Vi Bilägares forum

Älgen rusar ut – då stänger Teslan av helljuset

Älgen rusar ut – då stänger Teslan av helljuset

Precis när föraren måste panikbromsa för en älg väljer Teslas automatik att stänga av helljuset. Se filmen som förbryllar bilägaren.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-12-13 18:30

Kommentarer

Det är väl inte älgens fel att helljusautomatiken är lite känslig och tror att reflexerna på kantstolparna är mötande bilar.
Men det blir så klart extra kul att skriva om då det var en Tesla.
Räcker att frontrutan är lite skitig framför sensorn så blir automatiken sämre.

Uppdaterat: 2021-12-13 18:56

Ja detta tillskriver jag nog den aktuella bilen, inte att Teslas automatik skulle "vara sådan". Jag kör ju 2-1 väg massor med mil i veckan och har inte upplevt detta alls på någon av mina Teslor, och den jag har nu har ju samma system som Model 3. Tvärtom har den ett riktigt bra lyse som vida överstiger det i de tidigare Teslorna som S och X. Ska jag klaga på nåt är det mer att den är sen på att blända av, inte att den gör det för tidigt eller för ofta. Som Guran var inne på kan det varit skit framför sensorn eller nåt annat som störde.

Uppdaterat: 2021-12-13 19:00

Kan det vara att älgen i sig reflekterar tillräckligt med ljus för att Teslan ska uppfatta den som ”mötande fordon”?

Uppdaterat: 2021-12-13 19:38
Axa skrev:

Kan det vara att älgen i sig reflekterar tillräckligt med ljus för att Teslan ska uppfatta den som ”mötande fordon”?

Nej det är röda eller vita ljuspunkter som den tolkar som fordon.
Har märkt att den lånade Peugeot jag kör för närvarande får lite problem när man kommer ikapp elbilar som ofta har en röd lysande rand över hela bakpartiet, vad det nu skall var för nån nytta med. Då väntar den inte av, samma med bilar med ett bakljus.
Det skall vara ljuspunkter i par på visst inbördes avstånd. Så då gissar jag på nytvättade kantstolpar på den smala Enfältsdelen. Det kan absolut tolkas som ett fordon.
Men älgen kanske hade reflexer på sig, men då borde den synts även i halvljusets sken :)

Uppdaterat: 2021-12-13 20:06

Guran
Jo, men kantstolparna ställde inte till det för Teslan lysen förrän älgen kom. Men den kanske täckte stolparna på så sätt att bilen trodde det var ett vitt ljuspar? Dessutom är det märkligt att bilen släcker ljuset helt vid ett tillfälle.

Uppdaterat: 2021-12-13 20:35
Axa skrev:

Guran
Jo, men kantstolparna ställde inte till det för Teslan lysen förrän älgen kom. Men den kanske täckte stolparna på så sätt att bilen trodde det var ett vitt ljuspar? Dessutom är det märkligt att bilen släcker ljuset helt vid ett tillfälle.

Då tycker jag du skall artikeln lite mer noggrant
” Under hela resan bländar bilen på och av utan synbar anledning.”
Alltså inte bara när älgen ämnar korsa vägen.
Men som sagt så söker man sensationsrubriker värre än Hänt extra.
Det råkade komma en älg över vägen, bilen råkade vara en Tesla, bilen råkade ha nån vajsing med helljusautomatiken så,den hela tiden växlade.
Vad blir då rubriken, ”Älgen rusar ut - då stänger Teslan av helljuset”
Kan inte annat än asgarva över denna vinkling
Kunde lika gärna stått ”Älgen rusar ut - men Volkswagenägaren/Toyotaägaren såg den inte pga det miserabla helljuset”
Men det är ju inte lika god journalistik…..

Uppdaterat: 2021-12-13 21:07

Guran
Mitt fel. Jag läste rubriken samt kollade lite slarvigt snabbt på filmklippet. När jag kollar igen så är det som står skrivet att den växlar mellan hel och halvljus men det kan även min bil göra i vissa situationer.

