V70 awd d4 köpråd

79 inlägg 0 nya

AL. Det är en billigare produkt ja och det finns plus och minus i alla jämförelser men man måste prova för egen del.
Sist jag körde V70 kring 11-12 fann jag inget nöjei att sitta i skinnstolarna.

Men ts oroar sig om andrahandsvärde och ekonomin och har inga krav på effekt eller 4wd.

Och då vi pratar ekonomi och en bil som gått 13000 mil mod 4wd och en gammal kraftig dieselmotor som inte är snål hög skatt hög försäkring , hög servicekostnad då är mitt val glasklart i ovanstående resonemang med 3 års nybilsgaranti/10000 mil.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Konstigt att alla bilrådstrådar, oavsett vilket bilmärke rådfrågaren ber om råd om, skall besudlas med lovsång över en Tjeckisk kombibil med pyttemotor.

Konstigt att alla alltid skall ha synpunkter på detta tycker jag.
Alltid retar det någon, heter det ju, men jag undrar vad som är så provocerande? Att någon är sjukt nöjd över en prisvärd bil? Avundsjuka? ...?

Jo men det går ju att läsa i t.ex Octaviatråden om bilens förträfflighet
Halva forumet skall väl inte bestå av detta
Om jag nu skulle be om råd om en Mercedes E63 så skulle jag nog får rådet att köpa en billigare och minst lika tyst, komfortabel och tillräckligt stark Skoda, som även är mycket billigare.

Xanthopteryx wrote:
Konstigt att alla alltid skall ha synpunkter på detta tycker jag.
Alltid retar det någon, heter det ju, men jag undrar vad som är så provocerande? Att någon är sjukt nöjd över en prisvärd bil? Avundsjuka? ...?

Snarare att vissa inte förstår att "prisvärd" är något subjektivt och att människor har olika prioriteringar. De allra flesta köper bil med en stor portion hjärta. Att ständigt försöka pådyvla andra sin egna uppfattning om vad någon _behöver_ och vad som är _onödigt_ är enfaldigt, barnsligt och oerhört tröttsamt!

Obs, ovan är inte riktat mot en viss person utan mot en ganska bred grupp här på ViB.

Det är inte så mycket man retar sig på, men här inne finns det 2 saker. SUV hatet och att Octavia 1.0 är världens bästa bil.
I säkert 90% av alla trådar kan man läsa om dessa 2 ting. Nej, det är ej Suvar som förstör hela vår miljö. Nej, Octavia är ej världens bästa bil. Med lite ironi ska man beakta detta som jag skrivit. Självklart får man tycka som man vill. Hade inte varit rädd för att köpa en Volvo med dessa miltal, därimot en Octavia 1,0 med dessa miltal.

Tycker också det är märkligt att i minst tre av de senaste köprådstrådarna så har Octavia rekommenderats. Har kört den själv och så fantastisk är den inte. Den är ganska välisolerad mot vind- och trafikljud men det lågfrekventa däcksbullret var påtagligt även med 16-tums friktionsdäck. Upplevde Renault Megane som tystare än Octavian. Tycker ärligt talat det finns ett flertal bilar i Octavians klass som är värda att rekommendera som t.ex. Megane eller Peugeot 308 SW.

Rally Kalle. Det du säger om rädd att köpa stämmer inte om du pratar nutid och tdi på långtid.
Tsi motorerna fram till 12-14 kanske man skall ha lite extra koll på annars är det lika stor kostnads risk med Volvo och alla andra.

Och ts är fundersam på ekonomin och det är glasklart vad som väntar på en bil med 13-14000 mil och det är inte om utan när du får öppna börsen.

Och octavia med 1,0tsi är klok snål mm men jag hade kunna sagt vilken ny mellan klass som helst eller typ Astra med deras trepip som också verkar gå snålt och till rätt inköpspris men eftersom jag testat och kan jämföra så känns den verkligen tam och klen och lite för pengarna jämfört med min 1,0 med dsg.
Nån ovan nämner megan och 308an och 308an har jag hyrt i 100 mil och är en trevlig tyst bil om än lite udda i instrumenten men megan skulle jag inte välja då många verkar haft mycket smårappel och större grejer med den.
Som sagt i denna tråd var ju lite av frågan att våga köpa en bil med 13000 mil och eventuella kostnader framöver.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Ja Octavian är säkert ett bra köp, men jag skulle aldrig satsa på en 1,0. Tycker det skall vara lite känsla i bilarna. Ska inta bara vara klokt, tryggt, prisvärt bilköp. Det väntar jag med till jag blir pensionär :)

Rallykalle73 wrote:
Ja Octavian är säkert ett bra köp, men jag skulle aldrig satsa på en 1,0. Tycker det skall vara lite känsla i bilarna. Ska inta bara vara klokt, tryggt, prisvärt bilköp. Det väntar jag med till jag blir pensionär :)

0-100 på 10 sekunder och 202 km/h för 1,0tsi räcker för mig och speciellt med dsg lådan på en lätt bil.
Jag skulle aldrig lagt upp 20-35 tusen extra och köpt en diesel eller ens 1,5 bensin motorn till denna biltyp om jag inte drar husvagn eller liknande.
Jag har testat och med dom alternativen känner jag ingen skillnad på känslan men det är iofs jag.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Japp mso 1000, så funkar det. Var o en bestämmer och tycker precis som man själv vill :) Själv hade jag valt en lättare beg Octavia med 180hk dieselmotorn.

