Vi Bilägares forum

I laddkö med elbilen: ”Stress och dålig stämning”

I laddkö med elbilen: ”Stress och dålig stämning”

Vi hamnar mitt i den moraliska oredan med snabbladdare. Finns det någon laddetikett?

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-01-01 15:40

Kommentarer

Man väntar på första "tvättstugebråket" på laddplatserna, där polisen tvingas ingripa. Det är bara en tidsfråga...

Uppdaterat: 2022-01-01 16:57

Intresset och ansvaret att anordna ett fungerande kösystem ligger hos ägaren till laddstationen. Det bör inte vara svårt att fixa t ex en fil för köande.

Uppdaterat: 2022-01-01 17:45

Jag var på macken och tankade, sex pumpar, tre upptagna, ingen kö, fyllde 70 liter, betalade och var därifrån efter sex minuter.
Med elbil kan jag fylla elen hemma, att utnyttja publika laddare med nuvarande system skulle jag inte ha nerver till.

Uppdaterat: 2022-01-01 18:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hur svårt kan det vara? Det verkar ju fungera i vårat västra grannland, är vi så mycket sämre?

Uppdaterat: 2022-01-01 21:02
EasyMan skrev:

Hur svårt kan det vara? Det verkar ju fungera i vårat västra grannland, är vi så mycket sämre?

Självklart måste de ju dramatisera till det lite, annars hade det ju inte blivit en aftonbladetsliknande artikel där man skriver om ingenting så det låter som någonting.....
Läs igen, inget hände ju?
Men ja, köper man fel elbil för sitt behov kan det bli jobbigt. Sen kan man ju undra varför hon inte laddade över natten hemma om hon visste det skulle bli kallt och knapert med laddning för jobbpendlingen. För jag tror ju inte hon har det längre till jobbet än vad elbilen fixar på en laddning. Och har hon ingen hemmaladdningsmöjlighet är det ju smidigare leta upp en laddare på kvällen innan när inte så många andra kör så är det mindre med kö.
Sen blir man ju lite mörkrädd när en vad man hoppas kunnig motorjournalist beskriver kylans påverkan av laddhastigheten som att det är i laddarens kabel det går saktare. Knappast där motståndet sitter som begränsar hastigheten vid kylan. Bra konstruerade elbilar förvärmer med så man kan hålla uppe laddhastigheten trots kylan.

Uppdaterat: 2022-01-01 21:36

Läser man tidningen och lyssnar på poddarna så vet man att Maria inte har laddmöjlighet hemma. Dessutom är det ju så att man i hennes roll kör olika bilar och vi vet att siffrorna i olika bilar är olika mycket värda. Står det 20 mil i en bil på kvällen och sen blir ett antal grader kallare så är det inte alls säkert att man har samma resultat i en annan bil.

Fast det borde hon veta efter att ha drabbats av sköldpadda med 7 km/h toppfart vid 8 mils räckvidd i ID3.

Uppdaterat: 2022-01-01 22:06
Henrik M skrev:

EasyMan skrev:
Hur svårt kan det vara? Det verkar ju fungera i vårat västra grannland, är vi så mycket sämre?

Självklart måste de ju dramatisera till det lite, annars hade det ju inte blivit en aftonbladetsliknande artikel där man skriver om ingenting så det låter som någonting.....
Läs igen, inget hände ju?
Men ja, köper man fel elbil för sitt behov kan det bli jobbigt. Sen kan man ju undra varför hon inte laddade över natten hemma om hon visste det skulle bli kallt och knapert med laddning för jobbpendlingen. För jag tror ju inte hon har det längre till jobbet än vad elbilen fixar på en laddning. Och har hon ingen hemmaladdningsmöjlighet är det ju smidigare leta upp en laddare på kvällen innan när inte så många andra kör så är det mindre med kö.
Sen blir man ju lite mörkrädd när en vad man hoppas kunnig motorjournalist beskriver kylans påverkan av laddhastigheten som att det är i laddarens kabel det går saktare. Knappast där motståndet sitter som begränsar hastigheten vid kylan. Bra konstruerade elbilar förvärmer med så man kan hålla uppe laddhastigheten trots kylan.

+ på det Henrik
Med mitt korta elbilsägande så har jag ännu inte stött på laddproblem.
Fyller på hemma. Vid ”sportstugan” finns tio trefas 32kW. Dit åkte jag, åtta leda stolpar, och laddade fullt på ett par timmar. 11kW och bilen var fulladdad under tiden jag åkte skidor en eftermiddag. 65kr kostade det för 22kWh.

Uppdaterat: 2022-01-01 22:12
Henrik M skrev:

EasyMan skrev:
Hur svårt kan det vara? Det verkar ju fungera i vårat västra grannland, är vi så mycket sämre?

Självklart måste de ju dramatisera till det lite, annars hade det ju inte blivit en aftonbladetsliknande artikel där man skriver om ingenting så det låter som någonting.....
Läs igen, inget hände ju?
Men ja, köper man fel elbil för sitt behov kan det bli jobbigt. Sen kan man ju undra varför hon inte laddade över natten hemma om hon visste det skulle bli kallt och knapert med laddning för jobbpendlingen. För jag tror ju inte hon har det längre till jobbet än vad elbilen fixar på en laddning. Och har hon ingen hemmaladdningsmöjlighet är det ju smidigare leta upp en laddare på kvällen innan när inte så många andra kör så är det mindre med kö.
Sen blir man ju lite mörkrädd när en vad man hoppas kunnig motorjournalist beskriver kylans påverkan av laddhastigheten som att det är i laddarens kabel det går saktare. Knappast där motståndet sitter som begränsar hastigheten vid kylan. Bra konstruerade elbilar förvärmer med så man kan hålla uppe laddhastigheten trots kylan.

Jag är med redan från början, bara att det är mer än en som behöver lugna sig.
Hade inte varit något problem om hon laddat kvällen innan.
Men folk är ju lika stressade vid pumpen, så varför ändra beteende?

Uppdaterat: 2022-01-01 23:10

Jag har kört elbil i 6 år, och det har fungerat klockrent. Men hade jag varit beroende av publik laddning till vardags så hade jag nog inte ens övervägt en elbil idag. När jag startade min elbilskarrär så fanns det inte många laddare, men det fanns ännu färre elbilar. Aldrig var det upptaget, aldrig risk för kö. Man kunde ladda var man ville. Fanns det en laddmöjlighet så var den också tillgänglig. Enkelt och ganska planerbart. Idag finns det visserligen fler laddare, men ännu fler elbilar. Livet har blivit svårare för en elbilist.
Tack och lov är mitt vardagliga körmönster så att jag kan ladda till 100% hemma. Långresor är begränsade till ett absolut minimum, och jag skulle idag aldrig komma på tanken att resa vid sådana tider när alla ska ut och köra samtidigt. Stressen och osäkerheten kring laddningen är helt enkelt för stor.

Uppdaterat: 2022-01-02 10:31

Man behöver väl inte kösystem med filer ?? Då man laddar med app, borde även den kunna ställa bilar i kö och hålla reda på om bilen är kvar o väntar.
Om man är i området borde det kunna plinga till "välkommen till laddplats 3"

Uppdaterat: 2022-01-02 10:54

Skulle vara en riktig kioskvältare om Vibilägare positivt framställde Teslas problemfria laddnätverk där artikelns tema lyser med sin frånvaro.

Uppdaterat: 2022-01-03 08:51