Uppdaterat: 2021-12-13 21:48
Axa skrev:

Guran
Mitt fel. Jag läste rubriken samt kollade lite slarvigt snabbt på filmklippet. När jag kollar igen så är det som står skrivet att den växlar mellan hel och halvljus men det kan även min bil göra i vissa situationer.

Exakt, men när en Tesla gör det så skall det slås upp i en artikel. Kan inte annat än skratta åt denna lite löjliga journalistik. Skulle tro att alla bilar med automatik för ljusväxling har sina egenheter.
Senast i fredags hade jag en Volvo med Matrix strålkastare bakom mig som ideligen slog på helljuset, det var lätt snöfall. Jag satte på dimbakljuset och Volvon bländade av. Som tur var så hade XC60:n såpass bråttom i snöväglaget så den fort körde om. Så all automatik böneböcker vara enkel att överstyra. Det går väl ganska enkelt med spaken på de flesta bilar. Hur det är med den helautomatisk Teslan vet jag intet om, men visst finns det väl en spak för körriktningsvisare och ljusväxling?

Uppdaterat: 2021-12-13 22:29
Guran skrev:

Hur det är med den helautomatisk Teslan vet jag intet om, men visst finns det väl en spak för körriktningsvisare och ljusväxling?

Visst finns det! Precis som på vilken vanlig bil som helst! Med styrning av det viktigaste vad gäller torkarna med fast det alltid ska skrivas att man måste in i skärm och menyer för dem....

Uppdaterat: 2021-12-13 23:10

Dessa "entusiaster"...

Nu är det så att den som är mest såld, som dominerar marknaden, som hela tiden utnämns till ledande och främst och alltid får mest uppmärksamhet och flest rubriker, BMW, Mercedes, Audi, VW, Tesla och i Sverige Volvo - DESSA innehar en position som innebär att just precis för att de innehar den positionen så är kraven och förväntningarna på deras prestationer betydligt högre än för alla andra, om kungen snattar en tändsticksask på coop blir det rubriker, om en 10-åring gör det samma är det knappt lönt att regera alls.

Att respektive ledande märkes entusiaster blir våldsamt upprörda över att deras märkes fel och brister uppmärksammas...

Som en viktig konsumentupplysning just därför att de innehar en ledande marknadsposition och står i de flestas fokus och uppmärksamhet - så att man inte ska tro att bara för att dessa märken sätts på piedestal och dansen kring dem går dagarna i ända som kring en avgud - att de därmed är felfria och perfekta och förmer än andra.

Ja att entusiasterna inte uppskattar detta, det får de lära sig att leva med för om man sticker ut hakan och utnämner sig till ledare och högsta hönset i gården, så tar man också risken att få ta konsekvenserna när man inte lever upp till vad man lovat.

Uppdaterat: 2021-12-14 00:10

Fast N-iklas, ett fenomen som uppstår på en enstaka bil och inte är nåt modelltypiskt beteende i övrigt ska väl inte behöva lyftas fram som nåt stort och märkestypiskt med rubrik i Aftonbladetstil, det kan väl inte ens du tycka är rimligt?
Det är man väl absolut ingen "entusiast" bara för att man lägger en kommentar om att detta troligtvis var något som drabbat just den enskilda exemplaret och kanske till och med pga. av förarens brist på rengöring.
Tror knappast att Opels sensorer fungerar när de är helt eller delvis täckta av smuts eller annat?
Sen kan du nog absolut inte kalla Guran för nån Tesla-entusiast som med skrev i visst försvar här. Han har väl ganska många gånger tydligt skrivit vad han tycker om Teslas bilar.
Jag är för övrigt ganska säker på att om detta hade varit en Opel som någon skickat in om, och det hade lagts upp en likadan artikel så hade du nog väldigt snabbt rusat till undsättning och förklarat att det inte gör att alla Oplar är usla och så hade vi troligtvis fått en lektion i att dels är det troligtvis just denna sensorn som kommer från en gammal Citroën och inte från Opel själva och dels hade vi på köpet fått höra att det allt var Opel som var först med denna funktion så långt före alla andra på nån skum prototyp men att det var så långt före alla andra så när nästa bil kom med det hade alla glömt bort Opels förträfflighet.....

Uppdaterat: 2021-12-14 00:39

Testa, Audi eller Volvo, det spelar ingen roll - automatiskt helljus fungerar i vissa förhållanden. Blir det lite svårare så har de svårt att hänga med.

Uppdaterat: 2021-12-14 07:53

Det är tydligt exempel på hur illa älgar syns när man åker på halvljus. Hur det funkar för dem som bara kör med DRL dygnet runt törs man knappt tänka på.

Uppdaterat: 2021-12-14 11:04

Läskigt att den släcker, oavsett vilken bil det är som gör det. Hade föraren inte använt sig av automatiska avblädningen så hade helljuset varit på hela tiden. Tycker ljustet ser jäkligt bra ut på helljus, och är säkert ok i halvljus också, filmer visar sällan det korrekta ljusutbytet. En sak är kort och film en annan sak är verkligeheten med ögats seende kontra en kameralins på 8Mbit.

Föredömligt agerat av föraren dock, visar hur fort det kan gå med vilt, älgen är ju rätt snabb när den väl väljer att korsa. Var verkligen inte många centimetrar innan baken hade hamnat på huven eller i rutan. Men borde inte bilen börjat bromsa själv, eller bromsar den bara för männsiskor och bilar? Teslorna har väl rätt avancerad radar och övervakar i realtid?

Har själv smällt med vilt 2 ggr, en gång ett rådjur och en gång en älg.
Älgen klippte jag på sättet som Teslaföraren nästan gjorde i filmen. Var i en gammal Saab 900, och vart mest plåtskador. Älgen lommade iväg. Hann få ned farten rejält innan kollisionsögonblicket. Gick att köra därifrån.

Rådjuret kom upphoppande från höger hur ett buskigt dike en vinterkväll med is och modd på vägen. Hann i princip bara se det, ställa mig på bromsen och tänka "skit också" samt förbereda kroppen på kollision. Vart inte mycket kvar av det rådjuret, 90km/h, träffade baken, rådjuret slungades i cirkel och hela bilens högersida blev buklig från front till bak, och bilen tänkt av hår och blod (huvudavtryck från djuret på förardörren) för att sedan slungas vidare till andra sidan vägen och diket. Gick att köra därifrån också, och som tur var så kom en bil bakom som råkade vara viltvårdrare. De tog hand om djuret. Reparationskostnaden där var inte kul, tacka för försäkring och självrisksreducering vid vilt. Självriskreducering är ett tips jag kan ge er alla som kör på andra ställen än citykärnor och Europavägar. Kostar nästan inget, och är så skönt när olyckan väl är framme.

Uppdaterat: 2021-12-14 13:12
Henrik M skrev:

Fast N-iklas, ett fenomen som uppstår på en enstaka bil och inte är nåt modelltypiskt beteende i övrigt ska väl inte behöva lyftas fram som nåt stort och märkestypiskt med rubrik i Aftonbladetstil, det kan väl inte ens du tycka är rimligt?
Det är man väl absolut ingen "entusiast" bara för att man lägger en kommentar om att detta troligtvis var något som drabbat just den enskilda exemplaret och kanske till och med pga. av förarens brist på rengöring.
Tror knappast att Opels sensorer fungerar när de är helt eller delvis täckta av smuts eller annat?
Sen kan du nog absolut inte kalla Guran för nån Tesla-entusiast som med skrev i visst försvar här. Han har väl ganska många gånger tydligt skrivit vad han tycker om Teslas bilar.
Jag är för övrigt ganska säker på att om detta hade varit en Opel som någon skickat in om, och det hade lagts upp en likadan artikel så hade du nog väldigt snabbt rusat till undsättning och förklarat att det inte gör att alla Oplar är usla och så hade vi troligtvis fått en lektion i att dels är det troligtvis just denna sensorn som kommer från en gammal Citroën och inte från Opel själva och dels hade vi på köpet fått höra att det allt var Opel som var först med denna funktion så långt före alla andra på nån skum prototyp men att det var så långt före alla andra så när nästa bil kom med det hade alla glömt bort Opels förträfflighet.....

Säker kan man ju vara med det är ju inte alltid det är så säkert som man tror.
Nej det hade jag inte eftersom det i det här fallet inte är någon som "påstår" något (som ni brukar göra) utan det är tekniska fakta av en händelse, och det är inget att säga mycket om.

Och själva - den helt avgörande poängen - är att det är en helsikes skillnad mellan ett bilmärke som knappt överlever och säljer obetydligt och ett antal som - dominerar världen - konsumentupplysningens relevans är inte alls... den samma.

Av ren kuriositet kan jag nämna att Opel hade en infraröd kamera i bil första gången 1994.

BMW 5-serien mars 2007 ser ut att ha varit först med en vanlig kamera, men den användes inte för annat än filvarning märkligt nog, automatisk avbländning kom först på 7-serien presenterad 4 juli 2008 - Men Insignia som hade kamera och automatisk avbländning presenterades 18 april 2008.
Så det behövs inte någon prototyp i det här fallet.

Uppdaterat: 2021-12-14 15:20

Provade det automatiska ljuset på firmabilen en gång. Då det inte tänkte som jag själv, får funktionen vara avstängd.
Jag kör bil aktivt, och har inga problem att gasa, bromsa, styra eller blända av/på.
Bäst i detta ämne var väl att föraren trots det blinkande ljuset uppmärksammade älgen och bromsade, många skulle nog missat den.

Uppdaterat: 2021-12-14 16:18
McTar skrev:

Testa, Audi eller Volvo, det spelar ingen roll - automatiskt helljus fungerar i vissa förhållanden. Blir det lite svårare så har de svårt att hänga med.

Och med det menar du? "svårt att hänga med".
Jag har fått lära mig av Guran att det finns automatiskt halv och helljus AV och PÅ . Sedan finns det automatiskt helljus Xenon och LED som alltid helljuset är på, som jag haft på 2 XC60, där det automatiska helljuset bländar av sektioner där en mötande eller en bil som man hinner upp finns. Det fungerar i princip alltid om framrutan är ren där kameran finns. Kan i sällsynta fall skärma av där ljuspunkter i trädgårdar finns, men det spelar mindre roll och vid backkrön kan systemet också vara sent ute att blända av. Men man kan alltid blända av manuellt om behov finns.
Det finns bilister som sitter fast i det gamla att man såg när den mötande bländade av till halvljus och inte förstår det nya systemet med avskärmning trots att de inte blir bländade så blinkar de med helljuset, bara för att de inte sett att den mötande gått ner på halvljus.
Sedan kan man ju som Rikard skriver köra "aktivt"? och inte förstå tekniken utan envist hålla fast vid det manuella.

Uppdaterat: 2021-12-14 16:44

Jag tycker det automatiska helljuset är som bäst i höstmörkret när man annars behöver koncentrera sig vid möten. Har aldrig fått nån helljusblinkning vid möte så tydligen funkar min bils automatik bra. En mycket bra finess som jag blivit lite beroende av.

Uppdaterat: 2021-12-14 18:03
L West skrev:

Jag tycker det automatiska helljuset är som bäst i höstmörkret när man annars behöver koncentrera sig vid möten. Har aldrig fått nån helljusblinkning vid möte så tydligen funkar min bils automatik bra. En mycket bra finess som jag blivit lite beroende av.

+100

Uppdaterat: 2021-12-15 08:42
Guran skrev:

Så all automatik böneböcker vara enkel att överstyra.

Va? Hänger inte med riktigt...

Uppdaterat: 2021-12-15 15:45
Räserfräser skrev:

Guran skrev:
Så all automatik böneböcker vara enkel att överstyra.

Va? Hänger inte med riktigt...

Inte jag heller. IPaden tyckte tydligen jag skulle bli religiös.
……… behöver vara enkel att överstyra.

Uppdaterat: 2021-12-15 16:41

Ja håller med Rikard i ämnet,
( Jag kör bil aktivt, och har inga problem att gasa, bromsa, styra eller blända av/på ) varför ska allt va så enkelt och slappt.

Uppdaterat: 2021-12-15 21:51

Anar att ni även vispar grädden för hand, ingen elvisp där inte, handdisk såklart där hemma utan tvekan, ingen dammsugare, går lika bra med sopborste och skyffel....
Utveckling gubbar, utveckling......ja, man kan göra allt det där själv, men varför? Finns det saker som gör bilkörningen komfortablare, mer avslappnad, ger dig mer utrymme för uppmärksamhet, varför inte nyttja det då?

Uppdaterat: 2021-12-15 22:12

Påminner om pratet som förekom när ABS- bromsarna började införas i bilarna.

Då fanns det en viss kategori män ( till 95% är det män som överskattar den egna förmågan och dessutom vidhåller den egenupölevda förträffligheten hur tydlig bevisning som än presenteras )- som gjorde jobbet bättre och säkrare än tekniken.

Idag är ABS standard och ett formellt EU- krav.

Är fortfarande glad över att dessa män inte hade något större inflytande på bilproduktionen då, likväl som att jag är lika positiv att de inte har någon större inverkan idag.

För män är inga säkra bilförare, och allra minst de som överskattar den egna förmågan.

Skulle vi slippa den kategorin av förare skulle i alla fall mer än hälften av dödsolyckorna kunna undvikas. .

MVH AL

Uppdaterat: 2021-12-15 22:36
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Påminner om pratet som förekom när ABS- bromsarna började införas i bilarna.
Då fanns det en viss kategori män ( till 95% är det män som överskattar den egna förmågan och dessutom vidhåller den egenupölevda förträffligheten hur tydlig bevisning som än presenteras )- som gjorde jobbet bättre och säkrare än tekniken.
Idag är ABS standard och ett formellt EU- krav.
Är fortfarande glad över att dessa män inte hade något större inflytande på bilproduktionen då, likväl som att jag är lika positiv att de inte har någon större inverkan idag.
För män är inga säkra bilförare, och allra minst de som överskattar den egna förmågan.
Skulle vi slippa den kategorin av förare skulle i alla fall mer än hälften av dödsolyckorna kunna undvikas. .
MVH AL

+100

Uppdaterat: 2021-12-16 07:06

A.L
Om du menar med ditt män prat att de är bromsklossar så är de skillnad på säkerhetsdetaljer som ABS och automatisk avbländning.
Jag har som sagt inget problem med manuell avbländning av helljuset fast jag har den automatiska varianten på min bil.

Uppdaterat: 2021-12-16 08:24

Måste nog hålla med crylen att det är stor skillnad på ABS och helljusautomatik ur säkerhetssynpunkt. Har i huvudsak använt automatiken tidigare men numera har jag kopplat ur den så att jag själv kan bestämma när helljuset skall vara påslaget - vilket ibland kan vara nödvändigt även där det finns nån form av vägbelysning och där automatiken inte normalt tänder helljuset.

Uppdaterat: 2021-12-16 10:08

Så ett bra ljus är mindre viktigt? Om man inte ser faran så kan man ju inget göra för att förhindra olyckan. Nää jag tycker det är väldigt viktigt och det kan vara skillnad mellan liv och död när älgen kliver upp på vägen. För mig har det alltid varit en viktig parameter när jag köper bil och skulle aldrig köpa en bil med H4 ljus som jag ger mig fan på säljs fortfarande idag.
Sedan skall man komma ihåg att det är stora skillnader mellan olika bilmärkens kvalitet på dagens LED matrixljus. Vissa bilmärken har bra och andra mindre bra teknik. Alltså det är som vanligt att man får vad man betalar för. VIBägares ljustester säger en hel del om hur bra ljus bilarna har.

