Vi Bilägares forum

Toyota visar flera nya elbilsmodeller i konceptform

Toyota visar flera nya elbilsmodeller i konceptform

Toyota har utlovat 30 nya elbilsmodeller före 2030, och redan nu har hälften av dem visats upp i konceptform.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-12-14 09:47

Kommentarer

Jaha, sent ska syndaren vakna som det påstås,
Frågan blir väl om det, trots Toyotas enorma resurser, inte kommer att finna att tåget gått?

Uppdaterat: 2021-12-14 10:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Toyota är sällan först på bollen, de låter andra göra misstagen först. Som saabnisse säger, Toyota har enorma resurser, och kommer att ta sin del av elbilsmarknaden, när de bestämmer sig för att göra det.

Uppdaterat: 2021-12-14 10:58

Flera av bilarna ser ut som bilar och inte hantverkarfordon eller terrängdito. Vi får se om de finns kvar tillräckligt länge för att få ut dem på marknaden.

Uppdaterat: 2021-12-14 11:08

Konstigt att Toyotafrälsta alltid hävdar att Toyotas strategi är att låta andra göra misstag?
Vilka misstag då undrar jag?

Uppdaterat: 2021-12-14 11:36
Guran skrev:

Konstigt att Toyotafrälsta alltid hävdar att Toyotas strategi är att låta andra göra misstag?
Vilka misstag då undrar jag?

+100

Uppdaterat: 2021-12-14 13:57

Tidigt i början på tvåtusentalet när Toyotas tidigare elbil kom ut med induktionsladdning och AC fans inte så många andra elbilar på marknaden.
https://youtu.be/shk_JEXShzE
Men nu är det tydligen bråttom när inte ens laddmöjligheterna för elbilar fins på plats i tillräcklig mängd!

Uppdaterat: 2021-12-14 14:43
Elbil2

Previa
Toyota väljer själva hur bråttom de vill vara. Just nu råder det dock en efterfrågan på elbilar i Europa. Jag tror de flesta tillverkare har bråttom för att inte tappa marknadsandelar i Europa. Därtill så är det ju en febril lanseringsfrekvens på elbilar från kinesiska tillverkare. Vill Toyota bibehålla marknadsandelar i Europa så tror jag inte de kan vänta till 2030.

Uppdaterat: 2021-12-14 14:59

Det går ju dock att ta tillbaka marknadsandelarna även efter 2030 så tror inte de behöver oroa sig för att tåget gått (än iaf). Toyota är ändå störst i världen, och tekniken är ju välkänd så om viljan finns går det säkert fort.

Uppdaterat: 2021-12-14 15:13

Det är smått komiskt att se hur en del användare hoppas på att Toyota ska misslyckas. Man kan verkligen undra varifrån de här aggressionerna kommer. Vågar jag bolla frågan till saabnisse? Ska jag gissa på att du är en snubbe i 65-/70-årsåldern som ogillar Toyota per någon slags märklig automatik, och som är bitter över att Saab inte längre finns?

Uppdaterat: 2021-12-14 15:39
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Toyotaägare är detta forums driftkuckur, de kör för sakta, hindrar oss som vill fram, orsakar olyckor med sin långsamhet osv. Man kunde se samma inställning hos förra Top Gear, då var det peugeotförare som utmålades som överlag varande förståndshandikappade. Men om ni som kör som gudar och kan allt om bilar, om ni vill känna er överlägsna och duktigare än oss som kör dessa tråkiga bilar, så bjuder jag på det. Ha en bra dag!

Uppdaterat: 2021-12-14 15:43

Jo visst kan man återta marknadsandelar men då gäller det att man har produkter européerna vill ha. Just nu är det elbilar. Frågan är vad övriga tillverkare har att erbjuda 2030 och hur långt kineserna ha kommit.

Toyota må vara stora i övriga delar av världen men i Europa har de ”bara” 6% i marknadsandel enligt senaste siffrorna.
Att européerna suktar efter elbilar kommer förmodligen inte påverka Toyota i stort.

