Udda fordon i landet

105 inlägg 0 nya

Så just en Tazzari Electric, liknade en förvuxen leksaksbil, bilen åkte i 90 på motorvägen, så det borde inte vara en mopedbil.

Nu trodde väl ingen att en Volvo skulle dyka upp som "udda fordon", men..
Nog är en Volvo 440 udda idag.
Knappast något som Volvo kan vara stolt över, jag minns att en engelsk motorjournalist raljerade och sa:
"Enda chansen att höja Volvos status är att samla in alla Volvo 3-serie och 4-serie och förstöra dem"

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ja plötslig var alla 440 borta. Motorn från Renault var hållbar om man bytte kamren i tid, annars var inget bra, bilen såldes i stora mängder bara för det stod Volvo på den.
Jag känner inte till nån anna bil där instumentpanelen viker sig på mitten med tiden.

Idag såg jag en VW Jetta Hybrid på E18. Jag visste inte ens att de fanns. Jag körde dock så någon bild blev det inte. När den närmade sig i backspegeln funderade jag över varför Golfen bakom såg så skum ut.

L. Mäkinen wrote:
Idag såg jag en VW Jetta Hybrid på E18. Jag visste inte ens att de fanns. Jag körde dock så någon bild blev det inte. När den närmade sig i backspegeln funderade jag över varför Golfen bakom såg så skum ut.

Ja, vanliga är de inte, men de förekommer. Kom 2013 och försvann igen efter några år. De har liksom passerat obemärkt, var de för "normala" i designen...?

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Udda bilar ur skilda tidsåldrar.

Jag tar den första om jag fick välja.

Hade inte den stått där hade jag garanterat inte tagit någon bild. Den andra finns överallt.

Commodore coupé, väldigt snygg bil. Bra skjut i den som GS/E. Lite roligt att den sedan levde vidare ända in på 90-talet i Sydamerika som Chevrolet Opala.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Fanns länge oxå i Australien som Holden.

Vid den tiden som Commodore var populära körde jag istället Ford, och "toppade" med den mycket ovanliga 26M coupé.
Just 26M hade ovanligt mycket utrustning som standard, som t.ex. styrservo, sollucka, automat, dubbla strålkastare, tonade rutor. Mekaniskt var den uppbiffad med större motor och bromsar, mm.

Tyvärr sålde jag den och den är numera borta.

Snygg bil i mina ögon, även om den inte har Opels rundare former.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

En sådan där Ford (eller om det var en enklare modell av samma generation) körde jag om utanför Stockholm härom veckan. Den såg ut som sådana Fordar brukade göra cirka år 1980 med diverse skavanker och rostskador. Kul tyckte jag med en gammelbil som inte var i toppskick utan som fick mig att känna det som att jag flyttats tillbaka i tiden.

En tjej på ön hade en sån där Ford, upphottad enligt dåtiden med motivlack, slottsmags, höjd bak, bakrutejalusi mm.
Träffade henne på macken och fick frågan om jag kunde meka, jag behöver hjälp med brytarspetsarsarna. Kom ner till garaget på lördag sa jag.
Träffade en polare " Akta dig för henne, hon är inte riktigt frisk i huvudet"

Hon kom, men det visade sig snart att hon ville nått annat än få brytarna justerade, men lägligt nog dök en polare upp, så jag kunde avstyra situationen.

Det här var före mobiltelefonens tid, så jag lyckades hålla mig undan och träffade inte på henne igen.

Ursäkta OT, men bilen var snygg.

Hette inte coupé-modellen av Taunus 17/20/26m RS?

En av de tröttaste bilarna jag kört var en 17m -72 som fått motorn från en SAAB 96. SAAB:en gick bättre med Fordens motor.

L. Mäkinen wrote:
Hette inte coupé-modellen av Taunus 17/20/26m RS?
En av de tröttaste bilarna jag kört var en 17m -72 som fått motorn från en SAAB 96. SAAB:en gick bättre med Fordens motor.

Taunus-namnet användes inte mellan 1968 - 72, de hette enbart 20M XL (om det var den vanliga), 20M RS om det var den sportigare med extra mätare, fartränder mm, och då var det coupé.
Fast, 26M fanns inte som RS, utan coupén var en (ovanlig) variant på den vanliga 4-dörrars med samma utrustning.

Däremot fanns det 20M RS 2600, som använde den stora motorn men utan lyxgrejorna från 26M.
En sån vann Safarirallyt 1969!

Det var en djungel, det fanns ju 17M med V4 men också med V6...
Bultmönstret mot växellådan var samma på V4 och V6, vilket förstås innebar att det hamnade V6:or i Saab 96...

V6:an som kom 1965 levde vidare i olika versioner ända fram till 2000, den största var en 4-liters för USA. Från 1800 cc till 4 liter!

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Mitt minne påstår att det fanns V4 även i Taunus som normalt hade rak fyra. Jag har en ögonblicksbild av en norskregistrerad bil där de kollade oljan och att det stod 1.7 på framskärmen.

Så "Taunus P7" var ingen Taunus...hela världen rasar samman...

L. Mäkinen wrote:
Mitt minne påstår att det fanns V4 även i Taunus som normalt hade rak fyra. Jag har en ögonblicksbild av en norskregistrerad bil där de kollade oljan och att det stod 1.7 på framskärmen.
Så "Taunus P7" var ingen Taunus...hela världen rasar samman...

Nej, det tror jag inte. Men, den raka fyran i 17M var på 1,7 liter. Men, man ska aldrig säga aldrig. Det kan ha varit en förseriebil, eller någon hade bytt till V4.

Precis, Taunus-namnet användes inte på P7, men återvände när den nya modellen kom hösten 71 ihop med nya Consul/Granada.
Det var förresten likadant med 12M och 15M, från 67 användes inte "Taunus".

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Rak fyra i 17m? Nån sån har jag aldrig sett.
12m och 15m har jag aldrig gett mig in på.

Wikipedia säger att det bara var V motorer i alla bilar från den perioden, att 12 o 15 m var framhjulsdrivna verkar inte vara allmänt känt.

Rikard wrote:
Wikipedia säger att det bara var V motorer i alla bilar från den perioden, att 12 o 15 m var framhjulsdrivna verkar inte vara allmänt känt.

Jag kommer ihåg en test i en motortidning från den tiden där det stod: "Ford har som första bilmärke lyckats få till dåliga vägegenskaper hos en framhjulsdriven bil!"
Det var väl den enkla bakaxeln som var hängd i bladfjädrar som bidrog?
En annan märklig sak var att V4an jobbade bättre med Saabs växellåda än med Fords egen!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.