Uppdaterat: 2021-12-16 11:11

Christer
Jag tror ingen ifrågasätter värdet av bra ljus. Ovan handlar mer om automatiken för helljus ska säkerhetsmässigt värderas lika högt som ABS.

Uppdaterat: 2021-12-16 11:18
Axa skrev:

Christer
Jag tror ingen ifrågasätter värdet av bra ljus. Ovan handlar mer om automatiken för helljus ska säkerhetsmässigt värderas lika högt som ABS.

Ja anser jag. ABS hjälper dig att bromsa bra och ett bra LEDmatrixljus med automatisk avbländning hjälper dig att upptäcka faran SÅ att du kan bromsa (om nu inte bilen själv upptäcker faran och bromsar, tack vare att autobromsen "ser" faran genom ett bra ljus). Det är väl inte så svårt att förstå?

Uppdaterat: 2021-12-16 12:42

Ja anser jag. ABS hjälper dig att bromsa bra och ett bra LEDmatrixljus med automatisk avbländning hjälper dig att upptäcka faran SÅ att du kan bromsa (om nu inte bilen själv upptäcker faran a anser jag. ABS hjälper dig att bromsa bra och ett bra LEDmatrixljus med automatisk avbländning hjälper dig att upptäcka faran SÅ att du kan bromsa (om nu inte bilen själv upptäcker faran och bromsar, tack vare att autobromsen "ser" faran genom ett bra ljus). Det är väl inte så svårt att förstå? och bromsar, tack vare att autobromsen "ser" faran genom ett bra ljus). Det är väl inte så svårt att förstå?

Bra ljus de är ju inte de saken gäller, du har väl inte sämre ljus om du sköter av/ på manuellt.
Ja tyckte Axa sammanfattade saken bra här ovan.

Uppdaterat: 2021-12-16 13:02
crylen skrev:

Bra ljus de är ju inte de saken gäller, du har väl inte sämre ljus om du sköter av/ på manuellt.
Ja tyckte Axa sammanfattade saken bra här ovan.

Men om du inte ser faran så spelar det väl ingen roll hur bra ABS bromsar du har. Eller?
Och automatiken är nog inte sämre än vad du är att blända av och på.

Uppdaterat: 2021-12-16 14:01

Christer
Autobromsen är väl inte beroende av vilket ljus du har? Rätta mig ifall jag har fel.

Uppdaterat: 2021-12-16 14:05

Christer,
Nu har ju inte alla Matrix lysen, men de går alldeles utmärkt för mig att manuellt sköta spaken så att jag inte bländar mötande och väljer den varianten för att jag tycker att de går bra helt enkelt.

Uppdaterat: 2021-12-16 14:22
Axa skrev:

Christer
Autobromsen är väl inte beroende av vilket ljus du har? Rätta mig ifall jag har fel.

Så autobromsen ser i mörker menar du? Nää det tror jag inte på.

Uppdaterat: 2021-12-16 14:59
crylen skrev:

Christer,
Nu har ju inte alla Matrix lysen, men de går alldeles utmärkt för mig att manuellt sköta spaken så att jag inte bländar mötande och väljer den varianten för att jag tycker att de går bra helt enkelt.

Ja du kan blända av Matrixljus manuellt också om så önskas. Och Matrixljus bländar inte mötande som du verkar tro.
Notera nedanstående som jag tror gäller många som blinkar för att de "tycker" de blir bländade.

"Det finns bilister som sitter fast i det gamla att man såg när den mötande bländade av till halvljus och inte förstår det nya systemet med avskärmning trots att de inte blir bländade så blinkar de med helljuset, bara för att de inte sett att den mötande gått ner på halvljus."