Uppdaterat: 2021-12-14 16:34

Toyota och Japan kan gå samma väg som t.ex Facit fick erfara när miniräknarna kom och slog ut deras mekaniska räkneapparaterna. Är man inte med när tåget går, så kommer man inte med på resan. Så enkelt är det.

Uppdaterat: 2021-12-14 16:49

Christer
Nej, elektrifieringen av fordon är nog inte lika brutal. Toyota är ju globalt och de kommer fortsätta sälja en hel del fossilbilar på flera marknader.
Däremot kan det ju bli tuffare för Toyota på de marknader där efterfrågan på elbilar har skjutit i höjden.

Uppdaterat: 2021-12-14 17:12

Fast tåget har väl inte gått? 4,9 miljoner personbilar i trafik, 87 000 rena elbilar (Sverige).... fick jag fram efter lite googlande. Skulle nog tro att det finns en väldig potential för Toyota att sälja elbilar. Tror nog de kommer prissättas hyfsat mycket mer rimligt är många av dagens elbilar.

Uppdaterat: 2021-12-14 17:28

Hur "hyfsat" är dagens Toyota-modeller prissatta ? Kan inte se att dom på nåt sätt är billigare än motsvarande konkurrenter så varför skulle detta inträffa när det gäller deras kommande elbilar ?

Uppdaterat: 2021-12-14 17:56

SnookerPro, jag har inte alls skrivit ner Toyota, tvärtom de har säkert en väldigt stor marknad för sina fordon och om du läst vad jag skrivit tidigare är det just hybriderna som kommer att ha en stor marknad i de länder som saknar infrastruktur för elbilar.
Men just när det gäller elbilar ligger de långt efter och där gäller det att kriga mot allt fler aggressiva kinesiska tillverkare som ökar i antal för vart år!
Ok, alla kommer inte att överleva och även kineserna kommer att möta allvarliga konkurrenter, men kommer verkligen Toyota att vara en av dem?

Uppdaterat: 2021-12-14 18:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om de ska sälja 3,5 miljoner till 2030 som han säger så är det helt borta från marknaden!

Tesla säljer 1,5-2 miljoner enbart 2022. BYD planerar för 1,5 miljoner 2022 och sedan en mängd andra spelare som kommer ligga på 0,5-1 miljon.
Ford räknar med 1 miljon per år redan 2023.
VW går också all in inom enbart några år.

Teslas långsiktiga plan är att sälja 20 miljoner årligen från 2030!

Uppdaterat: 2021-12-14 19:23

Jag kan bara konstatera att Tesla är för en del som Knutby var för andra.

Uppdaterat: 2021-12-14 20:13
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Jag sa inte att de lyckas men deras plan är 20 miljoner.
Att de kommer sälja 1,5 miljoner 2022 är däremot 100% säkert med de nya fabrikerna i drift och den långa väntetiden, kö som de har.

Uppdaterat: 2021-12-14 21:03

Det kommer bli tufft för bland annat Toyota med flera som ligger efter med elektrifieringen. Det kommer bli ett stålbad i branschen där flera kinesiska märken kliver fram på bekostnad av "gamla" traditionella märken. För övrigt är det imponerande att Tesla levererar och passerar flera märken i snabb takt. Farbröderna på Hisingen har nog ont i magen som inte klarar att uppfylla sina tillväxtmål 800k & 1200k, vilket deras "Knutbyliknande fans" har svårt att ta in.

Uppdaterat: 2021-12-14 22:55

Det är som jag skrivit tidigare inte alla länder som har en lämplig infrastruktur för eldrift och där kommer konventionella etablerade märken att sälja bra under många år och där är Toyota starka.
Sedan ska man inse att tillverkning i Kina blir allt dyrare och det kommer att vara flera av de större etablerade tillverkarna som söker nya länder bl.a i Afrika där ju Kina investerat hårt sedan många år ungefär som de gamla kolonialmakterna.
Många japanska och europeiska märken har ju av samma anledning tillverkning utomlands sedan länge, även i Kina, det ska bli intressant att se utvecklingen här.

Uppdaterat: 2021-12-15 09:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre