Vi Bilägares forum

Nya långtestbilarna 2022 avslöjade – smygtitta före alla andra

Nya långtestbilarna 2022 avslöjade – smygtitta före alla andra

För 35:e året i rad har Vi Bilägare köpt nya långtestbilar. Fem bilar ska som vanligt rulla 4 000 mil var ända till slutet av teståret. Denna gång står två elbilar, en mildhybrid, en bensinare och en etanolbil (!) på startlinjen. Nu drar vi!

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-01-02 06:00

Kommentarer

Ganska bra bilval förrutom Subarun som har en omodern och törstig drivlina och är en falsk miljöbil-den får lägre skatt för att den kan köra på etanol-hur många köpare av denna bil kommer köra på 100% etanol? Är tanken från Vib att de vill pröva hur det går att köra etanolbil numera? finns det ingen annan etanolbil på marknaden? Ford Kuga är ju inte så mycket bättre finns det andra?

Uppdaterat: 2022-01-02 08:35

Smygtitta före alla andra ? Fick senaste ViB för några dagar sen och där presenterades bilarna. Ja, om tidigare E85-bilar av vissa ansågs få subventioner och sen aldrig tankades med E85 (men det gjorde nog ändå många p g a att E85 var relativt billigt då) så är ju detta oerhört uppenbart idag när dessa bilar får kraftiga. årliga skattesubventioner men där det p g a E85-priset aldrig lär hamna en enda liter E85 i tanken. Där måste man nog fundera över om dessa fordon verkligen skall vara berättigade till skattesubventioner.
F ö ett hyfsat intressant bilval även om både Nissan och Subaru kanske inte är speciellt heta idag.

Uppdaterat: 2022-01-02 09:46

Ja det är ett intressant val och jag tycker det är helt riktigt att ta med "vanliga" bilar" också, alla kan/vill inte åka elbil.
Den konventionella Dacian, Nissan med mildhybriden och Subaru med sin gamla boxer som etanolkonverterats kan ju ge en bra jämförelse med elbilarna.
Nu hoppas jag att ViB kommer att köra Subarun med så mycket E85 som möjligt och inte med bensin som de flesta nog skulle göra.
Har själv möjlighet att köra på E85 (betalar dock fordonsskatt för bensin), men funnit att den bör vara fyra kronor billigare än bensin för att vara ett ekonomiskt alternativ.

Uppdaterat: 2022-01-02 10:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kul blandning, jag hade gissat på 5 elbilar.

Uppdaterat: 2022-01-02 10:44

Ja, det är väl bara att erkänna att det var en mux jag inte anade skulle komma. Helt förlegat tänk i det valet enligt mig. Borde vart minst 3 elbilar i olika storlekar och prisklasser och resten laddhybrider med lite längre räckvidd. Då detta är ett "test" som summeras först när modellår 23 är ute på marknaden sen ett hyfsat tag tillbaks och vi då har tagit ett stort steg till i omställningen så känns en renodlad fossilbil så feltänkt att man inte finner ord...

Uppdaterat: 2022-01-02 11:01

Där håller jag inte med dig Henrik
Marknaden för A-C segments bilar med bensinmotor är jag helt säker på kommer finnas i många år framöver.

Uppdaterat: 2022-01-02 11:12

Nu vet jag inte vilka bilar som valts men då Vi bilägare är en privatpersonsinriktad tidning i första hand borde det rimligtvis valts bilar som privatpersoner köper.
Ny MG ZS EV borde därmed varit given deltagare.
Subaru är ett riktigt dåligt val, undrar varför Vi Bilägare har en sådan förkärlek till ett märke som knappt säljer något? De har ofta med Subaru och även Honda som är ett tynande märke.

Uppdaterat: 2022-01-02 11:12

Junkers, när det gäller MG ZS EV håller jag helt med, den är ju en av de absolut billigaste elbilarna och är ju därför väldigt intressant, men mycket av bilvalet beror säkert på åtkomst.
Att Subaru är med är ju lite konstigt, men den kanske mest är med som jämförelse?
Honda har ju bra bilar, det visade ju senaste långtestet, men de har lite dåligt med återförsäljare och det är märkligt, men nu är den ju inte med i årets bilval.

Uppdaterat: 2022-01-02 12:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

junkers - dom har med en MG Marvel R Performance.
Övriga är:
* Hyundai Ioniq 5 RWD
* Dacia Sandero TCe 90 Stepway Comfort CVT
* Nissan Qashqai 158 Xtronic 2WD N-Connecta Pro Pack
* Subaru Outback 2,5i CVT XFuel Field
Subban lär väl bli i särklass dyrast kan man gissa - inte minst om man kör en redan "bensin-törstig" bil på det numera dyra E85. Men det återstår som sagt att se.

Uppdaterat: 2022-01-02 12:22

Pi, det skiljer 100000:- i pris mellan MG Marvel och ZS EV, det är därför det vore intressant med en jämförelse.
Jag tror på en marknad för billigare elbilar, kanske ViB borde haft med en Spring, men den är kanske inte aktuell för Sverige ännu?