Uppdaterat: 2021-12-16 15:09
Christer skrev:

Axa skrev:
Christer
Autobromsen är väl inte beroende av vilket ljus du har? Rätta mig ifall jag har fel.

Så autobromsen ser i mörker menar du? Nää det tror jag inte på.

Ehm, det lär ju vara radar och infraröd kamera. Det är det väl i din Volvo. Men jag antar att olika tillverkare har olika lösningar. Någon kanske använder lidar.

Tror knappast man har ett autobromssystem som är beroende av ljus.

Uppdaterat: 2021-12-16 15:43

Ja skrev just ovan att alla bilar inte är utrustade med matrix och ja vet att dessa inte bländar,
Blinkar mötande med helljuset så blir dom förmodligen bländade av mötande bil.

Uppdaterat: 2021-12-16 16:13
Axa skrev:

Christer skrev:
Axa skrev:
Christer
Autobromsen är väl inte beroende av vilket ljus du har? Rätta mig ifall jag har fel.
Så autobromsen ser i mörker menar du? Nää det tror jag inte på.

Ehm, det lär ju vara radar och infraröd kamera. Det är det väl i din Volvo. Men jag antar att olika tillverkare har olika lösningar. Någon kanske använder lidar.
Tror knappast man har ett autobromssystem som är beroende av ljus.

Ja du Axa jag vet inte om det finns bilar som klarar av mörker och ändå har autobroms. Vad jag googlat mig till så använder de flesta kamera som är beroende av ljus eller t.o.m. dagsljus för att fungera.
https://www.vibilagare.se/test/biltester/nybilstest/test-av-autobroms-i-19-bilar-har-ar-modellerna-som-ar-overlagset-bast

Hittade även denna artikel där det påstås att det fungerar även i mörker. Beroende av ljus?
https://www.media.volvocars.com/se/sv-se/media/pressreleases/154717/city-safety-volvo-cars-banbrytande-teknik-fr-att-undvika-krockar-r-standard-i-nya-xc90
Detektion även i mörker

City Safety är baserat på en kombinerad kamera och radar inbyggd högst upp på vindrutan, framför innerbackspegeln. Den senaste tekniska uppgraderingen är en smartare och snabbare högkänslig megapixelkamera, som kombineras med avancerad exponeringskontroll. Detta gör att tekniken för detektering och autobroms fungerar effektivt även i mörker.

Radarns uppgift är att upptäcka föremål framför bilen och bestämma dess position, rörelse och avstånd. Kameran identifierar vilken typ av föremål det är. Tekniken övervakar föremålet kontinuerligt – och en central styrenhet använder informationen från kamera och radar för att beräkna risken för en kollision och för att initiera de mest effektiva motåtgärderna.

I en nödsituation får föraren en ljudvarning, som kompletteras med en haptisk varning i form av en kort bromspuls och en blinkande varning på nedre delen av vindrutan.

Om föraren reagerar på varningen och bromsar, är systemet programmerat för att vid behov automatiskt ”fylla upp” med mer bromskraft.

Om föraren inte reagerar alls aktiveras automatisk bromsning. Full bromseffekt läggs på cirka en sekund före kollisionen.

Uppdaterat: 2021-12-16 17:15

Christer
Alltså fungerar autobroms i mörker.
Jag tänker att det är samma system som används till adaptiv farthållare och min bil bromsar adaptivt i kolmörker med enbart halvljus.

Uppdaterat: 2021-12-16 17:21

Du har nog helt rätt, Axa ! Och f ö är helljuset tänt mera på min bil när jag sköter det manuellt än när automatiken sköter det - t ex när det finns enstaka gatljus trots synnerligen låg trafiknivå. Då vill jag ha helljuset tänt om omgivningen så tillåter - men det tycker inte automatiken. Det borde väl vara bättre även enligt Christers tankar...

Uppdaterat: 2021-12-16 17:40

Pi
Ja, även på min bil är inte automatiken den bästa och släcker halvljuset i en del situationer. I en del situationer fungerar det förträffligt medan jag ganska ofta behöver köra manuellt.

