Vi Bilägares forum

Milstolpen: Snart fler laddstationer än bensinmackar

Milstolpen: Snart fler laddstationer än bensinmackar

Snart finns det fler laddstationer för elbilar än bensinmackar, enligt siffror från Gröna Bilister. Men elbilsladdarna är ojämnt fördelade över landet.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-12-19 12:20

Kommentarer

Men om man inser att dessa 2700 bensinmackar kan betjäna upp till 12 bilister i timmen, det tar oftast inte mer än fem minuter att tanka, så blir det 32400/timme.
Om det finns väluppfostrade elbilsåkare som bara laddar en halvtimme på dessa 2600 laddplatser så betjänas ändå bara 5200/timme.
Det är nog tur att de flesta kan ladda hemma.

Uppdaterat: 2021-12-19 13:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

De flesta mackar i Norge har fattat galoppen, så ej i Sverige. I Norge plockas bensinpumpar numera bort och ersätts med laddare. Cirkle-k har nya fantastiska stationer i Norge där fokus ligger på elbilsägare medan endast en mindre yta avser fossilbilar.

Uppdaterat: 2021-12-19 13:29

Alla tre stora drivmedelsbolagen har fattat galoppen här med - Circle K, OKQ8 och Preem har många station som kommer att bestyckas med flera snabbladdare under kommande år.
Lite värre är det med det "glesa nätet" utanför de lönsamma stråken där marknaden fixar laddning på kommersiella grunder.

Uppdaterat: 2021-12-19 13:38
Power to the people

Jag förmodar att man inte räknar laddare/pumpar vid bostaden.

Uppdaterat: 2021-12-19 16:11
Gunnar L
Grosser skrev:

Alla tre stora drivmedelsbolagen har fattat galoppen här med - Circle K, OKQ8 och Preem har många station som kommer att bestyckas med flera snabbladdare under kommande år.
Lite värre är det med det "glesa nätet" utanför de lönsamma stråken där marknaden fixar laddning på kommersiella grunder.

Nej det har dem inte, planerna är för 3-5 år framåt och alldeles för få laddare.
För lite och för sent.

Uppdaterat: 2021-12-19 17:24

Det är inte bara bensinpumpar som försvinner, betalförmågan hos den som vill bygga fler laddstationer verkar vara närmast oändlig!
För någon månad sen fick en hantverkare med en äldre, liten lokal som låg invid en växande laddstation i utkanten på större mellansvensk stad ett erbjudande om att få en helt nytt byggnad på egen mark uppförd mot att han lämnade sin tomt invid laddstationen.

Uppdaterat: 2021-12-19 19:09
bgl skrev:

Det är inte bara bensinpumpar som försvinner, betalförmågan hos den som vill bygga fler laddstationer verkar vara närmast oändlig!
För någon månad sen fick en hantverkare med en äldre, liten lokal som låg invid en växande laddstation i utkanten på större mellansvensk stad ett erbjudande om att få en helt nytt byggnad på egen mark uppförd mot att han lämnade sin tomt invid laddstationen.

Troligtvis inte riktigt rätt uppfattat att de har oändliga resurser, men om det kom ett sådant erbjudande var det säkert efter en analys där man kom fram till att det blev billigare att lösa in och utöka befintlig anläggning än att etablera en helt ny anläggning.

Uppdaterat: 2021-12-19 19:26

Det räcker inte bara med långa laddare, det måste också vara rimliga priser på elen. Många snabbladdare kostar det runt 6-9 kr per kWh att ladda bilen. Ponera att en normal elbil drar ca 2 kWh per mil innebär det att elen kostar runt 12 - 18 kr per mil. Det blir horribelt dyyrrrt att köra elbil med de elpriserna! Ett elpris på max 3 kr per kWh på landets snabbladdare som ger minst 50 kWh vore rimligt annars tror jag att Sveriges elbilsboom kommer att klinga av lika snabbt som den kom.

Uppdaterat: 2021-12-19 21:36

Swenssons, sådana bagateller löser man lätt genom att se till kostnaden för alternativa drivmedel blir avsevärt högre!
Vi har en marknadsekonomi, men den är kraftigt reglerad på gott och ont!

Uppdaterat: 2021-12-19 21:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om det är en bagatell varför förstörde man marknaden för etanol, biogas etc och tillät fossila bränslen konkurrera ut dessa? Nä, fossilindustrin är starkast och lär väl konkurrera ut elbilarna också. Tråkigt men det känns så när man måste betala runt 15 kr per mil för att köra elbil samtidigt som dieselbilens driftkostnad ligger på drygt hälften.

