Allt om bilen

383 inlägg 0 nya

skidoo1238 wrote:
Audi A5 SB wrote:hultarn wrote:Audi A5 SB wrote:
Och du hade en 5:a i svenska? Varför inte krypa till korset och erkänna att du är från Polen?
Det är ointressant om någon har svårt att formulera sig, huvudsaken är att man gör sig förstådd.
Det köper jag rakt av. Men kan du tolka detta, så blir jag glad: "Därför journalist står byggkvalitet på Auris är 2 stjärnor dålig."
Han (GF)var starkt missnöjd med sin Auris och han blir glad av att få det verifierat av journalister som ger den 2 stjärnor i bygg kvalitet.
Hur svårt kan det vara.

Ingen jag sett rankning om byggkvalitet utan bara är driftsäkerhet är hög då har jag bestämt är Toyota är enda får stryk "förbjudet att går sönder" då visste jag sedan 2015 sommar och bestämt att köpa Toyota, körde 13 månader är skit och såld. Senare jag kolla att byggkvalitet fanns innan jag bestämt vilka bilar är bra som Peugeot 308, VW Golf och Opel Astra har provkört tills sist köpt Astra och körd strax 15 månader toppenbra bil.

Min Opel Astra 1.0 T. https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF.

Ja underlaget från TuV bekräftar ju dina erfarenheter. Hos TuV har Toyota fler fel än nämnda konkurrenter och framförallt mycket fler anmärkningar än vad företaget hade tidigare.

Så den beryktade driftsäkerheten är helt enkelt ett minne blott. Det är nog därför man ändrat sin strategi åt miljöhållet istället.

MVH AL

Toyota ligger ff i topp i det mesta. Egen ihopsnickrade sanningar och agendor ändrar inte på det hur gärna man än vill få det till det bara för att vara motvalls mot all känd vetenskap i ämnet. Läs gärna på SCB mfl. Att manipulera fakta är inte snyggt och bluffa. Asiatiskt i topp.

Dieseln är snart död, gött.....för allas framtida hälsa, speciellt i storstäder

Ja fast om man frågar Toyota själva och TuV så har man halkat ner, både i jämförelse med konkurrenterna som med Toyotas tidigare modeller.

Och ägarna här i trådarna tycks ju vara av samma uppfattning.

SCB har mig veterligen inte gjort någon skattning av andel fel i bilpopulationen. Har sådan gjorts är jag mycket intresserad av att få se det resultatet.

Och de resterande osakligheterna är jag gärna utan. Håll dig till sak!

MVH AL

Tro ska man i kyrkan,media och demokrati säljer kun det som gynnar dom och EU speciellt.
Att en opel än bättre än en Toyota som är världens mest solda och pålitlitliga i tiotals år är absurd.
Lever man i "boxen" då vet man tyvärr väldigt lite.
Världen är mycket större än media i Svergie och EU.
Är man "guldfisk" så får man väl vara det.

Det är väl framförallt prisnivå på en bil i förhållande till vad man får man bedömer den efter, iaf. vad jag gör, samt vad biltidningar, tester osv. säger. Med andra ord sammantaget vad man kan förvänta sig av just den bilen.
Kommer jag in i en dyr bil som höjts till skyarna och den visar sig inte motsvara pris och vad som utlovas, ja då rasar den snabbt till dålig i mina ögon. En billig bil som visar sig bättre än man kan förvänta sig kan då vara så mycket bättre än en dyr i känslan. Lite på den vägen många blandar ihop begreppen om vad andra tycker om sina bilar kan jag tycka.