Uppdaterat: 2021-12-16 17:55

Antar att principen är att helljuset inte skall tändas när systemet upptäcker t ex gatuljus så det är nog inte fel i sig men automatik fungerar inte jämt bäst - oavsett applikation.

Uppdaterat: 2021-12-16 18:19
Pi skrev:

Du har nog helt rätt, Axa ! Och f ö är helljuset tänt mera på min bil när jag sköter det manuellt än när automatiken sköter det - t ex när det finns enstaka gatljus trots synnerligen låg trafiknivå. Då vill jag ha helljuset tänt om omgivningen så tillåter - men det tycker inte automatiken. Det borde väl vara bättre även enligt Christers tankar...

Där kan jag hålla med, när gatlysena i ett samhälle inte är så bra och det finns gångtrafikanter m.m då kör jag också manuellt på helljus när det går, för att inte missa något i mörkret mellan gatlysena, t.ex.gångare utan reflexer. Det är väl svårt att få automatiken att förstå skillnaden mellan ljuset ifrån gatlysena och en bil.

Uppdaterat: 2021-12-16 18:22

Tror inte att systemet missuppfattar gatlyse för bilstrålkastare utan tror faktiskt att den känner igen sådana "ljus-punkter" vid sidan av vägen och normalt skall man ju inte köra på helljus när det finns gatlyse så beteendet är nog inprogrammerat och ljuset uppför sig säkert helt enligt programmets regelverk. Men det hindrar ju inte att man vill se bättre emellanåt även om det finns gatlyse.

Uppdaterat: 2021-12-16 19:29
Christer skrev:

Pi skrev:
Du har nog helt rätt, Axa ! Och f ö är helljuset tänt mera på min bil när jag sköter det manuellt än när automatiken sköter det - t ex när det finns enstaka gatljus trots synnerligen låg trafiknivå. Då vill jag ha helljuset tänt om omgivningen så tillåter - men det tycker inte automatiken. Det borde väl vara bättre även enligt Christers tankar...

Där kan jag hålla med, när gatlysena i ett samhälle inte är så bra och det finns gångtrafikanter m.m då kör jag också manuellt på helljus när det går, för att inte missa något i mörkret mellan gatlysena, t.ex.gångare utan reflexer. Det är väl svårt att få automatiken att förstå skillnaden mellan ljuset ifrån gatlysena och en bil.

Nej inte läser detektorn av gatlysena. Det är däremot totala ljusstyrkan som gör att inte helljuset slås på, på samma vis att det inte slås på i skymning.
Om du tänkt på det så lyser helljuset om du åker mot en backe och det längre upp i backen kommer en bil.
Vill påstå att automatiskt helljus är mycket bättre på att lysa maximalt fram tills det att det börjar blända än manuellt då många bländar av allt för tidigt.

Uppdaterat: 2021-12-16 19:44

Tror inte på "totala ljusstyrkan" men systemet detekterar ljuspunkter. Är det totala ljusstyrkan så avaktiverar den helljuset vid rätt låg ljusstyrka i omgivningen. Sen är det absolut rätt att det inte heller slår på helljuset när det är lite skymning. Men vem vet - allt är ju spekulationer hittills.

Uppdaterat: 2021-12-16 23:17

Jag antar att det är ljussensorn som styr halvljuset av och på som också styr helljuset av och på. Sen styr kameran avbländningen. En ren gubbgissning utan att ha googlat öht.

Uppdaterat: 2021-12-17 05:55

Eftersom det finns många bilar med s k helljusautomatik men som saknar kamera så är det nog "ljussensorn" som klarar det mesta - men en gubbgissning även här. Men det finns nog en hel del programvara inblandad också.

Uppdaterat: 2021-12-17 10:13

Ja det skulle vara kul att få FAKTA hur automatiskt helljus med LED fungerar och vad som styr olika saker. Alltså någon som VET!

Uppdaterat: 2021-12-17 13:52