Uppdaterat: 2021-12-19 22:20
Swenssons skrev:

Om det är en bagatell varför förstörde man marknaden för etanol, biogas etc och tillät fossila bränslen konkurrera ut dessa? Nä, fossilindustrin är starkast och lär väl konkurrera ut elbilarna också. Tråkigt men det känns så när man måste betala runt 15 kr per mil för att köra elbil samtidigt som dieselbilens driftkostnad ligger på drygt hälften.

Fast det där är ju bara ren smörja från nån som vill se det negativaste negativa.....
Till att börja med är det ingen som tvingar dig att ladda för de högsta avgifterna, Ionitys höga pris är det nog väldigt få som laddar för utom i nödfall, de allra flesta som laddar frekvent hos dem har abonnemang som sänker kosten rejält.
Sen kan du inte se enbart den högsta möjliga laddkostnaden som nåt milpris i snitt det kostar att köra elbilen. Du kanske laddar var tionde laddning så som mest, i övrigt hemma, på jobbet, på gratisstolpar eller laddstolpar med avgift på 2-3 kr/kWh. Jag räknar att elkosten för mina dryga 15 000 mil i elbil legat på ett snitt på 3-4 kr milen. Säg den fossilkärra som är i närheten av det? Sen skriver du att dieselbilens driftkostnad ligger på runt hälften av 15 kr? Samtidigt som du räknar på elbilar som drar runt 2 kWh/mil i snitt? Inte många fossilbilar motsvarande de elbilar med det snittet som går så billigt....
Nej du, ren smörja och mytspridning är vad du håller på med.

Uppdaterat: 2021-12-19 22:46

Henrik:
Det du säger är tyvärr inte riktigt sant därför att vi kör sedan september en VW ID3. Min fru pendlar till Linköping och till Eskilstuna 5 dagar per vecka dvs 35 - 39 mil per dag t/r vilket i sig är absurt långt. Bilen går drygt 40 mil per laddning då det är varmt ute. Nu på vintern knappt 30 mil med dubbdäck. Hon kör sällan över 100 km/h för att optimera körsträckan. Det betyder att hon måste ladda en stund varje dag trots att hon självklart startar med fulladdat batteri på morgonen. Kostnad 6-9 kr per kWh.

Utöver detta ska elbolagen tydligen börja ta ut en sk effektavgift på 33,5 kr multiplicerat med månadens högsta uttag på villans laddbox!

Var ska detta sluta? Jo, att alltfärre andel kommer att överväga fossilbil istället för elbilens tidigare ekonomiska fördelar. Att man dessutom bygger ut snabbladdare med differentierat pris är också helt galet.

22 kWh laddning kostar ca 6 kr per kWh medan 50 kWh laddning kostar uppemot 9 kr per kWh och hur mycket kommer då 125 eller 200 kWh laddning kosta per kWh, 15 eller 20 kr? Nä, prisutvecklingen / driftkostnaderna för elbilens fördel verkar tyvärr alltmer gå åt fel håll.

Uppdaterat: 2021-12-20 07:40

Swenssons, det är inte anekdoter som styr utvecklingen. I så fall hade vi varken haft datorer (det skulle räcka ned en handfull för att täcka världens behov), internet (en övergående fluga), digitalkameror (inte för riktiga fotografer) eller microugnar (ett arbetsmiljöproblem). Bara några exempel. Det som vi däremot säkert har är de som vid varje omställning är övertygade om att det inte kommer att fungera.

Uppdaterat: 2021-12-20 08:09
Gunnar L

Men Swenssons, var hittar du 22KW för 6kr och en 50KW för 6-9kr?
Ionity är fortsatt dyrast på spot, 8,70 för deras HPC så upp till 350KW
50KW kostar 4-6kr eller 3-4kr/minut
Men det är klart, vill man att det skall vara dåligt så blir det så, även Aspen från Jula till bilen blir dyrt…

Uppdaterat: 2021-12-20 08:15
*Robban

Sedan när det gäller effektavgift så är det inte laddningen som kommer öka dina kostnader utan den högsta effektens tar ut under en timme på månaden som baserar din månadskostnad för anslutningen.
Om du kör torktumlaren, en rejäl middag och bastun för en lördagsbjudning så kommer det sätta priset, såvida du inte också laddar bilen på 3x16A samtidigt…

Uppdaterat: 2021-12-20 08:18
*Robban

Gunnar:
Jag hoppas såklart på klimatsmarta elbilar men med ett historiskt tillbakablickande undrar jag om vi / du minns hur det gick med gasbilarna på 1990 talet eller etanolbilarna i mitten på 2005 talet som följdes av biogasbilarna på 2010 talet därefter de miljömärkta dieselbilarna och numera elbilssatningen??? Ett historiskt perspektiv är alltid klokt att ha med sig oaktat vad man diskuterar.

