Min nya Skoda Octavia style 1,0 TSI ny utvecklad snål trecylindrig motor med 115hk och 200nm vid 2000 varv 150nm vid1500

1872 inlägg 0 nya

GF - det var en lite målande beskrivning av hoppet mellan i30 och Golf...:)

Jag konstaterar att det är markant skillnader på motor och motor och bil och bil utan stt nämna några.
Om folk provkörde lite bilar skulle många förstå.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Japsen wrote:
Provkörde nya i30 med enliters trepip. Kändes helt värdelös. Bullrig, steril och allmänt tråkig. Dyr dessutom. In i Golf 1.0 trepip. Känns som att byta till MB S-klass. Otroligt bra körställning, komfort och körglädje. Motorn är dessutom riktigt tyst.

Japsen det låter konstigt men jag har samma reflektion och oftast är det som att glida iväg i en dyr tyst bmw när jag sätter mig i min 1,0tsi dsg Octavian när jag testat småsuvarna och andra bilar i samma prisklass och även dom som kostar 100tusen mer vilket man kanske kan tyckas vara konstigt.

Ja många andra fabrikat har simpla enkla blinkande variabla digitala hastighetsmätare och konstiga bling finesser till ingen som helst nytta och ibland spejsig tilltalande förarmiljö men inget praktiskt vettigt och då mot vag som är relativt praktiskt vettigt oömt tråkigt men funktionellt än så länge men jag vet vad jag väljer alla dagar i veckan.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

"som att glida iväg med en dyr tyst BMW"

Finns det verkligen inte någon form av verklighetsförankring hos ägare av Skoda Octavia 1.0? Blir bara mindre och mindre trovärdiga liknelser för varje inlägg och "jämförelser".

Snart får vi nog läsa att Skoda har prestanda som en M5 och accelerationsförmåga som en RS6:a också. Dessutom (bensin)förbrukning som en Tesla!

Ja entusiasm kan ibland vara underhållande.

MVH AL

Ja detta har verkligen gått till överdrift.

Ja kanske det kanske men jag tror inte att xc/junker/Al har varit ut och prova nån småsuv i vinter, tex aircross eller mocca eller liknande.
Skillnaden är verkligen som att kliva in i en tre serie när 1,0an drar i väg och dsgn växlar några växlar vid 1600.varv och man är uppe i 50 utan man märkt det.

Jag är helt säker på att ni mina herrar skulle gjöra samma reflektion när ni klev in i era bilar.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Skodas PR-avdelning förnekar sig inte. Personligen är jag hjärtligt trött på detta ständiga återkommande PR-elände.

mso 1000, det är ju trevligt att du är nöjd med din Octavia och vi vet att du anser att det är ett underverk.
Nu är det bara så att det finns de som provat just den bil du högaktar och funnit, konstigt nog, att det finns bilar som faktiskt känns bättre.
De kanske är dyrare och de kanske drar lite mer bränsle, men de har andra egenskaper som väl väger upp det.
Och för övrigt när det gäller ljud och sittkomfort så har jag helt annan uppfattning om Octavia.
Den passar inte mig!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vad jag inte förstår är varför folk som tröttnat på trådens innehåll just ska kommentera hur jobbigt det är att läsa om Octavians förträfflighet.
Skit i att läsa bara.
Ska det vara så svårt?
Fortsätt med inläggen om Octavia,just i Octaviatråden.
Är ni Octaviahatare tvungna på något förunderligt sätt att läsa just denna tråden,och även kommentera..
Lite omoget kan man säga, utan att ens överdriva.

Förresten,har någon jämfört karosseripassning på en Octavia vs tex en dyrare Mondeo eller XC60?
Forden suger såklart mot Octavian,medans dyrvolvon ligger närmre Octavians kvalitet.

Det som är löjligt, är att höja en sniken liten trecylindrig, bullrig, långsam Octavia till skyarna. Jag följer tråden, för att få dagens garv och höra om hur makalöst bäst bilen är, trots att den verkligen inte är det. Det är precis som att en sektledare kan få sina följare att avguda honom, hur långt ifrån verkligheten han än är.

