Toyota Highlander till Sverige 2019

16 inlägg 0 nya
Toyota Highlander till Sverige 2019

Var inne på Toyota i dag. Då säger en av säljarna att förutom Camry, kommer även Highlander att börja säljas i Sverige nästa år. Som ett mellanting, mellan Rav 4, och Landcruiser. Dom såg verkligen fram mot närmaste året, sa han. Med ny Auris, och Rav 4. Och Camry, och Highlander.

Det ser bra ut för oss som vill ha pålitliga bilar framöver som alltid ligger med i topp. Och med hybridteknik som hör närmaste framtiden till på andras bekostnad....framtiden ser ljus ut för märket.

Dieseln är snart död, gött.....för allas framtida hälsa, speciellt i storstäder

Kul att Toyota satsar på att sälja samma modeller, både i Nordamerika och här i Europa, speciellt med tanke på att de senaste 20 åren har modellprogrammet varit väldigt olika i Nordamerika jämfört med här.

Ett inkorrekt urvalsförfarande ger inte representivitet.

Tobo håller med.

Dieseln är snart död, gött.....för allas framtida hälsa, speciellt i storstäder

Ja, även om Highlandern ligger lite över vad vi är beredda att betala. Så är det kul att det händer lite. Lite intressanta bilar som kommer nu. Toyota verkar bli lite roligare framöver faktiskt.

Tobo wrote:
Kul att Toyota satsar på att sälja samma modeller, både i Nordamerika och här i Europa, speciellt med tanke på att de senaste 20 åren har modellprogrammet varit väldigt olika i Nordamerika jämfört med här.

För några år sedan såg jag nåt program på TV där dom åkte i en Toyota som såg ut som förra generationens Rav4 här, men den var längre baktill och hade mycket fetare fåtöljer. Såg riktigt sköna ut jämfört med dom magrare säten Rav4 hade här. Är det såna skillnader så välkomnar även jag att Toyota säljer samma modeller här som i Nordamerika!

ja kom bare med dem alle TOYOTA.

Valet är gjort, nu blir det C-HR hybrid ett tag framöver :)

Jag tror att Toyota gör rätt i att lansera denna modell i EU och EFTA och det får väl ses som anmärkningsvärt att det inte skett tidigare.

Men gissningsvis är det avsaknaden av en dieselmotor som har gjort att man inte sålt bilen här tidigare. Nu, i takt med att den omfattande desinformationskampanjen mot diesel successivt givit effekt på efterfrågan, kan Toyota lansera denna modell, sannolikt i hybridutförande. Det är ju trots allt ett stort och köpstarkt segment som man nu når ut till och där man nu har möjlighet att visa upp ett alternativ som visserligen inte har några vidare prestanda - men som kunderna tror är "miljövänligt". Och då blir affären lönsam för bolaget och därför tar man hit den.

Jag tror att man resonerar på samma sätt med Camry.

Det är som bekant köparnas pengar som man är ute efter.

MVH AL

Fick stenskott i fredags och var inne på Toyota och pratade med handlaren, idag är det i princip enbart Yaris där köparna testkör bensinarn, i Auris, C-HR, och Rav4 är det nästan bara hybrid som gäller, de säljer knappt någon ren bensinbil av dom modellerna idag så de är verkligen rätt på det

Valet är gjort, nu blir det C-HR hybrid ett tag framöver :)

A.L wrote:
Jag tror att Toyota gör rätt i att lansera denna modell i EU och EFTA och det får väl ses som anmärkningsvärt att det inte skett tidigare.
Men gissningsvis är det avsaknaden av en dieselmotor som har gjort att man inte sålt bilen här tidigare. Nu, i takt med att den omfattande desinformationskampanjen mot diesel successivt givit effekt på efterfrågan, kan Toyota lansera denna modell, sannolikt i hybridutförande. Det är ju trots allt ett stort och köpstarkt segment som man nu når ut till och där man nu har möjlighet att visa upp ett alternativ som visserligen inte har några vidare prestanda - men som kunderna tror är "miljövänligt". Och då blir affären lönsam för bolaget och därför tar man hit den.
Jag tror att man resonerar på samma sätt med Camry.
Det är som bekant köparnas pengar som man är ute efter.
MVH AL

A.L
Om världens (ibland) största biltillverkare, saknat diesel. Så har dom väl sett till att det finns. Dom köpte ju in dieslar från BMW, till snart nedlagda Avensis. Missen där, var väl att den dieseln inte fanns med automatlåda? Och att man tog bort den adaptiva farthållaren, som fanns med den egna dieselautomaten i tidigare i Avensis?

