jag kommer åt en dator.

Ojoj så mycket du skriver om detaljer och nöjd :-)
Jo, jag ser att Skoda är viktigt strålkastarspolare och det fortfarande nya facelift Skoda Fabia 2019 fanns se bilder på stötfångare: http://www.vibilagare.se/nyheter/facelift-skoda-fabia
Men inte Volkswagen Polo och T-Roc 2018 har slopat, förstår inte varför Volkswagen gör besviken och missnöjd.
Skulle Skoda är en bättre bil!

Min Opel Astra 1.0 T. https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Råkade se samma miltal på sprit vid tankning.
Lite kul med jämförelsen mot min tidigare 1,6tdi.
Samma mil 3200 på sprit men med 1,6tdi var det något mer landsvägs körning och gynsam körning.


https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/836524.html

https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/756137.html

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Kul att se två likadana bilar från en ägare med en diesel och en bensin.
Man ser på kurvorna att dieseln inte har samma toppar på vintern och generellt snålare hela vägen också.

Ja det är lite kul att titta tillbaka på års tankningarna och man ser att sommar ligger betydligt lägre än vintern men trots allt hyfsat då det är många tankar utan att man lämnat stadsgränsen och många sommar körningar med vagn och båtvagn.
Långa stockholms körningar med hög snittfart och den högsta var på 108km/h på 60 mil.
Ja Jag är imponerat och nöjd och vet att hästkrafts stinna v6 dieslar med fler tar lika lite men jag byter inte till en sådan även om jag slipper betala för herregud vad bensin mótors karaktären är skön efter man kört diesel i 20 år och nu dessutom lika snålt.fast bensin..
Jag älskar rymden och det dubbla variabla lastgolvet där man underst gömmer allt som har med bilen att göra och på mellan golvet där det mer dagliga cyckelstället och familjens stövlar/regnkläder ryms och lite till ändå.
Att alltid ha det översta last golvet fritt när matkassarna skall in eller sopåsarna som hängs på krokarna eller vad det nu är tycker jag är bäst.
Ett stabilt insyns skydd som tål lite kläder ovanpå och inte ett sladder skit eller hängläpps stuk som på vissa andra bilar är mycket värt.
Skid luckan/skid påsen för fyra, så jäkla bra!! och att slippa takboxen........
Och kanske det bästa, bränslevärmaren och att alltid kliva in i varma bilen med tinad framruta









Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Pricis avslutat 40 mil E4 med liten täckt släp med 2 mopeder och total vikt på vagn ca 550 kg.
Adaptiva Farthållaren på 90 km/h.
0,67 mätt vid pump.

Helt otroligt att någon kan köper en bil utan adaptiv fart hållare i dagens läge.
Otroligt avstressande att flyta med trafiken utan att behöva bry sig och ingen fot på gasen och speciellt med släp.
Och line assist som korrigerar utan man måste ha fokus mellan linjerna.
Otroligt avstressande utan press på ökande hastighet med och utan släpvagn.

Och jag blir fortfarande lika impad av att man kan köra en såpass stor bensin bil på snitt förbrukning kring 0,5 och lägre på landsväg. :)

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

V8 5.0l Bensin automat 1900kg 450hk. 0,69l/mil.

junkers wrote:
V8 5.0l Bensin automat 1900kg 450hk. 0,69l/mil.

.
Det är bra.
Min 351 1988 kunde man med ägg under foten köra på 1,1.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

junkers wrote:
V8 5.0l Bensin automat 1900kg 450hk. 0,69l/mil.

Så bra maskiner det finns,drar som en 4 cyl volvo då på ett ungefär.
GÅR att snålköra,det är lite poängen.

Sonen fick fel på raggarbilen så fyra yngre män har lånat octavian i kväll och bara kört raggarsvängen i stan från klocka 21 till 02,00.
Lite kul när dom konstaterat att dom sparat 800:- i kväll genom att låna 1,0an.
Dessutom lite kul att killarna säger att den är tillockmed snygg nuförtiden och bra dunkadunka ljud.
Ja 18” och orginalsänkning på 15mm gör en del på utseendet.

Under 0,58 och snitthastighet på 23 och under fem timmars pilsnerdrickande och snurrande i stan tycker jag är ok.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Se där, ytterligare ett användningsområde för denna eminenta bil.
Bara att buckla till den lite och etsa lacken så den blir rejält rostig.
Enda problemet lär väl bli motorljudet. Hur man skall få den att låta som en V8. Men borde gå att fixa med ett sånt där avgassystem med högtalare i. Bara att hör hur en BMW I8 låter med sin lilla trecylindriga motor :) inget som skvallrar om att det är en sådan liten motor i sen bilen.

,

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Guran wrote:
Se där, ytterligare ett användningsområde för denna eminenta bil.
Bara att buckla till den lite och etsa lacken så den blir rejält rostig.
Enda problemet lär väl bli motorljudet. Hur man skall få den att låta som en V8. Men borde gå att fixa med ett sånt där avgassystem med högtalare i. Bara att hör hur en BMW I8 låter med sin lilla trecylindriga motor :) inget som skvallrar om att det är en sådan liten motor i sen bilen.

https://www.eftermontering.se/kompletta-kit/9-aktivt-motorljud.html
Nja lite dyrt men gatbilsgänget hade visst fina kommentarer ändå om bilen på samlingsplatsen för motorburna ungdomarna.

Och jag har fått svara på frågan, ”är det en sexa” många gånger på Ica maxi parkeringen. :)

Och jag tycker denna eminenta bil är otroligt bra jämfört med många andra.

Och det är nog dsg lådan som gör att den känns som en betydligt dyrare bil när den växlar ljudlöst och bara suger iväg.

Och att det verkligen går att köra snål landsvägskörning om man orkar med denna lilla snabba motor.
Exempelvis på 90,80,70 väg

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Förbrukningen i ovanstående exempel är för mig ofattbar låg för en bensinare och bil i den storleken. Min Golf SV 1,2t har tyvärr aldrig varit i närheten av denna förbrukning även om jag personligen tycker att Golfen är rimligt snål.

Pi wrote:
Förbrukningen i ovanstående exempel är för mig ofattbar låg för en bensinare och bil i den storleken. Min Golf SV 1,2t har tyvärr aldrig varit i närheten av denna förbrukning även om jag personligen tycker att Golfen är rimligt snål.

Det är det som hybrid killarna kallar anpassad körning.

För andra är det lugn Eco landsvägskörning utan stress från punkt A till B i gynsammare förhållanden.

https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Ja orkar man skärpa till sig och bara köra eco körning i lägre landsvägsfart kan man komma ner mot 0,4 med en stor kombi och med en vettig bensin trepipare.
Jag har kört min 1,0 tsi lika billigt men det kräver eco körning.

Farsta till kista med 3 fulla filer och stop end go med dotterns ambisititon 1,0 tsi med sexväxlad låda klockan 16 en måndag.
0,42 genom Stockholm tycker jag är ok

Jo jag kan nog märka att mina 18” hjul mot dotterns standard 16” kanske gör av sig en halv deciliter bensin rullning nackdel.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Märklig hur man kan komma upp i 58 km snittfart i Stockholm, jag brukar ligga mellan 28-32 km/h.
En snittfart på 58 får man när det rullar på utan köer/stopp.

Rikard wrote:
Märklig hur man kan komma upp i 58 km snittfart i Stockholm, jag brukar ligga mellan 28-32 km/h.
En snittfart på 58 får man när det rullar på utan köer/stopp.

7 stopp nynäshamnsleden innan utfart Hammarbytunneln osv.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.