Har själv aldrig haft nåt favoritmärke eftersom jag vet att de förändras kraftigt med åren i komfort, kvalitet osv. Den bil, märke som känns bra idag kan vara nåt helt annat nästa år.
T.ex. kan jag känna det trivsammare och bekvämare i en billig VW Golf än en betydligt dyrare Toyota Avensis, BMW, el. tvärtom.
Nu är jag kanske lite udda på det viset att jag främst värderar komfort, bekvämlighet, vägegenskaper och tittar inte så mycket hållbarhet.
T.ex. Toyotamodellerna må ha varit pålitliga men har aldrig haft dom egenskaperna som jag uppskattar, förövrigt inte någon av japanarna än så länge. Opelmodellerna har hittills inte tilltalat mig speciellt och lite lik japanarna i karaktären.
Volvo har alltid varit en hyfsad bra bekväm bil men inte alltid i förhållande till pris och lite tråkig. Saab hade nån trevliga 9-5, även den sista som aldrig kom ut på marknaden förutom konkursbilarna. BMW, bra, bekväm men tråkig och har aldrig passat mig riktigt. VW, Audi har sina plus och minus.
På den vägen kan jag hålla på och sortera i det oändliga vad som varit, men vad jag vill komma fram till så är det inget som gäller idag när jag ska välja ny bil.
Idag väljer jag den bil som kommit längst i utvecklingen med dom egenskaper som jag personligen uppskattar mest i förhållande till pris osv. inte efter historik eller andras omdöme.

Hm, har man svårt att hitta en bil man gillar kanske det beror på att man inte orkat se efter tillräckligt noga?
De flesta avfärdar bilar och bilmärken väldigt fort baserat på någon enstaka erfarenhet, andra på några enstaka, det är oftast magert material i förhållande till vad som - kan - finnas.

N-iklas wrote:
Hm, har man svårt att hitta en bil man gillar kanske det beror på att man inte orkat se efter tillräckligt noga?
De flesta avfärdar bilar och bilmärken väldigt fort baserat på någon enstaka erfarenhet, andra på några enstaka, det är oftast magert material i förhållande till vad som - kan - finnas.

Om det är mig du riktar dig till är det just vad jag försöker förklara, att jag inte avfärdar några bilmärken efter historik el. tidigare erfarenheter, men å andra sidan favoriserar jag inte några bilmärken efter historik el. tidigare erfarenheter heller.
Allt utvecklas och förändras fort, så vad som gällde igår gäller inte idag. Vissa märken går framåt med kanske dålig historik, medans andra med bra historik går bakåt i utveckling.
Och nej, jag avfärdar inte nån bilar efter enstaka erfarenhet.

Jo men hur man än vänder på det så är det ju bara en konservburk på hjul så att lägga eoner av tid på att utröna mikrodetaljer i det oändliga passar kanske inte alla och framför allt inte mig.
Om torkarna inte går att lyfta på i 0-läge eller om någon knapp eller reglage inte sitter perfekt kan jag leva med om komfort, skön stol och bra funktionell teknik finns där, men vad vet jag...

*Robban

Jo jag har svårt för att förstå nonchalanta inställningar till vad som helst, själv tar jag allt mycket allvarligt och rycker inte på axlarna åt någon enda detalj.
Jag pratade om digitalkameror med en släktingar för ett par år sedan och då sa han "ja om den häringa lådan kan prångla ut nån slags bild så ä ja nöjd, skiter i resten".

Jösses...

Idag, jag har provkört Citroën C4 Cactus EAT6 men finns inte manuell i demobil.
Citroën C3 Aircross 110 hk manuell, Seat Leon 5 D 1.0 TSI DSG7, Skoda Octavia 1.0 TSI manuell men finns inte DSG i demobil.
Var där kl 11.00 till 15:15 för lång väntetid från andra kunder upptagen och är 4 st olika återförsäljare.
Jag skriver mer strax på annan tråd.

Min Opel Astra 1.0 T. https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF wrote:
Idag, jag har provkört Citroën C4 Cactus EAT6 men finns inte manuell i demobil.
Citroën C3 Aircross 110 hk manuell, Seat Leon 5 D 1.0 TSI DSG7, Skoda Octavia 1.0 TSI manuell men finns inte DSG i demobil.
Var där kl 11.00 till 15:15 för lång väntetid från andra kunder upptagen och är 4 st olika återförsäljare.
Jag skriver mer strax på annan tråd.