Uppdaterat: 2022-01-02 12:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tycker att Subarun är intressant. Många människor ser nog den som ett alternativ i och med sin låga skatt.

Det kan också vara på sin plats att påpeka att elbilen inte är konkurrenskraftig utan en massa subventioner och straffskatter.

Den är onekligen bra på mycket, inte minst ifråga om prestanda. Men den förutsätter en laddinfrastruktur som kan matcha samtliga köparens behov. Och det saknas i nuläget - även om jag är övertygad om att det kommer att vara ändrat inom fem år.

Om jag tolkar det rätt är det väl egentligen bara Tesla som kan erbjuda ett tillräckligt heltäckande system för laddning och där tillgängligheten och kapaciteten är tillräckligt hög.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-02 12:48
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Det kan också vara på sin plats att påpeka att elbilen inte är konkurrenskraftig utan en massa subventioner och straffskatter.
Den är onekligen bra på mycket, inte minst ifråga om prestanda. Men den förutsätter en laddinfrastruktur som kan matcha samtliga köparens behov. Och det saknas i nuläget - även om jag är övertygad om att det kommer att vara ändrat inom fem år.
Om jag tolkar det rätt är det väl egentligen bara Tesla som kan erbjuda ett tillräckligt heltäckande system för laddning och där tillgängligheten och kapaciteten är tillräckligt hög.
MVH AL

+100

Uppdaterat: 2022-01-02 12:58

Subaru'n lär ju främst vara attraktiv för den låga skatten som "skattesmitar-paketet" ger - att dom kommer att köras på E85 lär ju knappast vara fallet. Möjligen undantagandes ViBs långtestbil. Nu när E85 nästan kostar lika mycket som E10 så borde skattefördelarna med bilar som är godkända för E85 och därmed har avsevärt lägre årlig skatt avvecklas eftersom dessa bilar knappast kommer att köras på det bränsle dom premieras för. Säkert en trevlig bil f ö men med en otidsenligt törstig bensinmotor.
Den lilla Sandero'n kommer ju att kosta 5.828 kr/år i skatt jämfört med Subaru's 1.262 kr/år - vilket knappast återspeglar förbrukning och därmed "nersmutsning".

Uppdaterat: 2022-01-02 13:33

Pi. Men med det resonemanget skall ju även laddhybridernas subventioner inskränkas. Det finns ju en potential att köra dem på bensin istället likaså.

Jag kan dock förstå ditt resonemang, även om det bygger på ett antagande. Frågan är dock hur en sådan sak skall kontrolleras?

En bättre lösning är nog att skrota bonus- malus helt eftersom det både är ineffektivt som utskällt i instans efter instans.

Sedan är inte koldioxid smutsigt, men det var kanske inte var du menade antar jag.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-02 13:47
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Enkelt att ta bort E85-subventionen - bara att avskaffa den eftersom den knappast har nåt syfte som priserna på bränslemarknaden ser ut i kombination med att E85-bilar drar runt 1,3--1,4 gg så mycket E85 jfr E10. Laddhybriderna har ju också haft relativt höga subventioner men där finns ju en reell vinst med att köra på el - vilket absolut inte är fallet med E85. Sen drar man väl ner laddhybrid-subventionerna under året såvitt jag förstått.

Uppdaterat: 2022-01-02 13:55

Pi: Fast per definition finns det ju en potential i E85 som inte en bensinbil har. Och då är det ju - enligt nutida religion - också motiverat med subventioner.

Att verkligheten sedan skiljer sig åt mot modellen är knappast unikt för etanolen. Det gäller ju hela transportmarknaden.

Är man rent krass skall därför egentligen alla skatter och subventioner som har en grund i lokala utsläpp av CO2 skrotas. Koldioxid är som bekant ett globalt problem (oklart i vilken grad dessutom).

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-02 14:12
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Subarus största marknad är väl Nordamerika, där bensinpriset är hälften mot Europas. Där spelar inte bränsletörsten i Subarus gamla boxermotor någon större roll. I Sverige blir skatten bli förödande med malussystemet, men importören har fiffigt kommit förbi det med en konvertering på låtsas till etanol. Kreativt tänkande där, så länge det går innan reglerna ändras. Men en dieselmotor vore förstås den givna drivkällan i denna bruksbetonade fordonstyp.

Uppdaterat: 2022-01-02 14:14

Jag tycker mixen av bilar är intressant. Blandningen av drivlinor motsvarar väl det som säljs ungefär.
Den jag hade skippat är Dacian, men det är främst för att jag haft en Logan och jag ser inget nyskapande alls i Sandero.

Uppdaterat: 2022-01-02 14:59
A.L skrev:

Tycker att Subarun är intressant. Många människor ser nog den som ett alternativ i och med sin låga skatt.
Det kan också vara på sin plats att påpeka att elbilen inte är konkurrenskraftig utan en massa subventioner och straffskatter.
Den är onekligen bra på mycket, inte minst ifråga om prestanda. Men den förutsätter en laddinfrastruktur som kan matcha samtliga köparens behov. Och det saknas i nuläget - även om jag är övertygad om att det kommer att vara ändrat inom fem år.
Om jag tolkar det rätt är det väl egentligen bara Tesla som kan erbjuda ett tillräckligt heltäckande system för laddning och där tillgängligheten och kapaciteten är tillräckligt hög.
MVH AL

AL, måste säga att du denna gång skriver ett sansat och välformulerat inlägg jag har ju kritiserat en del tidigare inlägg 😉).
Alla kan som du skriver inte ställa om till elbil ännu och därför bör de drivmedel som fortfarande säljs finnas med i tester tills alla har möjligheten att välja el.