Aha,du läser för att få ett skratt.
OK.
Jag kollar hellre på klumpiga överprisade 2 tonsbilar för att skratta,dessutom om karosseripassningen är sådan att man misstänker att bilen är krocklagad.
Som grädde på moset får man skratta åt driftkostnaderna.

VolvoXC90 wrote:
Det som är löjligt, är att höja en sniken liten trecylindrig, bullrig, långsam Octavia till skyarna. Jag följer tråden, för att få dagens garv och höra om hur makalöst bäst bilen är, trots att den verkligen inte är det. Det är precis som att en sektledare kan få sina följare att avguda honom, hur långt ifrån verkligheten han än är.

XC. Det är en ovanligt Vanlig vettig familjebil.
Tajt utvändigt men stor invändigt och dessutom förhållandevis tyst.
Det har 5av mina arbetskamrater sagt som kör v60 som åkt på lunch körningar i min bil många gånger.
Och dessutom samma Komentarer varje gång dom åkt att hur den kan vara så tyst och rymlig.
Det är nästan lite kul då han som betalade 400tusen för v60 crosscountyn påtalar det mäst.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Alla är vi olika.
Jag åkte i en ny Golf med samma motor förra veckan, den gav mig inga reaktioner alls åt nått håll, det var bara en tråkig könslös bil, när jag klivit ur var bilen bortglömd.

Ja det är ju precis det den är. En vanlig och hyfsat vettig familjebil. Vare sig mer eller mindre. Att du får gillande från arbetskamrater är inte så himla konstigt. Det är en väldigt vanlig, högst normal företeelse, när arbetskamrater kommer med en ny bil. Man gillar färgen, säger att den är snygg och tyst och mysig och bekväm. Det är en normal företeelse och är för att låta den nya bilägaren få visa upp sin "fångst" och vara stolt över den. Typ som att man berömmer ett barns teckningar oavsett vad man egentligen tycker om den. Det betyder inte att teckningen, eller bilen, är så bra som ägaren av den fås att tro.

Apropå ingenting MSO !!
Jag kollade på ett avsnitt av SOS på liv o död nu i eftermiddags på 7an, och fick se när brandkåren ryckte ut till gatan där min sambo och din dotter bor.
Det var tydligen en känd adress där nån glömde maten på spisen lite då och då.

Kanske går att hitta på nån play kanal om du/ ni inte sett det.

Det är säkert provocerande på många att en relativt billig bil ändå kan ha såpass många positiva egenskaper och fungera bra som en bränslesnål familjebil trots egenskaper som kostar betydligt mycket mera hos status-märkena. Och just denna tråd kan man ju faktiskt undvika att läsa om man inte vill höra mera om den bilmodell som tråden handlar om.

Pi wrote:
Det är säkert provocerande på många att en relativt billig bil ändå kan ha såpass många positiva egenskaper och fungera bra som en bränslesnål familjebil trots egenskaper som kostar betydligt mycket mera hos status-märkena. Och just denna tråd kan man ju faktiskt undvika att läsa om man inte vill höra mera om den bilmodell som tråden handlar om.

Håller med dig Pi. Ungefär vad jag försöker förklara i den andra tråden "Allt om bilen".

Rikard wrote:
Alla är vi olika.
Jag åkte i en ny Golf med samma motor förra veckan, den gav mig inga reaktioner alls åt nått håll, det var bara en tråkig könslös bil, när jag klivit ur var bilen bortglömd.

Det är väl vad jag också kan säga om 7 av 10 bilar eller jag ge faktiskt ännu sämre betyg än så på många bilar men det bestående positiva med min trepip octavia är att jag åker bra och billigare än vad många av dieselkompisarna gör och det känns bra när dom tankar för några hundringar mer än jag på samma samåknings körning till jobbet.
Nu har dom valt bil på andra premisser men det känns bra ändå.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.