Lördagsnöjje :)

skidoo1238 wrote:
GF wrote:Idag, jag har provkört Citroën C4 Cactus EAT6 men finns inte manuell i demobil.
Citroën C3 Aircross 110 hk manuell, Seat Leon 5 D 1.0 TSI DSG7, Skoda Octavia 1.0 TSI manuell men finns inte DSG i demobil.
Var där kl 11.00 till 15:15 för lång väntetid från andra kunder upptagen och är 4 st olika återförsäljare.
Jag skriver mer strax på annan tråd.
Lördagsnöjje :)

Ja, det stämmer :-)

Min Opel Astra 1.0 T. https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Idag, jag har provkört VW Golf 5D 1.0 TSI man men finns inte DSG7 i demobil.
Annan återförsäljare, VW Golf Sportsvan finns 1.0 TSI DSG7 gått 133 mil. Skoda Octavia finns inte DSG7 pga för långt bort i Södertälje. Men i Uppsala finns bara 150 hk DSG kommande om tisdag.
Peugeot 308 GT EAT8 finns inte då finns en annan återförsäljare finns men han sa inte idag för att skriva boka tid för provkörning om några dagar.
Var där kl 11.00 till 14:20 för lång väntetid från andra kunder upptagen och är 5 st olika återförsäljare.
Jag skriver mer strax på annan tråd.

Min Opel Astra 1.0 T. https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Min Opel Astra 1.0 T. https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Har suttit med test i baksäte på knä avstånd från stolar mäts en liten tumstock efter inställning fram förare är i rätt ordning på körställning. Jag är 171 cm långt
10 cm Citroën C4 Cactus.
12 cm Peugeot 308 SW.
14 cm Citroën C3 Aircross.
17 cm Seat Leon.
18 cm VW Golf.
19 cm Opel Astra.
21 cm Skoda Octavia.

Takhöjd på båda Cactus och 308 an var 3 finger.
Andra var 5 eller mer finger.

Min Opel Astra 1.0 T. https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF wrote:
Har suttit med test i baksäte på knä avstånd från stolar mäts en liten tumstock efter inställning fram förare är i rätt ordning på körställning. Jag är 171 cm långt
10 cm Citroën C4 Cactus.
12 cm Peugeot 308 SW.
14 cm Citroën C3 Aircross.
17 cm Seat Leon.
18 cm VW Golf.
19 cm Opel Astra.
21 cm Skoda Octavia.
Takhöjd på båda Cactus och 308 an var 3 finger.
Andra var 5 eller mer finger.

Och styr du då fram stolen på citroen i komfort läge med skön ryggstöds vinkel då finns inga centimetrar kvar för benen.
Ops. Det var det ingen som sa.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

mso 1000 wrote:
GF wrote:Har suttit med test i baksäte på knä avstånd från stolar mäts en liten tumstock efter inställning fram förare är i rätt ordning på körställning. Jag är 171 cm långt
10 cm Citroën C4 Cactus.
12 cm Peugeot 308 SW.
14 cm Citroën C3 Aircross.
17 cm Seat Leon.
18 cm VW Golf.
19 cm Opel Astra.
21 cm Skoda Octavia.
Takhöjd på båda Cactus och 308 an var 3 finger.
Andra var 5 eller mer finger.
Och styr du då fram stolen på citroen i komfort läge med skön ryggstöds vinkel då finns inga centimetrar kvar för benen.
Ops. Det var det ingen som sa.

Ja, jag styr framstolen på att ställa rätt broms, gaspedalen, rattinställning och lagom stol lutning i rygg på alla 7 bilar är rätt ordning innan sen sväng jag till baksäte sist och mäter :-)

Min Opel Astra 1.0 T. https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Men vem bryr sig om benutrymmet i baksätet? Jag har aldrig suttit där i min bil, och knappt någon annan heller. Oavsett brukar det vara trångt bakom mig för den som ev vill sitta där. Är väl möjligtvis en Skoda Superb eller förlängda MB S klasse eller BMW 7 serie som kan bjuda baksätespassagerare lite utrymme
Skall någon sitta bakom blir det att åka fram till en mindre komfortabel körställning.

Gott om plats i alla bilar då för 10cm från knä är väl inget problem.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.