A.L wrote:
Mso 1000.. Ja buller i Octavla är i mina öron ungefär lika påtagligt som i en Kia Ceed. Volvo - oavsett det är en V60 eller V70 - hamnar inte ens i närheten. En dubbdäcksskodd V60 med laminerade rutor är tystare än en Octavia med sommardäck - allt annat lika. Det syns i mätningar och det kommer också till uttryck i undersökningar.
I jämförelse med träbänkarna i Skoda är stolarna i Volvon betydligt trevligare och fjädringskomforten är betydligt bättre (Skoda chassi är ju ganska primitivt).
Men visst. Skoda är ju också en billigare produkt så det är inte konstigt.
MVH AL

Ja visst är det en billigare produkt och det bör väl visa sig på några punkter men jag sitter alldeles förträffligt bra på trä bänken måste jag säga och fjädringskomforten kanske du har rätt i fast jag inte lider på något sätt över den.
Och buller, jag kan ändå tycka att min bil är riktigt tyst mot många andra likvärdiga som jag brukar åka med.
Primitivt/enkelt behöver inte betyda någonting i många fall utan kan vändas till positivt ibland. :)

[quote=Stoor]Venacava:
Du kan lugnt köpa den Volvo V70 AWD och behålla den i många år. 13000 mil på en V70 av 2016 års modell är inget att oroa sig för. AWD kostar knappt något extra att serva och dessutom ökar framkomligheten och säkerheten med Volvos fina Haldex generation 5. Volvos beprövade gamla femcylindriga dieselmotor är dessutom väldigt slitstark även om den drar ca en deciliter extra diesel men bränslekostnaden är så himla liten jämfört med driftkostnaden i stort tex skatt, försäkring etc. Din nya Volvo V70 som du tittar på har dessutom Euro 6 avgasreningen vilket gör att du liksom alla andra dieselbilägare kommer att kunna köra i städerna långt efter 2022. Euro 5 och äldre kan KANSKE få kör restriktioner i framtiden men inte med Euro 6. Volvo V70 är dessutom av förståeliga skäl väldigt attraktiv på beg marknaden när du ska sälja den vilket märks på att Volvo V70 är Sveriges mest sålda / attraktiva bil. Köper du V70:n så blir du säkert nöjd i din nya rymliga, trafiksäkra, beprövade och lättsålda herrgårdsvagn!
http://teknikensvarld.se/test-av-haldex-5-mot-haldex-4-118282/[/quote]

det är ju lite så här jag tänker också.
dock är jag inte lika säker på om AWD verkligen inte tillför några extra reparationskostnader. har faktiskt kollat både autouncle, bytbil och blocket och jämfört kors och tvärs - det är verkligen en fin bil jag hittat till ett riktigt bra pris. som sagt, kostar mer i skatt och försäkring - men det får det faktiskt vara värt. håller ögonen öppna veckan ut innan jag bestämmer mig på fredag om jag skall ha denna v70 eller ej.

Nuvarande bil : På jakt ! Tidigare bilar : Volvo V40 -15 8500mil Momentum Volvo S80 -09 21000mil Summum Ford Fiesta -05 7000mil Trend Opel Astra -02 Ford Probe -92 Peugeot 405 LeMans -95 SAAB 9000 CD -xx Nissan Sunny -86

Jag vet inte skillnaden, men arbetskollegan bytte sin D5a mot en -16 D4 och den nyare är snålare. Vet inte årsmodell på den tidigare, men båda XC70 med samma kaross.

Jag säger lycka till och hoppas du inte får några stora reparations kostnader i första åren på volvon.
Ärligt så tycker jag du skulle lyssnat på din vise far och summerat ihop alla kostnaderna för alternativen faktiskt.
Och tycker också du skulle googla runt lite på Volvo forum etc.
Många har bytt båda framhjulslager före 10000 mil så risker finns när milen rullar på.

Lycka till :)

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Alla bilar har sina brister, så är det bara. Från dyra till billiga. Tror ej dom vill tillverka en bil utan brister :)

Begagnade V70 med många mil blir dyrt. Sälja begagnade diesel om två år kommer vara lika lätt som att sälja sand i Dubai.

Saab 9-3 1.8t BioPower

Japsen, varför skulle det vara svårt att sälja Euro6 diesel om 2 år ? Låter som du ej vet vad du pratar om.

Eftersom TS själv är så övertygad om att den begagnade Volvon är helt rätt för honom så är det väl bara att köpa. Andra tips verkar ju inte beaktas trots allt. Personligen skulle jag utan tvekan kolla på en ny Octavia kombi när vi talar om dessa prisklasser och utan behov av 4WD.

Rallykalle73 wrote:
Japsen, varför skulle det vara svårt att sälja Euro6 diesel om 2 år ? Låter som du ej vet vad du pratar om.

Jag vet inte men eftersom det sålts mer dieslar procentuellt sedan vansinnes skattebefrielsen 2010 måste det väl framöver bli ett stort överskott av dessa dieslar på blocket framöver och speciellt när snålare stora bensin kombi finns och hybrider och laddhybriderna ökar markant.
Dessutom dessa dieslar är ofta inte ens snåla många gånger.

Rätta mig om jag har fel men det är min känsla.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.