Uppdaterat: 2022-01-02 16:25

Nu när jag vet vilka som är med så är kommentaren att Subarun är ointressant för de flesta.
MG Marvel är väl ett ok val med tanke på att ZS börjar bli gammal men Zs är uppdaterat och den som de allra flesta kommer att leasa så jag vet inte. ZS har ju betydligt större bagage också.
De övriga två ok för mixen.
Subarun borde ersatts av en elbil.
Laddhybrider är meningslösa för Vi bilägare eftersom de sällan laddas och ofta kör rejält långa teststräckor, testresultaten blir då väldigt missvisande.

Uppdaterat: 2022-01-02 16:30

De enda jag tycker är intressanta är Ioniq och Marvel. Inte pga av drivlinorna utan för att modellerna är helt nya på svenska marknaden. De övriga är gammal skåpmat.

Uppdaterat: 2022-01-02 19:10

Men alltså
Dacia och Subaru…
Nej, nej och nej…

Uppdaterat: 2022-01-02 19:14
Axa skrev:

De enda jag tycker är intressanta är Ioniq och Marvel. Inte pga av drivlinorna utan för att modellerna är helt nya på svenska marknaden. De övriga är gammal skåpmat.

+100

Uppdaterat: 2022-01-02 19:22
ksoderlund skrev:

Men alltså
Dacia och Subaru…
Nej, nej och nej…

Det kommer att bli en intressant ekonomisk jämförelse, för många bilägare är det primärt!

Uppdaterat: 2022-01-02 19:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Årets teststall känns som en kompromiss om vilka tillverkare som kan leverera just nu.

Uppdaterat: 2022-01-02 20:56
Power to the people

@Grosser - tror att du är något på spåren - helt klart! Sen ska man komma ihåg att valet av bilar speglar journalisternas privata behov. De har barn, de gillar att dra släp och få har laddbox hemma, precis som en ganska stor del av befolkningen.
Har man lyssnat på podcasten, så var egentligen bara Nissan ett förvånande val, så den tror jag var ett tredjehandsval. MG Marvel var nog ett andrahandsval. Tror att de hellre haft med ZS eller MG5. Ioniq 5, Subaru och Dacian har varit uppe som favoriter i podcasten.

Uppdaterat: 2022-01-03 15:21

Vem vågar köpa en törstig subaru förutom rika hästägare.
Etanol och bränsle i allmänhet kan ju skena iväg mer än i dag.
En ny bil med en bränsle kostnad på nästan 20:- milen blir nog ingen storsäljare.

Skulle nog tycka att dom borde tittat mot framtiden och valt enbart bilar som går att köra på ren el.
Laddhybrider och elbilar.
Det funkar ju att dra vagnar med dessa också.

Uppdaterat: 2022-01-03 17:20
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso, som påtalats tidigare så passar inte elbilar för alla, men jag tycker man kunde haft med en gaseldad bil som jämförelse.

Uppdaterat: 2022-01-03 18:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ingen nyhet vilka bilarna är, bara att titta in på Merinfo.se och OK Förlaget så kommer länken till Biluppgifter.se med förlagets bilar.

Uppdaterat: 2022-01-03 19:01

...men som jag redan nämnt - dom presenterades i senaste ViB också som låg i brevlådan förra veckan.

Uppdaterat: 2022-01-03 19:36

Ser en kul jämförelse framför mig.
Man ska förflytta en el 2 hästar till/från en tävling.
En ganska vanlig syssla i sportens värd, man går upp före tuppen, åker långt, tävlar, åker hem och dör i sängen halv 2 på natten.
I detta fall med häst efter ser inte jag elbilen som ett alternativ alls, och nyttan av laddhybriden kommer vara marginell.
Bäst vore en diesel, men den är väl snart helt död (Bensinen var 3.06 billigare än dieseln i Visby i morse)

Uppdaterat: 2022-01-03 22:06
Rikard skrev:

Ser en kul jämförelse framför mig.
Man ska förflytta en el 2 hästar till/från en tävling.
En ganska vanlig syssla i sportens värd, man går upp före tuppen, åker långt, tävlar, åker hem och dör i sängen halv 2 på natten.
I detta fall med häst efter ser inte jag elbilen som ett alternativ alls, och nyttan av laddhybriden kommer vara marginell.
Bäst vore en diesel, men den är väl snart helt död (Bensinen var 3.06 billigare än dieseln i Visby i morse)

Är det inte bättre att spänna hästarna framför en vagn istället. Jäkla lata och bortklemade hästar man har nu för tiden….

Uppdaterat: 2022-01-03 22:10