Uppdaterat: 2021-12-20 08:19
Swenssons skrev:

Henrik:
Det du säger är tyvärr inte riktigt sant därför att vi kör sedan september en VW ID3. Min fru pendlar till Linköping och till Eskilstuna 5 dagar per vecka dvs 35 - 39 mil per dag t/r vilket i sig är absurt långt. Bilen går drygt 40 mil per laddning då det är varmt ute. Nu på vintern knappt 30 mil med dubbdäck. Hon kör sällan över 100 km/h för att optimera körsträckan. Det betyder att hon måste ladda en stund varje dag trots att hon självklart startar med fulladdat batteri på morgonen. Kostnad 6-9 kr per kWh.

Fast bara för att hon toppar upp lite med högre pris gör ju inte det att alla milen kostar det hon laddar dyrt för att toppa upp, eller hur? Fram med miniräknaren och damma av dina kunskaper i snittuträckning.

Swenssons skrev:

Att man dessutom bygger ut snabbladdare med differentierat pris är också helt galet.
22 kWh laddning kostar ca 6 kr per kWh medan 50 kWh laddning kostar uppemot 9 kr per kWh och hur mycket kommer då 125 eller 200 kWh laddning kosta per kWh, 15 eller 20 kr? Nä, prisutvecklingen / driftkostnaderna för elbilens fördel verkar tyvärr alltmer gå åt fel håll.

Fast det där är ju inte direkt några standardpriser, nu letar du ju fram det värsta möjliga och drar det till sin spets. Här runt i syd kostar ofta de kommunala 22 kW-stolparna runt 2-3 kr/kWh, samt att en del till och med är gratis. Du frågar vad riktig snabbladdning kommer kosta då? Tja, jag betalar mellan 3,20 och 4,50 kr/kWh. Det tycker jag är helt ok.
Sen som sagt, lär dig räkna snittpris.

Uppdaterat: 2021-12-20 08:56

Swenssons:
Har du en id.3 så gå in på We Charge och välj gratisabonnemanget på Ionity på ett år. Då blir kwh-priset 6,29kr. Du kan välja billigare kwh-pris men detta har 0kr I månadsavgift.

De flesta 50kw-laddare i min närhet har en kostnad på 4-4,5kr/kwh. Några är dyrare och några är gratis.

Uppdaterat: 2021-12-20 09:02

Henrik mfl:
Jag håller med om att elbilar är bra men att prisskillnaden mellan en snåldiesel tex Golf mätt i bränsle / driftkostnader är marginellt bättre till elbilens fördel. Än så länge. Dock är jag rädd för att marknaden prisar bort sig / straffar ut sig precis som man gjort med etanol, biogas etc. Jag har haft fel en? gång förut och hoppas att jag har fel en gång till men det känns inte bra att basunera ut snabb utbyggnad av snabbladdare utan att samtidigt kommunicera prisbilden.

Uppdaterat: 2021-12-20 09:13

Men fortsatt, om man bara snabbladdare på Ionity utan abb när man kör elbil, helst en som gillar mycket elektroner så är det klart att elbil kostar mer per mil.
Jag laddar hemma för 2,50 och det blir de flesta milen på den laddningen.
Sedan blir det snabbladd då och då och de gångerna är inte 5 eller 8kr en dealbreaker om det kostar en hundring till på den laddningen.
Så ser jag på det.

Uppdaterat: 2021-12-20 09:51
*Robban

Även om det är en faktor 6 (det är nog mer?) mellan hur många bilister en laddpunkt och en bensinpump kan serva så är väl ration elbilar/förbränningsbilar ca 1:50, dvs 2% av alla bilar i trafik är elbilar. Men det finns såklart ännu fler parametrar att ta hänsyn till.

Men på sikt kommer nog detta lösa sig av sig självt när efterfrågan kommer. Men det är nog på g nu när det ändå säljs lite elbilar, men det tar ändå rätt många år innan bilflottan i sin helhet förändras.

Uppdaterat: 2021-12-20 15:45