I mitt flöde på sociala medier sä verkar det vara någon premiär eller nåt kring Camry för Toyota Ryssland. Är det kommande ”Europa versionen” med Toyota ögon sett.

Rille_L wrote:
A.L wrote:Jag tror att Toyota gör rätt i att lansera denna modell i EU och EFTA och det får väl ses som anmärkningsvärt att det inte skett tidigare.
Men gissningsvis är det avsaknaden av en dieselmotor som har gjort att man inte sålt bilen här tidigare. Nu, i takt med att den omfattande desinformationskampanjen mot diesel successivt givit effekt på efterfrågan, kan Toyota lansera denna modell, sannolikt i hybridutförande. Det är ju trots allt ett stort och köpstarkt segment som man nu når ut till och där man nu har möjlighet att visa upp ett alternativ som visserligen inte har några vidare prestanda - men som kunderna tror är "miljövänligt". Och då blir affären lönsam för bolaget och därför tar man hit den.
Jag tror att man resonerar på samma sätt med Camry.
Det är som bekant köparnas pengar som man är ute efter.
MVH AL
A.L
Om världens (ibland) största biltillverkare, saknat diesel. Så har dom väl sett till att det finns. Dom köpte ju in dieslar från BMW, till snart nedlagda Avensis. Missen där, var väl att den dieseln inte fanns med automatlåda? Och att man tog bort den adaptiva farthållaren, som fanns med den egna dieselautomaten i tidigare i Avensis?

Nu är Toyota inga nybörjare på dieselproduktion. Tvärtom både investerar samt producerar företaget dieselmaskiner som aldrig förr. Det finns alltså både ett kommersiellt värde som tekniskt kunnande i huset för att bygga dieslar i stor skala- så länge det är lönsamt.

Av ekonomiska och varumärkesstrategiska skäl har man valt att frångå diesel hos sina personbilar. Då finns det heller ingen logik i att installera eller saluföra det på någon modell, och därför tog man heller inte hit Highlander eftersom den inte kunde konkurrera med de etablerade alternativen på marknaden med sin hybridlöning.

Nu när efterfrågan ser annorlunda ut tror företaget att hybridlösningen skall kunna fånga upp de köpare som blivit skrämda av den dieselrelaterade desinformationskampanjen och breddar därigenom sitt modellprogram. Det i kombination med stöd från den japanska centralbankens återkommande valutaingrepp har alltså möjliggjort att det kan bli lönsamt att sälja stora bensinbilar i EU igen. Det har det ju inte varit tidigare eftersom efterfrågan har varit för svag.

Och vem vet. Kanske att detta är vägen tillbaka till tidigare marknadsandelar för märket och en i alla fall normal lönsamhet?. Europa har ju länge varit koncernens sorgebarn, med tappad försäljning och till och med negativa ekonomiska resultat.

MVH AL

Rille/Simon/... : är det någon som har någon mer precis info om när Camry m fl kan dyka upp i Sverige? "Nästa år" står det i #1; betyder det alltså kalenderår, 2019? Eller nästa modellår, så att det ev. kan hända något redan i höst?

Avensis verkar nu säljas endast i ett rätt dyrt utförande, men med väldigt rejäla rabatter, så den tycks sjunga på allra sista versen. Tillverkningen har upphört också?

ToRy wrote:
Rille/Simon/... : är det någon som har någon mer precis info om när Camry m fl kan dyka upp i Sverige? "Nästa år" står det i #1; betyder det alltså kalenderår, 2019? Eller nästa modellår, så att det ev. kan hända något redan i höst?
Avensis verkar nu säljas endast i ett rätt dyrt utförande, men med väldigt rejäla rabatter, så den tycks sjunga på allra sista versen. Tillverkningen har upphört också?

Jag frågade om datum på alla nya modeller. Men dom hade inga datum klara. Inga priser heller. Var tyvärr svaret.

Nyss hittade jag denna provkörning av Camry för UK (en ”prototypversion”):
http://www.autoexpress.co.uk/toyota/camry/104032/new-toyota-camry-prototype-review

Positivt omdöme som ”relaxed mile-cruncher”! Kommer bara som hybrid, och det blir väl så i Sverige också. Det ska bli intressant att se om en sådan sedanmodell kan sälja; Kia Sverige har ju (tyvärr) slutat ta in Optima PHEV som sedan.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.