Vi Bilägares forum

Raset för nya bilar fortsätter – sämsta siffran på 28 år

Raset för nya bilar fortsätter – sämsta siffran på 28 år

Antalet nyregistrerade bilar fortsätter backa för femte året i rad. Men en stor bilkoncern går mot trenden.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-12-20 06:20

Kommentarer

Kia och Hyundai har många prisvärda modeller som riktar sig mot privatpersoner. De har blivit det Volvo var förr i tiden, den nya "folkhems bilen".

Uppdaterat: 2021-12-20 08:11

Dock inte så relevant för artikeln, den avhandlade ju marknaden i EU. Sen är ju Volvo fortfarande "folkhemsbilen", det är ju faktiskt fortfarande det största märket.

Uppdaterat: 2021-12-20 09:09

Volvo kommer du nog inte att se så länge till om de fortsätter i samma takt som nu. De som har V70 mm idag, och när de skrotas lär de nog inte köpa en Volvo igen, däremot kanske en Kia eller Hyuandai.. vågar du sätta emot?

Uppdaterat: 2021-12-20 10:05

Nja, Volvo är starka på tjänstebilsmarknaden men någon folkhemsbil för privatköpare är inte Volvo.

Uppdaterat: 2021-12-20 10:13

Lite av Volvos problem på tjänstebilsmarknaden är just att de inte har hängt med i elbilsracet. Visst, de har ”2” modeller men prismässigt tokigt mot alternativa märken. De förlitar sig mycket på laddhybriderna just nu, får se hur länge det håller i sig.

Uppdaterat: 2021-12-20 10:24
*Robban

Men det är ju Svenssons som kör även tjänstebilarna, så tycker det blir fel att separera på det sättet.

Men jag tror också att Volvos marknadsandel (i Sverige) kommer att minska, det är väl närmast en uttalad strategi när man gör dyrare bilar än tidigare. Men om något märke ska ha epitetet folkhemsbil så är det nog (fortfarande) Volvo.

Uppdaterat: 2021-12-20 10:32

Jag undrar också vad som händer när ladd-hybriderna inte längre är attraktiva, då faller allt ihop som ett korthus om de inte har lite nya elbilsmodeller att erbjuda med "rätt prislapp". Volvo behöver nog justera sig mot verkligheten, eller alternativt enbart fokusera på premium segmentet och på allvar konkurrera ut aktörerna på den marknaden, men hur lätt är det!?. Med tanke på krisen vi nu har framför oss (resurs och energikris) så kommer troligen inte premium segmentet ge några större volymer att tala om. Jepp, ni hörde det först ifrån mig.. och jag tror jag kommer att få rätt också.

Uppdaterat: 2021-12-20 12:03

Sen vill ju mer eller mindre alla märken betraktas som "premium" på nåt sätt numera så vilka är egentligen "premium" - och vad är detta ? Ja - jag vet att detta diskuterats otaliga gånger redan så det behöver vi inte göra igen men "premium" är ett rätt luddigt begrepp trots allt.
Kia/Hyundai börjar nog bli vad Volvo och VW varit en gång i tiden men även dom siktar uppåt och kommer att lämna luckor för andra "folkliga" märken att ta marknadsandelar. Frågan är bara vilka.

Uppdaterat: 2021-12-20 13:12

Men ett problem med Volvo är att trots att de höjt standarden i sina bilar har man ändå inte nått ända fram, det räcker inte med att också höja priset på sina produkter för att kalla sig premium.
Men i Sverige är det ju en nationalsymbol för många, ofta de som inte provat något annat.
Men än klarar de sig, de har ju välfyllda orderböcker även om det pekar nedåt, de måste nog sno sig på för att dra fram något som kan konkurrera med alla kinesiska bröder och kusiner.

Uppdaterat: 2021-12-20 21:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Inte konstigt alls att Kia och Hyundai säljer så bra: Bra bilar till mycket vettiga priser. Gäller även elbilarna (med generösa räckvidder, dessutom).

Uppdaterat: 2021-12-21 03:26
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Kia och Hyundai täcker hela fältet från bensin och dieselbilar till hybrider, laddhybrider och elbilar så de har en bil för alla och ligger långt fram på rena elbilar. Till skillnad från Volvo som är fast i dyra laddhybrids SUV träsket som kommer att minska i intresse när elbilarna kommer på bred front.

Uppdaterat: 2021-12-21 10:26

Det är mer på grund av EU utsläpps regel.
De sista 3 monaderna i år man kan inte få levererat bensin eller diesel bil, bara elektrisk och visa ladd hybridare.
(Jag har försökt att köpa ny bensin bil - leverans andra kvartal nästa år)

Uppdaterat: 2021-12-29 09:44

FuNe
Tveksamt om det beror på EUs regelverk. Tror det handlar om minst tre faktorer; det råder en pandemi, det råder chipbrist och de flesta tillverkare har ställt om produktionen till elbilar/hybrider då efterfrågan är stor där.

Uppdaterat: 2021-12-29 23:00